Nekromanti Masque: Vad är viktigt att veta om en historisk miljö?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Tony.Meijer;n242290 said:
Vad menar du med undantag?
Undantag från historisk korrekthet (den den mån det går att säga något om det). Bara som exempel, om du skulle stoppa in ett påhittat krig mellan Frankrike och en Allians bestående av Danmark, Sverige och Norge, så skulle ju det vara ett undantag från historien.

Alltså saker i Masque som motsäger det man skulle hitta i en historiebok. Exempelvis är ju magin verklig i Masque. Även om den kanske inte är så "uppenbar" att det skulle påverka de flestas redan skrockfulla attityd så är ju det ett undantag från hur det "verkligen såg ut".

Allt sådant vore bra om det pekades ut, så man vet vad man inte ska snöa in sig på om man bestämmer sig för att studera lite historia som inspiration.

Tony.Meijer;n242290 said:
Årslöner och kostnader är tyvärr nästan omöjligt att säga, priserna förändras så djävulskt snabbt (alltså, på vissa ställen pratar vi hyper-inflation).
Du tänker alltså inte ha något som prislistor eller annat i spelet? Kommer hela spelet istället lösa ekonomin på ett mer abstrakt sätt genom en pengafärdighet eller något sådant? Minns inte vad som sagts förut på den punkten. Om du sköter det på ett abstrakt sätt så är det mindre viktigt, men ett snappshot (kanske med en brasklapp om att det förändras) vore fortfarande användbart.

Om du inte har någon lösning på det alls så ser jag det som något av en brist =) Strunta i att det ändras från år till år i så fall, välj ett passande år och skriv ihop något utifrån det och lägg återigen in en brasklapp.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Rymdhamster;n242292 said:
Undantag från historisk korrekthet (den den mån det går att säga något om det). Bara som exempel, om du skulle stoppa in ett påhittat krig mellan Frankrike och en Allians bestående av Danmark, Sverige och Norge, så skulle ju det vara ett undantag från historien.

Alltså saker i Masque som motsäger det man skulle hitta i en historiebok. Exempelvis är ju magin verklig i Masque. Även om den kanske inte är så "uppenbar" att det skulle påverka de flestas redan skrockfulla attityd så är ju det ett undantag från hur det "verkligen såg ut".

Allt sådant vore bra om det pekades ut, så man vet vad man inte ska snöa in sig på om man bestämmer sig för att studera lite historia som inspiration.
Ahh, du menar så. Jo det är tänkt att det ska finnas en typografisk konvention för detta i sluttexten (alltså att det syns när jag yrar iväg på stuff jag inte har belägg för). I Masque så är historian utanför den ockulta världen tänkt att vara vår historia, så det är inte så speciellt svårt att veta egentligen ;)

Rymdhamster;n242292 said:
Du tänker alltså inte ha något som prislistor eller annat i spelet? Kommer hela spelet istället lösa ekonomin på ett mer abstrakt sätt genom en pengafärdighet eller något sådant? Minns inte vad som sagts förut på den punkten. Om du sköter det på ett abstrakt sätt så är det mindre viktigt, men ett snappshot (kanske med en brasklapp om att det förändras) vore fortfarande användbart.

Om du inte har någon lösning på det alls så ser jag det som något av en brist =) Strunta i att det ändras från år till år i så fall, välj ett passande år och skriv ihop något utifrån det och lägg återigen in en brasklapp.
Det kommer att finnas ett sorts kredit-värde som alla roller har mer eller mindre av, vilket motsvarar deras nuvarande ekonomiska situation. För de flesta roller kommer dock inte pengar för vardagsföremål vara ett problem.

Hur tänker du att en sådan snapshot är användbar? Eller är det för att helt enkelt ha ett hum om vad en livre är värd?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Tony.Meijer;n242304 said:
Hur tänker du att en sådan snapshot är användbar? Eller är det för att helt enkelt ha ett hum om vad en livre är värd?
Jag tycker att även när man kör på mer abstrakta lösningar så hamnar man till och från i frågeställningen "är det här mycket pengar?".

Den där berusade köpmannen har en börs full med silver, är det värt att råna honom för den eller är det fickpengar?

Vi har har hittat en kista full med mynt när vi dök i sjön, är det värt att försöka bärga den?

Hur mycket pengar är det egentligen rimligt att slå vad om?

