Nekromanti Masks of Nyarlathotep

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag började precis att föra lite dagbok (eller snarare brevväxling) till den CoC kampanj jag är med i. Och kan lika gärna kopiera och spara den här också om någon skulle vara nyfiken. Mer om karaktärerna kan ni hitta hos kurragömmaklubben

Kanske också kan vara kul läsning för de som kört kampanjen och kan fnissa åt våra misstag.

En refelktion som vi hade med en gång var att det känns som man inleder med att undersöka en gammal äventyrargrupp. :gremlaugh:

Hittat i Mr Bradstocks korrspondence:

Kära syster!

Jag skriver till dig för att märkliga händelser har inträffat i mitt liv. Skeenden som med lite tur kan ge mig ursäkt att åter besöka brittaniens fagra öar. Men som även har vållat mig vissa moraliska dilemman och en inte helt önskad mängd spänning.

Det hela tog sin start för någon tid då en miss Miller, en bekant arkeolog vars fynd stundom har väckt mitt intresse, gjorde mig en visit. Hon hade blivit telegraferad av en gemensam vän (Mister Elaias) och anmodad att samla ihop en grupp av vad han formulerade som undersökare och möta honom. Mister E hade även telegraferat om att han hade nya spår om vad som hade hänt med Carelyle expeditionen som försvunnit för ett halv decenie sedan.

Som den gentleman jag är assisterade jag fröken Miller med att samla ihop några bekanta till Herr E, som hade tid till övers. Tillsammans med Lektor Courtland, en psykolog som tittar på samband mellan parapsykologi och psykologi, Direktör Hobb, spirutalist med förflutet inom cirkusen och min vän herr Pickford från tullverket, satte vi oss in i historien om Careleighyexpedetionen och begav oss för att möta herr E på hans hotell.

Där sker det skrämmande saker och om ärade syster känner sig lättskrämd ber jag henne hoppa över resten detta stycke. Då vi anlöpte hotellet var nämligen herr Elaias rituellt mördad. Okulta symboler var skurna i hans ansikte och hans inälvor var tagna ur kroppen. Mina vänner bröt sig in i rummet medan förrövarna fortfarande var kvar och ett kortare tumult föreskom. Vår vän herr Pickford ådrog sig ett knivhugg, medan de andra skrämde iväg förrövarna, som slutligen tog sina liv innan konstaplar hade hunnit till platsen.

Efter att talat med polisen om saken och främst efter att mött deras "sakkunnige" i dessa mord (ja, dessa, pluralis, vi har fått lära oss att Herr E var ett offer i mängden), började vi nysta i saker på eget bevåg.

Vi har hittat lite fynd i herr Elaias rum som jag låtit Malmburg kopiera och bifogar dessa om det skulle vara intresse. Jag inkluderar även en avbildning av den typ av mössa som mördarna klädde sina huvuden med, då textiler är ditt gebit och jag har en förhoppning om att du ska kunna komma med kunskap som inte vi oinsatta kan finna.

Det beklagar mig att tillstå att vi i vår iver har gjort en del mindre hedervärda akter. Under den hädangångne Herr Elaias vaka tog min vän herr P en extra undersökning av herr Es förlag, Prospero förlag, vilket jag sänt dig flera intressanta titlar ifrån, där han befriade det manuskript som herr E arbetade på fram till sin död.

Vi har via det fått lära oss att expeditionen kanske inte är så försvunnen som det trots. Samt att den kult, som verkar gå under det rysliga namnet den blodiga tungas kult, verkar verka än idag. Vi har börjat förfrågningar och efterforskningar för att se vart det kan leda och förhoppningsvis kommer det ge oss någon klarhet i Herr Elaias brutala bortgång och kanske även hans själ ro.

Jag måste erkänna att jag hyser en blandad förhoppning i att det ska ge mig en ursäkt att besöka expditionen sponsorer Phenew-stifetelsen som har sitt kontor inte allt för långt från Er i det ståtliga imperiets huvudstad.

Det skulle därför glädja mig om Ni skulle kunna informera Er lätt om denna stifetelse. Jag skulle även vilja be Er att ta reda på och informera mig om när Faster Harriet har tänkte sig att vara i sitt sommarresidence, då hon fortfarande anmodar mig att gifta mig och inte verkar tro mig när jag hävdat att jag är förlovad med en amerikanska. Det skulle därför kunna vara en fadäs om jag återvände utan någon fästmö.

Här måste jag avsluta mitt skrivande, imorgon bitti skall jag och mina kollegor göra en utflyckt till Arham som enligt kartan ska ligga ett stenkast utanför staden och där vi ska gäst en föreläsare som vi misstänker har haft ingående kontakt med herr E. Jag ämnar dock sända er mer information om våra förehavande å det snaraste. Hoppas Ni finner läsningen intressant.

Eder tillgivne storebror
Arthur Bradstock
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Ah! En av de bästa kampanjer som skrivits. :)

(Och fy, ännu en frestare bland de många på senaste tiden som lockat fram lustan att köra CoC igen...)

För den som inte har något emot att bli spoilad kan jag även rekommendera BURPs Masks-podcast.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Brev 2

Sammalagt har dessa brev sammanfattat våra tre första speltillfällen.

