Nekromanti Mansbilden i spel

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Bloggat: Vad är det vi lär unga killar om manlighet med de spel vi producerar? Jag går igenom hur spelen reproducerar bilden av vad som är en "riktig man" och hur det skapar svag självbild, våldsproblematik och riskbeteende hos unga killar.

Fokus på dator-/konsolspel, men definitivt tillämpbart på rollspel. Kanske underlag för diskussion för er som skapar egna spel och äventyr? :gremsmile:

Till inlägget
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Nu var det här ju inte en recension utan mer generellt raljerande, men jag tycker ändå att du börjar glida tillbaka till att vara lite väl fördömande igen, vilket är synd på en överlag rätt bra poäng.

Det största problemet tycker jag är att du istället för att helt fokusera på dataspel (där jag tycker att din observation stämmer väldigt väl) blandar in filmer (där jag inte alls tycker att du står på lika stadiga ben). Även om män generellt sätt är lite hårdare även i filmerna tycker jag det finns otroligt många exempel där män faktiskt tillåts visa sig "svaga" genom att att gråta eller vara rädda, även när de är hjältar i actionfilmer. För att inte tala om alla dramor och kärleksfilmer där det bölas till höger och vänster oavsett kön.

Det får dina argument för spelen att kännas mycket svagare eftersom det ger (mig) intrycket att du inte hade några bra exempel så du var tvungen att vända dig till filmer för att hitta belägg för din ståndpunkt. Det behöver du inte! Angrip spelen med hjälp av spelen, de innehåller mer än tillräckligt med exempel utan att du ska behöva dra in filmer.

Dessutom gör det här att du dra in filmer mitt i alltihopa när du säger att det ska handla om spel, att jag upplever inlägget som rörigt och ofokuserat. Som att du hade en tanke men sen började babbla på och kom in på sidospår. Om du nu nödvändigtvis vill ha med exempel på filmer som följer i samma spår som spelvärlden så hade det sett mycket bättre ut om du samlat ihop allt sånt till ett stycke på slutet där just presenterar det som att det här även är ett problem som finns i vissa filmer. För det känns just nu som att väldigt mycket av ditt inlägg som skulle handla om mansbilden i spel tar sina exempel från filmer. Det är lite som att skriva en artikel om båtar och hela tiden ta exempel från bilindustrin.

Du har en rätt bra grund någonstans där i botten, om du bara fokuserade på den så skulle det där kunna bli ett riktigt bra inlägg.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Rymdhamster said:
Nu var det här ju inte en recension utan mer generellt raljerande, men jag tycker ändå att du börjar glida tillbaka till att vara lite väl fördömande igen, vilket är synd på en överlag rätt bra poäng.
Fördömande på vilket sätt? Varför är det dåligt att vara fördömande?

Åh just det, jag är iggad ja. Nvm.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
MattiasLejbrink said:
Bloggat: Vad är det vi lär unga killar om manlighet med de spel vi producerar? Jag går igenom hur spelen reproducerar bilden av vad som är en "riktig man" och hur det skapar svag självbild, våldsproblematik och riskbeteende hos unga killar.

Fokus på dator-/konsolspel, men definitivt tillämpbart på rollspel. Kanske underlag för diskussion för er som skapar egna spel och äventyr? :gremsmile:

Till inlägget
Många röster menar att våld på film och i spel inte höjer tendenser för våldsbruk i verkligheten. Det har gjorts mängder av undersökningar på det här ämnet. Det tycks dock fullständigt uppenbart, för mig, att om man gestaltar kvinnor och män på ett heteronormativt och i övrigt normativt sätt så får det genklang i samhället.

Men då kommer det komma en massa människor som säger att "nej, våld i film får inte nån att bli kriminell". Och så är det ju också.

Det vore ju en mycket intressantare blogg att ta upp detta, Matthias. Om du tog kol på de där argumenten som egentligen missuppfattar hur sublim påverkan det faktiskt handlar om; eller den förstärkande effekt på hur vi redan tänker om manligt/kvinnligt detta orsakar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Jag tänker gå in på lite av dina specifika exempel och så för det är så jag fungerar. Du kan mycket riktigt ha rätt i stort men jag är inte helt nöjd med vissa av dina exempel.