Så ja, i princip för att ha ett hum om vad en livre är värd.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Rymdhamster;n242308 said:
Jag tycker att även när man kör på mer abstrakta lösningar så hamnar man till och från i frågeställningen "är det här mycket pengar?".

Den där berusade köpmannen har en börs full med silver, är det värt att råna honom för den eller är det fickpengar?

Vi har har hittat en kista full med mynt när vi dök i sjön, är det värt att försöka bärga den?

Hur mycket pengar är det egentligen rimligt att slå vad om?

Så ja, i princip för att ha ett hum om vad en livre är värd.
Fair enough, will add. Det är dessutom inte så svårt, informationen finns liksom.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tony.Meijer;n242282 said:
Jag håller dock med om att jag inte vill att folk ska känna sig tvingade att plugga 1700-tal.
Därför: slumptabeller!

Slumptabeller som stöd, som inspiration, som går att välja från eller slå på.

Problemet här är mysterie-biten. Man kan säkert lösa det på ett coolt story now sätt (för att slänga mig med termer som jag egentligen inte har koll på brukar sluta väl), men det jag är ute efter och vad reglerna stödjer är ett system där man utreder ett av spelledaren känt mysterium.
Ja och det tycker jag låter asbra. Facts > Impro.

Det finns inget i det tänket som motsäger att settinginfon presenteras i slumptabellsform.

Om det ska vara ett historiskt spel så kräver det tyvärr lite kunskap om samtiden, i varje fall av spelledaren. Jag har svårt att se hur man kommer runt det….
Spelledaren kan slå eller välja från tabellerna när hen preppar.

SL (skriver i sin prepp): “OK, det börjar med att tre personer har blivit mördade. Deras kroppar har funnits i [rull rull] École de Chirurgie”
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Tony.Meijer;n242312 said:
Fair enough, will add. Det är dessutom inte så svårt, informationen finns liksom.
Jag tycker att det är sjukt coolt med inflation. Världar känns stela och tråkiga om allt kostar samma överallt. En koherent ekonomi är min personliga käpphäst och om man dessutom kan bygga in inflation så bkir det ju kalas!

Dessutom, en prislista säger så mycket mer än att A kostar B. Den säger vad som finns, vad som är statusprylar (de dyra) och en massa grejer om världen. Om man sorterar den smart så kan man dessutom visa vad som köps på den lokala marknaden och vad som är svårare att få tag på.

Slutligen är det genre-riktigt. Att få tag på mystisk parafernalia sätter RP i kontakt med skumma typer och plötsligt har du en levande värld befolkad av människor.

Pengar är trots allt en ganska utbredd och universell drivkraft. Plockar man bort det blir mycket obegripligt.

Vad gäller ämnet. Det är alltid svårt att lägga sig på rätt nivå men jag hade siktat på en ganska lämtt settingnivå. Mest för att det är så lätt att gå helt bananas och för att det mesta går att hitta.

Jag tycker du ska fokusera på 1) grundläggande info 2) sånt du vet att vi inte vet, typ små faktarutor och 3) nedslag (ett kvarter i Paris, ett gille etc)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tony.Meijer;n242287 said:
Jag tror nog du har en god ide om hur jag skulle vilja att spelet ser ut. Vad stressar dig i de spelen?
Glömde ju svara på detta.

Men jag var inne lite på det upthread:

2097 said:
Jo. För att denna typ av texter är stress. Stress när vi spelar. “Har jag missat nåt? Representerar jag inte 1700-tal nu? Borde jag ha läst hela boken en fjärde gång, så allt till sist fastnar?”

Men när man spelar med tabeller så ger sig allt det där.
Det är stressigt för att när jag läser en text känner jag att det här, det måste fastna (nu har ju jag 2097 i IQ så det brukar gå OK, reading & synthezising, men det är ändå stressigt) medan när jag ser en tabell då tänker jag “skönt, bra, ok, då vet jag att jag har denna info tillhands när jag behöver den.”

Bland dom coolaste sakerna med settings är vilka saker som finns (och där är ju tabeller en minst lika god lösning som text) men också vilka saker som inte finns. Ex vis i Dark Sun är metall sällsynt. Och det som inte finns men som folk förväntar sig ska finnas borde finnas samlat på nåt ställe.