Måste också få lägga till en hyllning till den snygga service vi har från vår sl. På hemsidan har vi alla handouts tillgängliga, i snygg visningsfunktion. Plus att vi fått häftiga bonushandouts, som t ex ett varsitt pass till karaktären, i dåtida stil och en separat version för min brittiska karaktär som är helt annan design än amerikanernas. Allt verkar också vara nogrant tidsmässigt korrekt. Sedan kan jag inte klaga över att rollspela med ragtime, swing och jazz i bakgrunden. :gremgrin:

Ärade syster!

Jag skriver dig en från tåget på väg åter till New York. Jag är så fylld av energi att jag kände mig manad, även om jag skrev till dig för någon dag sedan. Hoppas att breven anlöper i rätt ordning den här gången.

Som jag nämnde i mitt förra brev planerade vi en utflykt till Arrkham, nu visade det sig vara en längre tur än det verkat på kartan. Jag har en tendes att glömma att det här landet är så mycket större en vårt älskade England.

Den planerade utflyktsdagen spenderade vi istället med att undersöka saker hemma i New York och bokade istället natttåg upp och ned från Arrkham och Boston.

Vi har gjort vissa studier av lyxskepp och tagit reda på uppgifter om en båt som funnits i ShangHai. Till min förtjusning verkar dessa spår till en ringa del även peka mot London och eventuella ursäkter för mig att göra en visit. Direktör Hobb och Miss Miller gjorde något mig förfärad, men även gav mig viss inspiration. De utgav sig för att vara gifta när vi gjorde besöket hos hamnfolket. I detta lilla rollspel fick även jag spela med, som den exentriske brittiske vännen. Även om jag är av ringa teaterskolning, verkade det som jag lyckades bära rollen.

Deras lilla spel gav mig dock inspirationen att själv ha en ring nästa gång jag hälsar på. För att på så sätt kunna vilseleda Faste Harriet. Vad tror ni kära syster, är detta att sjunka för lågt för mig? Jag skulle uppskatta edert råd i denna fråga.

Nu i skrivande stund ligger tyvärr mina antecknigar från besöket i hamnen på kontoret, långt ifrån mitt tåg, men jag tänkte försöka sända över namn till Er på två båtägare som jag är nyfiken på skvallret om. Enligt Miss Miller var nog ena av dessa vara Phenew som vi redan finner en nyfikenhet i. Fast jag funderar på om jag kan antecknat det namnet utan att reagera. Samtidigt var det i ett staduim av stress, som jag nåddes av namnen, då vi samtidigt skulle vara på stationen.

Dagens utflykt har varit givande, dels har vi fått en privat föreläsning om “The Cult of Darkness in Polynesia & the Southwestern Pacific”, vilket var intressant och väkte frågor. Främst då detta var en av de föreläsningar som Herr Elias gästade sin sista vecka i livet. Våra tankar går till om underjordiska kulter kan vara mer spridda än vi trott och att herr E kan varit något större på spåren.

Jag hade även det förmånliga tillfället att spendera eftermiddagen i Harvards Universitet. Tillsammans med en stimulerande brevbekant till herr Elias. Vi fann där mer kunskaper om den mössa jag frågade om i mitt förra brev. Den förknippas med de blodiga tungornas kult, men det förklarar inte varför folk skulle bära den i dagens New York? Som alltid hoppas jag på era råd i frågor om kläder.

Harvards biblotek kan i övrigt nämnas som en av de trivsammaste platser jag funnit på den här sidan Atlanten. Välorganiserat och trevlig och engagerad personal. Tyvärr visade mina vänner inte samma uppskattning för miljön. Med de har istället prisat Harvards parker och serveringar för trivsamhet. Och de verkar inte lidit av dagen.

Nu börjar min penna kännas tung och tågets dunk kännas sövande. Jag skall försöka skriva Er snart igen. Väl hemma imorgon ska vi organisera oss med Lektor Courtland som tyvärr missat dagens utflykter. Istället lovade han att göra undersökningar i Harlem under dagen. Jag överväger att redan då ta upp frågan om det skulle kunna finnas intresse av en resa öster ut.

Eder broder
A. Bradstock
 

boloch

Veteran
Joined
2 Mar 2005
Messages
12
Location
Göteborg
Wunderbar, här sitter man och jäser som keeper och vad märker man? Jo utöver att man har trevliga spelare så är de engagerade också :E

En sammanställning ur Keeperperspektiv kommer dyka upp, vill bara sätta formen först. Resterande handouts till arkivet kommer upp under helgen... :gremsmile:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Brev 3

Fortsätter med Bradstock brevväxling med sin syster. Ska också tillägga att det är skönt att se detaljer som man själv strävar efter. Jag brukar prata om att en sl gärna ska se vart spelarna troligen kommer att gå utan att behöva styra dem och så är jag inne på multipla karaktärer. Så mot slutet av kvällen, då vi efter mången velande bestämmer oss för att anlita maffiakontatkerna vi har för ett inbrott och sl tar fram karaktärsblad för oss att spela de skurkar som ska göra brottet, njuter jag till fullo. Så får se om det efter nästa gång blir några enkla enstaviga dagboksanteckningar från "the kid" :gremgrin:

New York Torsdag 22 januari 1925

Kära Gwendolyn!

Minns Ni mitt knep för att oregistrerat låna böcker på biblotekt? Det har åter kommit till sin användning och denna gång i mer ärevördigt syfte, om än kanske mindre lagligt.