Max Payne bilden du postade innehåller att Vlad säger att han hade knullat tjejen med direkt efter det ser vi hur Max starkt ogillar att Vlad säger eller ens tänker på det sättet.

Nu hade de sex ändå och man fick bekräftat att Jon visst ville ha sex innerst inne.
Ja, absolut. Här handlade det väll mer om att Jon hade en massa psykologiska hang ups om sex utanför äktenskapen eftersom han var en bastard och hade varit avskydd av kvinnan som uppfostrat honom hela sitt liv på grund av det. Det här ser jag snarare som ett ganska hälsosamt genombrott.

Men sedan kommer vi till Enslaved där jag börjar bli tveksam till att du ens spelat spelet. Monkey vägrar samarbeta med Trip eftersom:

when he regains consciousness after a fall, he discovers that she has placed a slave headband on him, which forces him to follow her orders and that if Trip dies, so does Monkey. Trip explains that she wants to return to her village, which is 300 miles away, and that she needs his help to get there. Monkey is angry, but complies when he realizes that he has no choice.
Så att han vill arbeta själv handlar mer om att hon har förslavat honom och hotar honom med döden. Jag vill inte säga mer eftersom det är spoilers men Trip gör senare ännu värre grejer.


När det kommer till Rambo vet jag inte varför du ser den filmen som våldsförhärligande eller att den visar att de som utför våld är manliga. Rambo är en krossad människospillra fullständigt förstörd av våldet han bevittnat och tvingats utöva. Första Rambo filmen är mer än något annat en anti-krigs film.

Första Die hard filmen är kanske inte anti-våld men det ät inte heller en glorifiering av farliga situationer. Minns du hur Johns fötter ser ut vid slutet av filmen?

Jag tänker inte försvara Dantes inferno men jag tycker inte att det bör ses som en del av Mainstream spelen. Det här är ett spel där man dödar bebisar, det är en extrem. Jag tvivlar på att det kan användas för att visa på en trend.


Lösningen på att bli utsatt för våld är att ge tillbaka, mångdubbelt. Ett skott i benet besvaras med ett i huvudet. En mördat kamrat med en utplånad militäranläggning. Inget annat sätt är tänkbart. I spel lindas detta beteende ofta in i att mannen inte har något annat val än att svara med våld. Men sanningen är att det nästan alltid finns ett annat val.
Okej, det här tycker jag är viktigt. Det är inte riktigt våld. Det har ingenting att göra med riktigt våld när jag som Dante svärdshugger 15 demoner, hoppar fyra meter upp i luften och sparkar ihjäl tre till. Om man är en mentalt frisk vuxen så förstår man skillnaden mellan låtsas våld och riktigt våld. Det ena är fruktansvärt och det andra är häftigt och man ser på det medan man äter popcorn.

Recca nämnde tidigare att någon skulle komma in i den här tråden och säga att tv-spels våld gör inte folk mer våldsamma. Så jag ville bara säga att jag är här nu :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
God45 said:
Recca nämnde tidigare att någon skulle komma in i den här tråden och säga att tv-spels våld gör inte folk mer våldsamma. Så jag ville bara säga att jag är här nu :gremsmile:
Fast det är en stor förenkling. Lite som att säga att se en misshandel på film inte gör att du vill misshandla nån på gatan efter filmen. Naturligtvis är det så.

Sublim påverkan är vad det handlar om. Det är den diskussionen jag vill se.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
God45 said:
Okej, det här tycker jag är viktigt. Det är inte riktigt våld. Det har ingenting att göra med riktigt våld när jag som Dante svärdshugger 15 demoner, hoppar fyra meter upp i luften och sparkar ihjäl tre till. Om man är en mentalt frisk vuxen så förstår man skillnaden mellan låtsas våld och riktigt våld. Det ena är fruktansvärt och det andra är häftigt och man ser på det medan man äter popcorn.

