Mer mat!

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Så, min förra mat-tråd fick jag massor med hjälp i så jag chansar och drar igång en till!

Jag behöver lite olika tips.
1. Frukost och mellis. Ungdomar som har bråttom och slarvar med ätande, vad kan man ha hemma eller förbereda för att de skall få i sig något?
2. Mat i skåpet i skolan. Vad kan man ha där som klarar sig utan kylning och som fortfarande är hyfsat vettigt?
3. Lyxig mat som man äter lite mindre av så att säga. Har ni några bra tips på något man kan laga som ger den där känslan av att vara lyxigt och väldigt gott och gärna något som är lite "hantverksmässigt" i tillagningen. Tänk till exempel https://catarinakonig.elle.se/kott/steak-sandwish-med-picklad-silverlok-tryffelmajjo/ .
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
1. Frukost och mellis. Ungdomar som har bråttom och slarvar med ätande, vad kan man ha hemma eller förbereda för att de skall få i sig något?
Jag är väldigt svag för Bircher's muesli (också kallat "overnight oats"). Det finns lite olika recept med oliak nivå av komplexitet, själv brukar jag göra det väldigt enkelt för mig och bara hälla havreflingor, lite russin, och mjölk (eller valfritt mjölksubstitut) i en burk och ställa i kylen över natten (klarar sig generellt ett par tre dagar i kylen utan problem, så man kan göra en lite större sats med några dagars mellanrum). Sen på morgonen tar jag en slev sånt, och rör ner en sked matlagningsgrädde (eller motsvarande) vilket jag tycker förhöjer det hela. Har för mig att jag brukar köra typ 1 del russin, 2 delare havregryn, 4-5 delar mjölk.

Man kan så klart göra det mycket mer avancerat. Det är jättegott att riva äpple och blanda ner innan man låter det stå, men det är ju lite mer jobb. Har för mig att vissa recept blandar typ yogurt och äppeljuice och häller över istället för mjölk.

Om du har en god muesliblandning du gillar så kan du faktiskt bara köra på den och mjölk och låta stå över natten. Sjukt gott, och då får du ju ofta massa olika trokad frukt och nötter och grejer i den också.

Annars bara att ha en god, inte allt för onyttig mussli och yogurt (osötad) hemma är ngåto som funkar för mig. Perfekt när jag behöver äta _nånting_ men inte orkar göra faktisk mat.

3. Nyttig lyxig mat. har ni några bra tips på något man kan laga som inte är alltför onyttigt men som ändå ger den där känslan av att vara lyxigt och väldigt gott? Gärna något som är lite "hantverksmässigt" i tillagningen.
Den heliga graalen =)

Auberginegrattäng kanske? Det är lite som en vegetarisk lasange, fast ytan kolhydraterna =) Det enda onyttiga i den är osten, som man ju kan jsutera mängden lite med. Men en auberginegrattäng bara rakt upp och ner, eller tillsammans med lite stekta kycklingbröst är alla tiders!

Annars, om ni vill förhöja lyxkänslan, överväg en flerrätters meny! Varför inte börja med en liten skål soppa som förrätt? Koka lite grönsaker i en god buljong, och mixa till en slät krämig soppa. Kan till och med serveras i kaffekopp som en liten amuse bouche (pretentiös term för "aptitretare").
Sen en varmrätt på det (Exempelvis grattängen), och kankse en liten bit desertost med några skivade päron efteråt.

