Mer öppna diskussioner på forumet

Status
Not open for further replies.
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Eller det motsatta. Jag är verkligen fullständigt förvirrad vad som avses med öppen dialog och högt i tak. Den här tråden kommer absolut hämma mitt skrivande. Men det kanske är bra, vad vet jag.
Jag tror att vi höjer taket genom att inte ägna oss åt härskartekniker som förlöjligande och förminskande. Det uppfattas av många som aggressivt och hämmar öppna diskussioner. Den här sortens råd finns i dokument på många arbetsplatser, exempelvis på universitet, skolor och olika myndigheter.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag fastnade lite för inlägget om giftig positivitet. Det här är en grej som i allra högsta grad finns.


Nu talar jag från mitt perspektiv. Positivitet blir giftig när det är flera som uttrycker glädjen över en sak och hur bra den är utan att sätta ord på vad som är så bra, för att sedan titta på en som en idiot när man inte fattar det bra med grejen. Det är faktiskt något jag ibland är rädd för att råka ut för på det här forumet, men inte på andra delar av internet. Jag kan dock inte sätta fingret på varför, en del kan vara att det hänger väldigt många skapare här och att det upplevs finnas ett tätt nätverk mellan dem.

Med det sagt så gillar jag forumet, men jag skulle förmodligen aldrig rekommendera platsen för mina vänner. Jag har hängt här länge, så jag känner ibland att jag kan ta att jag känner mig som en idiot ibland. Men jag skulle nog inte rekommendera någon annan att komma in som inte är van vid att kunna se sig själv eller känna sig som en idiot mellan varven då en del diskussioner ibland sker utifrån saker som blivit tyst kunskap som inte längre lyfts till ytan och förklaras för nya.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag tror att vi höjer taket genom att inte ägna oss åt härskartekniker. Det uppfattas av många som aggressivt.
Det är ju just det. Är det en härskarteknik för att du säger det? Eller är det en härskarteknik att du just nu försöker diktera hur samtalet ska föras och när din tolkning av mina inlägg väger tyngre än min?

Sannolikt menar ingen av oss att använda oss av härskartekniker, men att du i två tre inlägg gett dig själv tolkningsföreträde som innebär att jag brutit mot dina regler är inte direkt något som borgar för gott samtalsklimat.

Uppenbarligen lika lite som att jag missbedömde var nivån för skämt går.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Jag vet inte om jag tycker att den här tråden rätar ut så många frågetecken om jag skall vara helt ärlig. Är det inte mycket enklare egentligen:
- Visa hänsyn
- Tänk på hur det du skriver uppfattas
- Skriv inte i affekt
- Läs gärna tråden först ( ;) )
- Utgå inte från att andra skriver i bad faith, om du tycker att de raljerar eller ironiserar eller gaddar ihop sig eller på något annat sätt beter sig på ett sätt du inte uppskattar, försök med ett PM istället för ett argt inlägg. Annars är det väldigt lätt att trådar spiralar iväg genom missföstånd och reaktioner på reaktioner.

Typ så?

Och - viktigaste poängen - jag tycker vi överlag är väldigt bra på det här!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag tror att det är bra att skilja på rätten att tycka olika och värdet i att avstå från härskartekniker som förminskande, förlöjligande och osynliggörande. Att man har högt i takt innebär inte att det är fritt fram att använda sig av härskartekniker.

Det här ett generellt påstående från min sida. Vad som har utspelats mellan de personer som nämns ovan är jag inte insatt i.
Ja, precis så uppfattar jag också åtminstone en del av de diskussioner som förs på det här forumet. Tack för att du satte ord på det!
Det säger något att en diskussion om olika former av aggressiva uttryck bemöts aggressivt av just de personer som förnekar att aggressioner är ett problem på det här forumet…
…och det här är ett kul exempel på att prata om istället för att prata med :) Det får det kanske att se snällare och mjukare ut på ytan, men personligen tar jag hellre ett rakt meningsutbyte där jag nämns vid namn än att jag omskrivits som ”just de personer” eller svepande uttalanden om härskarteknikersom pekar ut ingen och alla :)

