Nekromanti Masque - Magisystem - Feedback önskas

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Nedan följer en beskrivning av Masques tänkta magi-system:

System:
Magi i Masque utgår från de traditionella hermatiska konsterna, nämligen: Naturae (Djur och växter), Aquam (Vatten), Auram (Luft), Corpus (mänskliga kroppar), Ignem (eld), Senium (förruttnelse och död), Mentem (sinnet), Terram (jord), och Imperium (Auktoritet).

Dessa i sin tur kan manipuleras via de fem teknikerna Creo (skapa), Intéllego (uppfatta), Muto (förändra), Perdo (förstöra), och Rego (kontrollera).

Genom att slå ihop tekniker och konster så får man formler, Så, om du vill kontrollera en korp så är det en Rego Naturae medans om du vill se genom dess ögon så är det Intéllego Naturae. Mer avancerade formler där man slår ihop flera effekter blir då kopplade med et, så att se genom korpens ögon och kontrollera den blir då Rego et Intéllego Naturae. Svårigheten på slag ökar med mängen ord i en sådan mening tillsammans med storleken på effekten såklart (det är relativt enkelt att kontrollera en huskatt du känner, desto svårare med en arg elefant). Man kan blanda konster så en formel skulle kunna vara Rego Corpus et Creo Terram.

Till detta så kommer det förstörandet eller skapandet av information (information är i det här fallet öppet för lite tolkning, att offra en person är exempelvis att förstöra den individens minnen), detta är ett rent fluffmässigt krav.

Slutligen, det går att göra allt det här på tre sätt: Rituellt, Förberett eller Spontant.

Rituellt betyder att man cermoniellt förbereder sig och gör en ritual för att få sån stor chans att lyckas som möjligt. Förberett så har man preppat så gått man kan men magikern kastar ändå magin under dåliga förutsättningar. Spontant så kör man bara på utan förberedelser.

Skillnaden mellan dessa är precision och risken för att saker får väldigt tråkiga bieffekter. I Spontan magi så har magikern ingen kontroll alls på vad som kommer att hända, den riktar bara tekniken och konsten vilket ofta leder till att magikern själv drabbas negativt även om denna lyckas. Exempel: Magikern Jean försöker kasta magi för att skada Maries ställning med konsten Imperium, det kan leda till att en älskad släkting till Jean dör och att dödsfallet skylls på Marie eller att Marie och Jean påstås ha en affär. Skulle Jean misslyckas med sitt slag för trollkonst så råkar han eller människor i hans omgivningen ut för effekten snarare än Marie och det finns en stor risk att en Manifestation dyker upp (Manifestationer är Masques version av monster). Ergo, spontan magi är inte för den som är faint of heart.

Förberedd magi är lite snällare i det att man kan skydda sig själv i högre grad under ett lyckat utfall. Det skulle vara någon för Jean okänd som dog alt. så skulle det vara någon annan som Marie påstås ha en affär med.

Rituell magi är ännu säkrare, där risken för Manifestationer minskar drastiskt. Det är också den enda möjligheten för fler än en magiker att sammarbeta. Helt enkelt, vill man bli långlivad som magiker i Masque så är rituell magi ens best bet.

?Åsikter?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Kan man genom att förstöra död/förruttnelse väcka döda till liv? Och/eller skapa odöda är då kontrollera död/förruttnelse?

Överlag gillar jag det. Uppdelningen i konster och tekniker är bra. Från detta kan man göra ett intressant generiskt system också som jag ser det (men det är föremål för en annan diskussion).

Cog.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Jag gillar den här typen av friare, öppna magisystem, och jag tycker att dina konster och tekniker känns väl omfattande. Men man skulle väl behöva sätta sig ner och försöka minnas alla magiska konster man sett i filmer och sånt och se om man kan utföra dem i ditt system för att se så att det täcker in allt (eller om det som inte täcks in kanske inte ska göra det heller).

Det jag tror kräver lite krut är att beskriva teknikerna. I vilken mån kan man substituera teknikerna mot varandra. Skulle "skapa död" kunna ersättas av "förstöra sinne" eller kanske rent av "förändra kropp" (...från levande till död)? Jag gillar när det inte är så låst utan att man faktiskt kan substituera lite hit och dit och ändå uppnå ungefär samma resultat, men kanske med lite varierande konsekvenser.

