Nekromanti Marcos förtroende för redaktionen

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jag har säkert 100 idéer till hämtat från tidigare erfarenheter, min utbildning inom gruppsykologi och allmän och bred communityvana, men jag avstår från att ta upp dem här, då det driver tråden ur kurs."

Jag tror att jag kan tala för hela moderatorkåren om jag ber dig att starta en ny tråd och delge oss och hela forumet dessa ideér. Det vore intressant att få input ifrån någon som arbetar med communities som yrke.


Jag ändrade titeln när jag bröt ut deltråden.
/Dimfrost
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Re: Utlysning av ny post, AO

Jag tror att jag kan tala för hela moderatorkåren om jag ber dig att starta en ny tråd och delge oss och hela forumet dessa ideér. Det vore intressant att få input ifrån någon som arbetar med communities som yrke.

Du kanske talar för delar av moderatorkåren, men jag skulle bli förvånad om du talar för forumsredaktör Dimfrost. Han anser, bland annat, i ett PM gällande mitt avsättande som moderator (från 22 oktober i år) att "Det kan inte komma som en överraskning för dig att jag inte hyser någon större tilltro till dig." eller "Sedan nanoapatråden är mitt förtroende för dig i sådana här sammanhang exakt noll." eller "Jag tycker du har upprepade gånger visat prov på sällsynt dåligt omdöme."

Så givet så som landet ligger och Dimfrosts kommentarer om mig förstår jag ärligt talat inte riktigt varför mina idéer skulle uppfattas som värdefulla för den nuvarande redaktionen?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Re: Utlysning av ny post, AO

Å, vad trevligt, ska vi ta upp det i den här tråden? :gremsuck:

Vill du ha det offentligt ska du få det offentligt. Jag tvivlar inte på din kompetens. Däremot anser jag att du överreagerade extremt på nanoapagrejen, först i tråden där du anklagade mig för illojalitet för mitt (raljerande och oseriösa) inlägg i vrållådan, helt oproportioneligt, och krävde en ursäkt till alla moderatorer. Därefter drog du upp det apropå en annan tråd om angrepp på moderatorer i somras. Och vad gäller nanoapatråden i sak anklagade du mig för att ljuga av illvilja och det är inget jag accepterar.

Jag uppskattar heller inte att du baktalade mig bakom min rygg i stället för att bemöta det här öppet.

Kom det verkligen som en överraskning att jag inte hade något förtroende för dig? Under sommaren framkom det ju att vi hade diametralt motsatta synpunkter på hur forumet ska skötas. Då har jag svårt att se hur vi kan moderera tillsammans. Jag skulle avgå direkt om du blev forumredaktör, till exempel. De citerade styckena var jag säker på även gällde omvänt, så att du inte hade något förtroende för mig.


/Dimfrost
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Utlysning av ny post, AO

Så givet så som landet ligger och Dimfrosts kommentarer om mig förstår jag ärligt talat inte riktigt varför mina idéer skulle uppfattas som värdefulla för den nuvarande redaktionen?
Jag tror rätt många av oss vanliga användare tycker dina synpunker är värdefulla.

Nu har jag inte satt mig in i allt som sagts och en del kanske sagts i PM och dyligt så det kan vara svårt att utifrån se vad som hänt.


Överlag har jag uppfattat dig som en vettig person som kommer med konstruktiva ideer.

Alla eldsjälar blir engagerade i frågor man brinner för och jag har förståelse för att du kan känna det frustrerande om inte redaktionen lyssnar.

Som jag ser det, (som vanlig användare) så lyssnar nog en hel del på det du säger.

PS
Vad hände med Waliums påpekan om lugn i deltråden, försvan den i trådflytten? :gremwink:
ds
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Re: Utlysning av ny post, AO

PS
Vad hände med Waliums påpekan om lugn i deltråden, försvan den i trådflytten?
ds
Om nu tråden handlar om Marco Behrmanns förtroende för redaktionen (och då främst mig) känns det inte relevant att hävda att det inte ska diskuteras. Jag plockade bort det inlägget när jag bröt ut deltråden. Det var helt sant att det inte hörde hemma i den andra tråden.


