Manlig hagga

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hade tänkt skämta om att du skulle välja Lyktgubbe … men gaslightning är ju egentligen inget skämt.




Troll tänkte jag nog också på, men giribuken känns mest rätt. Ska man bli lite allvarligare så skulle någon ur hbtq-communityn platsa att motsvara den fruktan* som haggan ska representera. Däremot inget jag skulle göra ett monster baserat på …


*det vill säga att den utmanar en patriarkal ordning baserat på vissa begränsade värderingar.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,111
Location
Stockholm
De klassiska "fula gubbar" koncepter som man varnar barn för eller de varnar varandra för är det jag kommer på så där spontant.

Jag skulle säga att haggkonceptet bygger på två idéer grundade i ett patriarkalt samhälle. Till att börja med bygger de på vämjelse inför den kvinna som inte längre är sexuellt attraktiv eller fertil. Därtill på fruktan inför idén om en dold kvinnomakt, särskilt hos äldre kvinnor. Att få till samma vämjelse för en gammal gubbe är nog görbart, men jag vet inte om den har lika mycket tänder.
Kanske att ta ett sido spår men jag har sett den där tolkningen här och där och skulle vilja veta om någon egentligen har undersökt om den stämmer? Det finns så många teorier och påståenden rörande vissa delar av mytologi/folktro, där iallafall vissa har vistats sig var väldigt sentida konstruktioner utan egentlig grund, så jag skulle bara vilja veta om det du säger är något man kan föra vidare eller är något jag bör ha en brasklapp till om jag nämner det för andra?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,687
Location
Värnhem, Malmö
Jag ser ett problem med "girigbuken": den är en klassisk antisemitisk trop. Det gäller alltså att navigera försiktigt i gestaltandet.
Ja, försiktighet krävs, men samtidigt används ju girighet som ett angrepp eftersom det är en faktiskt negativ egenskap. Det blir ett problem om man undviker att gestalta girighet negativt för att det används i negativa stereotyper – på samma sätt som jag anser att man inte ska avhålla sig från att gestalta religiös fanatism negativt även om det förekommer i islamofoba stereotyper, gestalta våldsamhet negativt även om det förekommer i anti-svarta stereotyper, etc. Problemet upplever väl jag snarare är när man främmandegör girigbuken. Granströms Paratorna är i mitt tycke ett gott exempel på hur man gör bra girigbukar, eftersom den paratornska girigheten är en uppenbar satir över vår egen tids konsumism och hyperkapitalism, snarare än en egenskap som framställs som om den kommer "utifrån".
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,687
Location
Värnhem, Malmö
Kanske att ta ett sido spår men jag har sett den där tolkningen här och där och skulle vilja veta om någon egentligen har undersökt om den stämmer? Det finns så många teorier och påståenden rörande vissa delar av mytologi/folktro, där iallafall vissa har vistats sig var väldigt sentida konstruktioner utan egentlig grund, så jag skulle bara vilja veta om det du säger är något man kan föra vidare eller är något jag bör ha en brasklapp till om jag nämner det för andra?
Det är ju inte direkt någon empirisk vetenskap att bedöma vilka sociala/psykologiska rötter olika mytbildningar har. Man kan alltså inte säga att det är bevisat som så – det finns inget nedtecknat om någon som direkt säger "usch vad gamla kärringar är räliga, och tänk om de kan trolla också". Snarare får man ju se ifall det hela passar in i en viss sorts kulturmönster – förekommer det andra uttryck för motvilja mot åldrade kvinnor? Verkar det ha funnits en allmän rädsla för att kvinnor skulle besitta en sorts dold makt? På så vis kan man säga att dessa föreställningar passar in i detta mönster, men man kan ju inte fastslå ett direkt orsak-verkan-samband.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Ja, försiktighet krävs, men samtidigt används ju girighet som ett angrepp eftersom det är en faktiskt negativ egenskap. Det blir ett problem om man undviker att gestalta girighet negativt för att det används i negativa stereotyper – på samma sätt som jag anser att man inte ska avhålla sig från att gestalta religiös fanatism negativt även om det förekommer i islamofoba stereotyper, gestalta våldsamhet negativt även om det förekommer i anti-svarta stereotyper, etc. Problemet upplever väl jag snarare är när man främmandegör girigbuken. Granströms Paratorna är i mitt tycke ett gott exempel på hur man gör bra girigbukar, eftersom den paratornska girigheten är en uppenbar satir över vår egen tids konsumism och hyperkapitalism, snarare än en egenskap som framställs som om den kommer "utifrån".
I DoD kan man ju frammana Guld-Ivar Flinthjärta.
1712304674816.png
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,111
Location
Stockholm
Det är ju inte direkt någon empirisk vetenskap att bedöma vilka sociala/psykologiska rötter olika mytbildningar har. Man kan alltså inte säga att det är bevisat som så – det finns inget nedtecknat om någon som direkt säger "usch vad gamla kärringar är räliga, och tänk om de kan trolla också". Snarare får man ju se ifall det hela passar in i en viss sorts kulturmönster – förekommer det andra uttryck för motvilja mot åldrade kvinnor? Verkar det ha funnits en allmän rädsla för att kvinnor skulle besitta en sorts dold makt? På så vis kan man säga att dessa föreställningar passar in i detta mönster, men man kan ju inte fastslå ett direkt orsak-verkan-samband.
Ja, jag vet men det jag undrar över är om någon har iallafall har gjort en efterforskning rörande hur stabil grund teorin står på (det finns ju flera teorier som låter bra tills man inser att de bygger på att folk som framför dem saknaren egentligen övergripande bild av hur det såg ut), samt hur långt bak man kan spåra själva teorin.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,729
Location
Göteborg
Kiang-tsi, de hoppande vampyrerna? De är ju den tidigare kejserliga maktens ämbetsmän, så typiskt gamla, mäktiga män. Hela grejen med att suga ut de levandes livskraft/andetag känns ju också som en sorts ”parasitera på ungdomen”-grej.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Jag grunnade på... är inte egentligen djävulen den direkta motsvarigheten till den stereotypa haggan? Eller valfri demon, för den delen, så som Belzebup eller Mephistopheles (Eller om de bara är synonymer till djävulen, jag vet inte riktigt).

