Nekromanti Mangamani

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Ljudet du hör är mig som stjäl det för att ha det i min signatur.

Det blir andra gången, det. Det känns bra att vara en sådan stor inspirationskälla. :gremtongue:

Det råder ett ÖVERSKOTT på strippserier som bara transplanteras till tidningsformat, istället för att UTNYTTJA tidningsformatet.

Snackar du om saker som dagstidnings-fantomen/Modesty Blaise nu (tack och lov att du är bosatt i Norrbotten)? Sådana serier är ju trots allt ganska ovanliga. De flesta stripserier är mycket väl anpassade till tidningens villkor, men daglig punchline och inga längre historier.

Men jag vet inte riktigt vad du menar med att utnyttja tidningsformatet. Skulle man trycka korsordet och horoskopet som en del av serien?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Tappa tvålen

Tja, jag är inte så säker på det. Självklart förekommer våldtäkter, men jag skulle tippa på att det även försiggår sexuella relationer där båda parterna är villiga.
Jag är däremot ganska säker, eftersom jag läst en undersökning om saken. Att på det knysta om att man uppskattar att vara 'underdelen' i ett homosexuellt förhållande är att inbjuda till att bli ett våldtäktsoffer för alla som vill befästa sitt pinnhål i terror-hierarkin. Och det är inte roligt.

En amerikansk undersökning visade att mängder förmodade våldtäkter (man kan inte annat än förmoda, eftersom de flesta är mörklagda) i fängelser närmar sig mängden förmodade våldtäkter utanför fängelserna.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Seritidningsformatet

Strippar tryckta i dagspressen återtrycks i serietidningar. De är gjorda för att läsas en och en i en viss ordning, men nu får man dem i paket. Det går med humorserier, men Fantomen ger en bara ångest.

Vad jag menar att skall man nu ha skoj-serier vore det kul med att utnyttja serietidningsformatet, där man kan göra långa skämthistorier som inte ens får plats på söndagssidorna. Som det nu är återtrycker man bara färdigt material gjort för ett annat medium.

Erik
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Seritidningsformatet

Vad jag menar att skall man nu ha skoj-serier vore det kul med att utnyttja serietidningsformatet, där man kan göra långa skämthistorier som inte ens får plats på söndagssidorna. Som det nu är återtrycker man bara färdigt material gjort för ett annat medium.

Tja, fast de *svenska* skämtserierna (Nittiettan, Kronblom, Herman Hedning) är ju skrivna för serietidningsformatet. Det är när man ska återtrycka amerikanska serier som man får det problem du beskriver (som, tycker jag, egentligen inte är något problem, men det är väl för att jag växt upp med stripserietidningar som den främsta källan till min seriekonsumtion). Man kan ju inte precis begära att de amerikanska tecknarna ska anpassa sig till ett publikationsformat som är unikt svenskt (och ibland kan man till och med göra det; se bara på Bud Grace och hans många flersidesspecialare till Ernietidningen).
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Seritidningsformatet

Man kan ju inte precis begära att de amerikanska tecknarna ska anpassa sig till ett publikationsformat som är unikt svenskt (och ibland kan man till och med göra det; se bara på Bud Grace och hans många flersidesspecialare till Ernietidningen).
Nä, men fler svenska serietecknare kunde teckna bättre serier! :gremwink:

Sedan har vi en hel bunt svenska strippserier också, av vilka den mest spridda är Hälge.

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Tappa tvålen

En amerikansk undersökning visade att mängder förmodade våldtäkter (man kan inte annat än förmoda, eftersom de flesta är mörklagda) i fängelser närmar sig mängden förmodade våldtäkter utanför fängelserna.
Jag antar att du menar antal, inte andel då?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Seritidningsformatet

Sedan har vi en hel bunt svenska strippserier också

Jepp, men dessa är också mer benägna att anpassa sig till serietidningsformatet när de blir publicerade i dylik.

av vilka den mest spridda är Hälge.

Glöm inte Rocky!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Seritidningsformatet

Jepp, men dessa är också mer benägna att anpassa sig till serietidningsformatet när de blir publicerade i dylik.
Sez who? Svenska strippserier har större tendens till att vara löpande historier (eller åtminstone gags kring samma tema), vilket hjälper ibland.

Men tillbaka till min grundtes: jag vill ha serier skrivna för att publiceras i serietidningar, inte Bolltofta-Postens Glada Sida.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Seritidningsformatet

Sez who?

Jamen, kolla på Herman Hedning till exempel. Den började som en stripserie i fantomen, men har nu en egen tidning där allt nytt material som publiceras är originalhistorier på flera sidor.

Hos de norska serierna "Nemi" Och "Pondus" kan man också se tendenserna att skriva flersidors serier för serietidningarna, även om mycket material fortfarande är i stripform.

