Nekromanti Masque: Vad är viktigt att veta om en historisk miljö?

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu är jag själv för närvarande inte så intresserad av 1700-talet, så jag är nog inte målgruppen av den anledningen. Men hur jag ser på liknande produkter, om det hade fokuserat på en period som intresserar mig (eller ifall den börjar intressera mig).

* Text som beskriver världen för "vanliga människor", dvs information lämpad för spelarna hålls separerad från mysterieinformationen som riktar sig till spelledaren.
* Regelmekaniken läggs också helst separat. Hellre att det funkar som ett bra referensverk under spel, än att det är lättläst vid första genomläsningen.
* Jag vill ha information om hur världen fungerar, och det innefattar både övergripande information och detaljinformation på personnivå. Håll den detaljerad (för att kunna köra lättvikts-culture gaming) eller skippa helt. För min del kan det inte finnas för mycket information om settingen. :) Hur ser vardagen ut för olika personer i settingen.
* Tabeller som ger snabb överblick är bra. Som t.ex. listor på vad saker kostar och hur lättillgängliga de är, eller vilka samhällsklasser och yrken som finns. Information som är gömd i brödtext funkar när jag läser om settingen, men inte när jag spelleder.

Jag skall inte säga att jag är allergisk mot slumptabeller, då jag faktiskt gillar yrkes och familj-tabellerna i första utgåvan av Western. Men jag är verkligen inte ett fan av slumptabeller, och medan jag kan stå ut med att det finns ett fåtal, så gör det snabbt att jag undviker att införskaffa ett rollspel.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Måns;n242473 said:
kanske ska vi enas om att man kan skriva text så att den blir spelmässigt relevant
Om det inte rör sig om en text som ska läsas upp vid bordet (som i brädspelen Dead of Winter och Sherlock Holmes) så har jag svårt att tänka mig hur en text är relevant för spelande.

Det relevanta i såna texter är:

Ton/stämning:
Hur ser språket ut? Vilka uttryck används? Vilka typer av saker beskrivs och vilka lämnas osagda?
Idéer/inspiration:
Vilka typer av händelser kan hända?
Exempel:
Personer, namn, SLP:er.
Fakta:
Rena fakta om spelvärlden (hur folk rör sig mellan olika platser, hur social status fungerar). Måste isf plockas ut och internaliseras av läsaren, se “tentaplugg” nedan

Alla dom här sakerna är saker som gör sig mycket bättre i andra former än brödtexter.

Ton och språk? Kan levandegöras i “samtal-ämne-stabellen” eller en “repliktabell”. En lista över vanliga fraser ex vis.

Händelser? Detta bör reglerna och mekaniken ta hand om. Det ska uppstå genom spelandet.

Exempel? Visst, men en namnlista och en lista med random SLP:er slår alla text-exempel i världen.

Måns;n242473 said:
och går att läsas utan att det känns som tentaplugg?
Och här har vi då fakta-biten. Måste komma ihåg hur droskor funkar, hur pengar funkar, hur social status funkar, hur kläder ser ut, osv osv och det är begravt i en text ist för kodifierat i en spelmekanik. Tentastress, definitivt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Lupus Maximus;n242478 said:
Information som är gömd i brödtext funkar när jag läser om settingen
Det kan göra mig typ pepp på settingen? Men jag har svårt att använda det.

Information som är gömd i brödtext funkar […] inte när jag spelleder.
Mmm, samma här. Blir stressad när det finns en massa sånt dolt där inne.

Men jag är verkligen inte ett fan av slumptabeller, och medan jag kan stå ut med att det finns ett fåtal, så gör det snabbt att jag undviker att införskaffa ett rollspel.
För mig om spelet är väldigt chart driven såsom Chivarly & Sorcery och Rolemaster att man behöver hela tiden konsultera en massa tabeller så är det ju väldigt opepp. Så du gör en bra poäng här. Om tabellerna och listorna däremot är en resurs så är det tusan så pepp för mig.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
2097;n242467 said:
Hur ska du sen översätta den känslan till spelande?
När jag är Spelare (as opposed to SL) väljer jag själv vad jag vill/orkar läsa på om beroende på min karaktär, förutsatt att jag inte känner till världen innan. I spelet förutsätter jag att SL berättar om grundläggande saker som man måste veta om världen för det äventyr som spelas. Typ vad det Jargiska kejsardömet är för något i Eon, eller hur det ser ut utanför Arkologierna i Rotsystem.