men det är såklart en smaksak! Jag ser inte forumet som särskilt anonymt, och när jag diskuterar med någon jag tycker mig ”känna” från tidigare diskussioner så blir det en hel del jargong och kanske lite färre förmjukande uttryck så som ”det är min upplevelse att X är y” (till skillnad från bara ”X är y”). Som ny kan jag absolut förstå att det kan vara svårt att navigera och kanske upplevs som hårt klimat. Även om jag anpassar hur jag skriver utifrån vem som är den tänkta mottagaren så kan ju vem som helst läsa och det är såklart knepigt om forumetupplevs konfrontativt, men i mina ögon mil bättre än låtsad artighet och glättiga interaktioner, även om det såklart finns medelvägar som är bra!
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
87
Location
Karlskrona, typ.
Som någon som mest lurkar så vill jag ändå göra ett inpass i tråden. Forumet är som livet i stort, man kommer aldrig att komma överens eller ens gilla alla medlemmar. Och det är helt ok. Man behöver inte prata om allt med alla, vet man med sig att man har svårt för en person så diskutera kanske inte med just hen, det är väl ytterst sällan en tråd bara befolkas av 2 personer.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Som någon som mest lurkar så vill jag ändå göra ett inpass i tråden. Forumet är som livet i stort, man kommer aldrig att komma överens eller ens gilla alla medlemmar. Och det är helt ok. Man behöver inte prata om allt med alla, vet man med sig att man har svårt för en person så diskutera kanske inte med just hen, det är väl ytterst sällan en tråd bara befolkas av 2 personer.
Men... folk har ju fel om rollspel!!!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
MODERERING
Du brukar kunna hoppa på folk ...
... säger du och radar sedan upp rätt ofina påhopp och utpekanden. Var snäll och gör inte så.

Till alla:


Det har varit rätt mycket att läsa ikapp i den här tråden. Personligen gillar jag det Quadrante skrev allra mest:

Jag tror vi höjer taket genom att ändra oss själva och spendera mindre tid på att försöka ändra andra.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
(För er som inte orkar med mitt orerande finns några kulor på slutet. Vänligen scrolla.)

Jag är hemskt glad att @Oscar Silferstjerna orkade/vågade ta upp den här tråden. Modigt.

Jag har lurkat och sett ämnet komma under åratal, jag har mer än en gång skrivit utkast men aldrig postat. Då jag saknar clout på forumet blir det låg hörbarhet, men mest har jag ärligen inte sett det som meningsfullt. Ibland kostar det mycket för den som inte har Den Rätta Åsikten™. Frågan man måste ställa sig - Är det värt det?
"Men då sa Jonatan att det fanns saker som man måste göra, även om det var farligt. Annars är man ingen människa utan bara en liten lort." Here goes.

När man kommunicerar är bland det viktigaste som finns att kunna urskilja. Att skilja på sak och person samt äpplen och päron är viktigt för att kunna föra en god och konstruktiv diskussion. De käpphästarna flyger inte över alla hinder men överraskande många och de hästarna är definitivt nödvändiga för att klara hela banan. Fixar man att hålla isär de grejerna så har man förutsättningar för bra, konstruktiva diskussioner utan att det blir toxiskt på något vis. Det blir inte åsikter censurerade med silkespapper, det blir inte heller ad hominem. Det blir - Det Goda Samtalet. Jag ser det som ett mål för det här forumet och försöker alltid att ha det med mig. Lyckas jag? Jag dömer inte.

Varför är inte forumet platsen för Det Goda Samtalet? Visst uppstår det både nu och då, och de trådarna läser jag både en och två gånger då de är fulla av kunskap med hög densitet. Sedan finns det trådar som börjar så bra men innan man vet ordet av har en våt filt flutit över tråden, kreativitet och utforskarlusta dör som grönskan för nattfrosten. Tråden kapas på en subtil nivå, ämnet i sig behålls men arenan byts - nu är det en fråga om att manifestera ego.

När det var som värst och jag i perioder bara inte orkade läsa över huvud taget, var när politiserande var som mest på 'modet'. Det skedde mer eller mindre öppet och ärligen grabbar och tjejer - här var det få som klarade av det. Här blev det bara ännu mera manifestation av ego, mobmentalitet, åsiktskorridorer och ilsnabbt poserande med Den Rätta Åsikten™ för att från långt, tryggt håll peka ut - inte den som har fel utan - den som var fel. Nå, den tiden är förhoppningsvis över för evigt då politiserande är ett ypperligt sätt att förstöra något bra.

När jag över åren läst och suckat har bilder från skoltiden kommit för mig. Jag vet inte hur det var för er men på ungdomsgården/rastrummet fanns alltid 'sköna soffan' eller i korridoren den strategiska fördelaktiga bänken som "tuffa killarna" hoggade. De höll hov och/eller kontrollerade utifrån sin position. Antaganden är alla katastrofers moder men jag blottar nacken för Ockham och säger att antagligen väldigt få, om ens någon, av oss som hänger här var nån av 'tuffa grabbarna' när det begav sig. Men personligen slås jag titt som tätt av att forumet är en ungdomsgård och det sitter några tuffa killar i sköna soffan och håller hov. Men jag kan ha fel, det är ändå antagande i spel.

