Nekromanti Manga om vuxna människor?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Någon som har ett tips på någon trevlig manga som handlar om vuxna människor? Typ en hjälte/hjältinna som iaf är 30 bast?

(Jag testade att googla lite, men att söka på "adult manga" ger ... ehm ... jag rekommenderar inte att man gör det på jobbet/i skolan.)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
With the Light är en megastor slice of life-manga om ett par som försöker uppfostra sin autistiske son. Den är ganska bra faktiskt, men lider av Author Existence Failure efter ett par kolossala volymer.

Wolfsmund är en megahyperkorrekt historisk manga om schweiziska bönder som desperat försöker erövra en ointaglig Habsburg-borg försvarad av en sadistisk mastermind. Den är intressant för sin spektakulära historiska korrekthet och sitt mycket ovanliga narrativ, där huvudpersonerna byts ut konstant eftersom de dör som flugor mot Habsburgarnas förkrossande övermakt.

Monster är en hyllad manga om en japansk läkare i Tyskland på 90-talet som teamar upp med en ambassadörsdotter för att försöka lösa ett mysterium djupt dolt i DDRs gamla hemligheter, involverande ett brutalt mord på en ambassadör och ett liv läkaren då räddade som kanske inte borde ha räddats. Jag tycker personligen den är ganska seg, men den är som sagt extremt hyllad i vissa kretsar och har en fantastisk miljöskildring.

Du sa "trevlig", så jag borde kanske inser jag nu varken nämnt Wolfsmund eller Monster, men men...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
wilper;n219624 said:
Jag testade att googla lite, men att söka på "adult manga" ger ... ehm ... jag rekommenderar inte att man gör det på jobbet/i skolan.
:grin:

1. Försök att söka direkt på en av de större manga-sajterna istället för att googla.
T.ex. https://myanimelist.net/
Välj Manga > Manga Search

2. Sök efter Seinen (vuxen) anime, men undvik hentai (porr) och ecchi (lättklätt).
Seinen är serier för vuxna (inte med vuxna), men det är större chans att hitta vuxna huvudpersoner i vuxenserier än i barnserier.
Alternativ kan man söka efter Josei. Seinen är för män och Josei är för kvinnor.

Har du bockat för Seinen under Manga Search på MyAnimeList borde du få upp en lista med anime med höga betyg (score mellan 7-10).
Direkt under namnet på varje manga har du en lista taggar, undvik hentai (och eventuellt ecchi).
Fråga inte "men vilken är bra?" för all manga med score över 7 ÄR bra på den listan.

Förslag:
Berzerk
Gantz
Vagabond
Monster
Hellsing
...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Ymir;n219656 said:
Du sa "trevlig", så jag borde kanske inser jag nu varken nämnt Wolfsmund eller Monster, men men...
Alltså, jag är rätt förtjust i Slice of Life och Harem. Men det är inte allena-rådande, jag är ute efter att vidga mina vyer här. Så jag skall kolla in dina tips!

Hittils har min bästa med 30+-folk varit Ghost in the Shell. Nu vet jag inte exakt hur gamla majoren och Batou är, men det är iaf tänkbart att de är 35ish.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
http://kissmanga.com/Manga/All-You-Need-Is-Kill
Jag vet inte hur gammal protagonisten är men 20+ iallafall. Sci-fi armé. Det är manga som Edge of tomorrow baserades på,

http://kissmanga.com/Manga/Drug-Candy
NSFW! Recensera denna nyligen i manga/serien klubben. 30+ huvudkaraktär. Ångest. Den är dock vuxen på mer än ett sätt. NSFW!

På den sidan Kiss manga så finns taggen "Mature" som bland annat klassiska Akira sorteras in i. Den taggen kan jag rekommendera att ta en titt i. Dock får jag varna att en del användare laddar upp NSFW innehåll under den taggen så undvik serierna som inkluderar Ecchi, kinky, smut osv.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Hmm... jag vet inte hur pass några av de här kommer passa in eller ej... för "trevlig" kan ju betyda nästan vad som helst... och för att jag själv aldrig har läst några av de mangas för de som jag nämner (jag plockar mina förslag från min lista utav animes som jag har sätt, de som tydligen har en manga då så klart).