Men jag hastar i narrativet. Efter mitt senaste brev (som jag sände Er så sent som igår morse)har jag hunnit få mitt liv hotat, involverat mig ytterligare i polisarbete och beställt ett "arbete" av en av mina mer ljusskygga kollegor.

Dessa äventyr tar självklart sin grund i de händelser som jag tidigare har återgett Er. När vi steg av tåget igår morse försökte vi sammanställa vad mer vi kunde undersöka om händelserna kring Herr Elias död. Då vi inte lyckades komma i kontakt med vår vän lektor Courtland, begav vi oss själva till Emmerson import för att ta reda på dess samröre med den hädangågne.

Herr Picford som varandes vid tullen hade inte svårt att där få veta att herr N´knawe som varit Herr Elias kontakt på Emerson import drev butiken Yoyo-shop i Harlem. Och vi begav oss i glatt mod dit. Direktör Hobbs hade vissa förvarningar om att det kunde vara tuffa kvarter och vi följde landets seder och herrarna beväpnade sig, vilket i retrospekt känns som en trygghet.

När vi väl hittat butiken, som var belägen vid en gata, där de som mördade herr E hade stulit automobilen som de färdades till brottsplatsen med. Detta samband och senare information leder till kraftiga misstankar mot själva kvarteret från vår sida och jag tror att Direktör Hobbs har planer på att förklä sig till neger och smyga dit på söndag för att bevittna voodoo-ritualer. Även om jag inte skulle våga något sådant upptåg själv, känner jag en lätt avundsjuka och nyfikenhet i att beskåda dessa religösa akter.

Men åter till händelserna, efter att gjort en artig visit, under vilken jag gjorde en del udda fynd på kongonesiska ritualföremål som jag har kunder och bekanta som eftersökt. Jag bifogar åt Er en tu-tu fjäder som enligt myten skall läggas under kudden för att ge kvinnor lugn sömn vid fullmåne. Jag och fröken Miller dröjde oss kvar för att ställa lite frågor om herr E och de blodiga tungornas kult, men mötes av hat och fruktan. Herr N´knawe drog där till kniv och tillkallade beväpnade män som drev oss ifrån platsen.

Jag höll på att gripas av panik när vi så kom till gatan för att upptäcka att Direktör H hade lånat Herr Pickfords bil och åkt iväg för att diskutera med några av traktens yngre om vad som skedde i kvarteret. Senare fick jag lära mig att han på så sätt nått kunskap om de ritualer som försigår där på söndagkvällarna och som ytterligare höjer platsen i misstanke. Han återvände rätt snart med fordonet och vi kunde ta oss till tryggare kvarter.

Jag hyser också ett dåligt samvete att jazzensambeln på resturangen under min bokaffär, har sagt upp sig och inget annat än mitt besök i Harelm verkar varit orsaken. Men jag har åtgäldat den skulden med att spendera delar av gårdagens eftermiddag med att höra potensiella ersättare.

Så till dagens eskapader. Direktör Hobbs och Fröken Miller hade begivit sig för att ta reda på om man kunde hitta något av Doktor Hustons akter, den freudian (lektor Courtland har lärt mig att denna psykologiska lära är villfarelse och skall föraktas för övrigt) som deltog i Herr Carlyles expedition.
De hade råkat på byråkratiska problem, tyvärr har det här landet inte ärvt vår stolta brittiska tradition, utan verkar snarare ha ett germanskt system. Det stod till mig och herr Pickford att få fram handlingarna innan de skulle destrueras. Vi tog hastigt kontakt med lt Pool som vi mött tidigare. När vi för honom nämner Carlye stängs dörren och han snabbt förklarar sina händer som bundna. Dock ger han oss ett pass till rätt lokaler.

Det leder mig till att återkomma till mitt bibloteksknep. Väl innen i arkiven lokaliserar vi rätt akter och Doktor Hustons samlade arkiv. Då det fanns två akter på syskonen Carlye tog jag och dolde en var på mig och på herr P, i ryggen under västen på samma sätt som om det vore en bok om naturreligioner i afrika och vi varit tolvåriga gossar. Därefter tog vi varsin låda och försökte pasera ut. Som jag planerat tog vakterna lådorna i beslag, men gick helt om miste på det vi hade om ryggarna. Vi tillfälle ska jag se om herr Malmburg har tid att kopiera akterna så Ni kan få läsa dem också. Eller så sammanställer jag intresanta partier.

Appropå syskonen Carlyle, fröken Miller har lovat att ordna att vi blir inbjudna och kan deltaga i Erica Carlyles yatchfest på lördag. Detta har även sitt syfte att ge oss alebi, då jag har engagerat min kollega herr Rowes (Eric Rowe, Eric som i "Erics" etablisimanget som är beläget i min källare) att ordna så att handlingar befrias ifrån Carlys kassaskåp den aftonen. Självklart har vi undersökt möjligheterna att komma över dessa handlingar, som är något som nämns med stor vikt i herr Elias sista anteckningar, men fröken Carley har visat sig inte vara av intresse att assistera oss i detta.

Slutligen kommer jag i dagarna försöka ta kontakt med en advokatfirma för att se över mitt testamente. Hoten i harlem skrämde mig och även om jag är övertygad om att mitt liv är tryggare här än det någonsin var under mina dryga tre år på västfronten, känns det som en extra försäkran. Det ger mig också ursäkt att besöka advokat Grey som har adminstrerat alla Carlyes affärer. Jag ber dig dock att inte oroa Er, men önskar ändå att Ni ska känna till att om något skulle drabba mig är allt mitt Ert.