Just nu spelar vi ju al-Qadim och jag har suttit med texterna i nästan tre år, läst dom flera ggr osv, och har fortfarande bara en vag koll på vad som finns i dom. Jag har dom både som PDF och papper och jag har också en katalog där jag gjort en txt-konvertering av dom som jag kan greppa i. Ex vis vi undrade om det fanns alkohol i Zakhara? Då fick jag söka mha grep. (Svar: det finns i största delen av landet men inte i och kring dom sex pantheon-städerna.) Det är ju inte så praktiskt vid bordet för där har jag ingen dator (eftersom min dator är en 1949 års EDVAC, jag måste gå ner till gympasalen för att värma upp radiorören osv (bildligt talat)).

Så mycket i aQ-böckerna är i text-form och det är så bökigt. Outlines, mindmaps, slumptabeller, osv skulle ha varit bättre. Det är faktasnuttar, inte en roman.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
slanfan;n242329 said:
En liten lista med några riktigt bra lästips!
Tjo,
finns en referenslista med en blandning av akademiska verk och populärvetenskapliga sådana både i text- och ljudform ;)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
2097;n242369 said:
Det är stressigt för att när jag läser en text känner jag att det här, det måste fastna (nu har ju jag 2097 i IQ så det brukar gå OK, reading & synthezising, men det är ändå stressigt) medan när jag ser en tabell då tänker jag “skönt, bra, ok, då vet jag att jag har denna info tillhands när jag behöver den.”
Okey, så det är nödvändigtvis inte en tabell du är ute efter utan att informationen är ordnad på ett övergripligt sätt, vilket kan inkludera tabeller. I det fallet kan jag lugna dig, vi jobbar väldigt mycket med infographics och olika sätt att både grafiskt och via disposision dels kondensera information men också att göra den överblickbar.

Ett exempel är de olika kulternas organisation, som vissas som en sorts hirarkiskt org-schema.

2097;n242369 said:
Just nu spelar vi ju al-Qadim och jag har suttit med texterna i nästan tre år, läst dom flera ggr osv, och har fortfarande bara en vag koll på vad som finns i dom. Jag har dom både som PDF och papper och jag har också en katalog där jag gjort en txt-konvertering av dom som jag kan greppa i. Ex vis vi undrade om det fanns alkohol i Zakhara? Då fick jag söka mha grep. (Svar: det finns i största delen av landet men inte i och kring dom sex pantheon-städerna.) Det är ju inte så praktiskt vid bordet för där har jag ingen dator (eftersom min dator är en 1949 års EDVAC, jag måste gå ner till gympasalen för att värma upp radiorören osv (bildligt talat)).

Så mycket i aQ-böckerna är i text-form och det är så bökigt. Outlines, mindmaps, slumptabeller, osv skulle ha varit bättre. Det är faktasnuttar, inte en roman.
En sak som nämndes av min medförfattare är att ha en slumptabel över vad man kan råka se på en gata när man går omkring. Jag tror att den sortens atmosfäriska slumptabeller är rimliga i och med att det inte påverkar lösandet av mysteriet man utreder för tillfället. Även exempelvis rykten som florerar i Paris är en möjlighet.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Måns;n242338 said:
Jag tycker att det är sjukt coolt med inflation. Världar känns stela och tråkiga om allt kostar samma överallt. En koherent ekonomi är min personliga käpphäst och om man dessutom kan bygga in inflation så bkir det ju kalas!
Det kommer vara svårt att inte ha med inflation i Masque, det slutar som 1789, dvs at the eve of the revolution och franska revolutionen var till en markant del driven av stigande råvarupriser (let them eat cake).

Måns;n242338 said:
Dessutom, en prislista säger så mycket mer än att A kostar B. Den säger vad som finns, vad som är statusprylar (de dyra) och en massa grejer om världen. Om man sorterar den smart så kan man dessutom visa vad som köps på den lokala marknaden och vad som är svårare att få tag på.

Slutligen är det genre-riktigt. Att få tag på mystisk parafernalia sätter RP i kontakt med skumma typer och plötsligt har du en levande värld befolkad av människor.

Pengar är trots allt en ganska utbredd och universell drivkraft. Plockar man bort det blir mycket obegripligt.

Vad gäller ämnet. Det är alltid svårt att lägga sig på rätt nivå men jag hade siktat på en ganska lämtt settingnivå. Mest för att det är så lätt att gå helt bananas och för att det mesta går att hitta.