Bara känslan av att sitta och äta en längre tid, med nya saker som kommer fram på bordet är rätt lyxig i sig =)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
3. Nyttig lyxig mat. /.../ Gärna något som är lite "hantverksmässigt" i tillagningen.
Jag har många gånger gjort quiche i muffinsformar. En sats pajdeg från Vår Kokbok blir rätt lagom till åtta muffinsformar. Varje gång jag tar med dem till jobbet får jag stora komplimanger på att det ser gott ut, trots att jag egentligen gjort samma sak som vanlig paj bara mindre. Tar lite kortare tid i ugnen, det får man hålla koll på, annars är det bara att följa helt vanligt quicherecept. Fast det ser både hantverksmässigare och lyxigare ut när det är klart.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
1. Frukost och mellis. Ungdomar som har bråttom och slarvar med ätande, vad kan man ha hemma eller förbereda för att de skall få i sig något?
Våra småbarn (5 & 3) har svårt med mat på morgonen, men att ha ett gäng plättar eller pannkakor funkar bra. De kan man servera kalla direkt från kylen och de glufsar ändå i sig dem som om det inte fanns någon morgondag. Jag har experimenterat lite med att mosa potatis ner i pannkakssmeten och sådär för att få det lite mer nyttigt än bara vanliga pannkakor, och än har de inte klagat det minsta. Jag brukar göra en rejäl omgång en gång i veckan och spara i kylen till när det behövs, beta av lite i taget.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Våra småbarn (5 & 3) har svårt med mat på morgonen, men att ha ett gäng plättar eller pannkakor funkar bra. De kan man servera kalla direkt från kylen och de glufsar ändå i sig dem som om det inte fanns någon morgondag. Jag har experimenterat lite med att mosa potatis ner i pannkakssmeten och sådär för att få det lite mer nyttigt än bara vanliga pannkakor, och än har de inte klagat det minsta. Jag brukar göra en rejäl omgång en gång i veckan och spara i kylen till när det behövs, beta av lite i taget.
Hur skiljer sig dina potatispannkakor från raggmunk?

Übereil
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Hur skiljer sig dina potatispannkakor från raggmunk?

Übereil
Raggmunk ska väl vara råriven potatis om jag minns rätt, jag har bara slängt ner lite överbliven kokt potatis på fri hand och mosat till smulor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag har experimenterat lite med att mosa potatis ner i pannkakssmeten och sådär för att få det lite mer nyttigt än bara vanliga pannkakor,
Redan när jag var liten gillade jag spenatplättar. Bara röra ner hackad spenat i smeten. Det hjälpte att de såldes in som "gröna plättar" snarare än "grönsaksplättar" kan jag säga =D

Tror vi åt dem med grädde och sylt rakt upp och ner. Jättegott!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Den heliga graalen =)
Well, alltså, det är okej om det är onyttig! Jag formulerade mig kasst. Jag tänkte lite i linjerna inte skitmycket socker, frityr etc. men egentligen skiter jag i det. :) Jag tar bort gärna nyttigt-delen ur OPn.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Tamago Kake Gohan låter på namnet som att det skulle vara svårt, men det är bara att ta överblivet ris, värma upp i mikron, blanda det med rått ägg och litet soja, och gärna smaksätta det litet med något som sesamfrö, litet rivna alger, eller furikake. Oerhört snabbt och enkelt.

 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Snabbnudlar i sig är ingen höjdare, men snabbnudlar med litet protein (som en halv stekt kycklingfilé, eller litet tofu), litet grönsaker (som frusen broccoli eller edamamebönor ur frysen, eller salladskål) och ett ägg knäckt ned i soppan är helt OK ur näringshänseende (aningen mycket salt, bara).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
3. Lyxig mat som man äter lite mindre av så att säga. Har ni några bra tips på något man kan laga som ger den där känslan av att vara lyxigt och väldigt gott och gärna något som är lite "hantverksmässigt" i tillagningen.
Allting där du börjar med att göra buljong från grunden känns fantastiskt hantverksmässigt (och blir vansinnigt gott - det går liksom inte att matcha med någon buljong eller fond man köper i butik).

En favorit som jag blivit riktigt bra på med tiden:


Kanske mer rustikt och fransk husman än lyxigt, men...