Eder broder
Arthur Bradstock
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Utdrag ut The Kids dagbok

Så en biplott, då vi hyrt brittisk maffia att göra ett inbrott. Vi fick nya karaktärer med brittiska smågansters och det här är utdrag av dagboken för veteranen Calvin "the Kid" Laycock (närmare förtio år gammalt muskelberg från irland)

Utdrag ut The Kids dagbok

23 januari 1925
Träffar gänget på Moes. Möte med bossen om intjack. Det blir jag, Braids, Shorty och irländarna. Målet är Carelys ställe utanför stan.

Kollar stället med Fingers och Braids. Hittar en bunt niggers som gör samma sak men som schappar när de ser oss. Lämnar fingers att checka stället. När vi hämtar honom är vakterna ute och vi får plocka fingers längre ned åt vägen.

Stället visar sig ha spaggar som kollar det i patrull. Tänker om. Någon får nys om att Loser Lister jobbar där. Hämtar honom till hamnskjulet och Shammy spelar upp en skuld av honom. Han golar allt om stället. Behöver inte ens slå honom.

Lördag 24 januari
Tar med stora grabben och visar honom hur att "låna" en matbil. Fixar också förkläden och kepsar. Lämnar stora grabben vid ett tärningsspel. Plockar upp gänget. Åker till stöten och Lister fixar in oss.

Jag, Shammy och Shorty går till skåpet i källaren (de ska finnas två). Håller vakt medan Shorty knäcker skåpet. Just som vi plundrar det kommer en spagge in. Klubbar honom med cricketträt. Shammy råkar skjuta, men ingen hör det.

Möter de andra i bokrummet. Finger o Braids har hittat skåpet där och Shorty ger sig på det. Jag vaktar med de andra. Shammy förbereder irländsk sprägning utifall. Trist skåp med bara bokar.

När skåpet är uppe hittar vakterna oss. Men dörrarna är låsta. Stormar även niggers genom fönstren. Vi schappar. Bryter en obevakad dörr och sträcker axeln. Tar lastbilen och drar. Skottlossning och niggers ramlar från trän. Men grabbarna fixar det. Kör lätt ifrån förföljare.

Dumpar bilen och inväntar Eric i hamnskjulet. Lirar poker med markörer; guldtackor, sedelbuntar och skumma böcker. Förlorar till Shammy.

Söndag 25 januari
Högmässa i walesanglikanska församlingen. Kyrkkaffe. Ungarna bråkar. Spelar krickett på gatan och lär tjejen kasta.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
I söndags åt vi en fantastisk brusch följt av härligt rollspel och det första mötet med monster och till lika första ordentliga striden... vilket även resulterade i mer "brev" än vanligt :gremwink:

Kära syster!

Jag skriver er från sjuksängen, efter snart en veckas vistelse. Det verkar som om vi kommer på besök hos er inom närmsta tiden. Fröken Miller är väldigt angelägen om att vi bör lämna landet temporärt och jag har föreslagit London. Vi har även tagit reda på båttider och kommer förhoppningsvis att även lyckas övertyga våra andra vänner att göra oss sällskap. Det som vi sett senaste tiden är som hämtat ur legender och vi fruktar för vår säkerhet i staden.

I lördags började en angenäm afton på en tillställning vid New Yorks yatchsällskap. Jag hade där tillfälle att stärka mina kontakter med andra betydelsefulla britter som befinner sig i staden och hann också börja stifta bekantskap med fröken Carlye. En tillsynes charmerande kvinna, med god börd.

Fröken Carlye var dock tvungen att hastigt avlägsna sig av okänd anledning och då hon var aftonens värdinna kom den att avslutas lite hastigare än tänkt. Jag begav mig därför i sällskap med ambasdören och ett par andra bekanta åter till min bokaffär för att fortsätta kvällen i dess källare.

Väl åter började den olycksbådande natten. Min assisten och trogna medarbetar Malmburg var försvunnen och hans trogna tjänstvapen låg undankastat. Jag hade tidigare observerat några niggers som bevakade butiken och något kändes oroväckande. Någon av herrarna som gjort mig sällskap (tror det var herr Pickford) undersökte saken och fann spår utanför som tydde på att någon hade bevakat stället under längre tid.

När saker inte stämde överens försökte vi först kontakta polisen, men när de vägrade att visa intresse i frågan tog vi saken i egna händer. Jag hade turen att få sällskap av herr Pickford, lektor Courtland, direktör Hobbs och fröken Miller. Spåren och misstankarna pekade på yoyohouse, butiken i Harlem där vi tidigare i veckan hade blivit hotade.

När vi kom till de kvarteren hittar herr P bilen som han tror hade bevakat utanför butiken och herr H tar kontakt med några av de niggerpojkar han språkat med tidigare i veckan. Dessa förtäljer för oss att det har varit aktivitet i affären under natten, några män har burit dit en man i en lår.

Medan vi kontaktar polisen, känner vi fruktan att tiden är knapp. En oro att de ska göra något med Malmburg tar överhand och vi bryter oss in i butiken. Där inne finner vi en väg ned i en underjordisk ritualkammare. Utan att haft tid att göra någon analys eller nogrannare skulle jag beskriva det som en afrikansk naturreligion.