/Dimfrost
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Re: Utlysning av ny post, AO

Och vad gäller nanoapatråden i sak anklagade du mig för att ljuga av illvilja och det är inget jag accepterar.
Vad är det för tråd ni diskuterar?

- Vulf
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Dimfrosts förtroende för Marco

Jag ändrade titeln så det blir mer korrekt (då det är du som sitter i makt- och ansvarsposition och var den som avsatte mig).

Vill du ha det offentligt ska du få det offentligt. Jag tvivlar inte på din kompetens. Däremot anser jag att du överreagerade extremt på nanoapagrejen, först i tråden där du anklagade mig för illojalitet för mitt (raljerande och oseriösa) inlägg i vrållådan, helt oproportioneligt, och krävde en ursäkt till alla moderatorer. Därefter drog du upp det apropå en annan tråd om angrepp på moderatorer i somras. Och vad gäller nanoapatråden i sak anklagade du mig för att ljuga av illvilja och det är inget jag accepterar.

Okay, om vi då skall ta det offentligt så gör det på riktigt. Nedan är det PM du skickade mig när jag bad om en motivering varför jag kickades. Jag har tagit bort första stycket då det innehåller information om de övriga sparkade moderatorerna och som jag anser vara onödigt att ta upp här - vill Dimfrost ta upp det stycket så anser jag att han bör kolla med de tredje parter som omnämns, de kanske inte vill få veta sina motiveringar för att de fick kicken öppet. Ivfsh så är det ointressant för sammanhanget.

PM: (markeringarna är mina då jag tycker att de är anmärkningsvärda)

"Att många moderatorer kvarstår trots omorganisation från grunden är rätt naturligt. Man kan aldrig veta hur nya moderatorer kommer att hantera uppdraget, så gamla moderatorer som man inte har något att klaga på är alltid säkrare kort.

Vi ställde upp följande krav på moderatorer: <u>att de ska moderera aktivt, vara aktiva på moderatorforumet, vara ett gott föredöme och visa prov på gott omdöme i allmänhet </u>.

Du har varit aktiv på moderatorforumet men du har sällan modererat något. Det är okej men inte mer. <u>Det kvittar dock i det här fallet </u>. Det kan inte komma som en överraskning för dig att jag inte hyser någon större tilltro till dig. Sedan nanoapatråden är mitt förtroende för dig i sådana här sammanhang exakt noll. Jag tycker du har upprepade gånger visat prov på sällsynt dåligt omdöme. Vi har så diametralt motsatta uppfattningar i frågor som rör modererande att det inte fungerar att vi på något sätt jobbar tillsammans med sådant här.

Det trodde jag att du skulle inse."


Du skriver ovan att "Jag tvivlar inte på din kompetens." Det förstår jag inte då det i PM:et finns fyra kriterier som skall uppfyllas. Så vitt jag vet så fallerar jag inte på någon av de fyra, även om jag kunde ha varit än starkare inom själva modereringsaktiviteten?

Men det jag tycker är mest graverande i ditt PM är "Det kvittar dock i det här fallet"! Mina insatser för forumet, sajten och som moderator spelade ingen roll eftersom du fattade beslutet baserat på andra kriterier än de du själv satte upp. Dessutom har jag tydligen visat prov på sällsynt dåligt omdöme upprepade gånger?

Vilka kriterier anser du krävs för att bli forumsredaktör? Anser du att det som moderator (som du så var) är gott omdöme att skapa nyheter som nanoapan? Att försvara nyheten om nanoapan? Att i en öppen kanal kalla alla moderatorerna för tillmälen?

Tillåt mig citera mig själv från nanoapa-tråden:

Om man vill bygga/utveckla sajten från ett lätt inavlat forum där alla håller med/hatar varandra till något som kan fungerar kommersiellt så är ovanstående förödande för trovärdigheten.

