Nekromanti manligt och kvinnligt...

Barwut

Veteran
Joined
16 Dec 2004
Messages
26
Location
Göteborg
Hade en diskussion med AEGIS PRIME angående vad som är manligt och kvinnligt.
Om man bortser från den fysiska delen, vad gör kvinnor kvinnliga och män manliga.
Både IRL och URL.

Är det en egenskap eller...vad.
Det enda kvinnliga jag kunde komma på var att jag försöker linda han runt lillfingret och förföra för att få min vilja igenom... :gremwink:

Men det lät så tråkigt...vad gör killar när de spelar kvinnliga rollfigurer. :gremconfused:
Och hur ska jag spela en manlig utan att bli allt för stereotyp..dvs rak och brutal stenåldersman...

Mia-Marie
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Men börjar med att göra en person och bygga upp ett bra psyke och bakgrund till personen, en komplett karaktär helt enkelt. Det är liksom den stora grejen. Beroende om denna person är man eller kvinna kommer den dock ha olika förväntningar och ideal att eftersträva.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Men det lät så tråkigt...vad gör killar när de spelar kvinnliga rollfigurer. :gremconfused:

Jag brukar mest spela kvinnor när jag vill ha en ursäkt att ha utflippade frisyrer. Så... mina kvinnliga karaktärer blir väl tomboys för det mesta.

Vad som är karaktäristiskt för kvinnor och män är en fråga som inte är helt lätt att besvara utan att bli politiskt inkorrekt. :gremtongue: Men jag tror att dom flesta ändå har en rätt bra intuition för vad som karaktäriserar kvinnor vis-a-vis män, och kör man på den intuitionen tror jag det blir rätt bra, så länge man ser upp för att stereotypisera.

/Dnalor
 

Barwut

Veteran
Joined
16 Dec 2004
Messages
26
Location
Göteborg
Beroende om denna person är man eller kvinna kommer den dock ha olika förväntningar och ideal att eftersträva
men det är ju just det jag undrar...hur vet man det.
Är det bara namnet på karaktären som talar om att det är en man respektive kvinna då...

Mia-Marie
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Förväntningar

Om jag skulle göra två likartade karaktärer till en 1920 tals skräckkampanj, en akademiker som verkligen är en eldsjäl för sitt fält som råkar vara psykoanalys men med en smak för resor och äventyr, och göra en manlig och kvinnlig version av den karaktären och fundera på hur könen skulle ge olika förväntningar på dem.

Så tycker jag rätt fram ganska snabbt till vad som skulle skilja de två karaktärerna åt om den ena var manlig respektive kvinnlig i vad för förväntningar som skulle finnas på dom.

För den kvinnliga skulle hennes roll som god hustru och eventuellt mor stå i kontrast med hennes roll som akademiker. Karriären skulle aldrig ses av andra som de viktigaste i hennes liv Hon skulle förväntas ta ett stag tillbaka i diverse situationer. Under resor skulle hon förväntas ha en grupp som tog hand som henne och gav hennes stöd osv. Dt skulle vara okej för henne att visa ett rikt känsloliv. Att framstå som sexuellt anständig skulle vara viktigt. Hennes utseende likaså och oavsett hur opraktiskt det var måste hon alltid se åtminstone proper ut. Och karaktären skulle nog ha en inre konflikt om att hon måste visa att hon var en riktig kvinna trots sitt ovaliga akademiska intresse. Bland annat. D.v.s.. massor av förväntingar och ideal som kan forma den grundidé du hade.

På en man som i grunden var en liknande karaktär skulle det finnas förväntningar på den manliga akademikern att göra karriär, visa sig stark och handlingskraftig. Bita ihop och beskydda de svagare, ha en god ekonomi, inte visa för mycket rädsla och många andra känslor. Han skulle ha förväntningar på sig att inte förlita sig för mycket på andra och inte söka stöd hos andra osv. så vidare. Han skulle förväntas beskydda sitt fosterland, sin familjs heder och ära och vara framgångsrik i yrkeslivet. Osv. Alltså en diverse andra värderingar som skulle forma den akademikern.

Man behöver bara tänka igenom ”Vad för förväntningar skulle samhället ha på den här rollen i avseende på dennes kön och hur ställer sig karaktären i förhållande till dessa normer, ideal och förväntningar?”
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Re: Förväntningar

Kan tilläggas att om man spelar spel i en fantasy-setting eller sf-setting av något slag behöver man inte begränsa sig till traditionella genus* och könsroller. I alla fall inte om man slänger ihop lite grejor själv. Det är dessutom inte självklart att det bara ska finnas två genus. Tittar man på den tidiga myten om den geniale konstnären så är tillexempel många av de attribut man tillskriver honom(för det är uteslutande en man) de som man brukar förknippa med ett kvinnligt genus, men samtidigt tillåts han ha vissa manliga egenskaper. Alltså skulle man kanske kunna säga att vara konstnär är ett speciellt genus under den tidsperioden (1800-tal; England), men det är kanske att ta det lite långt. Poängen är i alla fall att sådana här saker är sånt man kan leka lite med och ett utmärkt medel för att göra det är väl just rollspel.