I en alkov i rummet hittar vi låren med Malmburg, men när vi äntrar alkoven överfalls vi. Dessa "män" som överföll oss har jag svårt att beskriva på ett trovärdigt sätt. De hade samma tecken skuret i sina ansikten som herr Elias hade fått skrivet i sitt, de stank av död och förrutnelse och de kom ur skuggorna där vi tidigare sett ingen man stå. Närmst skulle jag kategorisera dem som zombies eller vandöda, men till skillnad från de flesta rapporter om att dylika väsen skulle röra sig om drogade människor, skulle jag kunna svära på att det vi såg de facto var det myten gör gällande; reinkanerade döda.

Jag förstår om ni ärade syster tvivlar på er brors redogörelse. Tvivel som jag även själv kan rymma. Oavsett vad som attakerade oss kom jag med nöd och näppe undan tumultet. Till skillande från åren i frankrike, där fi i åratal var namnlös och på avstånd, var denna batalj öga mot öga, brutal och kortvarig. Medan jag och en ditkommen polisman kördes till sjukhus pågick den knappt och efteråt har jag fått lära mig att templet brändes till grunden. Även och lektor Courtland inte sagt något om det, har jag skakat hans hand och tackat honom för den goda gärningen.

Min hälsa är som sagt på bättringsvägen, men Malmburgs psyke klarade inte stressen. Jag hyser misstankar om att han åter hemsöks av minnena från när han i tre dagar var tyskens fånge och jag och herr Rowes, med tre nya rekryter riskerade våra liv för hans frihet. Det kombinerat med tiden i boxen och vad nu de kan ha hunnit med för vansinniga ritualer har blivit för mycket för honom och strax efter att han blivit släppt från sjukhuset var han redo för nästa instans.

Du får ursäkta mig om jag är osammanhängande, upplevelsen skakar mig minst lika hårt som minnena från skyttegraven. Jag kommer telegrafera er med mer information om när vi anlöper.

Högaktnings fullt
Eder bror
Arthur Bradstock

P.s jag kommer inte kunna sända er några mer kopior av våra fynd ett tag fram över, herr Malmburg var den som assisetarade mig med dessa tjänster och hans psyke fallerade just som han hade översatt ett verk till er.

Kort brev till fröken Artwright

Ärade fröken!

Tror att vi lokaliserat den bok herr Elias eftersökte och det kan även vara edert försvunna exemplar som det rör sig om. Jag skall snarast undersöka det närmare och om det visar sig vara fallet, hoppas jag att jag är välkommen att göra en personlig visit med den, så fort jag är åter i landet.

Med vänliga hälsningar
Magister Arthur Bradstock

Kort brev till "Frenshy"

Ärade vapenbroder!

Som jag informerat tidigare har jag och sergant Rowes en gemensam verksamhete. Tidigare har även menig Malmburg varit delaktig som min ställföreträdande. Han har dock nu varit tvungen att avstå tjänsten av hälsoskäl. Mina tankar föll då på Er. Om läget nu fortfarande är sådant att Er skada har förhindrat Er från ny anställning, skulle ni kunna intresseras att komma över vattnet för att assistera oss?

Jag har ännu inte hunnit diskutera saken med sergant Rowes, men tror inte han skulle misstycka och det skulle vara mig ovärdeligt att ha någon med ert språköra och till lika någon jag känner och skulle kunna förlita mitt liv på, att anförtro källan till mitt levebröd till.

Om det är av intresse telegrafera mig snarast!

Högaktningsfullt
Korpal Arthur "Bookie" Bradstock
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Brev från den rätta sidan av havet

Så nu när rollspel.nu är uppe igen och vi börjar komma igång med spelandet kommer här också lite tillägg till krönikan. Har bara blivit ett brev då det gick två tillfällen till att spela färden över atlanten.

Hela senaste tillfället gick inte heller att få i samma brev då vi slutade i en cliffhanger.

Till The olde english bookstore
Eric och "Frenshy"

Kollegor och vänner!

Mitt narrativ i brevet måste få ta en ovanlig kronologisk ordning. Jag lider av lätt sömnbrist och det som jag upplevde igårkväll gör mig fortfande upprymd och exalterad. På aftonen hade jag förmånen att tillsammans med Direktör Hobbs ha en extravagant spirutuell upplevelse. Vi förberädde oss inför en happening som jag tillsammans med min syster ämnar hålla för att introducera D.Hobbs till rätta kretsarna i London. Under hans guidning och råd utförde vi en ritual ur en av de böcker Rowes mannar försett oss med och lyckades få en bok att sväva enkom men våra tankars kraft!!!

Jag förstår om ni tvivlar, lika så gjorde jag och vi upprepade prövningen en andra gång med samma resultat. Jag står som handfallen inför de gamla krafter som här var i görningen och är spänd på att även pröva någon av de andra ritualer som fanns beskrivna i verket.

Annars kan jag förtälja om en lugn och angenäm passage över atlanten. Jag spenderade mången timmar i min hytt i studier, men hann ändå socialisera med de rätta personerna ombord. Om ni nåtts av rykterna om att självaste R. Valentino skulle färdas med samma skepp, måste jag göra er besvikna. Det var ett rykte som vi lät florera för att i ren artighet skydda identiten hos den mystiska gäst som fanns ombord. Vi hade nämligen redan fastslagit dennas identietet till att vara Fröken Carleighy och kände oss skyldiga henne en tjänst.

