NYHET Matt Colvilles MCDM-rollspel är uppe på backerkit och …

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Vad är USPen för Daggerheart? Förutom att Critical Role folket ligger bakom det?
Jag tolkar det som DnD-esk-heroisk-fantasy, fast regellätt. Som i att din rollfigur kommer aldrig ha mer än sju (eller om det var åtta) förmågor för dig att hålla reda på i spel.

Jag tänkte att det skulle ha en del mekaniker för drama och slikt, men det verkar inte som det.

Om det blir i en generisk värld, en ny värld eller i TalDorei har jag inte fått kläm på.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Och enligt senaste Pateron-utskicket... har de upptäckt tärningsmekaniken från Apocalypse world.

2D6+Characteristic
7 or lower: You fail what you set out do do and suffer a consequence.
8-10: You succeed, but it might have a cost.
11+: You succeed, and maybe you get a little something extra

Detta för "tests", vill säga. I strid så betyder upp till sju att du gör lite skada, och 11+ att du gör mycket skada.

Fast självfallet med mycket mer onödiga extratermer, undantag, och tilläggsjox. Antar att de måste fylla ut de utlovade 400 sidorna med regler med nånting. Det jag beskrev ovan med 60 ord behövde de 355 för att beskriva. Och då alltså bara den mekanik jag beskrev här, inte alla de där undantagen och tilläggen.

Edit: Och nej, PbtA, Apocalypse world eller nån annan källa till inspiration nämns så klart inte vad jag kan se, men jag lusläste å andra sidan inte heller så kanske har jag fel.
 
Last edited:
Top