Du hävdar att det var ett harmlöst skämt. Jag tror dig till 100% att det var din avsikt. Problemet är att det var inte tillräckligt genomtänkt eller underbyggt för att ditt skämt skulle uppfattas på det sättet du förutsatte.

I all kommunikation så måste man alltid berätta saker på mottagarens villkor. Att dessutom skämta (snarare än bara sända en upplysning) ökar komplexiteten mångfaldigt, därför måste varenda steg vara så uttänkt och uppsäkrat som det bara går.
Jag vet inte varför du i mitt tycke uppträder såpass arrogant och respektlös mot WRNU:s besökare. Ditt angrepp mot moderatorskåren i vrållådan anser jag vara omoget och barnsligt, speciellt som du inte ville be om ursäkt för ditt beteende. Om det var för att du visste redan då att du skulle bli forumsredaktör så är det ännu värre.

Jag uppskattar heller inte att du baktalade mig bakom min rygg i stället för att bemöta det här öppet.

Jag vet inte vad du avser? Att jag tog upp det i tråden innan du bröt loss den här deltråden?

Kom det verkligen som en överraskning att jag inte hade något förtroende för dig? Under sommaren framkom det ju att vi hade diametralt motsatta synpunkter på hur forumet ska skötas. Då har jag svårt att se hur vi kan moderera tillsammans. Jag skulle avgå direkt om du blev forumredaktör, till exempel. De citerade styckena var jag säker på även gällde omvänt, så att du inte hade något förtroende för mig.

Du har fel. Jag har stort förtroende för dig. När du agerar inom reglernas ramverk.

En sak har jag lärt mig under min tid på jorden. Man kommer alltid att jobba, möta och interagera med människor som är bättre än en själv på en massa saker. Vissa klickar man med, vissa inte. Men kunskap, kompetens och erfarenhet väger i mitt tycke högre. Även andra inom moderatorskåren verkar tycka så. Svante, om jag vore forumsredaktör skulle jag inte begära att du skulle "avgå". Du brinner för sajten och du kan en massa saker som jag inte kan. Därför är du till nytta för sajten och dess medlemmar. Så länge du accepterade reglerna och skötte de uppgifter du hade på dig hade jag inte haft några problem med att vi hade haft olika åsikter. Det är ju därför forumet blir rikt och intressant. Annars riskeras stagnation och likriktning.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Re: Dimfrosts förtroende för Marco

Jag tycker det är märkligt att du inte skrev något sådant här som svar på mitt PM den gången, det hade jag väntat mig. Att ta det offentligt på forumet två månader senare känns lite egendomligt, men okej.

Du skriver ovan att "Jag tvivlar inte på din kompetens." Det förstår jag inte då det i PM:et finns fyra kriterier som skall uppfyllas. Så vitt jag vet så fallerar jag inte på någon av de fyra, även om jag kunde ha varit än starkare inom själva modereringsaktiviteten?

Men det jag tycker är mest graverande i ditt PM är "Det kvittar dock i det här fallet"! Mina insatser för forumet, sajten och som moderator spelade ingen roll eftersom du fattade beslutet baserat på andra kriterier än de du själv satte upp. Dessutom har jag tydligen visat prov på sällsynt dåligt omdöme upprepade gånger?
Du missförstår det här med kriterierna. Det är de senare kriterierna jag anser att du faller på. Jag måste ha förtroende för alla moderatorer. Du har kompetensen men i min mening har du inte visat prov på gott omdöme och jag har lågt förtroende för dig i den typen av frågor. Jag kan skilja på sak och person, men i det här fallet, när det gäller moderatorer, är sak och person samma sak: en del av saken är personligt förtroende. Det går heller inte att moderatorer och redaktörer har alltför olika åsikter om hur moderering bör ske, då fungerar inte moderatorarbetet.