 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Ett bra sätt att göra pannkakor nyttigare är att byta en del av mjölen mot fiberhavrygryn, blir mer mättsamt så.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag behöver lite olika tips.
1. Frukost och mellis. Ungdomar som har bråttom och slarvar med ätande, vad kan man ha hemma eller förbereda för att de skall få i sig något?
Det som funkar hos oss (i typ samma sits) är:
  • Frysta kycklingvingar med någon kryddning. In i ugnen och klart
  • Snabbnudlar
  • Toast - ost och skinka
  • En tub mannagrynsgröt
  • Rester från gårdagen
2. Mat i skåpet i skolan. Vad kan man ha där som klarar sig utan kylning och som fortfarande är hyfsat vettigt?
Det mesta klarar sig en dag i ett skåp. Vi brukar köra pastasallad eller en termos med varmt vatten och instanudlar.
3. Lyxig mat som man äter lite mindre av så att säga. Har ni några bra tips på något man kan laga som ger den där känslan av att vara lyxigt och väldigt gott och gärna något som är lite "hantverksmässigt" i tillagningen. Tänk till exempel https://catarinakonig.elle.se/kott/steak-sandwish-med-picklad-silverlok-tryffelmajjo/ .
Torskrygg med vitvinsås vinner nog ration enkelhet/lyx. Knepet är saltlag före tillagning på låg temp och får absolut inte gå över! Blir det perfekt är det som att äta på lyxkrog. En vitvinsås kan nog de flesta slänga ihop. Man kan fuska med alkoholfritt/vinäger om man vill. Men det är fusk :) Kör spetskål i ugnen till. Sagolikt gott! Eller potatismot. Men kalla det puree de pomme de terre så tror folk att du har gjort något speciellt med det :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Ett bra sätt att göra pannkakor nyttigare är att byta en del av mjölen mot fiberhavrygryn, blir mer mättsamt så.
Jag har ofta bytt ut en del av vetemjölet mot vanliga havregryn och rågmjöl för att få in lite mer fiber. Men tar man för mycket blir det nästan bröd av det, så det krävs en hel del fingertoppskänsla.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
3. Lyxig mat som man äter lite mindre av så att säga. Har ni några bra tips på något man kan laga som ger den där känslan av att vara lyxigt och väldigt gott och gärna något som är lite "hantverksmässigt" i tillagningen.
Vad som helst med pilgrimsmusslor. :)
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Det nyttigaste och snabbaste jag kan komma på är sardinsmörgåsar. En burk sardiner i olja kostar mer eller mindre femton kronor, de är enormt nyttiga och det är bara att lägga en sardin eller två på en brödskiva eller fralla med majonnäs och sallad.

Paj brukar gå bra att ha utanför kylskåpet, oavsett om det är en quiche eller en enkel köttpaj med lock av något slag.

Och slutligen brukar man kunna hitta högrev från Irland billigt i många butiker. Till exempel Willys brukar ha extrapris på det ofta. Tricket är att ha en ugnsform med lock, som en rejäl form eller gryta i gjutjärn, och steka köttet med ett par-tre centimeter vatten i botten i tre till fyra timmar. Sedan är köttet mjukt och kan enkelt rivas för pulled beef eller skivas och användas till lite vad som helst, som lyxiga smörgåsar.
Irländsk nötfärs brukar också vara billig, och smakar extra bra om man fräser upp den snabbt på hög temperatur och sedan låter den stå på låg värme i en 30-40 minuter. Det verkar få vattnet att avdunsta och fettet att lösas upp ordentligt så att smaken kommer fram.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Ett annat kul tips är att köpa späck för ungefär 30 kronor kilot på större livsmedelsbutiker, skiva det i små bitar och frysa in det. Sedan tar man fram några bitar när man ska steka och använder det istället för smör och olja. Det är bara att lägga det i pannan och vänta en liten stund tills det börjar avge fett och sedan låter man det ligga kvar medan man steker. Det är drygare än smör och har en väldigt hög brännpunkt (även om själva fettvävnaden riskerar att bli lite bränd vid väldigt höga temperaturer), och dessutom är det effektivare för att smörja pannan än både smör och olja.
 
Top