Nekromanti Masque: Vad är viktigt att veta om en historisk miljö?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Hej,
Masque är ett mysterie skräck-spel i en historisk miljö (1760-1789 talets Paris). Efter att ha grävt ner mig i hur 1700-talet fungerar så är jag lite av ett blankt papper i vad jag ska ta med.
Saker jag vet om att jag ska ta med är:
Det ockulta landskapet (vem gör vad, varför och i vilka miljöer).
Det politiska livet (vilka fraktioner existerar och varför)
Hur juridik och lag funkar (långsamt).
Hur man gör en utredning.

Därefter kommer frågan, vad mer vill man ha med?
Beskrivningar av samtiden?
Hur man handlar (långt mycket krångligare än vad du någonsin kan tänka dig)?
Hur ekonomin funkar?
Hur militären fungerar?
Hur gillen fungerar?
Hur vardagen ser ut?
Hur man flörtar?
Hur man klär sig?
Vad man pratar om?
Vem som har status och i vilka situationer och i vilken kontext?

Vill man ha en helikopteröversyn eller ett man-on-the-street perspektiv och i vilka områden?

Några åsikter från de bästa forumiterna (hint, svarar du så tillhör du automatiskt den gruppen ;) )?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Såhär:
  • 1d8+1d12 ockulta adepter
  • 1d6 faktioner (fraktioner?)
  • tärningstabell för om man blir dömd & vilket straff det blir & hur lång tid det tar (tänk ACKS s138-140, el al-Qadim Fortunes and Fates s14-19)
  • mekanik för utredning
  • 1d50 samtidsdetaljer
  • 2d6 flörtiga repliker
  • 1d8+1d12 klädespersedlar
  • 1d8 heta samtalsämnen
  • mekanik för status


Du har jobbat på Masque ända sen jag var liten och jag är en tant nu. Så du har läst massor av böcker om 1700-talet. Ville vi läsa en bok om 1700-talet (vilket vi iofs vill) så finns det redan en massa existerande historieböcker vi kan (och ska) läsa. Gör inte en till. Gör ett spel.

Skippa helikopterperspektivet, låt stämningen komma underifrån genom tabell-entries. Kanske ett lifepathsystem.

Idealiskt är att det ska finnas så lite texter som möjligt att läsa. Varje text som du kan göra om till en mekanik eller en tabell istället, eller bara ta bort – gör det.

Vi vill ha emergens.

Och varför är det så?

Jo. För att denna typ av texter är stress. Stress när vi spelar. “Har jag missat nåt? Representerar jag inte 1700-tal nu? Borde jag ha läst hela boken en fjärde gång, så allt till sist fastnar?”

Men när man spelar med tabeller så ger sig allt det där. Gör då en överblick över tabellerna så det är lätt att hitta dom. “Min rollperson bär just nu… [rull rull] en lågringad långklänning, öppen framtill för att visa underkjolen, och livstycket är [rull rull] också delat och visar min pièce d’estomac som jag nålat fast vid klänningen. Runt halsen har jag [rull rull] en spetskrage högt ovanför mitt decolletage och ihåret har jag [rull rull] nålat fast en enkel kvist färska liljekonvaljer.”

Vi orkar inte plugga. Detta säger jag inte för att vara anti-intellektuell. Det jobb du gjort med Masque är otroligt. Men låt inte det plugg-jobbet du gjort gå till spillo genom att sen be spelarna också plugga. Använd istället det jobb du gjort på ett sätt så att spelarna slipper plugga men ändå får 1700-tals feels.

2097 – 2 cool 4 school, 2 much of a jerk 4 work
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag tycker t.om. du ska offra 1700-tals-trogenhet tillförmån för spelbarhet, inte alltid, men ibland, när det blir enklare och bättre. 80/20-principen. Du kan komma 80% av vägen till 1770 med 20% av infon.