Åldersmässigt sätt så kan jag väl inte garantera att de kommer vara 30+... så för mig kommer det mer handla om vad som känns någerlunda "moget" generelt sätt, eller något åt det håller... jag kan ju dock ha helt fel också med mina förslag, det utesluter jag inte... för jag är inte alltid den bästa på att dömma grejer för vad de kanske faktiskt är, och för att jag tenderar vara rätt förlåtande med sådant som jag gillar. XD Som närmst kanske jag kan säga att det mesta kommer nog åtminstone ha en majoritet utav karaktärer som är kanske en 20+.

Appleseed (Cyberpunk)
Cowboy Bebop (Neo-noir, Space Western)
I Can't Understand What My Husband Is Saying (Comedy, Slice of Life)
Jin-Roh: The Wolf Brigade / Kerberos Panzer Cop / Kerberos Saga (Military science fiction) *[SUP]1[/SUP]
Last Exile (Adventure, Steampunk, Dieselpunk)
Psycho Pass (Dystopia, Crime fiction, Cyberpunk)
Samurai 7 (Chanbara, Adventure, Steampunk)

*[SUP]1[/SUP] "Kerberos Panzer Cop" är namnet på Mangan som senare användes till att göra anime filmen Jin-Roh: The Wolf Brigade som jag såg för nått år sedan. Medan "Kerberos Saga" är namnet på hela IP'n i sig.

Här nedan är några animes (som har Mangas) som jag själv inte har sätt än, men som jag har varit intresserad utav att kolla på. Så jag vet inte om de passar med vad du söker alls... gissar mest här ju... XD

Berserk (Dark fantasy, Action)
Claymore (Dark fantasy, Action)
Guin Saga (Heroic fantasy)
Hellsing (Action, Horror, Science fantasy)
Hyouge Mono (Historical)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om Berserk räknas som "vuxna människor" när majoriteten av karaktärerna är 20somethingsomething måste världens bästa manga, Blade of the Immortal, också göra det. Utöver sina talrika andra kvalitéter är BotI den mest genusmässigt intressanta av alla manga jag läst, med en otrolig närvarokänsla i miljöskildringen och fenomenala karaktärer som både belyser och dekonstruerar dåtidens normer på fascinerande vis. Det är inte bara den bästa mangan någonsin, utan en av de bästa historieskildringarna överhuvudtaget. Som extra bonus (tex jämfört med Berserk, som den av nån anledning ofta jämförs med) är den dessutom avslutad, och avslutningen är klockren och fullkomligt grandios.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
När det gäller Berserk så antar jag rätt kraftigt att majoriteten utav den Mangan/Animen är inte "för mogna" för att den hanterar mogna saker som man kanske måste vara lite "vuxen" (nödvändigtvis inte åldersmässigt sätt då så klart) för att kunna förstå vad som pågår... nä, med en serie som Berserk så antar jag rätt kraftigt att "mogen" i det här fallet handlar om tillräckligt gammal för att kunna hantera faktumet att den är extremt våldsam och blodig... XD

Har ju som sagt inte sätt den... så jag kan ju bara gissa... men det är känslan jag får utav Berserk. XD

Utav de serier som jag nämnde tidigare så är nästan alla rätt våldsamma. De två, ur de som jag föreslog, som jag känner kanske har lite mer att erbjuda än bara våldet som finns i dem (för även de är rätt våldsamma)... är Psycho Pass och "Jin-Roh: The Wolf Brigade". Har visserligen bara sätt säsong 1 utav Psycho Pass, så vet inte hir den blir sedan. Kanske Appleseed och Cowboy Bebop också har emr att erbjuda... men det var rätt länge sedan jag såg CB så jag har glömt bort det mesta med den serien, och med Appleseed så har det varierat rätt kraftigt mellan de olika Anime adaptionerna som jag har sätt.

Nu är ju detta animena som jag baserar detta på... så jag har ingen aning om hur de mäter upp till mangan som de var baserade på. Så det får man ju ha i tanken lite tror jag.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Jag kryssade runt lite. Testade några alternativ.

Nu läser jag Team Medical Dragon, den handlar om en hjärtkirurg. Han kämpar för att rädda patienter, och mot det korrumperade privatsjukhus som han jobbar på. Det är massor med medicinsnack, om det är riktigt eller ej har jag ingen möjlighet att bedömma, men den har iaf illustrerande diagram i kanten som förklarar vad det är figurerna pratar om.
 
Top