Nekromanti Masque - Magisystem - Feedback önskas

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Vimes;n225954 said:
Är det bara jag som tycker att all magi i ett spel som Masque ska vara rituell?
Jag har faktiskt övervägt att köra på det, med twisten att den funkar som spontan magi (dvs att den faktiska effekten är mer eller mindre okänd).
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Cybot;n225967 said:
Du missar totalt att utanför High fantasy (och Masque verkar mer baserad i horror och folk lore) så finns det ett par olika grejer som är "Things man were not meant to mess with", och nummer ett (eller nummer två precis bakom "Skapa nytt liv") är "Förhindra döden". Alltså, inte "läka sår" eller "hela sjukdom" utan "Förhindra döden". Stoppa det som ödet har bestämt.
Masque är betydligt mer historical horror snarare än high fantasy. Grundideen är victorian horror (trots att det är 1800-tal, men oh well) med krypande skräck för det okända.

Cybot;n225967 said:
Om det hade varit något som följer naturens ordning, eller Platons principer, så hade det varit en helt annan sak. T.ex. Läka sår hade varit lätt. Du helt enkelt lånar de högre världarnas ideal om de perfekta människokroppen (som inte inkluderar "imperfektioner" som sår), och sen ger du dig in i ritualer med frenetiskt informationsskapande. Extatiska visionsfärder, böner till gudarna, meditation etc etc.
Patienten sover i en drömlös sömn tills såret är läkt och voila. Framgångsrik magi från de högre världarna.
Medhåll.

Cybot;n225967 said:
Eller så skär du halsen av en tupp (förstörelse av informationen i ett liv), kladdar blod över såret, muttrar ondskefullt och så skapas ett fult (värre än om det hade läkt naturligt) ärr där såret en gång var då imperfektionellt kaos har skapat nytt kött utan sin ursprungliga ordning och struktur.
Återigen medhåll.
Det enda som kan vara värt att nämna är väl att högre världar (eller mer idealistiska sådana) är INTE goda, det kan lika gärna vara det platonska idealet för elakhet som man kanaliserar ;)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tre solar;n225969 said:
Förtydligande: du bör absolut ha kvar att man förstör information. Mitt förslag handlade bara om att konkretisera vad som menas med det, på ett sätt som är flexibelt men ändå begränsande.
Good point, tack.
 

Logros

Veteran
Joined
28 May 2008
Messages
77
Tony.Meijer;n225795 said:
Alla kombinationer av teknik och konst är tänkta att behandlas ;)Tackar.
Jag gillar den här typen av magisystem, men som någon sade så är det nyttigt med gott om expempel för att sätta ramar för vad som är rimligt.

Behöver du inspiration så finns det tonvis i Ars Magica, som är uppbygt på samma sätt (creo aquam, etc).
 
Top