Därmed inte sagt att jag aldrig har gjort något fel. Det finns mycket i nanoapaaffären som jag önskar jag kunde göra ogjort så här i efterhand. Jag var korkad som uttryckte min frustration i vrållådan, men jag anser inte att det är ett så allvarligt uttryck av illojalitet att det motiverar en allmän ursäkt eller att dras upp i efterhand. På samma sätt borde jag naturligtvis ha sagt "ja, det stämmer, det är klart att spelen inte finns" som svar på Dantes första inlägg, om jag nu visste hur folk skulle reagera. Jag valde att fortsätta skämtet, utan några som helst illvilliga intentioner. Detta är viktigt att komma ihåg. Jag var aldrig ute efter att elakt dupera folk och stå och skratta åt deras enfald; det handlade om rollspel, inte om något livsviktigt, och det hela var menat som en kul grej, att skratta med de som blivit lurade, inte åt dem. Därför blev jag så konfunderad av hela debaclet och reagerade som jag gjorde.

Vilka kriterier anser du krävs för att bli forumsredaktör? Anser du att det som moderator (som du så var) är gott omdöme att skapa nyheter som nanoapan? Att försvara nyheten om nanoapan? Att i en öppen kanal kalla alla moderatorerna för tillmälen?
Jag tycker fortfarande att själva sakfrågan, att posta nyheten om nanoapan som vi gjorde, var helt okej. Men det är inte, och var inte, mitt område. Nyhetsdelen av webbplatsen är inte det jag har bäst koll på. Hur som helst är det kanske inte det mest relevant att diskutera nu.

Jag är inte säker på att jag själv skulle ha förtroende för mig som forumredaktör om jag enbart hade haft mitt beteende på forumet att gå efter. Som tur är slipper jag sätta upp kriterier för att vara forumredaktör, för när jag en dag väl avgår lär det vara chefredaktörens uppgift att hitta en ersättare. Mina kriterier skulle nog vara så högt satta att jag själv inte helt uppfyllde dem. Att vara mer diplomatisk, mer omtyckt och mindre kontroversiell vore till exempel bra. Jag anser mig vara väldigt långt från den ideala forumredaktören.

Man kommer alltid att jobba, möta och interagera med människor som är bättre än en själv på en massa saker. Vissa klickar man med, vissa inte. Men kunskap, kompetens och erfarenhet väger i mitt tycke högre. Även andra inom moderatorskåren verkar tycka så. Svante, om jag vore forumsredaktör skulle jag inte begära att du skulle "avgå". Du brinner för sajten och du kan en massa saker som jag inte kan. Därför är du till nytta för sajten och dess medlemmar. Så länge du accepterade reglerna och skötte de uppgifter du hade på dig hade jag inte haft några problem med att vi hade haft olika åsikter. Det är ju därför forumet blir rikt och intressant. Annars riskeras stagnation och likriktning.
Och jag betvivlar inte att du är kompetent och skulle kunna ha mycket att hjälpa till med i communityfrågor. Dock står jag fast vid att jag inte har tillräckligt förtroende för ditt omdöme i modereringsfrågor. Övergripande communityfrågor är en sak, det är klart att man kan debattera där, men det faktiska moderatorarbetet är en annan. Nu menar jag inte att moderatorkåren måste tycka likadant i alla frågor, absolut inte, men mycket handlar ändå om personlig tillit. Tycker jag. Jag kanske har en egendomlig uppfattning om vad jag vill ha ut av en moderator, men så fungerar jag nu en gång.

Jag hoppas att jag har lyckats klargöra hur jag har resonerat.


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Dimfrosts förtroende för Marco

Jag valde att fortsätta skämtet, utan några som helst illvilliga intentioner. Detta är viktigt att komma ihåg.
Fast det är ju sedan tidigare klargjort att det är fritt fram för moderatorer att fantisera om vilka intentioner som ligger bakom en post, utan faktabakgrund eller insyn i vad som verkligen gäller (iofs en tidigare redaktion, men ändå). Med andra ord, i konsekvensens namn så är det ett ickeargument.

No offense, men nanoapan var en incident som du "förlorade", big time, hur man än ser på det. Jag tror inte att någon egentligen tycker att Marco hanterade det fel.