Jag gör vad jag kan, vill och orkar för att sätta mig in i spelvärlden tillräckligt för att min bild av den ska stämma hyfsat bra överens med de andra spelarnas och spelledarens bilder.

Som SL läser jag på inför mötet om vi ska spela ett spel (om jag inte improviserar ett äventyr förstås, men det hör ju inte riktigt hit). När jag läst om något tidigare kan jag presentera det bitvis för spelarna under spelmötet, eller helt enkelt lämna ut ett textavsnitt till vardera spelare inför spelmötet med "det här kan vara bra att ha koll på där ni är i äventyret just nu". Inte mer än något stycke om varje grej.

Men jag skulle för övrigt inte tvinga mina spelare att sitta och plugga inför eller under ett spelmöte. Det blir inga läxförhör, och den känslan vill jag verkligen inte heller ge. I början av spelmötet kan man gå igenom de allra viktigaste grejerna, typ om det är helt galet att dricka alkohol i landet, eller annat som man själv kanske reagerade på när man läste. Det kanske är väldigt olagligt att bära vapen i städerna, eller att en viss färg förknippas med olycka och/eller illdåd.

När man sen kommer till ett ställe med glasfönster förklarar man kort för de som inte är insatta, samt påminner de som är insatta om, att glasfönster är sjukt ovanliga i området. Dessutom kanske man till och med förklarar vad det innebär i spelvärlden och hur de flesta i spelvärlden skulle tolka dem (utan att direkt styra rollpersonernas reaktioner, givetvis).

?Så gör jag i alla fall, och det funkar fint. Det brukar också hjälpa inspirationen för min del, om texten om spelvärlden är bra skriven.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
da_bohz;n242484 said:
Men jag skulle för övrigt inte tvinga mina spelare att sitta och plugga inför eller under ett spelmöte. Det blir inga läxförhör, och den känslan vill jag verkligen inte heller ge.
Lite OT, men...

Jag skulle verkligen vilja spela eller spelleda i en grupp där man körde workshops innan spelet, en massa settinginformation man bör ha pluggat in, och "läxförhör" för att se att alla i gruppen har koll på settingen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
da_bohz;n242484 said:
I spelet förutsätter jag att SL berättar om grundläggande saker som man måste veta om världen för det äventyr som spelas. Typ vad det Jargiska kejsardömet är för något i Eon, eller hur det ser ut utanför Arkologierna i Rotsystem.
[…]
Som SL läser jag på inför mötet om vi ska spela ett spel […] När jag läst om något tidigare kan jag presentera det bitvis för spelarna under spelmötet, eller helt enkelt lämna ut ett textavsnitt till vardera spelare inför spelmötet med “det här kan vara bra att ha koll på där ni är i äventyret just nu”. Inte mer än något stycke om varje grej.
Min erfarenhet av allt det här har varit att det du beskriver är otroligt mycket jobb. Det gjorde att när jag började spelleda så höll jag mig till wainscot horror och wainscot fantasy – wainscot betyder “saker som är gömda i den vanliga världens väggar”, ex vis Feng Shui, det är nutid men det finns tidsresenärer och pangpang, eller Unknown Armies, det är nutid men det finns weird shit och ockultism.

Sen när jag hittade OSR:en så var det hakan i golvet för min del hur funktionellt presenterade en del settings var. Ex vis Stars Without Number eller Vornheim. En del mycket alien och främmande settings men presenterade på ett emergent sätt, man lär sig dom genom att spela dom.

