Mer mat!

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Och slutligen brukar man kunna hitta högrev från Irland billigt i många butiker. Till exempel Willys brukar ha extrapris på det ofta. Tricket är att ha en ugnsform med lock, som en rejäl form eller gryta i gjutjärn, och steka köttet med ett par-tre centimeter vatten i botten i tre till fyra timmar. Sedan är köttet mjukt och kan enkelt rivas för pulled beef eller skivas och användas till lite vad som helst, som lyxiga smörgåsar.
Bra högrevschili gör man på samma modell (OK, mer vätska än så). Notera att man inte heller ska över tiden tre-fyra timmar. Gjutjärnsgryta är kungen här.

 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ett annat kul tips är att köpa späck för ungefär 30 kronor kilot på större livsmedelsbutiker, skiva det i små bitar och frysa in det. Sedan tar man fram några bitar när man ska steka och använder det istället för smör och olja.
Jag köper då och då en burk confiterad anka, och sparar det myckna ankfettet efteråt (burk i frysen håller i minst ett halvår). Det är helt fantastiskt med ugnstekt potatis också, mycket bättre än olja, eftersom det blir så krispigt (nånting-nånting-fettkemi).
 
Last edited:

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
1 Sållar mig till de föräldrar som har pannkakor i frysen vid kris.

Framför allt den stora ungen som på morgonen inte kan äta något, men pannkakor slinker ner. Vilket gör att hon kan äta lite frukt senare på skolan.

Jag steker pannkakor i en jättesats (3x6 ägg, 3x12dl mjölk och 3x5dl mjöl) fryses sedan in i frysen i garaget i påsar med smörgåspapper emellan. Bara att ta upp och dra isär och tina i micron.

Beroende på så klarar sig hon 3-4veckor på denna insats. Väl värt insatsen.

2 Mellis är svårt. Olika former av proteinbars och nötter har prövats att ha i skåpet på skolan. Inget som fungerat över tid....men vi fortsätter

3. Fin mat.....pass ;)

/Thz
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Det nyttigaste och snabbaste jag kan komma på är sardinsmörgåsar. En burk sardiner i olja kostar mer eller mindre femton kronor, de är enormt nyttiga och det är bara att lägga en sardin eller två på en brödskiva eller fralla med majonnäs och sallad.

Paj brukar gå bra att ha utanför kylskåpet, oavsett om det är en quiche eller en enkel köttpaj med lock av något slag.

Och slutligen brukar man kunna hitta högrev från Irland billigt i många butiker. Till exempel Willys brukar ha extrapris på det ofta. Tricket är att ha en ugnsform med lock, som en rejäl form eller gryta i gjutjärn, och steka köttet med ett par-tre centimeter vatten i botten i tre till fyra timmar. Sedan är köttet mjukt och kan enkelt rivas för pulled beef eller skivas och användas till lite vad som helst, som lyxiga smörgåsar.
Irländsk nötfärs brukar också vara billig, och smakar extra bra om man fräser upp den snabbt på hög temperatur och sedan låter den stå på låg värme i en 30-40 minuter. Det verkar få vattnet att avdunsta och fettet att lösas upp ordentligt så att smaken kommer fram.
Om alla ens grytlock har plasthandtag som man inte vill köra i ugnen går det att täcka grytan med aluminiumfolie. När ingredienserna väl är i skall den ändå bara stå där i ugnen. Så man behöver inte lyfta och kika och röra och ha sig. (Det är dessutom ett gott sätt att tillreda kyckling.)
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Jag köper då och då en burk confiterad anka, och sparar det myckna ankfettet efteråt (burk i frysen håller i minst ett halvår). Det är helt fantastiskt med ugnstekt potatis också, mycket bättre än olja, eftersom det blir så krispigt (nånting-nånting-fettkemi).
Inget går upp mot gås- och ankfett i pannan, men det är lite dyrare än späck vilket det dock går utmärkt ihop med. Förutom när jag lagar gås och någon anka till jul köper jag också gås-/ankfett på burk för resten av året. På tal om ugnsstekt potatis så passar jag på att lägga kokta potatishalvor och skivad svamp i ugnsformen under gåsen/ankan på gallret under den sista trekvarten när den ska brynas. På så sätt slipper jag göra roast potatoes separat.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Bra högrevschili gör man på samma modell (OK, mer vätska än så). Notera att man inte heller ska över tiden tre-fyra timmar. Gjutjärnsgryta är kungen här.