Jag är inte säker på att jag själv skulle ha förtroende för mig som forumredaktör om jag enbart hade haft mitt beteende på forumet att gå efter. Som tur är slipper jag sätta upp kriterier för att vara forumredaktör, för när jag en dag väl avgår lär det vara chefredaktörens uppgift att hitta en ersättare. Mina kriterier skulle nog vara så högt satta att jag själv inte helt uppfyllde dem. Att vara mer diplomatisk, mer omtyckt och mindre kontroversiell vore till exempel bra. Jag anser mig vara väldigt långt från den ideala forumredaktören.
OK, vad blir dina slutsatser av de förutsättningarna? Om det verkligen är så du ser på det, hur motiverar du för dig själv att du inte avgår?

Nu menar jag inte att moderatorkåren måste tycka likadant i alla frågor, absolut inte, men mycket handlar ändå om personlig tillit. Tycker jag. Jag kanske har en egendomlig uppfattning om vad jag vill ha ut av en moderator, men så fungerar jag nu en gång.

Jag hoppas att jag har lyckats klargöra hur jag har resonerat.
Mao, "my way or the highway"?

----

Jag har tyckt Dimfrost överlag varit rätt så OK som moderator, förutom en viss lösmynthet i PM. Det här inlägg har dock fått mig att seriöst omvärdera den ståndpunkten, och inte till det bättre.

Jag vet att man ibland i frustration kan knacka ut ett inlägg som inte riktigt blir vad man menar, så jag ska inte döma för hastigt. Jag tror dock att ett rejält förtydligande från Dimfrost är på sin plats om han ska kunna rädda sitt anseende efter det här inlägget.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Dimfrosts förtroende för Marco

Jag tror inte att någon egentligen tycker att Marco hanterade det fel.
Jo. Jag personligen tycker att båda begick (olyckliga, men förståeliga) fel i hanteringen av sagda fall, vilket jag också redogjorde för vid tidpunkten.

Man behöver således inte spekulera kring vad andra forumiter tycker; ty jag skrev mina åsikter uttryckligen i den aktuella tråden.

Om det verkligen är så du ser på det, hur motiverar du för dig själv att du inte avgår?
Jag är inte Dimfrost; men jag tycker att svaret är uppenbart. Ett ideal är en målsättning - inte en kvalifikation. Det är enkelt att räkna upp exempel där man kan tycka att något kvalificerar trots att det inte når upp till ens ideal: Jag lever exempelvis inte mitt liv på ett idealt sätt, men har ändå inga problem att motivera för mig själv att inte begå självmord; och bara för att en tjej inte är den ideala flickvännen så behöver man inte vilja göra slut. Etc, etc.

Mao, "my way or the highway"?
Öh. Han skrev just att han inte krävde att moderatorkåren skulle tycka likadant i alla frågor. Gör om, gör rätt.

/Rising
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Dimfrosts förtroende för Marco

Jo. Jag personligen tycker att båda begick (olyckliga, men förståeliga) fel i hanteringen av sagda fall, vilket jag också redogjorde för vid tidpunkten.
OK, jag kanske minns oklart, och jag lyckades inte söka fram tråden ifråga.

Jag är inte Dimfrost; men jag tycker att svaret är uppenbart. Ett ideal är en målsättning - inte en kvalifikation. Det är enkelt att räkna upp exempel där man kan tycka att något kvalificerar trots att det inte når upp till ens ideal: Jag lever exempelvis inte mitt liv på ett idealt sätt, men har ändå inga problem att motivera för mig själv att inte begå självmord; och bara för att en tjej inte är den ideala flickvännen så behöver man inte vilja göra slut. Etc, etc.
Det är OK att ifrågasätta sig själv, men Dimfrosts kommentar var starkare än så, den var en total misstroendeförklaring mot honom själv.