Exempelvis skulle "Förstöra sinne" kanske leda till att personen hamnar i permanent koma eller liknande. Medan "förändra kropp" eller "skapa död" kanske skulle kunna innebära att kroppen dör, men själen fortfarande är fångad (skulle kunna vara en bidragande anledning till att kyrkan inte gillar magi, den riskerar att själven blir fångad eller rent av förstörd).

Det kan också vara bra att fundera lite över eventuella gränser. Skall man kunna väcka döda till liv, exempelvis, eller är den en gräns som magin inte kan passera (annat än genom att skapa zombies eller andra varianter av odöda, så klart =).


Jag gillar att den okontrollerade magin så att säga "löser proboblemet" men att utövaren inte har någon kontroll över "hur" det sker.

En sak att tänka på är i vilken utsträckning "vanligt folk" ska kunna utföra magi. Kan man gå till en häxa och köpa en ritual som man sedan kan utöva hemma, med nogranna instruktioner och listor över ingredienser? I så fall kan man grunna lite på hur det skall stoppas in i systemet. Kanske kan en otrännad person utföra rituell magi, men effekterna blir mer som om magin var okontrollerad?
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag tycker konceptet känns logiskt och stabilt.
Kommer du att behandla alla möjliga kombinationer och beskriva deras verkan?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Låter spännande! Alltid sjysst när spelarna kan laborera lite mer med magisystemet.

Jag hängde inte riktigt med på det här med förstöra/skapa information. Man måste offra något för att använda magi?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
cogitare;n225729 said:
Kan man genom att förstöra död/förruttnelse väcka döda till liv? Och/eller skapa odöda är då kontrollera död/förruttnelse?

Överlag gillar jag det. Uppdelningen i konster och tekniker är bra. Från detta kan man göra ett intressant generiskt system också som jag ser det (men det är föremål för en annan diskussion).

Cog.
Det jag tänker när du säger förstöra död är att man avstannar dödsprocessen, ungefär som i Edgar Allan Poe novellen "The Facts in the Case of M. Valdemar", så enperson kan vara fast i sin odöende kropp ett tag ;)

Tack så mycket :)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Dazumal;n225734 said:
Jag tycker konceptet känns logiskt och stabilt.
Kommer du att behandla alla möjliga kombinationer och beskriva deras verkan?
Alla kombinationer av teknik och konst är tänkta att behandlas ;)

Tackar.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
ceruleanfive;n225735 said:
Låter spännande! Alltid sjysst när spelarna kan laborera lite mer med magisystemet.

Jag hängde inte riktigt med på det här med förstöra/skapa information. Man måste offra något för att använda magi?
Bakgrunden, fluffet, till Masques magisystem är att Platons grottliknelse är korrekt. Vi lever i en icke-ideal värklighet och det finns de verkligheter som existerar närmare idealet än vår och som existerar längre ifrån det.

När en magiker utför magi så tar denna en bit av en annan verklighet och tar dess lagar och regler in till vår. Sättert som det görs på är via information, all information härrör från den ideala verkligheten och filtreras ner genom andra, och genom att förstöra alt skapa ny information skapar man en kanal till andra världar. Typ. ;)

Så, makar det mer sense? :
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Sådär ja, åter hemma och inte sittandes på en mobil så nu kan jag svara Hamstern ;)

Rymdhamster;n225730 said:
Jag gillar den här typen av friare, öppna magisystem, och jag tycker att dina konster och tekniker känns väl omfattande. Men man skulle väl behöva sätta sig ner och försöka minnas alla magiska konster man sett i filmer och sånt och se om man kan utföra dem i ditt system för att se så att det täcker in allt (eller om det som inte täcks in kanske inte ska göra det heller).
Tack så mycket.
Jo, så är det. Jag försöker ju inte återskapa Mage direkt, tanken är snarare att Masques magisystem ska vara relativt lågmält magisystem med stor variation och stor risk.