Annars har vi kuntit en del angenäma kontakter och ska till helgen göra dem sällskap på en äkta jaktutflykt. Vi hade också nöjet att förringa herr Goldberg, ordförande på New Yorks yatchsällskap efter att han förolämpat oss i början av färden. Han syntes inte till efter att vi totalt överglänst honom i en lerduveskytte-tävling som anornades ombord. Till viss oro måste visserligen tillstås, herr Goldberg var spårlöst försvunnen och sågs inte lämna skeppet. Detta känns lite oroväkande, speciellt som vi hade en annan otrevlig insidens ombord. Herr Pickford hade inbrott i sin hytt och blev bestulen på den bok han var i full färd att studera. Inga spår fanns av förrövarana utöver en härsken doft och en fettfläck på dörren.

Efter att vi anlände London har vi hunnit lättare sightsing och jag har i sällskap av fröken Miller också hunnit avlägga en visit hos Penhew foundation. Detta besök gav oss inga nya ledtrådar och herr Gawigan förföll inte som han hade mycket insikt i sakers sanna natur, alternativt dolde han någonting.

Herr Pickfords arbete har också gett något som skulle kunna vara ledtrådar. Det har visat sig försiggå rituella mord inte helt olika de som vår herr Jacksson föll offer för. Herr P och dir. H ska göra ett nytt besök hos herr Ps kontakt vid Yarden som även är ansvarig för den utredningen.

Och jakten på den yatch vi söker går sakta framåt, vi har identifierat den som Dark Mistres, men tyvärr har den båten inte angjort en civiliserad hamn under de två senaste åren.

Ta-ta som vi säger här i civilationen
Mister Bradstock alias Bookie

Som vana CoC spelare säkert har läst mellan raderna börjar vi nu läcka san :-E
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
heter inte familjen Carlyle?
Sjukt kul kampanj, riktigt läsvärda brev.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Namnstavningar (OT)

Och Gavigan heter inte Gawigan, men det är detaljer. Jag hatar spelare som när de hör ett namn stannar upp och frågar "okej, hur stavas det?" (Okej, det gäller mer i fantasy/SF-kampanjer än i sådana här fall.) Har rollpersonen inte faktiskt fått det stavat för sig så vet du ju ändå inte—så länge vi uttalar det på ungefär samma sätt får du stava det hur fanken du vill.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Namnstavningar (OT)

Felstavningarna har jag glatt struntat i i Bradstocks brev (mest för att anteckningarna ligger krav hos spelledaren och breven oftast skrivs några dagar efter spel) och sedan känns de inte viktiga i Bradstocks skrivsätt, roligare att försöka hitta en ton i hur han uttrycker sig både i tal och i text :gremwink:

Roliagst biten hittills i den vägen var två någorlunda lika namn som vi efter anteckningarna höll på att sammanfatta till samma spår...
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Namnstavningar (OT)

Felstavningarna har jag glatt struntat i i Bradstocks brev (mest för att anteckningarna ligger krav hos spelledaren och breven oftast skrivs några dagar efter spel) och sedan känns de inte viktiga i Bradstocks skrivsätt, roligare att försöka hitta en ton i hur han uttrycker sig både i tal och i text

Ungefär vad jag försökte säga. Rollpersonen får väl stava som han/hon tror att det stavas.

Roliagst biten hittills i den vägen var två någorlunda lika namn som vi efter anteckningarna höll på att sammanfatta till samma spår...

Jag skulle kunna gissa något kring det där men avhåller mig nog från att spoila... :)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
God afton!

Det har varit ett par intressanta dagar sedan senast jag skrev Er. Herr Pickfords besök vid yarden ledde vidare till en intressant klubb vid namn den blå pyramiden. Trevlig atmosfär och ögonfallande underhållning. Sökte kontakt med klubbens ägare Allakim, men den herren var dryg och lätt avisande. Efteråt besökte dock Gavigan klubben och Herr P och Dir.H som dröjt sig kvar överhörde honom ge instruktioner att jag och fröken M skulle "tas om hand om" om vi siktades igen.

Väl medveten om vad det brukar innebära begav vi oss rask till vårt hotell, där vi hade uppenbara doftindiser på att någon redan hade sökt efter oss. Vi spenderade därför en orolig natt på ett hastigt ombokat hotellrum.

Jag kommer fortfarande kunna nås via bud till min klubb, men efter den insidenten har vi omlokaliserat till en hemlig adress en av mina bekanta har för sin älskarinna. En enkel smakfull våning och Chippy har även haft genorisiteten att låna oss hans gentleman James. Tack och lov känner alla mina vänner här till min fruktade faster och hennes äktenskaparintriger, vilket har fått fungera som ursäkt.

Dock kan inget avskrämma oss från vår jakt på sanningen. Vi har därför under dagen fortsatt våra undersökningar och gjort besök hos en tredje person som yarden har pekat ut som kompanjon till Gavigan och Alakim. Denne El Fayed var en mystisk krydd och matthandlare och även om vi lokaliserat hans hemliga rum i affären har vi inte fått någon möjlighet att undersöka dessa.

Istället gav oss chansen att göra en nattlig visit hos Penhewstiftelsen och där beskådade vi deras kultkammare och hade även förmånen att befria dess bokförråd av några intressanta titlar.

