Mer öppna diskussioner på forumet

Status
Not open for further replies.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Men om WRNU ska ha en discord kanal så borde väl samma regler gälla där som här?
Nä jag tänker inte så. Jag tänker att Discorden är en annan kanal som tilltalar folk som hänger på wrnu men som är mycket mer informell och realtidsdiskussion.

Men jag ska fundera på om jag ska lägga ner den. Återkommer om det.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,420
Location
Maastricht
Nä jag tänker inte så. Jag tänker att Discorden är en annan kanal som tilltalar folk som hänger på wrnu men som är mycket mer informell och realtidsdiskussion.

Men jag ska fundera på om jag ska lägga ner den. Återkommer om det.
Så du tycker alltså det är ok att folk sitter där och i realtid snackar skit om andra användare på WRNUs forum? Det känns som en mycket märklig inställning i mitt tycke.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Så du tycker alltså det är ok att folk sitter där och i realtid snackar skit om andra användare på WRNUs forum? Det känns som en mycket märklig inställning i mitt tycke.
Jag kan inte stoppa folk från att prata om andra personer på andra kanaler.

Vi har en regel som säger att moderatorer och redaktionen inte ska prata om andra användare med andra användare, men jag anser inte att jag kan tvinga alla andra att följa den regeln.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Så du tycker alltså det är ok att folk sitter där och i realtid snackar skit om andra användare på WRNUs forum? Det känns som en mycket märklig inställning i mitt tycke.
Det var väl inte vad Magnus Seter skrev. Att påpeka att kanalen är mer informell och inte följer forumets riktlinjer är ju inte att säga att en anser att det är OK med skitsnack och nedvärderande ord om andra användare på forumet.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag kan inte stoppa folk från att prata om andra personer på andra kanaler.

Vi har en regel som säger att moderatorer och redaktionen inte ska prata om andra användare med andra användare, men jag anser inte att jag kan tvinga alla andra att följa den regeln.
Vi som hänger där har uppfattat det som en regel som gäller oss och någon brukar alltid vara snabb på att påpeka olämpligheten i att göra sånt.


Men jag ska fundera på om jag ska lägga ner den. Återkommer om det.
Förslagsvis bör alternativet i så fall vara att frikoppla den från WRNU, avsäga dig allt ansvar, och lägga över den på någon annan. Jag delar inte alls den negativa bild som presenterats här.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,420
Location
Maastricht
Jag kan inte stoppa folk från att prata om andra personer på andra kanaler.

Vi har en regel som säger att moderatorer och redaktionen inte ska prata om andra användare med andra användare, men jag anser inte att jag kan tvinga alla andra att följa den regeln.
Men ska det inte vara så att det är samma regler på alla WRNU-relaterade platser? Annars motsäger ju reglerna varandra?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Det är nog dags att folk tar och lugnar ner sig och inser de står i tacksamhetsskuld till Magnus som gör att ni ens kan prata här. Oavsett vad ni tycker om saker, så är det ingen demokratisk rättighet att ni ska få era behov tillgodosatta. Det gäller alla involverade. Jag tror inte någon har en lösning, men det börjar ta lite orimliga proportioner.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Hur relationen mellan rollspel.nu och vrållådan ser ut är jag inte rätt person att svara på, men jag vill bidra med en kompletterande bild av vrållådan. Jag förstår att det finns olika perspektiv här.

Själv hänger jag mest i vrållådan nu för tiden. Förr var jag bland de mest aktiva här, har sett stormar komma och gå, och känner väl mest att jag inte har så mycket att bidra med (av anledningar som perifert hör samman med den här trådens utgångspunkt). Jag upplever att vrållådan, liksom de flesta sociala sammanhang, ibland drabbas av dålig stämning, något som ibland beror på en het diskussion som inte tar slut och ibland beror på oaktsamhet. Ofta upplever jag att folk i vrållådan är kvicka att säga till när någon går över gränsen, och måna om att det ska vara schyst. Snarare än toxiskt och grabbigt besöker jag ett rum där mestadels män, det medges, delar generöst av sina upplevelser och stöttar varandra när det är tungt. Det är något jag är väldigt tacksam över och önskar för alla som besöker vrållådan.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Sådär, då äger jag inte WRNU-Discorden längre.

Den kommer att drivas vidare helt utan någon som helst koppling till redaktion eller moderatorer på rollspel.nu.
Klokt val, för din egen sinnesfrid tänker jag.

Kanske inte rätt tråd att säga det, men du är verkligen guld värd för det jobb du lägger ned, alla diskussioner du orkar ta och alla beslut som följer av att vara en moderator på ett så pass spretigt forum som rollspel.nu ibland är.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,420
Location
Maastricht
Skulle du kunna tänka dig att försöka förstå pressen det innebär att ställas till svars för precis allt som skrivs på det här forumet? Och alla önskemål om högt i tak, och lågt i tak, och ta bort en funktion hit och lägg till en funktion dit?
Absolut! Förstår jag att det är enormt tufft!
Och jag har inte ställt dig personligen till svars, det är nog något du själv läst in i vad jag kritiserat.
Men du måste också vara beredd att ta kritik för vad som uttrycks på discordkanalen för wrnu då du varit dess ägare?
Någon måste ju vara ansvarig, inte sant?
Men starta då inte en discord server och låt folk härja fritt och sedan bara slänga iväg den till någon annan när någon är missnöjd eller framställer klagomål och kritik!

Det här är inget personligt mot dig, utan det handlar mer om att en grupp av individer som hänger här och på discord uppenbarligen inte vet hur man beter sig respektabelt emot andra hobbyister och medmänniskor.

Jag tycker detta är något som borde vara uppenabart för ALLA som hänger här och på Discord.

Samma regler som gäller på forumet, borde ha gällt på disord. "Don´t be a dick"
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Men du måste också vara beredd att ta kritik för vad som uttrycks på discordkanalen för wrnu då du varit dess ägare?
Du frågade inte mig, men jag har aldrig kopplat ihop discord servern som en del av forumet. Mer sett det som att den bär samma namn, jag är inte aktiv där så jag vet inte hur stämningen är där. Men jag har aldrig kopplat samman den med forumet. Lite som när det fanns en förening, föreningen var ju inte en del av forumet även om den (kan minnas fel här) bar forumets namn.

Sen fattar jag att det kan verka förvirrande. Men att säga att discord servern och wrnu varit delar av varandra känns underligt för mig. Dock märks det att det kanske skulle behövts ett förtydligande om just den delen, så att folk kunde skilja dessa från varandra.

Sen när det kommer till ansvar så är det ju skillnad att ha redaktionellt ansvar på ett forum, gentemot att vara skapare av en server på discord, även om det så klart är bra om det finns regler och moderatorer där också beroende på storlek.
 
Status
Not open for further replies.
Top