Jag tycker du ska fokusera på 1) grundläggande info 2) sånt du vet att vi inte vet, typ små faktarutor och 3) nedslag (ett kvarter i Paris, ett gille etc)
Låter rimligt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Infographics låter toppen, I?Tufte

Tony.Meijer;n242379 said:
Jag tror att den sortens atmosfäriska slumptabeller är rimliga i och med att det inte påverkar lösandet av mysteriet man utreder för tillfället. Även exempelvis rykten som florerar i Paris är en möjlighet.
Ja jag vill ha mängder, mängder och åter mängder av denna typ av grej.
Som jag skrev innan: ju färre textsidor desto bättre.

Jag vill absolut inte att själva mysteriet ska vara någon sorts slumpmysterium. Alla fakta i Fallet Valdemar ska vara nedskrivna och lagda i ett förseglat kuvert.

Men tabeller har flera syften:
  • Att hjälpa till som kickstarta inspirationen när spelledaren skriver sitt mysterium
  • Att hjälpa spelarna med atmosfär
  • Att hjälpa spelledaren med atmosfär
  • Att köra när spelarna gör någon kring-grej, ex vis bryter sig in i fel hus.


Curse of Strahd är ett föredöme när det gäller det här med husinbrott. Dom har några av husen detaljerade; vissa mycket nogga med kartor och många rum, andra löst beskrivna. Och resten av husen finns det en randomregel för vad att avgöra som finns i dom, om spelarna får för sig att bryta sig in i något random hus. Givetvis finns det ledtrådar som leder till dom “speciella” husen men om spelarna missar dom eller bara vill testa något annat.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
2097;n242393 said:
(...) tabeller (...)
[/list]
Nu känner jag mig motiverad att lägga mig i. Jag har absolut ingenting emot slumptabeller. De utgör väldigt bra verktyg när inspirationen saknas. Det känns dock som att det blir kopiöst många tabeller om man ska kunna slumpa fram varenda grej.

Förstå mig rätt nu, jag gillar tanken på tabeller där man snabbt och enkelt kan slumpa fram sina klädesplagg eller vad som händer på gatan, eller hur ett rum ser ut, eller vilken typ av glas bartendern står och polerar för tillfället.

Det jag inte förstår är:
?1. Hur man orkar skapa, sortera och disponera alla dessa tabeller.
2. Hur/var man sätter gränsen för vad som motiverar en tabell.

?Utöver att skapa ett intressant rollspel blir det mer än dubbelt så mycket jobb med att bara skapa rimliga tabeller som passar in för varje situation. Det går ju inte att ha en enda lista för klädesplagg; folks sociala status gör att deras utstyrslar skiljer sig enormt. På samma sätt finns det oändligt många intressanta saker som kan ske på gatan, eller som kan inreda ett rum. Även här spelar status dessutom in; slumkvarter ser väldigt annorlunda ut jämfört med något finare kvarter.

Skapar man en enda tabell för alla klädesplagg/gatuscener/inredningar riskerar det att istället bli utvattnat och generiskt. Man kan säkert lösa detta med olika typer av tärningsslag på en och samma tabell (men då blir det kanske ett problem i sig att balansera tabellen efter det).

?Så... Med risk för att spinna vidare allt för mycket på ett sidospår; Vilka tabeller är viktiga nog att ta med om man inte siktar på en oändlig tabellbok? (Svarar du på det har du dessutom besvarat TS istället för att ge förslag kring dispositionen :))
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Riktlinjen är enkel, och har också sagt den två gånger tidigare. Ju färre text-block desto bättre och dom som finns ska vara korta. Går stämmningen som en text ska förmedla att uttrycka i form av tabeller, outlines, mindmaps, infographics eller location keys så är det bättre.

Med andra ord: ta valfri textsida i boken. Gör om det som står i den till olika tabeller. Fortsätt så tills det knappt finns några textsidor kvar.
Exempel (tar närmaste boken bredvid mig): Tusen och en natt vol 2 s 34. Där hittar vi lämpliga entries till:
  • döds-tabellen (få olja hälld på sig)
  • föremålstabellen (oljelykta)
  • föremålstabellen (sabel)
  • gömställen-tabellen (gömda i oljekrus)
  • inredning-stabellen (bakugn)
  • material-tabellen (halmstrån)
  • material-tabellen (lerkrus)
  • material-tabellen (palmblad)
  • material-tabellen (småsten)
  • namntabellen (Morgane)
  • namntabellen (Scheherezade)
  • yrkestabellen (kombinerad husa / adoptivdotter)
  • yrkestabellen (oljehandlare)
  • yrkestabellen (rövare)
  • yrkestabellen (sagoberättare)


På så sätt kan man göra om en massa texter som man råkat skriva innan man såg tabelljuset till tabeller. Nästa sida kanske har fler namn, eller fler yrken, eller frön till en ny tabell osv.

