Marvel Faserip Hjältar

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Cyclops i ett nötskal, från den där gången de behövde stoppa Juggernaut-med-Asgardhammare:
1671736639236.png

(To be fair är det inte hans plan som funkar, utan Magik utan moraliska betänkligheter.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag vet att jag är tråkig nu, men borde inte Rogue ha kontroll över Cyclops ögonstrålar om hon absorberar hans kraft? Hon borde väl inte få med hans hjärnskada på köpet? Kan inte komma på något exempel, men det måste ju ha hänt flera gånger.
Så, det här har jag också tänkt på! Cyclops har ju återupplivats nyligen i en fysiskt perfekt och helt perfekt kropp men han kan fortfarande inte kontrollera kraften. Så något är skumt.

Men rörande Rogue så vet vi ju att hon kan absorbera Spirals extra armar som inte är en kraft så mycket som extremt avancerad cybernetik/plastikkirurgi. Så det är inte omöjligt att hon faktiskt absorberar hjärnskadan!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Cyclops i ett nötskal, från den där gången de behövde stoppa Juggernaut-med-Asgardhammare:
View attachment 11018

(To be fair är det inte hans plan som funkar, utan Magik utan moraliska betänkligheter.)
Jag älskar den stora Cyclops vs. Wolverine striden i Ultimate X-Men.
D5D70F86-5B51-4E87-B9A4-EE6487BFE02B.jpeg
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Wolverine är verkligen bara ett totalt arsel i den serien!

Men den har "Stairs"-scenen, som förlåter det mesta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Wolverine är verkligen bara ett totalt arsel i den serien!

Men den har "Stairs"-scenen, som förlåter det mesta.
De försökte verkligen göra grejen där de utnyttjade att alla gillar mainstream Wolverine till att göra honom till en skurk. Det hade varit en great twist! Men sedan blev även ultimate Wolverine för populär så…
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Cypher: Han är en medlem av New Mutants med en värdelös kraft. Jag förstår att förmågan att förstå alla språk vore jätte användbart på riktigt men i en Marvel superhjälte serie är det en värdelös kraft. Vet ni varför? För när Cypher inte är med talar alla utomjordingarna engelska! När Cypher inte är mer kan alltid närmsta telepaten kommunicera med vem det nu är de behöver prata med. När Cypher inte är med finns det inga uråldriga texter att avkoda! Alla asagudarna talar ett språk som gör att alla förstår dem och de alla, utöver alla sina andra krafter!

Så, grejen där Wolverine blir skadad mycket mer än alla andra för att använda hans ”kan läka” kraft händer alltid med Cypher. Men det är värre än så för författarna älskade den här dumma karaktären så de expanderade hans kraft på de värsta sätten. Han kan förstå allt kroppsspråk! Han är en superprogrammerare! Han är den enda som kan tala med Krakoa! Han har en utomjordisk robot kompis! Urk. Han var som tur är död i en massa år.

Så han är en liten tönt som gör handlingen värre. Aldrig gillat honom! Tills förra året.

Så Jordens mutanter hamnar i konflikt med mutanter från Jorden som följde Apocalypse men som lämnade Jorden för att åka till en annan dimension för 5000 år sedan. Där har de levt i ett samhälle där alla har krafter, är i krig med demonliknande utomjordingar och är mer eller mindre från en fantasyvärld. Som en del av att mäkla fred mellan de här mutanterna och Jordens mutanter gifte Cypher sig med en av deras största krigare Bei the Bloodmoon, den enda personen han inte kan förstå. Så Bei the Bloodmoon är en supermäktig, enorm krigarkvinna och legendarisk general. Hon talade inte innan hon var 50 och då förintade hennes röst ett berg. Hon kan inte något språk men alla förstår henne när hon gör slumpvis ljud genom att hennes vilja till makten rör sig genom henne. Alla utom Cypher som inte kan förstå det för hans hjärna är byggd för att tolka språl för hårt. Hon och Cypher älskar varandra jättemycket men kan inte kommunicera. Det är så gulligt! Alla är rädda för Bei utom Cypher. Ibland plockar hon bara upp honom och bär iväg honom.