Och nu när jag givit mig på en brödtextssetting så inser jag att jag hade rätt. Alla mina fasor var befogade. Och Det visade sig stämma, det är mycket jobb att ta sig till en setting i brödtexter. Och det är mycket stressande och mycket tentakänsla. Och det är just därför jag står här på knä och vädjar till Tony att som spelskapare lätta på spelledarens och spelarnas börda genom att beskona dom från texter.

Men, en skillnad mellan 2097 nu och 2097 då är att jag numera har så mycket buy-in från mina fantastiska spelare. Dom hjälper mig med settingen och dom accepterar att jag är committed till settingen.

Lupus Maximus;n242487 said:
Jag skulle verkligen vilja spela eller spelleda i en grupp där man körde workshops innan spelet, en massa settinginformation man bör ha pluggat in, och “läxförhör” för att se att alla i gruppen har koll på settingen.
Försöker ju närma mig lite denna typ av workshops inför Zakhara nu. Inga läxförhör men att vi tillsammans hjälps åt med böckerna osv. Det betyder jättemycket.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
2097;n242497 said:
Sen när jag hittade OSR:en så var det hakan i golvet för min del hur funktionellt presenterade en del settings var. Ex vis Stars Without Number eller Vornheim. En del mycket alien och främmande settings men presenterade på ett emergent sätt, man lär sig dom genom att spela dom.

Och nu när jag givit mig på en brödtextssetting så inser jag att jag hade rätt. Alla mina fasor var befogade. Och Det visade sig stämma, det är mycket jobb att ta sig till en setting i brödtexter. Och det är mycket stressande och mycket tentakänsla. Och det är just därför jag står här på knä och vädjar till Tony att som spelskapare lätta på spelledarens och spelarnas börda genom att beskona dom från texter.
Jag förstår ju din poäng här. Det är jättebra med sådant som kan användas direkt i spel. Men när jag ligger hemma och klurar på nästa spelmöte så kan jag inte läsa en bunt slumptabeller. Jag vill läsa om vilka konflikter som finns mellan de tyska invandrarna i quartier latin och den lokala befolkningen, jag vill läsa om mystiska sekter och ritualer och vilka hemligheter som döljs bakom Versailles väggar. Jag vill inte läsa en lista på vad som finns och inte finns. Jag läser hellre en text om den generella tekniska utvecklingen så att jag själv kan höfta i spel.

Samtidigt vill jag inte plugga. Det här är en svår balansgång. Men text som är välskriven, typografiskt effektiv och tilltalande och gärna intressant bör jag fixa att ta mig igenom. Den får gärna kompletteras av en och annan tabell, men jag kan aldrig riktigt fatta en setting utifrån en tabell över vilka personer jag kan möta runt Place du Château-d'Eau en vardagskväll.

Appropå det, det här är ju en sån där typisk grej som är viktig för mig:
https://en.wikipedia.org/wiki/Haussmann%27s_renovation_of_Paris

Saker händer, ändras. Det tycker jag att en text som behandlar flera decennier måste ta fasta på.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Den enda kursen jag fick MVG på på Södertörn var Haussmann-kursen T_T
Eller ja essäkursen också. Men bara dom två.

Tycker ju spelet borde utgå från ett år. Men ser samtidigt fördelarna i, som du säger, behandla nästan tre decennier.

Jag vill läsa om vilka konflikter som finns mellan de tyska invandrarna i quartier latin och den lokala befolkningen,
Så här ser det alltså ut i Red Tide:

Ethnic Tensions
Most of the varying ethnicities of the exiled have made peace with each other over the centuries since the Landing. Dissention is an open invitation to the predators of the Isles, and a community that cannot pull together rarely lasts long. Still, the fear of cultural dissolution and the loss of precious history goads some groups into resentment of others, while others grow embittered that their obvious superiority is not better recognized. Those settlements with strongly-distinct ethnic groups can fall to such squabbling disputes and resentments.