Vårt besök kom dock att hållas lite kort för att ge oss möjligheten att hinna studera våra fynd samt att ha ett nattligt möte.

Littraturen vi funnit har gett oss ett namn på guden som den blodiga tungas kult dyrkar. Gudens namn är Nyalatoteph. Vi tror också att de har någon form av koppling till Den mörka Faraons Brödraskap som är den ryktesvis utdöda kult som Gavigan, Alakim och El Fayed tillhör. Dessa har enligt vår undersköna kontakt smuglat undan ynglingar under nätterna och alla indisier pekar på att en mindre del av dessa spårlöst försvunna personer, är samma som fiskats upp ur Themsens mörka vatten.

Dessa upplysningar lyckades vi anskaffa med risk för både våra och vår informators liv, mitt i natten i Londons tjocka. Jag gjorde mitt bästa för att övertyga damen ifråga om att vi skulle få anförtros hennes säkerhet och få assister henne ur landet och till säkerhet. Hon avböjde dock, men jag har lovat henne att om vindarna tar henne den vägen har hon alltid en säker hamn i New York och jag kan säkert lita på att Herr Rowes kan finna någon uppgift för en bedårande sångerska.

Imorgon har vi vår sista afton i London och den ämnar vi spendera i gott sällskap och visa upp dir. Hobbs magiska talanger inför den okulta societen anledda av självaste Sir Doyle. Sedan bär det av till landet för lite jakt och välförtjänt avkoppling.

Vid god hälsa och bättre mod
Bookie Bradstock
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Sent på natten skrivet brev

Bästa vänner!

Jag postade ett brev till er vid frukost, men efter vankat av och åter kan jag inte förmå mig att somna. Jag har just åter sett över min stackars skärrade syster som till sist har funnit den vila jag inte lyckas förmå min utmattade kropp att söka ro i.

Dagen har varit ypperlig, men kvällen fylld av fasa och saker som är svåra att få sina sinnen att bända sig runt. Jag vänder mig därför till er mina kära vapenbröder som vet vilken skräck jag upplevet och kan tro på mina ord när jag beskriver något som ännu får min kropp att skälva.

Aftonens seans gick över förväntan bra, dir Hobbs visade upp sin okulta expertis och i ett litet slutet och exlusivt sällskap hos Sir Doyle arrangerade han "besättandet" av en av det frivilliga deltagarna. Men istället för en nyligen avliden eller någon enkel själ, var det ett väsen vars makt inte gick att undgå. Hotep kallade sig identiten (vila enligt den egyptiska tungan om jag inte missminner mig). Även om han inte sa mycket avslöjade han att "den mörka faraon" var närvarande i staden. Han verkade också verifiera att Gawigan, ElSayed och Allakim var hans tjänare.

Tack och lov lyckades dir Hobbs avbryta mötet och sända väsendet åter dit det kom ifrån och vi hastade oss därifrån. Men något angrep vår droska. Jag skriver något för jag har inget bättre ord. Det fick våra hästar att skena och vår kusk att falla av kuskbocken. När jag och dir. Hobb tar oss upp för att lugna hästarna drabbas dir H av andnöd, som om gasen hade varit i farten. Jag lyckades ge honom åter andningen men drabbades då själv. Något utan synlig form kröp ned i min mun och min näsa. Jag var nära att förlora medvetandet och nog livet också. När jag väl kommer till, hade fröken Miller och dir Hobbs lyckats lugna hästarna och fått stopp på droskan. När de brutit min lealösa kropp in i gasljuset och då visade sig den varelse som fångat min andning. Som en bläckfisk av dimma och luft. Dock verkade den fly ljuset och mina andningsvägar öppnades åter.

Jag eskorterade min skärrade syster hem och har lånat hennes gästrum för natten. Alla lampor har jag lämnat brinnande och stora konjak till trots vägar mitt sinne slå sig till ro.

Vår vän herr Pickford har inte setts till sedan han på morgonen tog sig till yarden för att lämna rapport.

Eder Bradstock
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Och lite citat

Lite citat från kampanjen:

"knivar är så tiotal" dir Hobbs tittandes på kastspjut

"någonting finns i Carelys soffa" felläsning av Carleys safe

"Är ru go eller" Pickford till frågan om att ta in färgade i hans bil

"Schyssta munkar, 5:th avenue, de är bäst, en polisman till en annan"
Pickford som ställer sig in hos lt Pool

Om äktenskapsbara karlar i Londons Whos who
B: "Hans farmor är irländare"
M: "Vad är det?"
P: " Det är som våra negrer"

Hos mystisk kryddhandlare
C: Mumier, har ni några sådana?"
Kryddhandlaren: Har ni provat British Museum
C och B i kör: De är inte till salu, tyvärr

Fröken Miller vid inbrott:
"Jag vill ju inte slå vakten, men jag vill inte skjuta vakten heller"

Pickford vid snokande
"Jag öppnar men håller för ögonen" (börjar få rutin på vad som kan vara farligt / skrämmande)

Gunnar när vi hittar pass i ett kassaskåp
"Pass, ta dem, det brukar vara schyssta handouts från Johan"

B: "Vem håller vakt?"
P: "Det gör ju jag"
(alla håller på att uppenbart snokar i samma rum)

Sir Doyle till dir Hobbs
"Vi har ju inte tidigare haft besök från andra sidan ... havet"

Cortland har just sagt till journalisten att han kan svara på frågor
Reportern "Jag betalar bra för stoff"
Courtland "Det bryr jag mig inte om" [lång tystnad]
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Brev från slottet Plum

Ärade syster!