Rymdhamster;n225730 said:
Det jag tror kräver lite krut är att beskriva teknikerna. I vilken mån kan man substituera teknikerna mot varandra. Skulle "skapa död" kunna ersättas av "förstöra sinne" eller kanske rent av "förändra kropp" (...från levande till död)? Jag gillar när det inte är så låst utan att man faktiskt kan substituera lite hit och dit och ändå uppnå ungefär samma resultat, men kanske med lite varierande konsekvenser.
Absolut.

Rymdhamster;n225730 said:
Exempelvis skulle "Förstöra sinne" kanske leda till att personen hamnar i permanent koma eller liknande. Medan "förändra kropp" eller "skapa död" kanske skulle kunna innebära att kroppen dör, men själen fortfarande är fångad (skulle kunna vara en bidragande anledning till att kyrkan inte gillar magi, den riskerar att själven blir fångad eller rent av förstörd).
Permanent koma alt. att den tappar vissa sinnen. När det kommer till kyrkan så står det ju i bibeln/koranen/toran att magiker är persona non grata (Andra Krönikeboken 33:6/Koranen 2:102/Andra Mosebok 7:8-12) så det är nog lugnt men jo, bidragande orsak och allt det där ;)

Rymdhamster;n225730 said:
Det kan också vara bra att fundera lite över eventuella gränser. Skall man kunna väcka döda till liv, exempelvis, eller är den en gräns som magin inte kan passera (annat än genom att skapa zombies eller andra varianter av odöda, så klart =).
Min tanke är Nej, eller möjligen en liten stund men kostnaden är rätt hög.

Rymdhamster;n225730 said:
Jag gillar att den okontrollerade magin så att säga "löser proboblemet" men att utövaren inte har någon kontroll över "hur" det sker.
:)

Rymdhamster;n225730 said:
En sak att tänka på är i vilken utsträckning "vanligt folk" ska kunna utföra magi. Kan man gå till en häxa och köpa en ritual som man sedan kan utöva hemma, med nogranna instruktioner och listor över ingredienser? I så fall kan man grunna lite på hur det skall stoppas in i systemet. Kanske kan en otrännad person utföra rituell magi, men effekterna blir mer som om magin var okontrollerad?
Teoretiskt sätt kan vem som helst i Masque utöva magi, du kan till och med göra det av misstag, men i praktiken är det extremt ovanligt. Jag tänker mig att ritualer kan ta år att både bemästra och hitta rätt omständigheter. Spontan magi är det närmare med men det är åh andra sidan livsfarligt på många sätt.

Tänker jag.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag tycker det låter bra, men förstöra information känns flummigt. Mitt förslag skulle vara att magikern måste förstöra nåt som motsvarar den magi som skapas. Anledningen är enkel: det är ett flexibelt krav som ger balans utan att blanda in tärningar eller liknande.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tre solar;n225884 said:
Jag tycker det låter bra, men förstöra information känns flummigt. Mitt förslag skulle vara att magikern måste förstöra nåt som motsvarar den magi som skapas. Anledningen är enkel: det är ett flexibelt krav som ger balans utan att blanda in tärningar eller liknande.
Tjo, och tack för feedbacken :)
Tyvärr så är det "no can do". Förstöra (eller skapa) information är tätt knuttet till fluffet nämligen :/.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Tony.Meijer;n225883 said:
När det kommer till kyrkan så står det ju i bibeln/koranen/toran att magiker är persona non grata (Andra Krönikeboken 33:6/Koranen 2:102/Andra Mosebok 7:8-12) så det är nog lugnt
Ja, men varför står det så? Genom att koppla ihop verkligheten med ditt fluff underlättar du för andra att sätta sig in i värdlen och gör det lättare att plocka in inspiration från historiska källor.
Tony.Meijer;n225883 said:
Min tanke är Nej, eller möjligen en liten stund men kostnaden är rätt hög.
Om du vill ha begränsningar behöver du beskriva dem, eller ännu hellre hur man ska tänka. Spelare är attans så kreativa annars-


Tony.Meijer;n225883 said:
Jag tänker mig att ritualer kan ta år att både bemästra och hitta rätt omständigheter.
Så med andra ord kan den som forskat fram en ritual ta väldigt bra betalt? Vad händer när en illvilig magiker tagit fram en otrevlig ritual, skrivit ner tydliga instruktioner och sedan delat ut massor av kopior?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Sen borde kanske magin vara kopplad till vilken värld man försöker vädja till.