Så det förekommer visst.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Tappa tvålen

Notera att betydligt mindre folk sitter i finkan än utanför.
Inte så länge till. Om trenderna med längre straff och straff för mindre förseelser i USA håller i sig så kommer alla amerikaner att sitta i fängelse om 30 år.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Tappa tvålen

Inte så länge till. Om trenderna med längre straff och straff för mindre förseelser i USA håller i sig så kommer alla amerikaner att sitta i fängelse om 30 år

Tja, det må vara hänt, men om trenden med amerikaners ökande fetma håller i sig så kommer de inte att rymmas i sina egna fängelseceller om 27 år, så det är nog ganska lugnt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Flippin' [OT]

..och ta bort å ä och ö.. :gremsmile:

Nä men seriöst, det enda sättet att ändra på serierutornas ordning är väl att spegelvända dom? Iallafall i fallet Dragonball, där det finns en massa rutor insprängda i varandra, och inte bara lättflyttade kvadratiska rutor.

Jag har för mig att Akira också har rätt o-ortodoxa rutor, men den läser man från vänster till höger, iaf den versionen jag läste.

Iallafall, min poäng är den att ifall man måste spegelvända en sida så vill jag ha den ovänd. En bild blir ju annorlunda när man vänder den, ju. Jag vill se författarens ursprungliga vision.

Eller hur gör man? Pusslar man om?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Blade of the Immortal hääääärskar!

Blade of the Immortal
Hedersamma samurajer dödar varandra på diverse ärofyllda sätt. Verkar nästan läsvärt även om jag har svårt för übersamurajer som prisar sin motståndare med sitt sista andetag och aldrig använder några fula knep.
Inget kunde vara mer fel. Blade of the Immortal är ett mästerverk. En psykologiskt djuplodande berättelse som har allt från våld och ond, bråd död till humor. Och stora ångestmängder, givetvis, det är ju Ymir som hyllar det hela. Handlingen utspelar sig i 1700-talets Edo, där samurajsystemet är statt i sönderfall, och merparten av de inblandade personerna är snarare svärdsviftande, cyniska drägg än stolta samurajer. Här lyser de knastertorra samurajerna med sin frånvaro - Hiroaki Samura har istället skapat några av de bästa och mest engagerande karaktärer jag skådat. Såväl dramaturgin som personskildringarna är mycket starka inspirationskällor till mitt eget spelledande. 'Blade of the Immortal' är inte jidai-geki, än mindre ett hedersamt samurajdrama (merparten av de inblandade är snarare samvetslösa, ohederliga slackers). Däremot är 'Blade of the Immortal' en historiskt sett mycket imponerade skildring av livet i 1700-talets Edo, trots att serieskaparen tagit sig mycket stora friheter med detaljer och attityder. Och det tackar vi för, för en så skön mix av samurajideal och mer tidlösa ungdomsattityder har aldrig skådas.

Våldet är mycket stiliserat och ganska grafiskt överdrivet, med lemmar som flyger hit och dit, men annars är 'Blade of the Immortal' en jordnära och lågt hållen historia, medryckande i sin okonstlade enkelhet. Jag kan bara rekommendera den, hårt, hårt, hårt.


(Däremot är jag mycket tveksam till Simon Lundströms översättning. Jag gillar inte det han gjort tidigare i Mangakai, och tycker att Dana Lewis och Toren Smith på Dark Horse gjort ett mycket bättre jobb, åtminstone är det mitt första intryck. Då det är den suveräna dialogen som gör Blade of the Immortal till vad den är så kan jag, hur språkfaschistisk jag än är, bara rekommendera att man köper den på engelska istället. Det lär bli billigare ändå, och Dark Horse är redan på album 11. Dessutom har de klippt ut varenda j-vla bildruta och klistrat in dem i omvänd ordning, för att slippa spegelvända materialet. Det förtjänar de lite statuspoäng för, faktiskt).

- Ymir, passar på att höja sin favoritserie till skyarna
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Reversera bildrutor

...då gör man som Dark Horse gjorde med Blade of the Immortal - klipper ut varenda bildruta och klistrar in dem igen i motsatt ordning. Ett jobb de förtjänar lite pengar för, helt klart.

...men det finns ju passager där det inte går att göra, pga Hiroaki Samuras konstnärliga stil. Lyckligtvis verkar Manji inte ha något problem med vilken vapenhand han använder, men hans utstuckna öga byter plats emellanåt :gremwink:

- Ymir, påpekar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Jänkarfängelser [ANT]

Inte så länge till. Om trenderna med längre straff och straff för mindre förseelser i USA håller i sig så kommer alla amerikaner att sitta i fängelse om 30 år.
- Ymir, håller tummarna
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Ah, men du, glöm inte WITCH!

Fast räknas man verkligen som trikåhjälte om man har kalasbyxor och små söta älvavingar..?
W.I.T.C.H. är iofs den enda serietidning som jag köper regelbundet, men...

--
Åke
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Men... Dragonball går ju bra tydligen så...
Dragonball går helt sjukt bra. Har aldrig sett så myket knattar som plötsligt vill lära sig tuschteckning. Och att bemanna barrikaderna när en ny del har blivit översatt skall man ju inte prata om.

/Lars, som är nyfiken på manga-populariteten.
 
Top