Tycker därför att straff-och-brott-systemen jag länkade till (ACKS och aQ) t.om. dom är overwrought. Ännu enklare och mer gameified vill jag ha det. Fånga någon detalj och quirk i 1700-tal-ismen men gör det spelbart.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
En av dom mest stressande saker med historiska settings är risken för anakronismer. Antingen att man tror att saker som finns inte finns, som den ville uppfinna skrivkonsten i Hillfolk (det är 1000 BCE Levanten, dom kunde skriva) eller om man tror att saker som inte finns finns (som luftballonger före 1782). Lyckas du klura ut en lösning på det vore det guld!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hundra saker som finns (givetvis numrerade så man kan slå tärning på dom, men samtidigt alfabetiserade så man kan slå upp), och hundra saker som inte finns och vad som används istället (ditto). Ex vis: 23. Kaffe (infördes i Paris årsskiftet 1669/1670).
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Tony.Meijer;n242215 said:
(...)
Därefter kommer frågan, vad mer vill man ha med?
Beskrivningar av samtiden?
Hur man handlar (långt mycket krångligare än vad du någonsin kan tänka dig)?
Hur ekonomin funkar?
Hur militären fungerar?
Hur gillen fungerar?
Hur vardagen ser ut?
Hur man flörtar?
Hur man klär sig?
Vad man pratar om?
Vem som har status och i vilka situationer och i vilken kontext?

Vill man ha en helikopteröversyn eller ett man-on-the-street perspektiv och i vilka områden?
?Jag skulle vilja säga ja på allt detta! Låter ju spännande alltihop :)
Det handlar inte om att skapa regler för hur man "ska" spela, utan snarare om att skapa en stämning som spelarna har möjlighet att skapa sig en gemensam bild av spelvärlden. Skriv kortare textavsnitt (typ flavor text) här och där om vardera punkt, inte mer än nån sida styck som mest.

Folk som är någorlunda insatta i 1700-talet kommer kunna hoppa över avsnitten med flavor text och endast läsa reglerna om de vill. Det behöver inte bli culture gaming bara för att man beskriver världen tydligt (och jag ser inget fel med culture gaming för övrigt).

Gör det lätt för dig och skriv med helikopteröversyn när det lämpar sig, och ett andra- eller tredjepersonsperspektiv när det passar bättre. Kanske till och med funkar att slänga in ett brev/loggbok som beskriver någon av grejerna i ett förstapersonsperspektiv...? Det går ju att göra massor med det här!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
da_bohz;n242244 said:
Folk som är någorlunda insatta i 1700-talet kommer kunna hoppa över avsnitten med flavor text och endast läsa reglerna om de vill.
Det är inte dom som är insatta i 1700-talet jag är orolig för.

Det behöver inte bli culture gaming bara för att man beskriver världen tydligt (och jag ser inget fel med culture gaming för övrigt).
Att beskriva världen tydligt går att göra på flera olika sätt. Och culture gaming kan bli en selling point när spelet hjälper en att göra det snarare än texterna som följer med spelet.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Denna tråd har hjälpt mig fatta varför jag alltid varit lite turned off av Masque, vilket jag har tyckt varit konstigt, eftersom jag gillar ju 1760–1780-tal, ockult, mysterier och skräck. Men nu när jag har blivit mer självmedveten om vad som stressar mig i settingtexter och hur spel kan skrivas som inte har det problemet så förstår jag.

Det har varit en (iofs helt ogrundad eftersom jag inte vet hur Tony tänkt sig att Masque ska se ut) farhåga baserad på andra settingtunga spelböcker. Såsom Eberron, Forgotten Realms, al-Qadim, Planescape och många många andra.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Tony.Meijer;n242215 said:
(...)
Därefter kommer frågan, vad mer vill man ha med?
?Jag kom på en grej till som kan vara aktuell att ta upp.
Skillnaden mellan landsbygd och stad. Vad pysslar "småfolket" med på landsbygden? Kan de överhuvud taget påverka maktspelet inne i staden? Och på vilket sätt blir de påverkade?
Finns det intressanta platser utanför staden? Ett och annat lustslott kanske?

?Och jag skulle ju gärna se nån flavor text som helt och hållet handlar om maskeradbaler :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Det viktigaste att veta är evetuella undantag som spelet förutsätter.