De högre världarna representerar ordning, perfektion, idealism men också stasis.
De lägre världarna representerar kaos och förändring, men med detta perversion/föruttnelse/lägre drifterna.

Så säg att en älskad person håller på att dö och du vill förlänga hens liv.
Detta är ett ganska stort brott mot våran existerande världsordning (så oavsett vilken väg du går så är kostnaden hög) så du har två val.
1. Du appealar till de högre världarna. Stasis. Gratulerar. Din älskade person lever, men befinner sig i stasis och kan inte ta in ny förändring. Din älskade har nu den magiska motsvarigheten till alzheimers. Alternativt så har du skapat en törnrosaeffekt och din älskade person är nu i ett koma.
2. Du appealar till de lägre världarna. Gratulerar. Din älskade person är nu någonting som fortfarande lever, men är antingen i ett stadie av föruttnelse eller så får de lägre drifterna (hunger, hat, girighet etc) större och större grepp över hens sinne.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Är det bara jag som tycker att all magi i ett spel som Masque ska vara rituell?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Cybot;n225909 said:
1. Du appealar till de högre världarna. Stasis. Gratulerar. Din älskade person lever, men befinner sig i stasis och kan inte ta in ny förändring. Din älskade har nu den magiska motsvarigheten till alzheimers. Alternativt så har du skapat en törnrosaeffekt och din älskade person är nu i ett koma.
2. Du appealar till de lägre världarna. Gratulerar. Din älskade person är nu någonting som fortfarande lever, men är antingen i ett stadie av föruttnelse eller så får de lägre drifterna (hunger, hat, girighet etc) större och större grepp över hens sinne.

Edit: skrev om och skrev om inlägget för att inte låta dryg/sarkastisk men jag lyckas inte riktigt. Jag tror inte riktigt jag förstår ditt förslag, Cybot. Jag lägger inlägget i en spoiler men med varningen att det låter som om jag är typ superdryg och det är inte meningen.
Hmm, jag ser inte fördelarna med dessa val jämfört med att bara låta personen dö. Varför öht trolla isf?

"Jag lägger Magic Missile!" OK bra du åberopar dom högre världarna du har nu en sladdrig kall magic missile i näven som statiskt vägrar flyga. Om du kastar den ramlar den i backen efter tre cm.
"Nej nej jag menade ju dom lägre världarna!" SL:s ögon lyser upp av perverterade, förruttnande idéer.
"Nej nej inte så! Never mind förresten, jag slår dom med yxan istället."

Eller missar jag nåt?

Det är coolt om magin kostar mer än vad det smakar men om den inte ens smakar så är det väl ingen idé att trolla öht.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
2097;n225960 said:
Edit: skrev om och skrev om inlägget för att inte låta dryg/sarkastisk men jag lyckas inte riktigt. Jag tror inte riktigt jag förstår ditt förslag, Cybot. Jag lägger inlägget i en spoiler men med varningen att det låter som om jag är typ superdryg och det är inte meningen.
Hmm, jag ser inte fördelarna med dessa val jämfört med att bara låta personen dö. Varför öht trolla isf?

"Jag lägger Magic Missile!" OK bra du åberopar dom högre världarna du har nu en sladdrig kall magic missile i näven som statiskt vägrar flyga. Om du kastar den ramlar den i backen efter tre cm.
"Nej nej jag menade ju dom lägre världarna!" SL:s ögon lyser upp av perverterade, förruttnande idéer.
"Nej nej inte så! Never mind förresten, jag slår dom med yxan istället."

Eller missar jag nåt?

Det är coolt om magin kostar mer än vad det smakar men om den inte ens smakar så är det väl ingen idé att trolla öht.
Du missar totalt att utanför High fantasy (och Masque verkar mer baserad i horror och folk lore) så finns det ett par olika grejer som är "Things man were not meant to mess with", och nummer ett (eller nummer två precis bakom "Skapa nytt liv") är "Förhindra döden". Alltså, inte "läka sår" eller "hela sjukdom" utan "Förhindra döden". Stoppa det som ödet har bestämt.

