Masterkurs i att vara spelledare

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Mina vänner och jag började prata om idén att om man skulle sätta ihop en masterexamen i att vara spelledare på universitet. Vad skulle den master innehålla för kurser.

Vi pratade om någon improvisationkurs,
Kartografi, zoologi, filmvetenskap, historia, stadsvetenskap, konflikthantering och bokföring.

Vad tänker du att en sådan master skulle innehålla?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Tärningsstatistik för alla dessa komplicerade tärningskombinationer.

Nutritionkurs för att hålla alla vid god hälsa runt spelbordet.

Dramakurs för att kunna skapa bra... ehe drama.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag vill självklart se kurser i dramaturgisk topologi och allmänt strukturellt tänkande, så att man kan vara mer aktiv och medveten när man strukturerar sina äventyr (linjer, stjärna, nätverk?

(Jag vet inte om "dramaturgisk topologi" är en grej egentligen, och det känns som en grej som är ganska unik för interaktiva berättelseformer… Kanske finns det något i datorspelsutbildningar att låna?)

Kommunikation överlag. Projektledning. Kanske nånting med lågaffektivt bemötande och andra generella people-skills-grejer?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Kreativt skrivande och projektledning är väl det jag använder från universitetet mest i mitt spelledande/rollspelande.
Samt musikproduktion då, eftersom jag poddar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Big Model, såklart, och andra liknande teorier. Timmy, Spike och Lee, eller vad de heter. En spelledare är inte en speldesigner, men … en spelledare är egentligen en speldesigner. Finns säkert mycket att hämta från Edwards kurs i speldesign som han körde på något italienskt universitet.

Och såklart dramaturgi. Egri och Campbell, oavsett vad man tycker om dem.

Men det hela beror ju mycket på vad för typ av spelledare man ska bli. Det är en jäkla skillnad mellan färdigheterna för att spelleda:
  • Ett blorbigt OSR-kräl
  • Primetime Adventures
  • Tatters of the King
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Spelledarprogrammet
Programmet är inriktat på aktuell teori- och metoddiskussion inom internationell och nationell spelledarforskning. Spelledarvetenskap är ett tvärvetenskapligt ämne vilket gör programmet lämpligt för den som har läst såväl humaniora, samhällsvetenskap eller juridik.
Programmet ger en bred och djup bas för fortsatta studier i spelledarvetenskap samt kompetenser som är användbara i förvärvsarbete som ställer höga krav på självständighet och kritisk-analytisk förmåga. Dit hör till exempel forsknings-, utvecklings- och utredningsarbete samt pedagogiskt arbete, kommunikation, offentlig och privat förvaltning och inom kultursektorn. Inom programmet finns möjligheter till praktik. Programmet ger behörighet att antas till utbildning på forskarnivå i spelledarvetenskap.

Programöversikt

År 1
Termin 1
Vetenskaplighet och forskningsetik, 7,5 hp (huvudområde filosofi)
Spelteori och kunskapssyn, 7,5 hp (huvudområde spelledarvetenskap)
Spelledaren och makt, 7,5 hp (huvudområde spelledarvetenskap)
Rollspel genom tid och plats, 7,5 hp (huvudområde spelledarvetenskap)

Termin 2
Spelledarvetenskapliga metoder 7,5 hp (huvudområde spelledarvetenskap) och valbar kurs om 7,5 hp
Spelledarvetenskap - magisterkurs, 15 hp (huvudområde spelledarvetenskap) eller valbara kurser om 15 hp

År 2
Termin 3
Avancerad akademisk runskrift, 7,5 hp (huvudområde runskrift)
Tematisk fördjupning i spelledarvetenskap, 7,5 hp (huvudområde spelledarvetenskap)

Valbara kurser om 15 hp
Spelledarvetenskaplig praktikkurs, 15 hp (huvudområde spelledarvetenskap)

Termin 4
Spelledarvetenskap - masterkurs, 30 hp (huvudområde spelledarvetenskap)
//EvilSpook
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Hur det för det mesta fungerar nu är ju snarare en slags lärlingsutbildning där man lär sig för att någon annan spelleder för. Alternativt att spelledaren är autodidakt med olika mängder material (böcker, videos, podcasts mm) innan de börjar.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
De kurser jag får mest användning av som spelledare från mina år på universitet är "Projektledning", "Mystik, magi och ockultism", "Populärfilm", "Skräck- och våldsfilm", "Typsättning av akademiska rapporter" samt oväntat nog "Matematikens idéhistoria" (finns mycket spännande att hämta från gamla kinesiska matematiker).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Varning!

