Men vad läste du själv faktiskt som barn?

Det fanns en "skriftserie" som hette Viking Saga - tror det bara kom typ 3 böcker i den - som jag ÄLSKADE. Särskilt boken Dvärgens lärling av Tomas Björklind (som jag tror även var/är rollspelsförfattare) var en favoritbok som jag läste om flera gånger.View attachment 24014

Extremt tungt omslag, måste väl nästan vara Simon Bisley (alternativt Alex Horley, ser ingen tydlig signatur)

Danske børnebøger jeg husker jeg lånte på biblioteket og læste selv og som ikke allerede er nævnt:

Dennis Jürgensen:
Djævelens hule. Om børn der spiller arkadespil i den lokale grillkiosk, lidt som Ender's Game.
Freddy-serien (Balladen om den forsvundne mumie - Bøvl med bandagerne). Gyserkomedie, Addams Family.

Bjarne Reuter:
Drengen der ikke kunne blive bange. Om en dreng der ikke kunne blive bange. Altså indtil en dag hvor...

Derudover en masse Anders And (Kalle Anka), Asterix, Lucky Luke og alle de der tegneserier som andre også har nævnt. Oversatte børnebøger som De fem, Narnia, Jules Verne, Alexandre Dumas. Osv. Astrid Lindgren fik jeg læst op af min matematiklærer i folkeskolen (Mio min Mio). Fantasy og science fiction kom til efter jeg begyndte at spille rollespil som 13-årig.

Danske børnebøger jeg husker jeg lånte på biblioteket og læste selv og som ikke allerede er nævnt:

Dennis Jürgensen:
Djævelens hule. Om børn der spiller arkadespil i den lokale grillkiosk, lidt som Ender's Game.
Freddy-serien (Balladen om den forsvundne mumie - Bøvl med bandagerne). Gyserkomedie, Addams Family.

Bjarne Reuter:
Drengen der ikke kunne blive bange. Om en dreng der ikke kunne blive bange. Altså indtil en dag hvor...

Derudover en masse Anders And (Kalle Anka), Asterix, Lucky Luke og alle de der tegneserier som andre også har nævnt. Oversatte børnebøger som De fem, Narnia, Jules Verne, Alexandre Dumas. Osv. Astrid Lindgren fik jeg læst op af min matematiklærer i folkeskolen (Mio min Mio). Fantasy og science fiction kom til efter jeg begyndte at spille rollespil som 13-årig.
Vi läser mycket danskt för våra barn, Jakob Martin Strid är deras favorit!

För mig är nog den stora milstolpen när min kusin berättade om hur tufft det var med en snubbe som förvandlades till en björn för att skydda pojkspolingen som var huvudperson i den där Stenens väktare av Eddings. Jag hade redan boken hemma, men hade inte rört den. Ingen aning om hur gammal jag var då, men nånstans 11-12 kanske?
Personligen läste jag den när jag var åtta eller så och precis fått fri tillgång till skolbiblioteket. Pojkspolingen i fråga skulle göras till sexslav hos drottningen som styrde över djungelriket där alla tog droger. Bra mycket bättre än Jimmy Knapp och lokföraren Lucas som skolbibliotekarien satte i händerna på mig innan. Good times.

Första boken är inte bara porr.
Första boken är dock på sin höjd våldsporr.

Last edited:
Jag läste en översatt samling med noveller av Lovecraft i mellanstadiet. Det var en ambitiös utgåva som spann vidare på Lovecrafts funna journalnarrativ med egna inlagor om Necronomicon vilket tillsammans med de fängslande berättelserna gjorde ett starkt intryck (eller kanske satte sin prägel).

Sedan var det kul hur biblioteken hade väldigt svårt att förstå det där med att serietidningar inte bara var för barn hela vägen in på nittiotalet och titt som tätt lade väldigt olämpligt material på barnavdelningen för att det råkade vara seriealbum med riddare på omslaget, som Skymningens färdkamrater av François Bourgeon. Hittade också volymen av Sin City med kannibalen som stoppar upp kvinnorna han äter, men det kan ha varit jag som vandrade över till den oövervakade vuxenseriehyllan.

Sedan var det kul hur biblioteken hade väldigt svårt att förstå det där med att serietidningar inte bara var för barn hela vägen in på nittiotalet och titt som tätt lade väldigt olämpligt material på barnavdelningen

Ja, herregud. Jag lånade Carlos Gimenez Barnhemmet (Paracuellos) från barnavdelningens seriehyllor när jag var runt 11, där den stod bland Asterix och Spirou-böckerna. Många känner säkert till den, men den handlar om författarens uppväxt på barnhem i Franco-spanien.

1748246649206.png

I lågstadiet så läste min syster flera av Narnia-böckerna högt för mig. Lite Mumin, samt Uspenskijs "Farbror Fedya, katten och hunden".
Jag läste på egen hand mestadels sådana där faktaböcker för barn, bland annat om dinosaurier, ormar, akvariefiskar, historia och vetenskap i allmänhet. Hade tre Hjärnkontoret-böcker som jag var väldigt förtjust i.

I bokslukaråldern hoppade jag hejvilt mellan olika typer av böcker. Mest av allt älskade jag fantasy och science fiction, så som Harry Potter, Den Mörka Materian-trilogin, Animorphs, Resan till havet, osv. Jag läste väldigt många "Tinas dagbok" (en svensk serie ungdomsböcker från B Wahlströms) minns jag. Men jag slukade lite allt möjligt: En vampyrs bekännelser, 1984, "Bibelns berättelser enligt Jehovas vittnen" och annat som kanske höjer mer på ögonbrynen att en 11-åring läste.

I mellanstadiet lät jag i stort sett Wahlströms Fantasyklubben styra mitt läsande genom deras förvalda Månadens bok och de serier det ledde in i.

Sedan var jag tidig med engelskan tack vare Games Workshop och Black Library. Att stilhärma en Warhammer-novell var min ständiga go-to för skrivuppgifterna i engelska ända in i gymnasiet.

Ska även nämna Martin Erikssons Sveakampen som kom ut när jag gick i mellanstadiet. Det var ingen favorit direkt men följde upp det historiska romanintresset som klassföreståndaren inlett med högläsning av nämnda Svedelid, vilket sedan ledde vidare till Guillou med Arn. Det var först långt, långt senare som jag fick veta att Martin Eriksson var E-Type, som ju ändå var en av de riktigt stora för min generation mellanstadiebarn. Jag hade E-Type i cd-hyllan och Martin Eriksson i bokhyllan utan att ha den minsta aning om att det var samma person.

Back