Recca nämnde tidigare att någon skulle komma in i den här tråden och säga att tv-spels våld gör inte folk mer våldsamma. Så jag ville bara säga att jag är här nu :gremsmile:
Alltså, det känns som du inte riktigt vill förstå vad argumenteringen är här. Poängen som jag antar att Lejbrink (jag har inte läst inlägget is sig men tror mig kunna gissa mig till innehållet) vill göra är att vår kultur producerar ett visst mansideal och att spel är en viktig del av detta. Det är ett betydligt mer komplext resonemang än att folk som spelar våldsamma datorspel blir våldsamma själva.

Kan folk bara sluta reducera den här kritiken till halmgubben Siwert Öholm? Det är inte samma sak.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
God45 said:
Granny Smith said:
God45 said:
jag har inte läst inlägget is sig men tror mig kunna gissa mig till innehållet
Läs det innan du svarar.
Jag tror inte det är nödvändigt.
Jag tror det är fördelaktigt att veta vad man talar om innan man uttalar sig :gremsmile:
Jag vet vad jag uttalar mig om.

Antagligen hade jag inte behövt läsa ditt inlägg heller. Snart finns det lika många replikväxlingar som din och Lejbrinks på internet som det finns sandkorn på stranden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Klart du vet vad du uttalar dig om. Läsa saker är för andra människor!

Om du finner att diskussionen är onödig är du välkommen att inte lägga dig i den.

Speciellt om du inte tänker läsa det som skrivits.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
God45 said:
Jag tänker gå in på lite av dina specifika exempel och så för det är så jag fungerar. Du kan mycket riktigt ha rätt i stort men jag är inte helt nöjd med vissa av dina exempel.
Struktur, inte individer.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Granny Smith said:
God45 said:
Okej, det här tycker jag är viktigt. Det är inte riktigt våld. Det har ingenting att göra med riktigt våld när jag som Dante svärdshugger 15 demoner, hoppar fyra meter upp i luften och sparkar ihjäl tre till. Om man är en mentalt frisk vuxen så förstår man skillnaden mellan låtsas våld och riktigt våld. Det ena är fruktansvärt och det andra är häftigt och man ser på det medan man äter popcorn.

Recca nämnde tidigare att någon skulle komma in i den här tråden och säga att tv-spels våld gör inte folk mer våldsamma. Så jag ville bara säga att jag är här nu :gremsmile:
Alltså, det känns som du inte riktigt vill förstå vad argumenteringen är här. Poängen som jag antar att Lejbrink (jag har inte läst inlägget is sig men tror mig kunna gissa mig till innehållet) vill göra är att vår kultur producerar ett visst mansideal och att spel är en viktig del av detta. Det är ett betydligt mer komplext resonemang än att folk som spelar våldsamma datorspel blir våldsamma själva.

Kan folk bara sluta reducera den här kritiken till halmgubben Siwert Öholm? Det är inte samma sak.
Jag tycker diskussionen är viktig.

Jag skrev ett blogginlägg om detta, varsågod.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Jag skulle kunna tänka mig höra er i en modererad debatt där man bestämmer ett ämne och man försöker hålla sig nära det, men där man självklart kan jabba lite ändå. Typ ett par rundor fram och tillbaka och sedan frågor från åskådare.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Ja, det är det. Jag förväntar mig inte att en bokserie jag precis börjat läsa spoilas i ett inlägg om mansbilder i spel. Ygrette har inte ens dykt upp än, men så fort hon gör det så vet jag vad som händer.

Så ganska big fucking deal, för mig.
 

PatrikL

Veteran
Joined
3 Oct 2010
Messages
55
Location
Stockholm
Robban, Game of Thrones började komma ut för 16 år sedan. När är det ok att börja prata om den utan att vara rädd för att spoila? Tjugo år efter utgivning?

Får man diskutera Sagan om Ringen ännu? Bilbo?

Vänligen,

Patrik
 
Top