Helt rätt angående tiden. Jag glömde också säga att köttet lagas i väldigt låg temperatur som 125 grader.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Helt rätt angående tiden. Jag glömde också säga att köttet lagas i väldigt låg temperatur som 125 grader.
Ett tips är att ge den nån timme i grillen med rök först. Går enkelt att lösa i en vanlig klotgrill. Smaken blir exakt 1256ggr godare!

(Gjorde chili på rökt korv, sidfläsk och högrev (julens rester) och det var det godaste jag har ätit, typ)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Helt rätt angående tiden. Jag glömde också säga att köttet lagas i väldigt låg temperatur som 125 grader.
Ett tips är att ge den nån timme i grillen med rök först. Går enkelt att lösa i en vanlig klotgrill. Smaken blir exakt 1256ggr godare!

(Gjorde chili på rökt korv, sidfläsk och högrev (julens rester) och det var det godaste jag har ätit, typ)
Oh det här är på min to do list och ännu mer så efter att du tipsade om att köra den i röken Måns...!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Den här tråden föll ur minnet! Många bra tips, tack! Overnight oats går ganska hett här hemma nu! Jag skall testa flera saker ur de här posterna. Sardinmacka låter bra, pannkakor och köttbullar har vi, risifrutti och keso med bär testas etc.

Fler tips mottages tacksamt!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Tänkte precis posta. :D Vad var det du använde från förra tråden?

---

Det här vegetariska receptet från Hello Fresh är nog den godaste pizzan jag ätit. Blivit en tradition att käka den på fredagen. Kan ta lite tid, etersom man kör i ugnen 2x15 minuter, men det är relativt få ingredienser.

Köp Monte Castellos pizzakit. Tomatsåsen är förjävla god och gör hela pizzan. Ett kit räcker till två vuxna.

Istället för "riven mozarella" brukar jag blanda 50-50 finare ost (Cheddar, Pecorino, whatever) med vanlig hushållsost.

I receptet står "Medelhavets pärla" som krydda, men jag brukar blanda svartpeppar och spiskummin - funkar också med enbart svartpepparn. Brukar blanda ihop detta med salt och olivolja, lägga aborginernaskivorna på ugnsplåten och sedan pensla på blandningen.

Sockret i löken bör vara en halv tesked, om ens det. Tar över för mycket smak, annars.

Rucculasallad är jag inte så förtjust i, så jag ersätter den med romansallad som jag klipper sönder och fördelar över pizzan, tillsammans med den karamelliserade löken, efter att den har tagits ut ur ugnen.

Vi brukar skippa den vita såsen. Tillför knappt något. Så steg 2 och 5 gör vi inte.

Fyra steg till en smaskig pizza.


aborgine_pizza.jpg
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Snabb och väldigt god thaisoppa. Den mesta tiden går åt till att steka kycklingbitarna. Såsen brukar jag sjuda i 3-5 minuter.

LCHF. Går säkert att dryga ut med ris och kan då utelämna vattnet.

thai_chicken_soup.jpg
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Tänkte precis posta. :D Vad var det du använde från förra tråden?
Full english breakfast som kvällsmat. Landade riktigt bra med familjen!
Nacho-tallrik. Blev rätt okej, men behövde kompleteras.
Risoto. Gick helt åt helvete med familjen. Den blev inte bra dock, jag behöver träna lite mer.
Potatis och purjolökssoppa. Jag och frun tyckte den var god, barnen var inte lika entusiastiska.
Kassler mer ananas. Gick meh, barnen gillar inte kassler. Skall göra en med ädelostsås dock.
Gjorde ett recept from Kitchen stories som jag inte minns vilket det var. Någon pasta. Togs inte emot så väl, men den blev ganska smaklös, jag var nog för blyg med kryddor. Vi är sju i familjen så att skala upp med kryddning är ofta lite svårt.