Kakan säger: håll isär
  • Sak
  • Person
  • Äpplen
  • Päron
Samt: häng in egot i garderoben när du loggar på. Då blir livet bättre, för alla.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Låt mig säga min åsikt så här: I de trådar jag startar är det fritt fram att göra alla utvikningar och tankeutflykter man vill så länge som det är på något långsökt sätt ungefär kanske kopplat till ämnet. Jag tror stenhårt på att ibland så måste man gå utanför en fråga en stund för att angripa den från ett oväntat håll.

Sedan håller jag med Kexet. Jag kollar inte ens vem som skrivit vad jag svarar på. Texten får stå för sig själv.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag håller helt med om detta. Det spelar ju ingen roll VEM som skrivit något utan VAD som skrivits och det är vad som skall bemötas, besvaras eller reflekteras över.

Cog.
Jag håller inte alls med. Mina erfarenheter av en persons tidigare agerande påverkar i allra högsta grad hur jag reagerar på det vederbörande skriver. För mig spelar det stor roll för hur jag väljer att tolka någon.

Det finns personer på det här forumet som jag, vis av erfarenhet, instinktivt tolkar illvilligt. Och vice versa personer jag har överseende med även om de vid något tillfälle uttrycker sig klumpigt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Van Gogh och Gauguins konstnärskollektiv exploderade istället för att skapa något fantastiskt trots att alla inblandade var geniala konstnärer.

Lucian Freud och Francis Bacon samarbetade och skapade fantastiska konstverk där de avbildade varandra. Men de bråkade också så mycket att det inspirerade en hel konstutställning.

Aldous Huxley och George Orwell dissade varandra och varandras böcker offentligt i recensioner och i privata brev till varandra. Och deras briljanta dystopier nämns nästan alltid i samma andetag.

Michelangelo och Da Vinci skrek förolämpningar på varandra på gatan. Liksom, framför en folksamling.

Mark Twain var offentligt förvånad över att Jane Austen dog av naturliga orsaker eftersom hon borde avrättas för sina brott mot litteraturen.

David Hockney avskyr Damien Hirst så mycket att affischerna för en av hans utställningar hade en sarkastisk diss av Hirst på dem.

Matisse målade tavlor för att förföra Picassos flickvän bara för att göra honom svartsjuk.

Henry James och H.G. Wells hatade vad den andra tyckte att poängen med litteratur var så mycket att de slutade vara vänner. Wells skrev en hel bok som en parodi av James sätt att skriva! En hel jävla bok.

Det är nästan som att när man samlar författare och konstnärer, liksom som här på ett rollspelsforum, så blir det ibland konflikter. Det är kanske så när folk har stora visioner, starka viljor, god smak och typen av vansinne som 99% av befolkningen saknar vilket gör att de inte slutför och gör offentliga sina kreativa verk. Det kanske är priset för att ha givande diskussioner om konst, att folk får vara spektakulära och egna och storslagna.

Om du känner dig liten och rädd och feg och tänk om någon inte håller med offentlig, och varför skulle någon lyssna på mig… Så kanske lösningen är att skriva ett super coolt äventyr! Eller köra en jättekul kampanj! Eller starta en underhållande tråd! Eller recensera något coolt!

Toxisk positivitet? Bah! Vad pratar ni om?! Alla som vågat göra något har 100 personer som frågar varför och tycker det är dumt och 1000000 personer som inte bryr sig för varje person som gillar det! När någon gör något bra så ska man för fan säga det! Säg det högt och skriv det där folk kan se! Det finns för många som vill att vi ska vara små.

Ingen jantelagen. Ingen!
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Det faktum att en betydande andel forumiter är svenska spelskapare, vänner till svenska spelskapare eller fans till svenska spelskapare ligger som en filt över alla försök till att diskutera svenska rollspel.
Det här kan jag nog hålla med om då och då. När jag läst och ogillat någonting i ett svenskt rollspel är det inte riktigt hit jag vill heller, pga. det är svår att ventilera på ett konstruktivt sätt alla gånger. Jag har träffat många av de spelmakare som hänger här, och tycker de allra flesta är rätt trevliga typer, men det är knepigt att hålla sig till den personliga relationen när man vill vara fan och inte kompis.

Om jag är besviken på äventyret Bananernas revansch 2: Geggans hemlighet till Eon, då är det hit jag vill komma och prata om det. Men samtidigt vet jag ju att farbrorn som skrivit äventyret hänger här och läser allt som har med Eon att göra. Då är det jobbigt att skriva vad jag egentligen tycker rakt ut.

Som konkret exempel har jag fortfarande dåligt samvete för att jag gnällde på @kranks konventsäventyr till Ur Varselklotet 2017, då jag inte fick vad jag trodde jag skulle få vad gäller möjligheter till karaktärsspel och utvecklade rollpersoner, dvs. så jag brukar spela på konvent och tycker UV funkar bäst.

Det är svårt det här.
 
Status
Not open for further replies.
Top