Öh. Han skrev just att han inte krävde att moderatorkåren skulle tycka likadant i alla frågor. Gör om, gör rätt.
Sätt det i sitt sammanhang. Frågan handlar om att kompetent moderator avsatts för att han inte handlar på det sätt som Dimfrost tycker är lämpligt, och Dimfrost skriver att "Jag kanske har en egendomlig uppfattning om vad jag vill ha ut av en moderator, men så fungerar jag nu en gång.". Med andra ord, gör som jag tycker, eller dra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,528
Location
Helsingborg
Re: Dimfrosts förtroende för Marco

Jag tror inte att någon egentligen tycker att Marco hanterade det fel.
Jag tyckte att Marco överreagerade krafitgt, men att Dimfrost hanterade det lika illa. Jag orkade inte säga något då. Orka ge sig in en diskussion där folk bara kastade ur sig anklagelser, liksom.

Jag har tyckt Dimfrost överlag varit rätt så OK som moderator, förutom en viss lösmynthet i PM.
Jag tycker att modereringar och allt som rör Rollspel.nu som moderatorer tar upp i PM borde copy-pastas till Redaktionsforumet. Då tänker nog moderatorerna efter lite i hur de formulerar sig. Man slipper även "Moderatorerna är dumma i PM"-trådar vilket medför att andra moderatorer som inte är det, börjar (helt ovittkommande) skriva inlägg om hur illa de tar upp. Vi har haft tråd på tråd som visat på just det här beteendet.

/Han som tror mer på öppenhet moderatorer emellan
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Dimfrosts förtroende för Marco

Jag tycker att modereringar och allt som rör Rollspel.nu som moderatorer tar upp i PM borde copy-pastas till Redaktionsforumet. Då tänker nog moderatorerna efter lite i hur de formulerar sig. Då slipper man också "Moderatorerna är dumma i PM" vilket medför att andra moderatore,r som inte är det, och börjar skriva inlägg om hur illa de tar upp.
Bra och enkel lösning på problemet. Om alla moderatorer får tillgång till allt som skrivs i ett ärende eller med moderatorhatten på så får man en kvalitetskontroll på det som skrivs. Man får också en bromskloss om en PM-diskussion håller på att få för långt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Dimfrosts förtroende för Marco

Dimfrosts kommentar var starkare än så, den var en total misstroendeförklaring mot honom själv.
Nej, nej. Att inte leva upp till ens idealbild är inte en misstroendeförklaring. Det spelar faktiskt ingen roll hur långt ifrån idealbilden man än är (ens idealmålsättningar kan således vara fullkomligt orealistiska, såsom "nollvisionen" hos Vägverket).

Det enda som kan vara en misstroendeförklaring är hur man förhåller sig till ens kvalifikationer. Läser du Dimfrosts inlägg igen så ser du vid flera punkter hur han gör en åtskilnad mellan de tu. Han erkänner exempelvis att vissa saker han gjorde var korkade uttryck av frustration - men att han aldrig var illojal eller ute efter att dupera folk, vilket han anser vara kärnfrågorna.

Man kan förstås ha andra åsikter än Dimfrost om vilka kvalifikationer man tycker ska gälla, men vad som är helt klart är att Dimfrost i alla fall ännu anser sig uppfylla sina egna kvalifikationer (vilket dessutom är ganska uppenbart, annars hade han ju avsagt sig uppdraget vid det här laget).

Frågan handlar om att kompetent moderator avsatts för att han inte handlar på det sätt som Dimfrost tycker är lämpligt
Nej.

Vilka kvalifikationer man ställer på de moderatorer man vill ha - det är en fråga om vad man tycker är lämpligt. Där kommer tyckandet in. Oavsett vilka kvalifikationer man än ställer så är alltså ett visst mått av tyckande omöjligt att värja sig ifrån.

Till och med så enkla saker som "En moderator får inte använda sidan för att för egen vinning bryta mot lagen" är ett tyckande; alltså ett fall av "my way or the highway" i ett enskilt avseende.

Men bara för att en moderator måste kvalificera enligt de kriterier som redaktören tycker är viktiga, så betyder det inte att moderatorn i alla avseenden måste göra som redaktören tycker. Det är inte antingen-eller.

