Manlig hagga

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Så haggor är ett monster som är alla samhällets negativa föreställningar om gamla kvinnor. Jag behöver ett motsvarade manligt monster till ett äventyr.

Ogre som i Blåskägg eller jätten av typen i Mestermø sagorna fungerar nästan, de har hela den dåliga maskulinitetsbiten, men inte åldersbiten…

Lich eller mumie gör ålder grejen men inte maskulinitetsgrejen…

Finns det något monster (jag behöver inte stats nu utan ett monster i en saga eller bok fungerar lika bra) som är det jag letar efter?
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
245
Är bra men inte gammal väll?
När jag var ung så var han en skäggig gubbe. Alltså gammal! ;)
Sen var jag nog mest präglad av Owe Thörnqvists sång Näcken. Där lät han gammal och vresig. Som en "ful gubbe".
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Funkar det med en vampyr som inte ser evigt ung ut, utan gammal och skrumpen?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Hm, jag funderar på vad som borde utmärka en sådan. Jag skulle säga att haggkonceptet bygger på två idéer grundade i ett patriarkalt samhälle. Till att börja med bygger de på vämjelse inför den kvinna som inte längre är sexuellt attraktiv eller fertil. Därtill på fruktan inför idén om en dold kvinnomakt, särskilt hos äldre kvinnor. Att få till samma vämjelse för en gammal gubbe är nog görbart, men jag vet inte om den har lika mycket tänder. Maktkomponenten är däremot annorlunda. Att haggan är en dolsk häxa bygger ju just på fruktan om denna dolda makt, medan den gamla gubben snarare väcker fruktan genom sin besittning av den samhälleligt sanktionerade makten. Så är den manliga motsvarigheten till en hagga en domare? En biskop? En kung? En skröplig, ovärdig representant för den dominanta samhällsordningen, med en giktbruten klohand krampaktigt hållande en konjakskupa. Jag tror faktiskt jag har insett vem den främsta representanten skulle vara:
1712299623900.png
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Kether eller Thaumiel från Kult, Kronos från grekisk mytologi, alfahanen i en vargflock eller Don Corleone, en grym fadersgestalt som straffar misslyckanden oresonligt hårt, kväver sina barns ambitioner och försöker mangla in dem i samma form som sig själv. Hans ande vilar över hela familjen, alla strävar efter att hålla honom till freds, anger varandra för att skonas från hans vrede.
Freud skrev väl om detta också.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Jag tänkte på svenska gårdstomtar eller brittiska redcaps, som är lite lika varandra till utseendet iaf.
IMG_8877.jpeg
IMG_8878.jpeg
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Hm, jag funderar på vad som borde utmärka en sådan. Jag skulle säga att haggkonceptet bygger på två idéer grundade i ett patriarkalt samhälle. Till att börja med bygger de på vämjelse inför den kvinna som inte längre är sexuellt attraktiv eller fertil. Därtill på fruktan inför idén om en dold kvinnomakt, särskilt hos äldre kvinnor. Att få till samma vämjelse för en gammal gubbe är nog görbart, men jag vet inte om den har lika mycket tänder. Maktkomponenten är däremot annorlunda. Att haggan är en dolsk häxa bygger ju just på fruktan om denna dolda makt, medan den gamla gubben snarare väcker fruktan genom sin besittning av den samhälleligt sanktionerade makten. Så är den manliga motsvarigheten till en hagga en domare? En biskop? En kung? En skröplig, ovärdig representant för den dominanta samhällsordningen, med en giktbruten klohand krampaktigt hållande en konjakskupa. Jag tror faktiskt jag har insett vem den främsta representanten skulle vara:
Fantastisk analys! Och nog inte alls fel
 
Top