With the Light är en megastor slice of life-manga om ett par som försöker uppfostra sin autistiske son. Den är ganska bra faktiskt, men lider av Author Existence Failure efter ett par kolossala volymer.
Wolfsmund är en megahyperkorrekt historisk manga om schweiziska bönder som desperat försöker erövra en ointaglig Habsburg-borg försvarad av en sadistisk mastermind. Den är intressant för sin spektakulära historiska korrekthet och sitt mycket ovanliga narrativ, där huvudpersonerna byts ut konstant eftersom de dör som flugor mot Habsburgarnas förkrossande övermakt.
Monster är en hyllad manga om en japansk läkare i Tyskland på 90-talet som teamar upp med en ambassadörsdotter för att försöka lösa ett mysterium djupt dolt i DDRs gamla hemligheter, involverande ett brutalt mord på en ambassadör och ett liv läkaren då räddade som kanske inte borde ha räddats. Jag tycker personligen den är ganska seg, men den är som sagt extremt hyllad i vissa kretsar och har en fantastisk miljöskildring.
Du sa "trevlig", så jag borde kanske inser jag nu varken nämnt Wolfsmund eller Monster, men men...