Nekromanti Masque: Vad är viktigt att veta om en historisk miljö?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Tony.Meijer;n244872 said:
Det beror väl helt på vad för sorts spel man vill skapa?
Det jag menar är inte så mycket att allting måste köra treaktsstruktur och ha max ett 'fuck' om det är PG-13. Snarare att folks fördomar om 1700-talet är en enklare grund att bygga på än det riktiga 1700-talet, för de flesta grupperna.

Jag tycker Götterdämmerung gjorde det hyfsat bra, genom att många av ordvalen (och givetvis illustrationerna) frammanade "rätt" fördomar, för att man skulle förstå världen och vad den försökte kommunicera.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
entomophobiac;n244955 said:
Det jag menar är inte så mycket att allting måste köra treaktsstruktur och ha max ett 'fuck' om det är PG-13. Snarare att folks fördomar om 1700-talet är en enklare grund att bygga på än det riktiga 1700-talet, för de flesta grupperna.

Jag tycker Götterdämmerung gjorde det hyfsat bra, genom att många av ordvalen (och givetvis illustrationerna) frammanade "rätt" fördomar, för att man skulle förstå världen och vad den försökte kommunicera.
Enklast kanske, men jag är tacksam om Tony lägger ribban en bra bit över Götterdämmerung.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Som jag skrev förut... man kommer förhoppningsvis 80% av vägen till 1767 med 20% av detaljerna. Jag vill gärna ha ett historiskt 1700-tal snarare än ett film. Att saker i spelet stämmer är ju bara ett plus.

Min poäng var mer om hur det är presenterat (jag vill ha emergens och bottom-up snarare än brödtexter att finkamma med understrykningspenna) och jag menade inte alls att det skulle vara nån sorts Hollywood-Paris.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Såhär tänkte jag lägga upp det:
https://www.rollspel.nu/threads/629...n att uttrycka om det faller er väl i smaken?
 
Top