Nekromanti Manlig spelare - kvinnlig RP

Karlsson

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
56
Location
Mariestad, gissa
En spelare som spelar med oss har alltid kvinnliga RP, och då menar jag alltid. Problemet är att han tycker om supersnygga bimbos och brukar försöka förföra andra RP. Ett annat problem är att han spelar dom avgjort manligt. Vi har försökt övertyga honom att det inte är, tja rätt helt enkelt men han vägrar lyssna. Är det någon som har en enkelt lösning eller har samma problem?

"When God created light,
the first shadow was born"
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Finns det några enkla lösningar när det gäller att hantera människor? Risken med kvinnor som spelas av män är att de inte är tillräckligt kvinnliga, eller för kvinnliga. Kvinnor är helt enkelt bäst på att spela just kvinnor.

Jag har haft en som spelat flertalet kvinnor i våra rollspel. Han gör det bra, men inte tillräckligt för att det skall kännas "kvinna".

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
the only way

"SL har alltid rätt.
Om SL nu skulle ha fel (vilket inte händer när jag spänner på mig Spelledar-manteln, så klart), gäller givetvis ovanstående regel."

SL ska alltid bestämma eftersom världen fungerar bäst när det är så. Alltså säger SL till spelaren att "om du inte gör som jag säger (d.v.s. försöker spela den kvinnliga karaktären mer "seriöst", eller börjar spela en mannlig karaktär) så kan du glömma att du får tillbaka dina genomskinliga tärningar med glitter." Eller någon liknande grym bestraffning.

Det kan verka hårt, men som spelledare måste du visa vem som bestämmer!

Ha en dag / Dac
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Gravid?

Handlingar har konsekvenser. Om hon är lättfotad riskerar hon att bli gravid och/eller få andra hemska vanställande sjukdomar. Inte snällt men effektivt och rimligt :)
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Erik ska snart föda?"

Hot diggety damn, ser ut som en till har spelat Fallout 2... :)

--
Björn
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: the only way

Min spelledare (de få gånger han åtar sig den rollen) brukar köra med "du ramlar och slår dig". Förstår man inte då så låter det vanligen så här: "Du ramlar i trappan, slå Ob3T6 mot rörlighet för att inte bryta benen." /images/icons/smile.gif
Så fort jag börjar babbla om hjärnsubstans går jag in i en lyktstolpe eller något liknande och tar Ob1T6 smärta.

Det fungerar ganska bra... till och med jag spelar numera seriöst /images/icons/smile.gif

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ †]-[€ \/\/ð®|Ð
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
another way: Ranma

Hon kan falla i en magisk vattenpöl som ger ett könsbyte...

Ont skall med ondska bekämpas...
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: "Erik ska snart föda?"

Fallout2, the ultimate computer RPG.

/give me a kiss to build a dream on and my emagination...
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: the only way

Det rekomenderar jag inte, senast jag försökte med något sånt fick jag 1T6 mellan ögonen och blev fälld som den goliat en del säger att jag är =)

/Fördömt nu glömde jag av vad jag skulle skriva igen!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Problemet är att han tycker om supersnygga bimbos</I>

Tja, de flesta kvinnliga spelare jag känner gillar att ha supersnygga RP också, om än inte bimbos. :)

<I>och brukar försöka förföra andra RP. Ett annat problem är att han spelar dom avgjort manligt.</I>

Hmm, är det <I>bara</I> RP, eller flörtar han (ok, hon) med SLP också?
Det blir inte kul när man pushar såna grejor; i vår WFRP-kampanj spelade jag en vagt likartad figur; en godtrogen alv-bimbo som också var partyts tyngsta stridsmaskin, men det fattade hon aldrig själv. Hon avhöll sig noggrannt från förförarfasoner (dock hade hon ett löst förhållande med en wardancer borta i en by som hon besökte ibland, och betraktade honom som sin pojkvän), men brukade se till att hamna i genanta situationer när de andra RP:na såg på; det fungerade åtskilligt bättre.

Tre små idéer på rak arm:
- Upplys honom om att en äkta Supersnygg Bimbo inte stöter på killar, hon klänger runt deras ben när det blir fight. (Ska man gräva upp gamla stereotyper ska man göra det ordentligt.)
- Plocka fram ett par Red Sonja-typer som rivaler, eller som retar sig på hennes sätt, eller både och. Borde lära honom något.
- Den hårda vägen: Låt ondingarna röva bort henne.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I> Finns det några enkla lösningar när det gäller att hantera människor? Risken med kvinnor som spelas av män är att de inte är tillräckligt kvinnliga, eller för kvinnliga.</I>

Ska man spela <I>seriöst</I> så blir det rejält knepigt att göra det bra - enklaste lösningen är väl då att helt enkelt sänka ambitionsnivån; alla kan spela Xena och Lara Croft. Såpiga våp är inte särskilt svåra heller.

--
Åke
 

Karlsson

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
56
Location
Mariestad, gissa
Hon/han är på SPL med men inte lika mycket. Den onda vägen har hon färdats på många gånger, men det hjälper inte. RPn har blivit gravid minst tre gånger också.

"When God created light,
the first shadow was born"
 

Karlsson

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
56
Location
Mariestad, gissa
Re: another way: Ranma

Har hänt, nåja inte det där med vattenpölen men könsbytet. Hjälpte inte.

"When God created light,
the first shadow was born"
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Hon/han är på SPL med men inte lika mycket. Den onda vägen har hon färdats på många gånger, men det hjälper inte. RPn har blivit gravid minst tre gånger också.

Och hur slutade det? Är rollpersonen familjeförsörjande mor (vilket logiskt sett borde dra ner flörtigheten några snäpp), adopterade hon bort barnen (rollpersonen borde ha vissa moderskänslor som om inte annat kan användas som uppslag till äventyr) eller har hon gjort abort (och, om det inte är nutid/science fiction vi talar om, hur har det gått till)?

Ridijeck
som har svårt att tänka sig en svärdssvingande, familjeförsörjande trebarnsmor
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Xena-bashing

Nu jävlar har du skitit i det blå skåpet!!!

Du får gärna snacka skit om Laura Croft för min del men ge faan i Krigarprincessan!
Xena:WP är IMHO än av tidernas bästa TV-serier och förkänar respekt, inte hån. Tror du att Xena bara är en "bimbo" så kan du inte ha sett speciellt mycket av serien.


/Bjorn
Xenite, Trekie, gamer... Vadå nördfaktor?
:)


<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Bjorn on 2000-08-21 09:08.</EM></FONT></P>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Nu jävlar har du skitit i det blå skåpet!!!</I>

Nu satan har du bajsat i de blå jeansen. Ta och <B>läs</B> mitt inlägg först.

<I>Tror du att Xena bara är en "bimbo" så kan du inte ha sett speciellt mycket av serien.</I>

Xena är en gruffig muskelsvärdsvingerska, och lika mycket bimbo som Conan of Cimmeria är en mes. Jag pratade inte specifikt om bimbos utan om kvinnliga stereotyper, och där är den Stenhårda J-a Ascoola Bruden Som Kickar Ass Råfett en av de äldsta trotjänarna. Xena och Lara Croft hör till det facket, och de är inte svåra att spela.

Vilket såpiga våp inte är heller.

--
Åke
 
Top