Så här ser skillnaderna ut i min vagga, hypertraditionell by i norrlands inland. Tack och lov flyttade jag därifrån, annars hade jag väl tillhört mallen:
Män:
Fattar beslut, löser problem, gärna av teknisk natur och blir experter på smala områden. Trivs i grupp vid utförande av aktivitet, ex sport eller arbete men är gärna ensamma däremellan. Fullständigt ointresserade av föremål som har med utseende att göra men mycket intresserade av egenskaper hos föremål som har med status att göra - bil, skeoter, mobiltelefon.
Kvinnor:
Kommer med underlag till beslut, överlåter problemlösande i de fall någon man finns till hands. Generalister, bra på omsorg. Har ett stort hålla reda på-arkiv över personer och händelser, se beslutsunderlag. Har större behov av sällskap än män. Mycket intresserade av föremål som har med utseende att göra - det egna eller hemmets.
I min nuvarande umgängeskrets finns manliga kvinnor och kvinnliga män och alla varianter och det gillar jag. De extremt manliga och kvinnliga personerna kommer jag nästan aldrig i kontakt med och när det händer känner jag mig som en alien på besök.
När jag spelar manliga rollpersoner brukar jag spela som vanligt. För mig blir det mest ett annat namn, i övrigt styr rollspersonens övriga egenskaper hur jag spelar honom.