"Mandela-effekt"i film och tv?

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
En sak som jag inte tänkte på igår men har vart inne på tidigare är att alla storfilemer EFTER Avatar (såklat med enstaka undantag) har vart ungefär som Avatar - fast bättre.
Marvel-filmen fanns i princip inte och Spektaklet som den tvingat alla andra filmer att också bli var fortfarande inte standard. Nuförtiden är det den "vanliga" filmen och Avatar blir då inte alls särskild på det sett den var när den kom.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
...blir då inte alls särskild på det sett den var när den kom.
Precis den här diskussionen har jag haft om första Blade Runner. Äldre kollegan som såg den på bio framhåller "den var ju FÖRST" som en del i dess storhet.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Handlar det inte till stor del om att saker och ting omvärderas med tiden? Saker och ting kan i sin samtid mötas av likgiltighet eller nedsablande för att efter ett par år anses vara banbrytande klassiker. Försök till exempel att hitta en skräckfilmskonnäsör som inte tycker att John Carpenters The Thing är en milstolpe i genren och försök sedan hitta en välvillig recension från tiden när den släpptes.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag tycker mig se en trend där filmer/TV med en stark story växer med tiden (The Thing, Blade Runner, Apocalypse Now, Aniara, Once Upon a Time in the West, Brasil osv), medan de som är mer av karaktären "En ball åktur" (Avatar, Riddick, Hobbit-filmerna, allt Marvel osv) tenderar att ses som bra i början, men ganska snabbt försvinna i mängden.
Min hjärna var helt jäkla avstängd och jag läste Once Upon a Time in the West som Will Smith-rullen "Wild Wild West" och tänkte att nu har Troberg gått och blivit Tokberg...
 
Top