Om det hade varit något som följer naturens ordning, eller Platons principer, så hade det varit en helt annan sak. T.ex. Läka sår hade varit lätt. Du helt enkelt lånar de högre världarnas ideal om de perfekta människokroppen (som inte inkluderar "imperfektioner" som sår), och sen ger du dig in i ritualer med frenetiskt informationsskapande. Extatiska visionsfärder, böner till gudarna, meditation etc etc.
Patienten sover i en drömlös sömn tills såret är läkt och voila. Framgångsrik magi från de högre världarna.

Eller så skär du halsen av en tupp (förstörelse av informationen i ett liv), kladdar blod över såret, muttrar ondskefullt och så skapas ett fult (värre än om det hade läkt naturligt) ärr där såret en gång var då imperfektionellt kaos har skapat nytt kött utan sin ursprungliga ordning och struktur.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Aha, det var precis det här jag saknade. Två exempel där det ändå gav nåt att trolla. Det gamla exemplet med valet mellan anterograd amnesi vs rörlig förruttnelse kändes lite...

Jag är helt ombord på att i folklore så är det inte att spamma magic missiles som gäller utan mer på skalan "ok jag kan spinna lite guld av halm åt dig men då kostar det dig din förstfödda" osv. Men min (miss?)tolkning av dom första exemplen var att det inte ens gav det du ville — livet åter.

Tack, Cybot!
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Förtydligande: du bör absolut ha kvar att man förstör information. Mitt förslag handlade bara om att konkretisera vad som menas med det, på ett sätt som är flexibelt men ändå begränsande.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Rymdhamster;n225908 said:
Ja, men varför står det så? Genom att koppla ihop verkligheten med ditt fluff underlättar du för andra att sätta sig in i värdlen och gör det lättare att plocka in inspiration från historiska källor.
Det är sant, good point. :)

Rymdhamster;n225908 said:
Om du vill ha begränsningar behöver du beskriva dem, eller ännu hellre hur man ska tänka. Spelare är attans så kreativa annars-

Så med andra ord kan den som forskat fram en ritual ta väldigt bra betalt? Vad händer när en illvilig magiker tagit fram en otrevlig ritual, skrivit ner tydliga instruktioner och sedan delat ut massor av kopior?
Även om en ritual är teoretiskt möjlig att göra på det sättet så ska de kräva en hel del och vara rätt farliga också, det finns ju konsekvenser om du failar slaget liksom. Så, även om en magiker gör det så är risken att ett gäng av dennes kunder avlider (givet en ond och otrevlig ritual) vilket nog inte kommer vara så uppskattat av deras släktingar och vänner. Till det så har vi en stadsmakt som inte kommer uppskatta ditt magiande. Tänker jag mig :)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Cybot;n225909 said:
Sen borde kanske magin vara kopplad till vilken värld man försöker vädja till.

De högre världarna representerar ordning, perfektion, idealism men också stasis.
De lägre världarna representerar kaos och förändring, men med detta perversion/föruttnelse/lägre drifterna.
Det hade jag helt missat, bra fångat. Ja, det skall absolut med.

Cybot;n225909 said:
Så säg att en älskad person håller på att dö och du vill förlänga hens liv.
Detta är ett ganska stort brott mot våran existerande världsordning (så oavsett vilken väg du går så är kostnaden hög) så du har två val.
1. Du appealar till de högre världarna. Stasis. Gratulerar. Din älskade person lever, men befinner sig i stasis och kan inte ta in ny förändring. Din älskade har nu den magiska motsvarigheten till alzheimers. Alternativt så har du skapat en törnrosaeffekt och din älskade person är nu i ett koma.
2. Du appealar till de lägre världarna. Gratulerar. Din älskade person är nu någonting som fortfarande lever, men är antingen i ett stadie av föruttnelse eller så får de lägre drifterna (hunger, hat, girighet etc) större och större grepp över hens sinne.
Precis.
 
Top