Mat?

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
@God45 s tråd om regler för kannibalism fick mig att fundera på rollspel och mat (eller kanske ätande i allmänhet om lik ska räknas som mat)

Vad finns det för rollspel/scenarion/kampanjer där mat spelar en viktig roll? Eller rentutav spelsessioner där mat har blivit en grej?

Jag tänker t ex på äventyret Blood in the Chocolate, där chokladen är viktig för att illustrera den historiskt inspirerade settingen med kolonialism och hemskheter (även om det kanske inte görs särskilt finkänsligt).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Jag såg i listan över mest efterlängtade rollspel 2022 att det kommer ett spel baserat på serien CHEW, där många av huvudpersonerna har matrelaterade superkrafter, till exempel:

*Förmågan att beskriva mat så detaljerat att den som läser beskrivningen känner smaken.
*Förmågan att tälja fungerande vapen av choklad.
*Förmågan att äta väldigt snabbt.
*Förmågan att skriva order i mjölkskummet på kaffe, som den som dricker det måste lyda.
*Förmågan att använda nudlar som gitarrsträngar.

(En del av dem är mindre användbara än andra.)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Mat är ju på ett sätt högst centralt i Vampire the Masquerade resp Requiem, eftersom RP måste dricka blod regelbundet för att överleva.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Mat är ju på ett sätt högst centralt i Vampire the Masquerade resp Requiem, eftersom RP måste dricka blod regelbundet för att överleva.
Är det skillnad på vilket/vems blod de dricker? Typ uppstår det konflikter om vissa grupper människor som anses bättre?
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Är det skillnad på vilket/vems blod de dricker? Typ uppstår det konflikter om vissa grupper människor som anses bättre?
Nja, en klan i VtM (Ventrue) utmärks av att ha väldigt specifika preferenser/restriktioner. Sen så är generellt unga, friska och välnärda personer ansedda att smaka bätte. Men, konfliktytan är i första hand i termer av jaktmarker sett i ren kvantitet och risk att upptäckas av människor.

Djurblod är mindre näringsrikt och det ses ofta ner på att dricka djurblod - i alla fall i de fina salongerna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Är det skillnad på vilket/vems blod de dricker? Typ uppstår det konflikter om vissa grupper människor som anses bättre?
I 5ed Vampire ger olika människor olika bonusar till vampyrkrafter baserat på hur de mår. Så har du vissa krafter vill du kanske dricka från rädda människor så att du också blir lite supersnabb. Eller så vill du dricka från kåta människor för att bli mer förförisk. Ett ”yrke” du kan ha är att preppa människor så att de har väldigt speciella smaker i blodet. Jag har haft en spelare som ”Old boyade” folk, alltså låste in dem i 10 till 20 år utan att de vet varför. Desperationen ovh depressionen var som godis för de riktigt gamla monstren.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
The Arwich Grinder är en annan 0-level funnel till Dungeon Crawl Classics där mat är ett litet inslag. Lite utanför byn Arwich bor familjen Curwen för sig själv. De har bistått byn med goda köttpajer under en hård vinter, rentav räddat livet på många, men nu verkar de vara i fara. RP ger sig av för att kolla att allt står rätt till och återgälda skulden.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Coins and Scrolls gjorde regler att äta sig genom monstermanualen. Zonernas zoologi till Mutant: UA hade även den kulinariska tips på hur man tillredde de olika otyg man kunde träffa, medan man i uppföljaren År Noll kunde skaffa sig talangen Zonkock. Att Eon, med sitt intresse för detaljer, inte har skapat några regler för att sätta i sig hyggelmonster, cykloper och andra bestar är märkligt, men man får väl vänta tills Krögarens våg släpps.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Det finns flera scenarion till Vindsjäl där mat spelar en viktig roll.
Både i Djungelns delikatesser och i Bergkrönets blad är mat (och te) viktiga element. Mat och matodlingar spelar även en mindre roll i en av delarna till den kommande kampanjen, Kristallkrönikan.

Sen finns det ju också den mytomspunna och legendariska kokboken till Fria Ligans Coriolis.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Bra fråga! Från min wishlist som jag ännu varken har testat eller läst:
Och nu blev jag väldigt sugen på båda spelen :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Vad finns det för rollspel/scenarion/kampanjer där mat spelar en viktig roll?
Tänker på att “krubb” är en resurs i Mutant År Noll. Mat som en rätt konkret grej

Eller rentutav spelsessioner där mat har blivit en grej?
Gillar att använda mat för att markera kontraster. Flerrättersmiddagarna med snillrika sockerskulpturer och exotiskt kött flamberat i dyr sprit. Och sedan kokkitteln med evighetsgryta på “det som fanns” och bröd mättat med sågspån. Eller soldaterna som kokar sina läderbälten till middag i den belägrade staden.

Mat blir lätt uttryck för status och ett sätt att illustrera allt mellan överflöd och elände på ett målande sätt. :)
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Gillar att använda mat för att markera kontraster. Flerrättersmiddagarna med snillrika sockerskulpturer och exotiskt kött flamberat i dyr sprit. Och sedan kokkitteln med evighetsgryta på “det som fanns” och bröd mättat med sågspån. Eller soldaterna som kokar sina läderbälten till middag i den belägrade staden.

Mat blir lätt uttryck för status och ett sätt att illustrera allt mellan överflöd och elände på ett målande sätt. :)
Ja det funkar väldigt bra för det. Väldigt stämningsfulla exempel också :)
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Många år sedan spelade vi ett äventyr till Dying Earth där en matätartävling var central. Jag vet inte ifrån vilken modul äventyret var hämtat men jag tror inte det var egenskrivet. Jag var inte med på det spelmötet (har för mig att jag kom in i kampanjen efter det) men de hade ett uppdrag att vinna tävlingen eller något sådant och den rollperson som skulle deltaga i tävlingen hade fått en magisk mantel med en bottenlös ficka som han kunde stoppa undan maten i. Har för mig att samtliga deltagare fuskade på ett eller annat sätt, företrädesvis med magiska medel, och med tanke på rollspelet och världen, vad skulle kunna gå fel med en sådan plan!?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Många år sedan spelade vi ett äventyr till Dying Earth där en matätartävling var central. Jag vet inte ifrån vilken modul äventyret var hämtat men jag tror inte det var egenskrivet.
Det finns i grundreglerna som introäventyr. Hela den kampanjen är helt fantastisk!
 
Top