Masterkurs i att vara spelledare

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Grundläggande kurs i tärningsstatistik.

Den avancerade kan man gå vidare med om man vill bli legitimerad rollspelsutvecklare.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Varför måste spelledaren kunna tärningsstatistik? Förutsatt att spelet funkar så borde väl inte det behövas?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Varför måste spelledaren kunna tärningsstatistik? Förutsatt att spelet funkar så borde väl inte det behövas?
Jag ser det som ett led i att hitta en "lagom" svår konflikt för karaktärerna att klara av. Veta hur kapabla karaktärerna är och vilken typ av motstånd som är lämpligt.

Har i min ungdom spelat med en del spelledare som redan i första spelpasset bussat ett "häftigt monster" på och grisfarmare och måste fudgea tärningarna för att vi ska överleva. Nästa spelpass överkompenserar samma spelledare och skickar istället fram blind och klantig gammal grisfarmare beväpnad med en tandpetare att slåss mot oss som numera är fem erfarna grisfarmare med svärd.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Jag ser det som ett led i att hitta en "lagom" svår konflikt för karaktärerna att klara av. Veta hur kapabla karaktärerna är och vilken typ av motstånd som är lämpligt.
För mig känns det som ett dåligt spel som inte kan skapa ett "lagom" motstånd eller lära ut till spelledaren vad som är lagom.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
För mig känns det som ett dåligt spel som inte kan skapa ett "lagom" motstånd eller lära ut till spelledaren vad som är lagom.
Det kan jag till viss del hålla med om, men det är en helt annan diskussion.
 
Top