Därefter vill jag ha exempel på vardagen för varje samhällsklass, som innefattar beskrivnigar av praktiska saker för äventyrare (exempelvis hur värdshusen ser ut och funkar), samt hur de olika samhällsklasserna förhåller sig till varandra.

Därefter är ekonomi intressant. Exempel på årslöner och uppehållskostnader och annat.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Värdshus? Jag bor på Château de Versailles!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
2097;n242262 said:
Värdshus? Jag bor på Château de Versailles!
Vilket bör ingå i vardagsbeskrivningen för en annan samhällsklass, troligen :)

Eller menar du att de välkomnar bönder där också?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Haha, ja, det finns iaf gott om får här på palatset! (sneglar ilsket på Mme du Barry)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
2097;n242230 said:
Du har jobbat på Masque ända sen jag var liten och jag är en tant nu. Så du har läst massor av böcker om 1700-talet. Ville vi läsa en bok om 1700-talet (vilket vi iofs vill) så finns det redan en massa existerande historieböcker vi kan (och ska) läsa. Gör inte en till. Gör ett spel.
Inte då, bara i fem år, men så har jag dumpat allt för ett år sen också för att det var skit, så det är typ bara ett år. ;)

2097;n242230 said:
Vi vill ha emergens.

Och varför är det så?

Jo. För att denna typ av texter är stress. Stress när vi spelar. “Har jag missat nåt? Representerar jag inte 1700-tal nu? Borde jag ha läst hela boken en fjärde gång, så allt till sist fastnar?”
Jag förstår var du kommer ifrån, med det sagt så tror jag inte att Masque kommer att vara ett spel för alla. Jag tror att man måste ha ett ohälsosamt intresse för historia för att uppskatta det spel jag försöker göra.

Missförstå mig rätt, jag vill ärlig talat inte att någon ska känna att de "måste få 1700-talet rätt". Det är ett spel för tusan bövlar, det ska vara roligt framför allt. Jag tror också att det är en fåfäng ide att försöka ge en "korrekt" bild av en tidsålder, det är liksom inte möjligt.

2097;n242230 said:
Men när man spelar med tabeller så ger sig allt det där. Gör då en överblick över tabellerna så det är lätt att hitta dom. “Min rollperson bär just nu… [rull rull] en lågringad långklänning, öppen framtill för att visa underkjolen, och livstycket är [rull rull] också delat och visar min pièce d’estomac som jag nålat fast vid klänningen. Runt halsen har jag [rull rull] en spetskrage högt ovanför mitt decolletage och ihåret har jag [rull rull] nålat fast en enkel kvist färska liljekonvaljer.”
Förlåt. Jag ser vart du vill gå och jag tror att du och många andra skulle ha superkul av den sortens spel. Det är bara som så att det här inte är den sortens spel jag kommer att skriva, det är helt enkelt inte den vision jag har. Om det hjälper så är nog din tanke bättre ur perspektivet att fler skulle spela spelet. ;)

2097;n242230 said:
Vi orkar inte plugga. Detta säger jag inte för att vara anti-intellektuell. Det jobb du gjort med Masque är otroligt. Men låt inte det plugg-jobbet du gjort gå till spillo genom att sen be spelarna också plugga. Använd istället det jobb du gjort på ett sätt så att spelarna slipper plugga men ändå får 1700-tals feels.

2097 – 2 cool 4 school, 2 much of a jerk 4 work
Det är snällt av dig att säga det, jag vet dock inte om det är en ärlig bild. Jag är inte en historiker, bara intresserad.