Sen kan man genom att speltesta se vilka tabeller som kan strykas helt, vilka som behöver förlängas, vilka som kan förkortas, vilka entries som är trista, vilka nya idéer till entries man kan ha. ABT – always be testing. Det är ett spel först och främst, inte en läsebok. Man märker, om man låter spelet testas i många grupper, vilka tabeller folk har nytta av vid bordet.

Sen kan man lägga en tabell per sida / uppslag på ett översiktligt och bra sätt.

Ibland vill man välja fritt från tabellerna och ibland slå slumpmässigt; bäst är när boken är layoutad på ett sätt som gör båda varianterna möjliga.

Andra sätt såsom mindmaps, kartor osv är också utmärkta. Det måste inte bara vara tabeller. Men text är inte så lyckat.

Och igen då, varför är den inte det? Jo, för det är något vi läsare isf måste hitta det salienta i, med överstrykningspennor eller göra anteckningar eller (oftast) bara försöka komma ihåg. Och så ha det där gnagande känslan av att “jag kommer kugga på tentan…”

da_bohz;n242434 said:
Så... Med risk för att spinna vidare allt för mycket på ett sidospår; Vilka tabeller är viktiga nog att ta med om man inte siktar på en oändlig tabellbok? (Svarar du på det har du dessutom besvarat TS istället för att ge förslag kring dispositionen :))
Väldigt oförskämt sagt tycker jag eftersom jag har givit närmare dussintalet konkreta förslag på tabeller tidigare i den här tråden. Ex vis tabell över heta samtalsämnen, eller tabell över “saker som finns på 1700-talet” resp “saker som inte finns på 1700-talet (och vad som användes istället)”.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
2097;n242441 said:
Riktlinjen är enkel, och har också sagt den två gånger tidigare. Ju färre text-block desto bättre och dom som finns ska vara korta. Går stämmningen som en text ska förmedla att uttrycka i form av tabeller, outlines, mindmaps, infographics eller location keys så är det bättre.
Jag föredrar absolut text, även omfattande text, framför tabeller. Mitt problem med tabeller är att det blir lite krystat 4:e gången man hittar en arg skåning i stasis (M:UA). Ska taballerna vara så omfattande att det inte blir ett problem så snackar vi T1000-tabeller (saker som finns på 1700-talet skulle väl snarare bli en T10000000-tabell...) och då blir de oöverskådliga, eller så får tabellerna vara mer korta och generella och då gör de ingen nytta för mig ändå.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Den typen av väldigt specifika tabeller måste hållas levande; en vanlig lösning inom OSR är att vissa punkter är markerade med en *. Dom punkterna som inte har en *, dom ska bytas ut (mot egetpåhittat) när dom slås, dom som har en * ska stå kvar och komma många gånger.

Väldigt korta och generella tabeller däremot tycker jag ändå har stora fördelar jämfört med text. Vi människor, när vi läser texter, vi måste sortera kunskapen och omsätta den till saker som vi kan använda vid spelbordet. Då ser jag det som ett enormt plus när spelmakaren redan gjort detta.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ang saker som finns resp inte finns så ska det givetvis vara saker som man förväntar sig inte skulle finnas men som finns, eller vice versa. Blyertspennor ex vis (1600-talet).
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
2097;n242441 said:
Väldigt oförskämt sagt tycker jag eftersom jag har givit närmare dussintalet konkreta förslag på tabeller tidigare i den här tråden. Ex vis tabell över heta samtalsämnen, eller tabell över “saker som finns på 1700-talet” resp “saker som inte finns på 1700-talet (och vad som användes istället)”.
?Absolut inte meningen att vara oförskämd, men jag kan se nu i efterhand hur det kan tolkas så. Jag ber om ursäkt för detta!

?Jag förstår hur du menar med att plocka ut entries ur befintliga böcker. Det låter smart och jag kommer kanske använda mig av det själv någon gång. Men hur ska TS göra i detta fall? Ska han gå igenom litteratur som behandlar perioden och lusläsa efter entries och potentiella tabeller? Eller ska han först skriva infon om världen som text för att sen göra om den till tabeller?