Så när du skrev:

Med andra ord, gör som jag tycker, eller dra
...så gjorde du en feltolkning. Eller menar du att det i samhället råder regeln "gör som staten tycker, eller åk i fängelse"?

Det är ju visserligen sant att alla som placerats i fängelse har gjort något som staten tycker är oacceptabelt, men det betyder ju inte att vi andra gör exakt som staten tycker.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Dimfrosts förtroende för Marco

Man kan förstås ha andra åsikter än Dimfrost om vilka kvalifikationer man tycker ska gälla, men vad som är helt klart är att Dimfrost i alla fall ännu anser sig uppfylla sina egna kvalifikationer (vilket dessutom är ganska uppenbart, annars hade han ju avsagt sig uppdraget vid det här laget).
Det var väl ungefär det som var min poäng. Om han tvivlade så mycket på sin förmåga att klara uppdraget så borde han kanske, för sin egen skull, avsäga sig det. Jag skulle inte själv vilja ha ett uppdrag som jag inte känner att det ligger inom mitt kvalifikationsområde eller som jag inte får möjligheter att slutföra, och har vid några tillfällen också avsagt mig sådana uppdrag.

Läs inte den biten av mitt inlägg som kritik från min sida, utan snarare en uppmaning om att fundera på vad han själv känner.

Vilka kvalifikationer man ställer på de moderatorer man vill ha - det är en fråga om vad man tycker är lämpligt. Där kommer tyckandet in. Oavsett vilka kvalifikationer man än ställer så är alltså ett visst mått av tyckande omöjligt att värja sig ifrån.
Visst, men just i det här fallet så handlade det som något som åtminstone jag uppfattade som en personlig meningsskiljaktighet kring nanoapan-tråden snarare än ett "officiellt tyckande". Det är det som ringer lite falskt i mina öron, och som jag därför tycker att det kanske borde hanterats av någon annan.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Dimfrosts förtroende för Marco

Om han tvivlade så mycket på sin förmåga att klara uppdraget så borde han kanske, för sin egen skull, avsäga sig det.
Då har du varken läst vad Dimfrost eller jag skrivit.

Något tvivel inför att "klara uppdraget" har han inte givit uttryck för. Det är något du hittat på.

Vad Dimfrost faktiskt skrev var "Jag anser mig vara väldigt långt från den ideala forumredaktören".

"Klara uppdraget" är inte detsamma som "vara den ideala forumredaktören".

just i det här fallet så handlade det som något som åtminstone jag uppfattade som en personlig meningsskiljaktighet kring nanoapan-tråden snarare än ett "officiellt tyckande".
I mina öron låter det vanskligt att spekulera på det där sättet, därför föredrar jag att läsa vad Dimfrost faktiskt skrivit. Då framgår det också med all önskvärd tydlighet att Dimfrost pratar om förtroende sett ur ett allmänt perspektiv. Såsom just i den bärande meningen: "Nu menar jag inte att moderatorkåren måste tycka likadant i alla frågor, absolut inte, men mycket handlar ändå om personlig tillit."

Det är förstås möjligt att Dimfrost ljuger och att allt handlar om just skilda åsikter i nanoapan-frågan. Men det går inte att vrida något som Dimfrost faktiskt skrivit till ett sådant erkännande.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Re: Dimfrosts förtroende för Marco

Jo. Jag personligen tycker att båda begick (olyckliga, men förståeliga) fel i hanteringen av sagda fall, vilket jag också redogjorde för vid tidpunkten.

Man behöver således inte spekulera kring vad andra forumiter tycker; ty jag skrev mina åsikter uttryckligen i den aktuella tråden.
Vad är det som du anser att Marco gjorde för fel? Han uttrycket enligt mig en kraftfull motvilja mot att nyhetsfunktionen på forumet användes för att medvetet sprida saker som inte är sanna och krävde en ursäkt för detta. Att detta senare ledde till hans avsättande som moderator anser jag inte vara något mindre än skandal. Jag tycker inte att Marco har gjort fel.
 
Top