Plot hook: Låt oss använda FASERIPS karma regler för att skapa sociala krav! Cypher vill hjälpa Bei lära sig mer om Jorden. Så han har bjudit in hjältarna och deras partners på parmiddag. Fast hans fru är Djingis Khan + Alexander den Store med superkrafter. Kan ni tänka er hur fel charader kommer gå?!
 

Attachments

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Jag vet att vi inte pratar om Necrosha, men det här är kanske min favorit-grej med Cypher någonsin, när han tolkar subtext (New Mutants vol. 3 #6, och Zeb Wells är en av de mest underskattade manusförfattare Marvel har).

1671751595409.png
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Så, det här har jag också tänkt på! Cyclops har ju återupplivats nyligen i en fysiskt perfekt och helt perfekt kropp men han kan fortfarande inte kontrollera kraften. Så något är skumt.
I onsdagens X-Men Annual #1 klargjordes detta - vi vet sedan tidigare att det är frivilligt om man vill reparera skador vid Resurrection (Karma har t.ex. inte växt ut sitt ben, men har däremot sparkat ut sin onde bror ur huvudet), och Cyclops är här explicit med att han inte vill fixa något.

1671752396526.png
(Ur ett metaperspektiv handlar det väl om det här att det är dåligt att vilja rätta till handikapp nuförtiden.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
I onsdagens X-Men Annual #1 klargjordes detta - vi vet sedan tidigare att det är frivilligt om man vill reparera skador vid Resurrection (Karma har t.ex. inte växt ut sitt ben, men har däremot sparkat ut sin onde bror ur huvudet), och Cyclops är här explicit med att han inte vill fixa något.

View attachment 11024
(Ur ett metaperspektiv handlar det väl om det här att det är dåligt att vilja rätta till handikapp nuförtiden.)
Nice att de bemöter det!

Cyclops har ju bara en sci-fi skada så tänkte de kunde fixa det. Men eh, visiret är coolt så bra att de inte.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Daredevil: Unga Matt Murdock räddar en gammal man från att bli påkörd av en lastbil lastad med radioaktivt avfall men när han gör det får han lite av avfallet i ögonen. Detta gör honom blind men muterar honom så att alla hans andra sinnen är starkare. Han har till och med ett ekolod som låter honom ”se” saker bättre än seende människor. Han har tränats till att bli en ninja av den blinda mästaren Stick. Förklädd i en dräkt som får honom att se ut som djävulen skyddar han det utsatta och brottshärjade kvarteret Hell's Kitchen som superhjälten Daredevil.

Så Matt Murdock är från 1964… Men inget innan 1980 när Frank Miller tar över boken gälls. Han reconnar allting! Alla skurkarna, ut! Hur karaktärerna framställs? Ändrat! Daredevils bakgrund? Ändrat! Istället för en färgglad och glad hjälte som slåss mot lika extravaganta superskurkar där ingen egentligen blir skadad är Daredevil nu en brutal anti-hjälte som torterar en man han handikappat för livet genom att låtsas spela rysk roulett med honom. Hell's Kitchen går från att vara en normal stadsdel till ett urbant helvete fullt med organiserad brottslighet, prostitution, knark, seriemördare, krossande fattigdom och orättvisa härskat över av mästerbrottslingen Kingpin. Det är en fantastisk ändring från grunden! Om du gillar tidiga, glada och roliga Daredevil i den fula gula dräkten så har du fel.

Frank Miller är kungen av det mörka 80-talet och han är kanske den bästa superhjälte författaren som någonsin arbetar i serier. Ja, hans kvinnosyn är usel från dag ett och hans politik blir vannsinig med åren… Men fan vad han kan skriva en serietidning! Andra har skrivit bra Daredevil serier efter honom, men bara de som rör sig i hans fotspår eller de som skrivet i direkt dialog med hans version. Miller bygger med Daredevil upp en värld som på ytan är svart och vit men där allting egentligen är två motsatta saker tills allt är grått. Matt är både en advokat som svurit att respektera lagen och en brutal hämnare som tar lagen i egna händer. Han är en djupt troende katolik som klär ut sig till djävulen. Han är mannen utan fruktan men en man utan fruktan är en man utan hopp. Kingpin är både en brottsling och systemet. Matta flickvänner är både madonna och… Kvinnosynen är som sagt inte fantastisk.