Enemies:
Cultural supremacist who scorns outsiders, Enemy of the settlement who profits by the tension
Friends:
Local of a mixed ethnicity, Village elder trying to make peace, Zealot who thinks the PCs are on their side
Complications:
The blame for the tension can really be placed largely on one side, One of the groups is the last known enclave of that ethnicity in the isles, One or both of the groups has repugnant traditions or customs
Things:
Ancient history records of a Tide-lost nation, Precious relic of the old world
Places:
Building elaborately adorned by ethnic decorations, Local shrine defiled by opponents, Multi-ethnic wedding rife with suppressed violence

jag vill läsa om mystiska sekter och ritualer och vilka hemligheter som döljs bakom Versailles väggar.
Hell King Cultists
The Hell Kings are practical demons, and those mortals who pledge their souls to their infernal service are often rewarded. The hard life of a border village can make such bargains tempting, with each petitioner deluding himself into thinking that he will be among the precious few spared from an eternity of damnation and torment. In some lands the worship of the Hell Kings is permitted, but in places ruled by Xian such service is considered treachery and a sure sign of fealty to the demonic Shogunate lords.

Enemies:
Priest of the Hell Kings, Local desirous of a human sacrifice, Sorcerer gone half-mad with degenerate needs
Friends:
Secret traitor to the cult, Cleric of a nobler pantheon, Local enemy of the cult’s spread
Complications:
The cultists try to restrict their depredations and demanded cruelties to outsiders, The settlement needs the Hell Kings’ magic to survive, The cultists hide their service in the guise of a local god
Things:
Precious sacrificial offerings, Property from dead victims, Gifts granted the faithful by the Hell Kings
Places:
Secret blood-stained shrine, Abandoned temple to a kinder god, Frantic communal rite of devotion

Denna typ av setups heter “tags” i Sine Nomines spel (vilket Red Tide är).
Dom finns listade i en tabell och meningen är att man ska slå fram två såna tags och slå ihop dom. Man har inte alla sex Places, sex Enemies, sex Friends man då får utan man väljer några som man tycker passar. Slår fram (eller väljer) namn och stats.

Här har vi spelbarhet i en ask. Tillräckligt enkelt för att man ska kunna skapa ett helt gäng såna och inte bry sig speciellt mkt om det är nån som spelarna inte nappar på. Och dom olika situatinonerna kommer under en längre kampanj också flyta ihop. En Friend från den ena situationen blir insyltad i en annan situation osv.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Det där funkar för mig! Ok, jag hade velat ha lite mer detaljer och lite mer att kroka i men i princip är det där funkis för mig.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Finns lite mer deets i resten av spelet ex vis namntabeller, NPC-skapar-tabeller osv. Finns även några redan textkapitel som förklarar settingens bakgrund T_T och dom är urtrista T_T
Men funkis ?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
2097;n242393 said:
Ja jag vill ha mängder, mängder och åter mängder av denna typ av grej.
Som jag skrev innan: ju färre textsidor desto bättre.

Jag vill absolut inte att själva mysteriet ska vara någon sorts slumpmysterium. Alla fakta i Fallet Valdemar ska vara nedskrivna och lagda i ett förseglat kuvert.

Men tabeller har flera syften:
  • Att hjälpa till som kickstarta inspirationen när spelledaren skriver sitt mysterium
  • Att hjälpa spelarna med atmosfär
  • Att hjälpa spelledaren med atmosfär
  • Att köra när spelarna gör någon kring-grej, ex vis bryter sig in i fel hus.
Okey, kan vi släppa disposition nu och fokusera på vad som faktiskt skall vara med? Låt oss magiskt säga att du har information i en för dig perfekt layout, vad behöver du för information för att köra Masque?

Jag vet, det har dykt upp förslag på tabeller, men det är väldigt lite varför just dessa är viktiga och de tenderar att vara exempel lika mycket som de är förslag vilket gör det svårt att sålla i vad som är viktig data för dig.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
2097;n242481 said:
Om det inte rör sig om en text som ska läsas upp vid bordet (som i brädspelen Dead of Winter och Sherlock Holmes) så har jag svårt att tänka mig hur en text är relevant för spelande.
Nu tycker jag du läser Måns inlägg lite som Luther läste bibeln. Har du en text som handlar om ett fenomen du har med i spel (exempelvis inflation eller hur en droska funkar) så skulle jag säga att det blir relevant för spelandet och det är vad jag tror Måns menar.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men det har varit varför vad som finns / inte finns är viktigt och varför inflation är viktigt.