Jag håller dock med om att jag inte vill att folk ska känna sig tvingade att plugga 1700-tal. Problemet här är mysterie-biten. Man kan säkert lösa det på ett coolt story now sätt (för att slänga mig med termer som jag egentligen inte har koll på brukar sluta väl), men det jag är ute efter och vad reglerna stödjer är ett system där man utreder ett av spelledaren känt mysterium. Om det ska vara ett historiskt spel så kräver det tyvärr lite kunskap om samtiden, i varje fall av spelledaren. Jag har svårt att se hur man kommer runt det....
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
2097;n242241 said:
Hundra saker som finns (givetvis numrerade så man kan slå tärning på dom, men samtidigt alfabetiserade så man kan slå upp), och hundra saker som inte finns och vad som används istället (ditto). Ex vis: 23. Kaffe (infördes i Paris årsskiftet 1669/1670).
This I like.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
da_bohz;n242244 said:
?Jag skulle vilja säga ja på allt detta! Låter ju spännande alltihop :)
Det handlar inte om att skapa regler för hur man "ska" spela, utan snarare om att skapa en stämning som spelarna har möjlighet att skapa sig en gemensam bild av spelvärlden. Skriv kortare textavsnitt (typ flavor text) här och där om vardera punkt, inte mer än nån sida styck som mest.
Jo, det låter rimligt. Kanske mer att diskutera varför det såg ut som det gjorde snarare än förmynderi när det kommer till detaljer. Exempel: Snarare än att säga att man klädde sig på följande sätt 1771-1773, så pratar jag om vilka tankar man hade när det kom till mode (mode-influensen var mänsklighetens kontroll över den naturliga ordningen, därav klänningarna som var flera meter breda då detta bröt mot hur människor normalt såg ut... 1700-talet var väldigt skumt rent modemässigt).

da_bohz;n242244 said:
Gör det lätt för dig och skriv med helikopteröversyn när det lämpar sig, och ett andra- eller tredjepersonsperspektiv när det passar bättre. Kanske till och med funkar att slänga in ett brev/loggbok som beskriver någon av grejerna i ett förstapersonsperspektiv...? Det går ju att göra massor med det här!
Jo, det är klart. Svårt att skriva med förstahandsperspektiv dock, det kräver väldigt mycket inläsning om man vill ha det ens lite realistiskt.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
2097;n242253 said:
Denna tråd har hjälpt mig fatta varför jag alltid varit lite turned off av Masque, vilket jag har tyckt varit konstigt, eftersom jag gillar ju 1760–1780-tal, ockult, mysterier och skräck. Men nu när jag har blivit mer självmedveten om vad som stressar mig i settingtexter och hur spel kan skrivas som inte har det problemet så förstår jag.

Det har varit en (iofs helt ogrundad eftersom jag inte vet hur Tony tänkt sig att Masque ska se ut) farhåga baserad på andra settingtunga spelböcker. Såsom Eberron, Forgotten Realms, al-Qadim, Planescape och många många andra.
Jag tror nog du har en god ide om hur jag skulle vilja att spelet ser ut. Vad stressar dig i de spelen?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
da_bohz;n242256 said:
?Jag kom på en grej till som kan vara aktuell att ta upp.
Skillnaden mellan landsbygd och stad. Vad pysslar "småfolket" med på landsbygden? Kan de överhuvud taget påverka maktspelet inne i staden? Och på vilket sätt blir de påverkade?
Finns det intressanta platser utanför staden? Ett och annat lustslott kanske?

?Och jag skulle ju gärna se nån flavor text som helt och hållet handlar om maskeradbaler :)
Som i all Fransk politik så är det i slutändan bönderna som bestämmer (på vissa sätt så är de ansvariga för franska revolutionen).
Det sistnämnda är självklart nu när du nämner det.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Rymdhamster;n242260 said:
Det viktigaste att veta är evetuella undantag som spelet förutsätter.

Därefter vill jag ha exempel på vardagen för varje samhällsklass, som innefattar beskrivnigar av praktiska saker för äventyrare (exempelvis hur värdshusen ser ut och funkar), samt hur de olika samhällsklasserna förhåller sig till varandra.

Därefter är ekonomi intressant. Exempel på årslöner och uppehållskostnader och annat.
Vad menar du med undantag?

Årslöner och kostnader är tyvärr nästan omöjligt att säga, priserna förändras så djävulskt snabbt (alltså, på vissa ställen pratar vi hyper-inflation).
 
Top