Miller beskriver också världen genom alla Matts sinnen på ett sätt som alla spelledare kan lära sig av. Den beskrivs genom ljud, smaker, dofter, sättet som regn träffar sopor, som blod smakar på insidan av spruckna läppar och som krossade ben känns under hans nävar.

Matt är också ett levande nexus för lidande. Alla som kommer i kontakt med honom får sina liv förstörda. Särskilt hans flickvänner för, som sagt, kvinnosynen är inte bäst… Det är inte bara Spindelmannen där Peter Parker har problem som en normal person vilket superhjältandet gör värre. Nej, det känns som att Matt är hemsökt av en hämndlysten Gud som straffar honom för hans synder. Och Matt skäms, han lider, han våndas över att han förtjänar det.

I den här serien om en djupt troende man utklädd till djävulen finns det två huvudsakliga skurkar. Kingpin, mästerbrottslingen som infiltrerat systemet och kontrollerar staden. Kingpin bryr sig om sin stad, hans värderingar är dock inte Matts eller läsarens. Om Daredevil är en välmenande djävul så är Kingpin en korrupt Gud. Den andra skurken är den ansiktslösa konspirationen av demondyrkande ninjor kända som The Hand. Matt må vara djävulen som straffar de skyldiga men The Hand är orättfärdiga och korrupta demoner, ovärdiga att agera som Satan.

FASERIP har svårt att få karaktärerna som mest bara är kampsportsmästare att kännas annorlunda från varandra, men de har lyckats fånga Daredevils supersinnen i regler och lyckas få honom att kännas unik med det. Unik, farlig och kul att spela.


Plot hook: Företaget som byggt och reparerar en stor mängd byggnader i Hell's Kitchen har använt olagligt svaga material. Byggnaderna är helt fungerande och säkra under normala förhållanden, men om en stor explosion eller jordbävning inträffar kommer de kollapsa som om de var byggda av pepparkaka. Reglerna för att husen inte får vara byggda så i New York är självklara, om en superstrid inträffar i närheten kommer byggnaderna rasa. Kingpin ligger bakom att byggnaderna byggts fel. Företaget som byggt byggnaderna ägs inte av Kingpin men ägaren är skyldig fel människor pengar och de människorna jobbar för Kingpin. Men varför? För att han tänker se till att en superstrid inträffat vid byggnaderna, en massa människor kommer dö och han kan använda katastrofen tillsammans med sina köpta politiker till att trycka igenom lagstiftning som förbjuder alla superhjältar.

Hjältarna som han tänker locka till en strid med en av sina fiender ovanpå byggnaderna? De som spelar i kampanjen så klart!

Daredevil kommer in efter att krisen har hänt. Han känner till Kingpins metoder. Vill hjältarna sätta dit personen som verkligen är ansvarig?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Jag får dock erkänna att den Daredevil jag gillar mest är post-miller daredevil. Som åter igen är tillbaka i den gula kostymen och får både hopp om att han kan göra världen bättre och vara boytoy åt she-hulk.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag får dock erkänna att den Daredevil jag gillar mest är post-miller daredevil. Som åter igen är tillbaka i den gula kostymen och får både hopp om att han kan göra världen bättre och vara boytoy åt she-hulk.
Jag måste erkänna att när han är med i andras serier gillar jag mindre grimdark Daredevil. She-Hulk Daredevil är tex great. Eller Daredevil tillsammans med Spiderman! Det är svårt för honom att vara Så grim när han är med någon med humor.

Så, ensam 10 av 10 mörker tack. Med andra så behövs det inte.