Ang droska och inflation och social status: (enkla) regler för dessa?
Ex vis varje vecka går priserna upp med 1d4 livre och så kan motsv löneuppgång lagga efter. Eller hur det nu funkar
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Väl författad textmassa är svårslagen när det kommer till information per sida.
Väl författade tabeller är svårslagna när det kommer till inspiration per sida.

Med det sagt.

Kommunikationsmedel och hur snabba/säkra dessa är känns riktigt viktigt. Vad kostar det att skicka brev? Hur snabbt kommer det fram? Är det smidigare att skicka min brorson?

Gift och droger, vilka är vanliga, vilka är förbjudna, hur avgör man om något sådant har använts?

Lista på populära musiker och konstnärer samt namn på deras relevanta verk!

Högtider under ett år, kan ju vara spännande.

Politiska frågor rollpersoner kan tänkas ta ställning i. Vad pratas det om?
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Plötsligt dök Fredmans Epistel 33: Stolta stad upp i mina högtalare (ja, alla har väl en Bellman-spellista?), och jag insåg att åtminstone introt i den ger en rätt skön känsla av sent 1700-tal. Visserligen handlar den om Stockholm, men det kan nog funka ändå.

?Finns på Youtube och Spotify.

Finns nog ett gäng andra epistlar som kan bidra med inspiration också.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Okey, följande är den slutgiltiga listan av saker jag tänker beskriva:
Hur man handlar
Hur ekonomin funkar
Hur militären fungerar
Hur gillen fungerar
Hur vardagen ser ut för adel
Hur vardagen ser ut för präster
Hur vardagen ser ut för borgare
Hur man flörtar
Hur man klär sig
Hur man roar sig
Vad man pratar om
Vem som har status och i vilka situationer och i vilken kontext
Skillnaden mellan landsbygd och stad
Exempel på kostnader

Jag tänker mig också följande listor:
Rykten som cirkulerar i Paris
Möten på stan

Samt en tidslinje över upptäckter.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
2097;n242230 said:
Ville vi läsa en bok om 1700-talet (vilket vi iofs vill) så finns det redan en massa existerande historieböcker vi kan (och ska) läsa. Gör inte en till. Gör ett spel.
Tror det här kan vara det enskilt bästa någon någonsin skrivit i det här forumet! Håller med till c:a 11 000%.

På sätt och vis är det här exakt vad World of Darkness stundtals gjorde väldigt bra. De pratade om sin värld, och vilka beröringspunkter som fanns med den riktiga. Men den riktiga världen i sig finns det annat material som kan täcka och materialet kommer vara olika mellan olika spelgrupper, på grund av särintressen, etc.

De flesta har en Hollywood-bild av det allra mesta, och det är bättre att låta dem ha det - och anamma det - än att kämpa mot det. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Tony.Meijer;n243783 said:
Hur vardagen ser ut för adel
Hur vardagen ser ut för präster
Hur vardagen ser ut för borgare
Hur är det med bönder då? Tänker att några ord i varje fall kan vara bra att utgå ifrån om rollpersonerna måste ge sig ut på landet för att jaga en varulv eller något sådant =)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
entomophobiac;n244567 said:
De flesta har en Hollywood-bild av det allra mesta, och det är bättre att låta dem ha det - och anamma det - än att kämpa mot det. :)
Det beror väl helt på vad för sorts spel man vill skapa?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Rymdhamster;n244580 said:
Hur är det med bönder då? Tänker att några ord i varje fall kan vara bra att utgå ifrån om rollpersonerna måste ge sig ut på landet för att jaga en varulv eller något sådant =)
True that, I'l add.
 
Top