Endast den spelledarutbildning som ges vid statens Spelhögskola ger dig behörighet att påbörja Spelledartjänstgöring. Utbildningen består av fyra terminer teori följt av en termin aspirantutbildning. De som är intresserade av att söka vidare till Statens Särskilda Lajvstyrka (SSL) kan därefter gå två terminer fältutbildning med inriktning Lajvarrangör.

Den som är godkänd på grundutbildningen till spelledare, samt godkänts i påföljande säkerhetsprövning, erbjuds en tillsvidareaanställning som Spelledarassistent av Rollspelsverket i det spelområde där aspirantutbildningen har genomförts. Tillsvidareanställningen börjar med sex månaders provanställning som Spelledarassistent direkt efter godkänd och avslutad utbildning.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Varning!

Endast den spelledarutbildning som ges vid statens Spelhögskola ger dig behörighet att påbörja Spelledartjänstgöring. Utbildningen består av fyra terminer teori följt av en termin aspirantutbildning. De som är intresserade av att söka vidare till Statens Särskilda Lajvstyrka (SSL) kan därefter gå två terminer fältutbildning med inriktning Lajvarrangör.

Den som är godkänd på grundutbildningen till spelledare, samt godkänts i påföljande säkerhetsprövning, erbjuds en tillsvidareaanställning som Spelledarassistent av Rollspelsverket i det spelområde där aspirantutbildningen har genomförts. Tillsvidareanställningen börjar med sex månaders provanställning som Spelledarassistent direkt efter godkänd och avslutad utbildning.
*Licens kan i undantagsfall utdelas utan spelledarutbildning om relevant arbetslivserfarenhet eller annan likvärdig utbildning kan styrkas. Se blankett DOD-91 med tillhörande bilagor.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
*Licens kan i undantagsfall utdelas utan spelledarutbildning om relevant arbetslivserfarenhet eller annan likvärdig utbildning kan styrkas. Se blankett DOD-91 med tillhörande bilagor.
Det här kommit till vår kännedom att kursmaterial spridits olagligen som PDF på nätet. För den som inte har möjlighet att köpa kurslitteratur i butik kan vi tipsa om att begagnade exemplar av Bok II: Spelledarboken finns att tillgå på andrahandsmarknaden, i synnerhet på sidor som tradera och blocket för en resonabel* summa.

II_-_Spelledarboken_HQJonas_0000.jpg.

* Med resonabel menar vi fullständigt ohemul.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Skulle jag sätta ihop en kurs i spelledande (vilket jag ju har åtminstone 3 ggr) skulle jag tänka som jag tänkt tidigare med en del kampanjmiljöskapande, en del kampanjskapande, en del äventyrsskapande och en del med övrigt.

Kampanjmiljön skulle då innehålla världsbyggande i olika former med en titt på några fiktiva miljöer, vår egen värld, extrapolering och skillnader i det man behöver för olika typer av spelgenrer och fokus, culture gaming vs adventure, och vad som behövs för en spelledare kontra en spelare och vad man ska tänka på när man skriver för andra läsare.

Kampanjer är här tänkt som strukturer för äventyr, skillnad mellan långa, korta kampanjer och vad som skiljer kampanjer från äventyr, och hur man bygger in världen i kampanjer.

Äventyr är förhoppningsvis självförklarande.

Övrigt. Teori och praktik kring logistik som att bilda en klubb, hitta folk, sätta upp sociala kontrakt, konfliktlösning, anpassning, kompromisser, bestämma speltider. Ordning på papper/anteckningar vid spelbordet, spelledarpersonsgestaltning, rekvisita, musik och ljus, att hypa sina spel, att pröva på olika spel, olika spelartyper och hur man kan gå dem till mötes.

Påbyggnadskurser finns som Rollspelare, rollspelshistoria, rollspelsskapande (regler, sannolikhetslära, illustrationer) och spelteori.
 
Top