Men vad läste du själv faktiskt som barn?

God45

#PrayersForBahakan
Så vi hade bästa barnbokstråden som var trevlig och hade bra tips. Men jag tittade på den och tänkte: Japp, 1% av vad jag faktiskt läste/fick läst för mig som barn 😂

Så det här är tråden om vad vi faktiskt läste! Så, saker du läste mellan år 0 och år 12. Som är mindre, och missförstå mig rätt nu: Präktiga.

Här är några av mina:

Tom Clancy. Rainbow Six och Bäva Californien.

Dracula.

Vampire Chronicles

Frank Millers Batman grejer.

Jag läste alla böcker om Martin Beck och Kurt Wallander i femte klass! :D

Jag läste alla böcker om Martin Beck och Kurt Wallander i femte klass! :D

Jag läste också någon Wallander! De fanns ju i bokhyllorna hemma! 😂

Imponerad av att du tog dig igenom Beck! De är så fokuserade på det mindre glamorösa med polisarbetet.

Astrid Lindgren (så klart; gick inte att undvika i min generation)
Sedan läste jag Asimovs Stiftelsen-böcker, Narniaböckerna av CS Lewis, John Carter-böckerna av Edgar Rice Burroughs samt några av hans Tarzanböcker, första Övärldsboken av LeGuin (övriga kom ut först efter att jag fyllt 13), en massa SF av olika författare som Arthur C Clarke, Paul Anderson m.fl. Alan Garners böcker (Elidor, De tre fördömda och några till) läste jag hur många gånger som helst. I serieväg var det Conan och en del superhjältar som gällde – samt Asterix, Lucky Luke, och Tintin.

Kort och gott läste jag allt jag kom över inom fantastiken. Men hade ingen som guidade mig till klassiker som Dracula etc, så de kom senare.

Last edited:
Jag läste: Harry Potter (se som kommit ut då), Vargbröder, Glaspärleresan (med efterföljande böcker), Någon av Narnia böckerna och Petrini -deckarna. Bilbo hade jag också läst, och min mor läste alla tre sagan om ringen böckerna för mig och min bror. Läste alla Spirou, Asterix, Lucky Luke och Tinitn vi hade hemma. Sen fanns det nog ett par till, men de ovan är vad jag kan dra mig till minnes just nu.

Edit: Alla Muminböckerna lästes också i ung ålder, De ligger mig mycekt varmt om hjärtat.

Jag håller absolut inte reda på vad jag läste vid vilken ålder; så bra är inte mitt minne. Men om man bortser från uppenbara och snälla grejer (Ende, Tolkien, Lewis, Asimov, Herbert, Clarke, diverse Delta Science Fiction i pansarband på biblioteket osv) så blev det absolut en hel del King och Koontz om inte annat för att det var de tjocka böcker som fanns i hemmet. Och tjocka böcker var ju det bästa.

Grottbjörnens Folk, också.

Jag var också barnet som satt i hög läsfåtölj på biblioteket och läste Jules Verne Magasinet, såklart. Men det räknas nog också som präktigt.

Mamma läste alla sju Narnia för mig när jag var liten-liten (vilket antagligen var början på vägen som lett mig hit). Och jag har väl läst en massa barnböcker under perioden som jag inte minns med (vet dock att jag inte läste någon Tove Jansson då, för det är en vuxenupplevelse för mig). När jag började skolan sen hade vi ett ganska bra bibliotek nära skolan så jag började läsa en hel del pga det. Tror jag började någonstans med Gillis bonde från ham -> Bilbo -> Sagan om ringen i tvåan, och Belgariaden i trean-fyran. Läste Dune i femman iirc. Liftarens guide i sexan. Sen var det en hel massa annan fantasy mellan där med, men som jag inte direkt kommer ihåg vilken för den fastnade väl inte lika mycket på mig som Eddings (troligtvis en del annat med, vet att jag minst läste Christine från SK där någonstans, men det var främst fantasy som gällde för mig då). Men jag läste nog ett tresiffrigt antal fantasyböcker mellan tvåan-sexan iaf, och min snälla bibliotekarie såg alltid till att ta hem en massa nya böcker till mig när jag började närma mig att ha läst ut hela beståndet som fanns på biblioteket.
Fun fact, när jag flyttade tillbaka till min barndomsort för något år sedan så jobbade samma bibliotekarie kvar där, typ 20-30 år senare. Och mindes mig.

