Nekromanti Mansbilden i spel

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Prata gärna om Game of Thrones, men gör det i ett inlägg som är relaterat till det -- jag väntar mig inte att läsa om Game of Thrones i ett spel-relaterat inlägg, på samma sätt som jag inte väntar mig SD-talare på ett Vänster-möte.

Eller kanske hade det varit en bra idé om OP sagt "Följande verk spoilas" eller något? Jag vet inte, jag tycker det hade varit schysst. För det är ju inte bara Game of Thrones som spoilas.

Edit: för övrigt, reaktionerna till mitt inlägg har varit: "suck it up" -- ganska tråkigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
PatrikL said:
Robban, Game of Thrones började komma ut för 16 år sedan. När är det ok att börja prata om den utan att vara rädd för att spoila? Tjugo år efter utgivning?
Aldrig.

Eller, man kan och bör, tycker jag, varna för spoilers. Oavsett om vi diskuterar gammalt eller nytt. På forumet finns en utmärkt funktion för att markera saker som spoilers, så att den som vill undvika spoilers slipper läsa. Man kan göra liknande på bloggar.

Och ja, jag tycker att det hör till grundläggande respekt för sina medmänniskor att inte prata högt om spoilersaker offentligt, oavsett om det är IRL eller i t.ex. småpraten på wrnu. Kan man inte låta folk välja om de ska lyssna eller inte så tycker jag man kan välja ett annat tillfälle att diskutera, eller ett annat medel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Robban said:
Eller kanske hade det varit en bra idé om OP sagt "Följande verk spoilas" eller något? Jag vet inte, jag tycker det hade varit schysst. För det är ju inte bara Game of Thrones som spoilas.
Ja, det här till allmänt hyfs att förvarna när saker spoilas.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Jag hatar när jag blir spoilad om saker som inte har något med det jag läser att göra. Sen är ju game of thrones en pågåebde serie så även om den kom ut för 16år sen så är det ju nu många(inklusive jag) upptäcker den.

För övrigt håller jag med hamstern, varför lägga in massa annat? Spel är såpass stort nu att de flesta har hyfsad koll på det, känns onödigt att dra in Die hard och rambo.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Anchorman said:
Jag hatar när jag blir spoilad om saker som inte har något med det jag läser att göra. Sen är ju game of thrones en pågåebde serie så även om den kom ut för 16år sen så är det ju nu många(inklusive jag) upptäcker den.

För övrigt håller jag med hamstern, varför lägga in massa annat? Spel är såpass stort nu att de flesta har hyfsad koll på det, känns onödigt att dra in Die hard och rambo.
Jag ser två skäl. Om en vill rikta sig till en bredare publik än bara till de som spelar spel, och om en vill rikta sig till en viss åldersgrupp där Rambo/Die hard är dogma.

Tycker det känns rätt så logiskt.

Sen så fattar jag inte poängen med kritiken mot framförandet. Ingen i tråden har ju skrivit nånting om frågeställningen, utan allt handlar om fucking dåliga exempel. Om en behöver en jävla korrekturläsare är det väl det en ber om?

Vad är det vi lär unga killar om manlighet med de spel vi producerar? Jag går igenom hur spelen reproducerar bilden av vad som är en "riktig man" och hur det skapar svag självbild, våldsproblematik och riskbeteende hos unga killar.
Liksom, vem fan bryr sig om exemplen inte handlar om spel? Skärpning!
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Recca said:
Anchorman said:
Jag hatar när jag blir spoilad om saker som inte har något med det jag läser att göra. Sen är ju game of thrones en pågåebde serie så även om den kom ut för 16år sen så är det ju nu många(inklusive jag) upptäcker den.

För övrigt håller jag med hamstern, varför lägga in massa annat? Spel är såpass stort nu att de flesta har hyfsad koll på det, känns onödigt att dra in Die hard och rambo.
Jag ser två skäl. Om en vill rikta sig till en bredare publik än bara till de som spelar spel, och om en vill rikta sig till en viss åldersgrupp där Rambo/Die hard är dogma.

Tycker det känns rätt så logiskt.

