Nekromanti Men vad ÄR det här?

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Jaug ärr...

Det man verkligen undrar är väl om skådisarna hade en hemlig tävling om vem som kunde säga "SNAAAPPHAUNÄÄ" långsammast. När man för tionde gången fick höra någon stirra stint och bräka "Vij ej SNAPPHAUNAR!!!" blev det lätt skrattretande...
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Jag ser det ändå bara som ett enda stort rollspelscenario, och då köper jag gärna ostiga grejer bara för att det är liksom så det ska vara.

Fast i så fall tycker jag att spelarna borde ha avdrag på sina bonuserf, för maken till färglösa rollfigurer ("karaktärer", för er 80-talister) får man ju leta efter. En tjej i svart som bara kan se arg ut, en hoper klichérövare som mest gruffar och en huvudperson som har färre ansiktsutryck än Johan Widerberg. Bakläxa!

Och SLP:erna är inte bättre: en fånig Darth Vader-figur som engagerar föga, och en kung som rimligen borde vara huvudskurken, men rätt omgående "gör en Vargen" och blir världens hygglo. Inte mycket djup i det scenariot.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Skräp på burk

Haken är att historia inte är en exakt vetenskap, så vi ska nog inte använda "exakt" och "historiskt korrekt" i samma mening. Olika forskare tycker olika saker. Så Ymir menade nog de filmer där man gått långt i sina försök att vara historiskt korrekta - det är ju endast dessa filmer som faktiskt ådrar sig historieforskares kritik (de brukar inte direkt klaga på Pirates of the Caribbean eller A Knights Tale - det är uppenbart att dessa inte vill ha med verklig historia att göra).
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Skräp på burk

Haken är att historia inte är en exakt vetenskap
Precis. Det är en av de saker som gör att jag retar mig när folk sågar en film för att den inte är "historiskt korrekt".
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Skräp på burk

"Haken är att historia inte är en exakt vetenskap, så vi ska nog inte använda "exakt" och "historiskt korrekt" i samma mening. Olika forskare tycker olika saker."

Förvisso, men nu låter du ändå lite som en konservativ kristen som menar på att forskarna inte står enade kring Darwinismen. :gremsmile:

Även om det finns detaljer som det grälas om så är det oftast på en väldigt begränsad nivå. Jag tror inte att det finns några stora motsättningar kring vad som hände i Skåne under svensk-danska kriget, med undantag för en eller annan patriotisk skånsk fritidshistoriker.

Personligen har jag ganska begränsad koll på vilken sort uniformer och kläder som användes under 1600-talet, men jag har en viss uppfattning om den politiska strukturen i Sverige och Danmark under Karl IX och det är här som jag har anmärkningar.

Det tråkiga med "Snapphanarna" är att det mer eller mindre är den gamla vanliga Robin Hood-myten mixad med lite klassiska actionfilmsgrepp. Miljön, tidsepoken och historien utnyttjas alldeles för lite när regissörerna vill berätta samma typ av historia som vi sett så många gånger tidigare i amerikanska b-filmer. Vilket slöseri med den potenta mylla som den svenska/danska/skånska historien utgör! Varför alls ha en historisk bakgrund om man ändå väljer att nästan helt strunta i den? Men förhoppningsvis så är det någon som tycker att epoken verkar så cool att fler och mer seriösa försök görs.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Skräp på burk

Varför alls ha en historisk bakgrund om man ändå väljer att nästan helt strunta i den? Men förhoppningsvis så är det någon som tycker att epoken verkar så cool(...)
Där tror jag du besvarade din fråga. :gremcool:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Svar till Organ och Pom

Skillnaden är, att ingen normal människa tolkar magi, wuxia-hopp eller andra fantastiska element i filmer som korrekt representation av den historiska verkligheten. Jag skrev förvisso att jag anser att wuxia-film måste diskvalificeras från historisk korrekthet-debatten just pga wuxian, så Organ kanske har feltolkat mig lite där, men jag anser att mindre framträdande fantastiska element kan förekomma utan att skada en films trovärdighet i övrigt. (Jag har tex svårt att begripa mig på folk som stör sig på judens magi i 'Fanny och Alexander').