Grottbjörnens Folk, också.
Hmm, just det, den har en ju också läst. Men det kan omöjligt ha varit på mellanstadiet va? Måste varit minst en högstadiegrej att läsa, det är ju typ porr.

Hmm, just det, den har en ju också läst. Men det kan omöjligt ha varit på mellanstadiet va? Måste varit minst en högstadiegrej att läsa, det är ju typ porr.
Skumt där med, för det var min mamma som tipsade mig om att läsa de böckerna.

Som sagt, för mig flyter det ihop rätt mycket. Jag vet att jag fick tag på Grottbjörnen tidigt, och att det var typ… hemma hos min mormor jag fick tag på den.

Som jag minns det så var den absolut större delen av böckerna oporriga – men sen hade de ett par sexscener som var väldigt explicita.

Litegrann som när man läser Peter F. Hamilton alltså, förutom att han inte kan skriva erotiskt överhuvudtaget.

Last edited:
Mest serier, jag läste mycket böcker också men verkligen vansinnigt mycket serier. Mängder av svenska marvel, Agent X9, magnum och gamla nummer av Pox och Epix som jag köpte från en loppmarknad.

Ja, där har vi definitivt en grej som bör kunna räknas som o-präktigt och som jag läste närhelst jag kom över. Och, mer sällan, grejer som Tung Metall. "Vuxenserier".

Kanske var det då jag kom i kontakt med serietidningen Inferno…?

Fantomen, och framför allt Fantomenkrönikan, har påverkat mig enormt mycket. Jag inser att jag lärt mig tonvis med historisk trivia därifrån, och har plankat femtioelva olika rollspelsäventyr från fantomens äventyr.

Dessutom hade jag Herman Hedning-tidningen lite senare. Men läste aldrig några "vuxentidningar" som Agent X9 eller Magnum eller så.

Min första fantasybok, och kanske en av mina första ordentliga läsupplevelser var Härskarringen. Det skulle dröja rätt många år innan jag läste något som kunde mäta sig med det. Jag var 11 eller 12 när jag läste trilogin och jag formligen slukade den. Jag var ingen stor läsare, men den slog an en sträng. Jag vet att jag läste några av James Fenimor Coopers verk (Siste mohikanen, Hjortdödaren etc) och de var jag lika fascinerade av. I övrigt var det mest serietidningar. Var väldigt förtjust i Conan, Judge Dredd och MAGNUM.

CS Lewis läste jag, men det var några år senare. De gillade jag. Men jag var nog inte barn då längre.

Jag tyckte om Ronja Röverdotter med. Djungelboken minns jag.

Som yngre barn:

Mycket ljudböcker av Astrid Lindgren, några av Tove Jansson.
"Illustrated classics"-böcker på engelska med nedkortade lättlästa versioner av klassiska äventyrsromaner, typ Robinson Kruse och Gullivers resor.
Bamse
Ljudböcker om Robin Hood och Peter Pan

Som lite större barn:
Både läste och lyssnade på hela Narnia serien flera gånger
Tintin
Läskiga böcker med spökhistorier och omslag av Hans Arnold
Extremt mycket Fantomen
Böcker och ljudböcker av Roald Dahl (framförallt Häxorna var favoriten)

Som ännu lite större barn (typ 11-12):
Spawn
Spriderman
Magnum (favoriterna var Preacher, Hellblazer, Judge Dredd, Lobo, Akira)
Chock
Tung Metall
Mega Marvel
Liftarens guide till galaxen
Sagan om ringen
Stjärnbäraren från Hed av Patricia McKillip
Sagor från Övärlden av Ursula K LeGuin

Sen var jag ju officiellt ungdom och läste väl egentligen bara mer av det som jag börjat lära som yngre och det som liksom fanns tillgängligt. Det fanns ju mycket Eddings utgivet på svenska under en period, sen började man ju läsa King, "Goda Omen" av Gainman och Pratchett dök väl upp under den perioden också, försökte nog näsa Anne Rice också men fastnade aldrig.