Det var någon mer rätt jag gjorde... Minns inte nu dock.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Enkel pizzadeg:

2,5-3 dl mjöl
1,25 dl vatten/mjölk
1/4 paket jäst
1 tsk socker
1 msk olivolja
en rejäl nypa salt

Blanda vätskan med jästen och sockret och låt stå i 10 minuter. Vätskan bör i alla fall ha rumstemperatur, annars kan den behöva stå i 10 minuter till. Blanda i salt, olja och mjöl och knåda. Låt degen jäsa i 5-10 minuter. Kavla ut den på ett mjölat underlag, vik upp kanterna och lägg på tomatsås, ost och toppings.

Detta räcker till ungefär en plåt med pizza och det går utmäkt att blanda tomatsåsen (hint: passerade tomater, tomatpurée och lite vin), riva ost och hacka grönsaker under tiden degspadet och degen står. Om man använder en hårdost som jarlsberger eller greve istället för mozarella går det lika bra att hyvla den som att riva den.

Om man bara ska göra en sats åt gången kan man kika efter små tomatpaket på ca 200 gram styck. Det finns även behändigt små burkar med skivad ananas, och tänk på att äkta ansjovis (alltså inte skarpsill) säljs i små glasburkar men är väldigt salt.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Redan när jag var liten gillade jag spenatplättar. Bara röra ner hackad spenat i smeten. Det hjälpte att de såldes in som "gröna plättar" snarare än "grönsaksplättar" kan jag säga =D

Tror vi åt dem med grädde och sylt rakt upp och ner. Jättegott!
Vi gör samma sak men kallar dom "Hulken"-plättar. :D
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Enkel nudelsoppa

Koka upp asiatisk (thai) wokmix på påse

Koka upp snabbnudlar

Ta fram gårdagens redan tillagade kyckling strimla till mindre bitar

Koka ett ägg semihårt


Rör ihop allt i nudelkastrullen med nudelvattnet och släng på den lilla kryddppåsen som följer med nudlarna

Släng upp i en djup tallrik

Skala ägget dela på mitten och lägg uppe på nudelsoppan

Ät och njut .

Du kan även släng på lite klyftor med thai lime och en och annan skivad thai chilli om du vill göra det extra festligt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Extremt enkel nacho platter

Ta en påse nacho chips

Släng upp nacho chips på en tillräckligt stor tallrik

Öppna en burk färdig chilli con carne

Dumpa innehåll i burk uppe på nacho chips

Strö över riven ost efter behag

Sätt in och nukea i micro tills ost smält

Ta ut och ät med händerna och njut.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
1. Frukost och mellis. Ungdomar som har bråttom och slarvar med ätande, vad kan man ha hemma eller förbereda för att de skall få i sig något?
Knäckebröd med pålägg.

Mjölk är flytande föda, så om de får i sig ett glas mjölk så har de fått i sig en del näring.

Keso + sylt (kanske någon typ av mysli/havregryn) är enkelt, gott o mättande.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Enkel nudelsoppa

Koka upp asiatisk (thai) wokmix på påse

Koka upp snabbnudlar

Ta fram gårdagens redan tillagade kyckling strimla till mindre bitar

Koka ett ägg semihårt


Rör ihop allt i nudelkastrullen med nudelvattnet och släng på den lilla kryddppåsen som följer med nudlarna

Släng upp i en djup tallrik

Skala ägget dela på mitten och lägg uppe på nudelsoppan

Ät och njut .

Du kan även släng på lite klyftor med thai lime och en och annan skivad thai chilli om du vill göra det extra festligt.
Förslag på förbättring av detta:

* Tillsätt grönsaker direkt i kastrullen. Salladskål är maximalt klassiskt, men bok choy, purjolök/salladslök, edamame-bönor och broccoli direkt ur frysen är samtliga bra.
* Smaksätt med vad du vill ha mer av. Exempel kan vara limejuice, chiliolja, sesamolja, srirachasås eller koriander (antagligen inte soja, det är väldigt salt redan).
* Vispa ägget i skålen med en gaffel i stället, och häll i buljongen först under omrörning. Detta ger en "rikare" smak med mer "mouth feel".

Och om du inte är väldigt fattig, köp litet bättre typ av nudlar - skillnaden på femkronors och tiokronors är stor. Stora asiatiska märken som Nissin är bättre än de svenska.
 
Last edited:
Top