Sure, de framställs kanske sällan som fysiskt gamla och skröpliga. Men de är ju onekligen uråldriga. Och de kanske inte är supermaskulina ur exempelvis muskelknuttsnivån, men de framställs ju ungefär på samma sätt som superframgångsrika företagsledare, som väl är något av en maskulin stereotyp.

Kanske något att leka runt med?

Jag kom till denna slutsats genom att gå via olika mytologiska manifesteringar av Döden i andra kulturer, vilket förde in mig på demoner... om den tankekedjan kan vara till nån nytta i sammanhanget.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,687
Location
Värnhem, Malmö
En annan tagning är ju att om haggan representerar ett svek mot det femininiteten genom att vara äcklig och oattraktiv så kan den manliga motsvarigheten vara den fjolligt onda hoveunucken, så lite samma spår som @Genesis är inne på.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
… haggan är väl inte direkt porträtterade som ”superfeminina”, så ska dess manlige motsvarighet inte då också vara ”omaskulin”. Eller missar jag något väsentligt?
De är ju nästan uteslutande gamla _kvinnor_ så det är väl då mer en fråga om vad du bakar in i "fenminin" i så fall. Det är inte en diskussion jag kommer gå in i dock =).

Och hur som är väl det i så fall en fråga att ställa till trådstartaren så fall, som tog upp maskulinitet som önskvärt i sammanhanget i trådstarten.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Och hur som är väl det i så fall en fråga att ställa till trådstartaren så fall, som tog upp maskulinitet som önskvärt i sammanhanget i trådstarten.
Jag förivrade mig nog och tänkte mindre på trådstarten och mer på beskrivningen av haggor längre fram i tråden … ja det beror nog lite på vad som läggs in i ordet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Kiang-tsi, de hoppande vampyrerna? De är ju den tidigare kejserliga maktens ämbetsmän, så typiskt gamla, mäktiga män. Hela grejen med att suga ut de levandes livskraft/andetag känns ju också som en sorts ”parasitera på ungdomen”-grej.
Ja! Det är jättebra! Det är typ perfekt! Till och med bättre än Dracula vampyrer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,468
Location
Helsingborg
Jag grunnade på... är inte egentligen djävulen den direkta motsvarigheten till den stereotypa haggan? Eller valfri demon, för den delen, så som Belzebup eller Mephistopheles (Eller om de bara är synonymer till djävulen, jag vet inte riktigt).
På det temat började jag tänka på anden i flaskan och därmed djinner - har nog aldrig sett dem i formen av en kvinna. De är ju en sorts djävlar; förknippade med shaitan (demoner).
 
Top