* Genus som är en social konstruktion till skillnad från könet som är biologiskt; inte för att jag inte tror att de flesta inte vet det nu efter den senaste tidens diskussioner men för de som inte gör eller har missat det får de i alla fall en förklaring.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Den största skillnaden är om det man har mellan benen pekar utåt eller inåt och att män överlag är sämre på att föda barn.

Ovanpå det kan man sedan lägga ett antal stereotyper, vilka också till viss del kommer att ge personligheten. Exempel: femme fatale, amazon, barbar, bortskämd flicka, fjantig adelsman, våp, hemlig agent, partymänniska, hårding, übergay transvestit, beskyddare, rik playboy, desillusionerad deckare, inkompetent sidekick, känslokall psykopat, hängiven pilgrim, lättskrämd handelsman/kvinna, nyfiken ungdom, flyende slav, sexig lönnmörderska osv. När man har kommit så långt så börjar man redan ana en personlighet, och via den personligheten kan man sedan bygga upp en könsidentitet. Jag tror personligheten och karaktärens särdrag kommer ganska naturligt när man kommit så långt, och det inkluderar könsidentiteten.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag kan roas av att spela det mesta och oftast har inte könet så stor betydelse som andra faktorer om vad jag skapar för karaktär (har t.o.m slumpat det vid några tillfällen). Men det som jag kan titta efter är om det finns någon social kontext som gör det ena mer roligt eller naturligt än det andra och väga dessa emot varandre. Som att en kvinnlig riddare i Penndragon skulle gå bort, medan en kvinnlig undersökare i CoC känns lockande...

När jag grunnar på det är det ofta små detaljer som märker könet hos karaktärern, samma saker som kunde bli parodiska om man gjorde dem stora eller jämt, men i liten detalj blir snyggt. Tror att de jag spelare med ofta kör fysiska medel och kroppspråk mer än annat.

Så när du skall spela kille, spela karaktärern i första hand, men någon gång, sära på benen, spänn musklerna, kom med ett plump fast inte riktigt snuskigt skämt, prata inte känslor bekvämt, sitt i givakt, stirra kvinnliga spl:s på brösten (speciellt med manlig sl kan det vara kul) och titta hastigt bort när det upptäcks....

Det har varit två scenarion på konvent som leker med metabitar runt män och kvinnor. Ena var "Prinssa på vift" där könsteriotyperna är omvända, men vad jag minns var de kvinnliga karaktärerna i det rätt butch... Det andra är jag skrev själv på ämnet; Abarax hand som tvistar på temat.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Det här är typiskt kvinnligt...

"Men du... vi kan ju fortfarande vara kompisar?"

I got enough friends! :gremelak:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Men du är inte bitter? [ANT]

Sorry, du gav ett för bra upplägg.

Jag tror dessutom inte att "Vi kan väl fortfarande vara kompisar?" är könsstyrt, det handlar mer om en av två anledningar:

1. En parten kan inte släppa taget och hoppas på en andra chans.
2. Ena parten försöker mildra smällen för den andra, utan framgång.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Det här är typiskt manligt...

Jag fick väldigt tydliga Noir-vibbar av klippet, iaf Noir som det framförs i debatten. ,-)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Det här är typiskt kvinnligt...

Nej, det här är typiskt kvinnligt:

»Tvättkorgen är full« (översättning: »Ner i tvättstugan med dig!«).

»Du har fina ögon« (översättning: »Fråga mig om vi ska gå hem och knulla«).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Det här är typiskt kvinnligt...

»Du har fina ögon« (översättning: »Fråga mig om vi ska gå hem och knulla«).
Ah, skit, är det det de menar! Och det säger du nu!
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Bittrare än bittermandel!

Det kan också, rent hypotetiskt alltså, bero på att ena parten är en s.k. psycho bitch. :gremwink:

Jag tar dock credit för en assist där, så fint som jag la upp den.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Det här är typiskt kvinnligt...

Jodå...

Typiskt kvinnligt är att inte säga exakt vad hon menar utan vänta på att han ska räkna ut vad hon menar.
Typsikt manligt är att misslyckas med att räkna ut vad hon menar.

Gordeg
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Re: Det här är typiskt kvinnligt...

I mina högts ovetenskapliga studier har jag kommit fram att kvinnor "landar" när de kommer hem, eller när de har gjort ngt... Män landar inte, de accepterar situationen och gör ngt. Dock är landning väldigt varierande. Hörde på radion att radioprataren fick inte prata med sin fru när hon kom hem förrän efter 3 sekunder då hon behövde "landa"... Jag gör så mot Barwut (Mia-Marie) men hon vill landa i nästan 1 timme.... Kvinnor är ett mysterium..... :gremgrin:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Redan i antiken...

Tre ting övergår mitt förstånd, fyra kan jag inte fatta: örnens väg över himlen, ormens väg över klippan, skeppets väg över havet och mannens väg i kvinnan. (Ordspråksboken 30:18-19)

:gremwink:
 
Top