Bilbo var den första "riktiga" boken som slukade mig helt som barn. Vill minnas att jag började läsa om den direkt då jag läst ut den.

Lite samma förhållande hade jag till David Eddings. Läste och läste om flera gånger.

På serietidningsfronten var det främst Don Rosa som gällde. Man var såklart begränsad att läsa de serier som kom ut i vanliga Kalle Anka. I vuxen ålder, och med mer stadd kassa, har jag hans samlade verk i inbundna böcker, och rent av en autograf på vissa! (Inklusive den ocensurerade varianten på Farbror Joakims Liv!).

Sockerconny var en tidig favorit också! (en flicka i en leksaksbutik kramar en björn och säger "NANNE". Conny sliter av huvudet och säger "NALLE heter det idiot. här ska du se, helt tom på insidan. Läs böcker istället!".

Jag läste, men gillade inte, Narnia, övärlden och muminböckerna (men två av dessa har jag plockat upp och lärt mig älska som vuxen).

Frank Miller sin city var jag lite för ung för att hinna med i åldern 0-12, men jag läste dem när jag var 13-14 (och var noggrann med att gömma dem ordentligt från mina föräldrar, då jag misstänker att det hade varit lite för.... explicit innhåll för deras smak!).

Min far hade ett rätt omfattande personlig bibliotek med fokus på thrillers och sci fi, med lite fantasy och lite skräck inblandad.

Så jag minns tom clancy.

Nån som hetta "Kohl" (jag skulle vilja säga Hans Helmut Kohl? Jag är osäker) som hade en lång serie fiktiva böcker om (tror jag) andra världskriget i lätt humoristisk (men framför allt satirisk) anda.

Dean Koontz.

Diverse Tolkien (Bilbo, Sagan om ringen, Gillis bonde från ham...)

Jack Vance (favorit när jag var ung, numera potentiellt problematisk, om än underhållande).

Stephen King (jurtkyrkogården gav mig mardrömmar i veckor, och ger mig fortfarande obehagskämnslor).

Sen avverkade jag så klart hela bibliotekets fantasy och sci-fi hylla. Så mer Stephen king, terry pratchet, han Aspirin, Arthur C clarke, Stansislav Lem, Asimov, vem som nu skrev Shanara....

Samt deras utbud av seriealbum, och låt mig säga att en del av de där serierna hande nog hamnat där baserat på uppfattningen "är det tecknat så måste det vara för barn", för jag minns ett album som var typ en slags origin story för peter pan om jag minns rätt, och det var misär, misshandel, naket, minns nån sen där ungen (som sen blev peter pan) var skickad till krogen av sina föräldrar för att köpa sprit åt dem, har inte tillräckligt med pengar (men kommer han hem tomhänt får han stryk), och nån full äckelgubbe erbjuder sig att betala om han visar snoppen, vilket han gör, efter att nån full prosituerat lyft på kjolen för honom. Mycket märklig historia att läsa som barn, men fick mig nog att uppskatta med eget hemliv lite mera.

Kalle Anka
Fantomen
Kastrullresan
Vi Fem
Bamse
Bobo
Narnia
Shannara
Alverfolket
Johan och Pellevin
Agent X9
Young Jedi Knights
(svensk översättning)
Yakari
Kalle & Hobbe
91:an
Min häst
(eller rättare sagt Mulle)
Sagoböckerna från Bokklubben barnens bokpaket
Lucky Luke
Folk och rövare i Kamomilla stad
Hälge
Spirou
Marsupilami
Turtles
Sonic the Hedgehog
(de få nummer som kom ut på svenska)
70- & 80-tals nummer av Spindelmannen, Hulken, Stålmannen, Läderlappen, Lagens Väktare, Marvel Mutant
Flera av Elsa Beskow böckerna
Nintendobiblioteket 4: the Legend of Zelda, a Link to the Past - Spelguide

Och så självfallet Conan (serietidningen) och Magnum (också serietidningen, både från när den var mer en thriller-serietidning och när den blev mer utflippad, och i mitt tycke bättre)

Back