Jag har fortfarande väldigt svårt att se hur man inte drar på sig 100 gånger mer jobb genom att skapa tabeller för allt istället för att skriva ihop textstycken som är "tagna ur spelvärlden" istället. Textstyckena kan enkelt plockas från scener ur speltester dessutom.

?Och vad gäller tabellen över "saker man förväntar sig inte skulle finnas men som finns" ser jag ett jobb stort nog för en doktorsavhandling framför mig. Det blir väldigt mycket mer research och plugg för spelskaparen, och jag ser inte någon egennytta med tabellen mer än att den utgör en eventuellt användbar lista. Som slumptabell fyller den tabellen ingen funktion alls. Det känns ju dessutom inte nödvändigt att allt ska vara 100% historiskt korrekt när det handlar om ett spel.

2097 said:
Går stämmningen som en text ska förmedla att uttrycka i form av tabeller, outlines, mindmaps, infographics eller location keys så är det bättre.
Jag är inte det minsta övertygad om detta. Jag föredrar brödtext nästan jämt om målet är att få en känsla för spelvärlden. DET är bättre, för mig. Agree to disagree, antar jag.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
da_bohz;n242457 said:
?Absolut inte meningen att vara oförskämd, men jag kan se nu i efterhand hur det kan tolkas så. Jag ber om ursäkt för detta
Tack da_bohz, betyder urmycket för mig att du tar dig tid att skriva detta ?

Men hur ska TS göra i detta fall? Ska han gå igenom litteratur som behandlar perioden och lusläsa efter entries och potentiella tabeller? Eller ska han först skriva infon om världen som text för att sen göra om den till tabeller?
Om han redan har skrivit en massa texter (han har jobbat på spelet i 1 år) så ska han göra om dom till tabeller. Om han instället har sin research i form av outlines så är det dom han ska göra om till tabeller.

Jag har fortfarande väldigt svårt att se hur man inte drar på sig 100 gånger mer jobb genom att skapa tabeller för allt
Det är mycket jobb. Men annars måste varje SL göra liknande sånt jobb.

istället för att skriva ihop textstycken som är “tagna ur spelvärlden” istället. Textstyckena kan enkelt plockas från scener ur speltester dessutom.
Har och om [url=https://www.rollspel.nu/threads/74400/post-982138]hur jag tycker att man kan göra istället.

Detta gäller speciellt för nya spelledare och nya grupper. Att översätta en stämningstext eller ett spelexempel till något dom kan använda vid sitt eget bord är nästan omöjligt.

?Och vad gäller tabellen över “saker man förväntar sig inte skulle finnas men som finns” ser jag ett jobb stort nog för en doktorsavhandling framför mig. Det blir väldigt mycket mer research och plugg för spelskaparen, och jag ser inte någon egennytta med tabellen mer än att den utgör en eventuellt användbar lista.
Jag har kommit på mig själv att söka på såna saker hela tiden nu när jag kör al-Qadim. “Finns det alkohol?”, “Finns det glasfönster?” osv. Om det fanns på en samlad lista skulle det vara guld.

Som slumptabell fyller den tabellen ingen funktion alls.
Tabellens största funktion skulle nog inte vara slumptabell men om man ändå har en lista på hundra grejer kan man lika gärna numrera den. En “Vad har du i byrålådan?”-tabell är aldrig fel.

Det känns ju dessutom inte nödvändigt att allt ska vara 100% historiskt korrekt när det handlar om ett spel.
Nej. Som jag skrev, 80/20-principen. Om det är 20% historiskt korrekt får man 80% av känslan, och det duger gott nog åt mig. Annars kan man ju försätta det i en fiktiv värld ist för Frankrike 1700-tal.

da_bohz;n242457 said:
Jag är inte det minsta övertygad om detta. Jag föredrar brödtext nästan jämt om målet är att få en känsla för spelvärlden.
Hur ska du sen översätta den känslan till spelande?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
2097;n242467 said:
Hur ska du sen översätta den känslan till spelande?
Du tänker fel. En tabell hade jag aldrig ens läst och den hade skänkt mig 0% känsla för världen. Jag uppskattar att läsa, men kanske ska vi enas om att man kan skriva text så att den blir spelmässigt relevant och går att läsas utan att det känns som tentaplugg?
 
Top