Sen så fattar jag inte poängen med kritiken mot framförandet. Ingen i tråden har ju skrivit nånting om frågeställningen, utan allt handlar om fucking dåliga exempel. Om en behöver en jävla korrekturläsare är det väl det en ber om?

Vad är det vi lär unga killar om manlighet med de spel vi producerar? Jag går igenom hur spelen reproducerar bilden av vad som är en "riktig man" och hur det skapar svag självbild, våldsproblematik och riskbeteende hos unga killar.
Liksom, vem fan bryr sig om exemplen inte handlar om spel? Skärpning!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Men hallå, grejen med "spoilern" var ju att det inte var en spoiler. Det som "spoilades" var varken viktigt för handlingen, värsta hemligheten eller en oväntad vändning eller något sådant. Det relevanta är inte verkets ålder, utan vad som är att betrakta som en spoiler. Självklart ska man inte spoila viktiga grejer, men Jon-Ygrette-grejen är ju så jävla perifert att det fan inte kan ha någon betydelse. Tycker jag då. Att råka ha hört det i förväg kommer inte spoila (i meningen förstöra) GoT för någon.

Är man så känslig, att man tycker att det här lilla är en spoiler så måste man ju drabbas av spoilers hela tiden, överallt. Isf kanske man får undvika att läsa .diskussion om kultur över huvud taget.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
On topic

Hej!

Jag ska ta och bryta mot min egen regel att inte moderera. Men jag pallar inte.

Släpp det här spåret, det är helt legitimt att påpeka att man ville ha en spoilervarning. Men allt efter det är helt off topic, och även ganska otrevlig off topic.

Så snälla, släpp den här deltråden. Ämnet i sig riskerar ändå att det spårar ur, det vet vi allihopa, och vi behöver inte fler sidospår som trissar upp stämningen.

Tack för att ni förstår.

/Magnus
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Nu är det jag som inte förstår.
Jag tror inte det finns, och rätta mig gärna, någon som påstår att det vi ser och upplever varje dag inte påverkar oss. Kan det vara så att den utvecklade kommunikationen mellan länder och allt däri påverkar oss mot det bättre? Jag skulle vilja säga så, men precis som Recca skriver i sin blogg har vi ett ansvar att vara kritiska. Jag skulle mer vilja kalla det en rättighet, något inte alla har men jag hoppas vi alla får.
Dock förstår jag inte vad det är vi diskuterar i denna tråden. Om nu från gamla till nya spel och filmer påverkar oss mot gamla normer, vad göra?
Jag skulle inte personligen vilja kvotera in fräscha nya ideal utan lämna den handlingen till den naturliga utveckling en diskussion föder. Toppen att ta upp ämnet och det är verkligen något jag kämpar med att hålla mig flytande med.
För mig är det viktigare att vi har friheten att göra vad vi vill, inom lagens ramar då givetvis, och åskådare har friheten att reagera på det och att däri kommer den förändring många av oss eftersöker. Håller vi friheten att diskutera och reagera vid liv kommer normer (ett ord jag nästan avskyr, kanske kommer även det försvinna och ersättas av ett annat?) vi inte vill ha sakta rotas ur. Jag ber om ursäkt om jag framstår som en apatisk idiot här, men när jag läser Lejbrinks blogginlägg så är det väldigt mycket jag håller med om, men min egna filosofi är att kapa dessa gamla klassiska "normer" och "ideal" som "fel och dåligt" är att förhindra vår egen utveckling på förhand.

Jag kan ha fel, ska fundera på det ikväll över en öl.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Diskussionsklimatet i den här tråden har eskalerat till något som vi moderatorer och redaktörer inte tänker acceptera.

Vi vill varna Granny Smith på grund av att hans diskussionssätt påverkar hela tråden negativt och vi upplever många inlägg av honom som ren och skär provokation.

I ljuset av detta har vi också valt att stänga av Granny Smith en vecka på grund av hans otrevlande och onödiga provokationer i tråden.

Detta är det sista inlägget då tråden härmed även låses och vi vill att alla inblandade verkligen ser över hur ni beter er mot varandra.
 
Top