Liksom, detta är guld:
0B4B00F6-6097-441F-962C-91193F104E25.png
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Jag måste erkänna att när han är med i andras serier gillar jag mindre grimdark Daredevil.
Går det ens att vara Frank Miller grimdark med två personer? Liksom, Daredevil har faced off vs Punisher ett flertal gånger (både i serietidningar och i säsong 2 av Daredevil tv-serien) och medans båda två är grimmiest of the darkiest i sina egna serier så är Daredevil alltid "Du är för grimdark Punisher, så jag måste stoppa dig...och ibland hjälpa dig för att jag är katolik och tror på förlåtelse och grejer"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Går det ens att vara Frank Miller grimdark med två personer? Liksom, Daredevil har faced off vs Punisher ett flertal gånger (både i serietidningar och i säsong 2 av Daredevil tv-serien) och medans båda två är grimmiest of the darkiest i sina egna serier så är Daredevil alltid "Du är för grimdark Punisher, så jag måste stoppa dig...och ibland hjälpa dig för att jag är katolik och tror på förlåtelse och grejer"
Det här är sant! Och varför Robin är viktigt i Batman för att han inte ska vara grimdark.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Dark Angel: Kalsonger utanpå kläderna är gammalt, låt mig presentera det nya heta: hudfärgade trosor utanpå kläderna!


Okej, nu var jag lite orättvis. Ibland har hon stål stringtrosor istället.

Okej, så vi har pratat lite om Marvel UK tidigare i tråden. På 90-talet blev det sitt eget lilla hörn av Marvel universumet som ibland hade crossovers med andra grejer, men som mer eller mindre var sitt eget lilla ekosystem. Här var hjältarna fruktansvärt 90-tals skapelser såsom Killpower, Motormouth och Dark Angel. De stora skurkarna var Mys-Tech, ett megaföretag skapat av odödliga trollkarlar från 900-talet som använde företaget för att offra själar till sin mörka mästare Asmodeus för att behålla sina sataniska gåvor. Så det är satanisk magi, supertech, England och kosmiska varelser i en galen blandning. Ut ur detta kommer vår hjälte Shevaun Haldane! Nu, det är ett skumt namn, men det förklaras av att hennes pappa är en av de där odödliga sataniska trollkarlarna. Pappan dödas när han försöker förråda Asmodeus, Shevaun är hotad men räddas av en kosmisk dödsängel som trycker in en skärva av all existens i henne och ger henne en högteknologisk dräkt. Hon blir 90-tals weird Ghostrider mer eller mindre. Fast med skumma kosmiska krafter som jag inte förstår? Hon kan göra nästan allt men använder mest vapen? Jag kan inte bedöma om FASERIP reglerna är rätt för även nu när jag läst en massa serier med Dark Angel så vet jag inte med någon sorts träffsäkerhet vad hon kan göra.

Alla serierna med henne är inte dåliga. Dan Abnett har skrivit några av dem och de är jättebra! Den stora crossovern där Marvel UK hjältarna teamar up med mainstream hjältarna och typ alla dör kladdigt innan vi får reda på att 1: Många hjältar är från andra dimensioner och 2: Tidsresor på slutet. Mys-Tech är kul fiender som alltid har en galen plan som att skapa en perfekt kopia av Jorden eller offra hela städer till Asmodeus, alltihop för att betala av räntan på sin odödlighet. Problemet är bara att Dark Angel själv är ett karismabefriat svart hål utan en personlighet klädd som allting som var fel med 90-talet.

En kul detalj. Karaktären hette från början Hell's Angel men de bytte namnet efter klagomål från Hells Angels motorcykelklubb.


Plot hook: Mys-Tech har köpt upp en rad fastigheter i karaktärernas stad och öppnar där olika sataniska affärsverksamheter. Vi har den klassiska affären som säljer förbannade föremål, ett riktigt grisigt klädföretag med sweatshops, en advokatfirma som bara representerar monster med mera. Företagen är menade att lagra lidande energi och sedan öppna en portal till helvetet över staden, men just nu ser de till att se bra ut utåt. Företagen ägs av olika shell companies så de ser inte ut att vara kopplade till varandra. När Dark Angel dyker upp och anfaller affärsverksamheterna ser hon alltså ut som skurken.
 