Så, 'historiskt korrekthet' på film bör snarare handla om två saker:

- Hur väl den historiska miljön representerats i kläder, scenografi, rekvisita, skådespel, handling, etc.

- Hur väl ett belagt historiskt skeende eller historiska personer har skildrats.

Jag tycker att det förra är ohyggligt mycket viktigare, då många manus kan handla om rent fiktiva händelser som utspelar sig mot en historisk bakgrund. Även om så inte är fallet, anser jag det i många fall fullt görbart att göra ganska fria tolkningar av historiska personligheter och skeenden; då dessa, särskilt vad äldre epoker beträffar, tämligen ofta ändå är väldigt omdiskuterade också av historikerna själva. Så brukar däremot inte vara fallet med hur hus såg ut, vad man åt, vilken slags kläder man bar; sådant ger tex arkeologin och konsthistorien relativt ofta ganska tydliga svar på. Vilken världsbild, moral och sånt folk hade är filmskaparna också mer fria att i viss mån göra egna tolkningar av, förstås, men jag tycker ändå att det hör mer till miljöskildringen än historieberättandet. Sedan är det också så, att den första punkten är ofrånkomlig i all historisk film; medan man mycket väl kan slippa den andra genom att göra en film som förvisso utspelar sig i en historisk epok, men är en fiktiv ståry med fiktiva personer - det finns massor av den varan.

Således, i min bedömning av historisk korrekthet i film, anser jag miljöskildringen mycket viktigare än skildringen av historiska skeenden. Därmed inte sagt att det senare inte är relevant - 'Kingdom of Heaven' har tex en ganska imponerande miljöskildring, men jag dissar den ändå totalt eftersom den gör väldigt mycket våld på händelseförloppet.

Således, hyllar jag Prinsen av Egypten på grund av dess väldigt korrekta miljöskildring; att det är en musikal och att havet delar på sig är i sammanhanget inte vidare relevant för min bedömning. På samma sätt har Flicka med Pärlörhänge en görsnygg miljöskildring, men ståryn är fiktiv och alla pratar engelska. Det hade varit bättre om alla pratade flamländska eller vad de nu borde prata, men jag tycker inte det är så fasligt relevant - återskapandet av 1600-talets Delft är ändå så snyggt att filmen förtjänar en guldstjärna. Detsamma gäller 'Alexander'; den skildrar de enskilda händelserna förhållandevis korrekt, men har fuckat upp kronologin mellan dem, och kör vidare på den gängse teorin om hur slaget vid Gaugamela förlöpte, trots att det framkommit rön som tyder på att de grekiska källorna har ljugit för oss om det slaget hela tiden. Däremot är miljön i Alexander väldigt, väldigt, väldigt välgjord, fältslaget extremt realistiskt återskapat, och tillochmed folks moral och sådana grejer är tämligen tidstroget hanterade. Det är snarare sådana kriterier jag ställer för att ge historiska filmer goda omdömen som historieskildringar.

Å andra sidan, så finns det också filmer som, inom rimliga gränser, är så gott som helt historiskt korrekta i alla dessa kategorier. 'Kejsaren och Mördaren' är väl det bästa exemplet. 'Rome'-tv-serien är också mycket imponerade; dess enda brist som jag kan komma på är väl egentligen att de pratar engelska och att Marcus Antonius heter Marc Anthony.

Jag läste en intressant fempoängskurs på historiska institutionen i Lund om film som historisk källa och film som historieskildring. Läraren Mats Jönsson har gjort en avhandling, 'Film och Historia', som jag kan rekommendera om någon är intresserad. Den finns utgiven i bokform, så den borde gå att få tag i.

- Ymir, colasugen som vanligt
 
Top