Finn ingen oro! Jag och mina vänner har i hast lämnat London mer eller mindre frivilligt. När jag för några nätter sedan återvände till vår våning var lektor Cortland kidnappad, vår lånade gentleman mördad och alla spår täckta av sand. Vi lämnade därför huvudstaden i hast.

I en märkligt gemensam vision fick vi som i en dröm en föraning om vart våra vänner förts och vi begav oss till det mytomspunna Meiser Hause. Av min gamle vapenbroder Limpy kunde vi låna vapen och skyddade av skymingen infilterade vi den blodiga tungans kults högkvarter.

Där lyckades vi med stor fara för egna liv undsätta våra vänner (lektor Courtland, Inspektör Pickford och en saknad inspektör Barrington från Yarden) som bringades dit upphängad som djur på pålar som tilltänkta offer i en djurisk ritual. Vi orsakade också mycket skada och kämpade mot flertalet tyskar som var delaktiga i kultmötet. I tummultet eldades också själva Meisr Haus ned. Jag tror dock att kultens ledare, den ökände Herr Gawigan, slapp undan.

Vi har nu begett oss Sir Appelton på slottet Plum med våra vänner och kommer med största sannolikhet dra oss undan ett tag för att samla våra krafter. Speciellt som tjänsterfolket här redan börjat dö i en förbannelse som vi tycks bära med oss och folket på orten tittar lite misstänksamt mot oss.

Jag kommer sända dig ytterlgiare sammanfattningar om våra efterforskningar så du kan ta vid i händelse av mitt frånfälle.

Om något mystikt sker i er närhet, möt upp med oss på Jersey. Jag skall se om jag kan boka rum på det lilla kurhotell faster Harriet tidigare har rekomenderat. Annars lämna jag bud åt er på postkontoret i st Hellier.

Eder broder!
A. Bradstock
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Två vykort och ett telegram

Efter att karaktärerna hade sjunkit långt ned i san och stämningen blivit hektisk, så följde ett rätt lugnt tillfälle (också mycket tid att komma ihåg vad som hänt och i karaktär debatera vad som skulle ske här näst, efter långt speluppehåll). Karaktärerna snokar ytterst lite utan tar och åker anonymt för att dricka brunn och vila upp sig. Samt lite efterforskningar i Paris. Men jag följer mönstret och stilen på krönikeförfattandet och totade ihop följande för kampanjkrönika, så det kan få ramla in här också:

Två vykort med en elegant motiv från st Hellier:
__________________________

Kära syster!

Endast skriver för att medela att allt är väl. Vi lämnade slottet Plum åt dess egna mysterier och avnjuter nu några veckors välförtjänt vila under antagna namn. Och ni önskar komma i kontakt med mig finner ni mig under vår barndomsgrannes namn på pensionatet.

Eder bror!
Arthur
__________________________

Kära Gwendolyn!

Efter några veckors uppfriskande vila och nyttigt brunn, har både jag och mina vänner åter ljusare dagar. Vemodet har sakta avtagit och skräckens minnen lägger sig sedvanlgit till ro. Vi kommer styra vår kosa vidare till Paris och kultivera oss samtidigt som vi gör några diskreta undersökningar. Om edert arbete för er till den staden går det utmärkt att lämna bud vid postkontoret under samma namn som jag färdats under senaste veckorna.

Med sedvanlig högaktning
A. Bradstock
__________________________

Och ett telegram:
Ye Olde English bookstore N.Y USA
Frenshy! I behov av att låna temporärt boende i Paris. *stop* Står er vindsvåning fortfarande till förfogande? *stop* Hoppas på snar resa. *stop*
Er vapenbroder AB

-Gunnar (eller Mister Bradstock)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Brev från Marsei

Ärade syster!

Vi har nu tappat fröken Miller på vägen, men kommer i Kairo möta upp hennes trolovade. Vi har en teori om att följa tidigare expedetioner i fotspåren för att komma till botten med vad som hänt. Först afrika, sedan asien.

Förhoppningsvis kommer fröken Millers blivande make kunna finansiera oss, annars blir det för mig att söka bekanta på klubben och hoppas på deras generositet.

Eder broder
Arthur
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Fotnot

Kamanjen håller på att tuffa igång igen, men vi har ett spelarbyte, varav Fröken Miller byts ut mot hennes fästman.

-Gunnar
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Korrspondans från Kairo

Dom är här!

Vi har sett den avskyvärde Gawigan på Kairos gator och med egna ögon bevittnat konsekvenser av hans kult av otrogna hundars handlingar. Vårt vittne har i förtrogenhet berättat mer om hur den mörka faraons kult (som jag fortfarande håller för troligt att vara samma som den blodiga tungan) håller folk som honom i skräck.

Fröken Millers fästman misstänker att hon hålls fånge i deras högkvarter utanför staden. Frågan är om vi skall bruka list eller om det är dags att låta handling gå före ord.

Om ni inte hör något av mig, finns ett uppdaterat testamente i klubbens kassavalv.

Ta-ta
AB
 
Top