Attachments

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Jag tror att orsaken varför Dan Abnett vet hur man skriver den här karaktären är för att Dan Abnett skriver ofta 40k, och Dark Angel är i princip en 40k Inquisition henchwoman förflyttad till Marvel-universumet av någon anledning.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag tror att orsaken varför Dan Abnett vet hur man skriver den här karaktären är för att Dan Abnett skriver ofta 40k, och Dark Angel är i princip en 40k Inquisition henchwoman förflyttad till Marvel-universumet av någon anledning.
Det är enormt sant. Hade Dark Angel dykt upp i Ravenor hade jag gått ”Coolt”.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Darkhawk: Christopher Powell är den tonåriga sonen till en polis som han ser ta emot mutor. Han gömmer sig på ett övergivet nöjesfält där han hittar en mystisk amulett. När han använder amuletten byter han plats med en supermäktig android kropp som har superkrafter. Hans kropp är i en icke-plats från vilken han styr androiden. Han använder den till att slåss mot brott. Ibland verkar androiden ha en läskig inverkan på Christopher och driver honom till våld…

Darkhawk är alltså DC:s Captain Marvel igen, ett barn som får en alternativ vuxen superhjälte form de kan skifta till. Skillnaden är att Darkhawk ser ut som en grimdark mörk hämnare med vapen som bryter ryggraden på folk och hjälper The Punisher. Det är kul med en superhjälte som både kan vara en av tonåringarna i New Warriors och hänga med de mörka hämnarna.

Amuletten och androiden får en första bakgrundshistoria men den suger. Den är medvetet absurd med en intergalaktisk brottsling som heter något som Svenska Kocken från mupparna hade sagt och en karaktär vid namn Evilhawk. Den är som tur är inte viktig för Darkhawks äventyr. Snart antyds det att den bakgrunden inte är sann och sedan fixar Dan Abnett en mycket bättre bakgrund.

Dan Abnett, känd Warhammer 40k författare, använder nämligen senare Darkhawk i galaktiska rymdäventyr tillsammans med andra med liknande androider kallade ”The Fraternity of Raptors” och ”The Architects of Fate”. Det visar sig att bakgrunden som Christopher trodde var sann om amuletten verkar vara lögner, istället verkar den vara kopplad till en ”kaotisk” övernaturlig kraft i en annan dimension påverkad av känslor hos olika utomjordiska arter och nu mänskligheten. Det är 100% Tzeentch grejer och Dan har fått in 40k i vår Marvel, det är ganska bäst!

Intressant nog har de låtit Christopher växa upp. Han är nu en vuxen snut och när han dök upp i Avengers Arena (som är Battle Royale med tonåriga superhjältar) är han en av de vuxna karaktärerna. Han har haft en period där han försökt hjälpa andra ungdomshjältar för han vet hur jobbigt det kan vara att vara en.

Nu blir det konstigt, för det finns en ny Darkhawk. Connor Young är en ung basketspelare som precis blivit diagnostiserad med MS när han hittar en Darkhawk amulett på en byggarbetsplats. Är det samma amulett? Är det en likadan? Är den ens från samma källa? Inga svar ännu! Och det gör också att vi inte vet var Christopher är just nu.

Bra FASERIP regler, grejen där man kan riskera att bli mänsklig igen för att snabbt regenerera androiden är super cool. För då är man supersårbar och måste skyddas men kan sedan komma tillbaka hårt!


Plot hook: Christopher är ju en snut nu, han var vid en demonstration som blev våldsam när en liten grupp blev våldsamma under en i övrigt fredlig demonstration. Någon kastade en sten i huvudet på Christopher och han har hamnat i en koma. Men eftersom han är i en koma och har amuletten på sig har androiden tagit över. Darkhawk är nu driven av ett hatfyllt utomjordiskt pseudomedvetande. Den löper inte amok, den letar systematiskt upp viktiga personer som var vid demonstrationen och misshandlar dem till döds. Inte de som var våldsamma, de har hållit sig anonyma, utan folket som höll i den fredliga demonstrationen. Om hjältarna bara misshandlar androiden tills den byter plats med Christopher kommer han dö, de måste fånga androiden och försöka hitta en tech/magi lösning.
 
Top