Mandaloriern

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Top 5 Star Wars grejer jag gillat, all time:

1: The Empire strikes back.

2: Knights of the old republic 2.

3: Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast.

4: Mitt Darth Maul pennskrin i grundskolan.

5: Campaign Star Wars podcasten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
OK om jag någon gång spelar ett dataspel igen finns det på min lista... ;)

(Det fanns det IOFS ändå, eftersom jag spelade ettan strax efter det kom och gillade det.)
Rabatt på GOG för övrigt. Plockade upp både 1:an och 2:an igår för 40 spänn styck. Bör vara upphottade versioner för att funka på moderna datorer.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag tycker jättemycket om Dark Empire–serietidnigarna (är Legends). Och så Alphabet Squadron boken till den nya canon.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Look, det är spoilers och skit att svara, men det är relevant och det är MAGISKT BRA. Spela inte 1:an, bara 2:an. Det är helt olika författare och grejer. Men 2:an ställer hela Star Wars i ett annat filosofisk ljus på det bästa möjliga sättet.
Njae... Jag tycker absolut man bör spela ettan. Men det är klassisk Star Wars som försöker göra sin egen grej men i samma stuk som filmerna. Bra grejer, men absolut inget nyskapande. Bara mer av samma och väldigt välgjort. För övrigt första gången jag fick en inblick i vad Mandalorian var för något.

Tvåan däremot är ett genuint mästerverk i sin story, hur det balanserar att verkligen kännas Star Wars samtidigt som det kritiserar den binära uppdelningen i ljust och mörkt, hur det plötsligt finns mer mörka undertoner i klassiska fraser som "Må Kraften vara med dig" och så vidare. Jag håller nog båda spelen tillsammans som det bästa som gjorts i Star Wars-universat. Bättre än filmerna, till och med originalen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En sak gjorde sequel-trilogin fruktansvärt rätt. Tyvärr blev detta element väl bortslarvat in execution, men i The Last Jedi, den bästas av sequel-filmerna, kommer det åtminstone någotsånär till sin rätt.

Och det är att First Order är nynazister. De idoliserar på ett förvirrat vis det gamla imperiet och Sith och tycker att de själva är så jävla koola, men egentligen är de bara unga, frustrerade, våldsdyrkande töntar som nyligen rensat ur det gamla gardet, där all genuin kompetens presumably fanns, och medan Darth Vader och kejsaren aldrig ansträngde sig för att vara koola är precis allting i First Order extremt ansträngt - från deras gigantiska överkompenserande krigsmaskiner och töntiga hattar till Kylo Rens mask och Snokes gulddräkt och blodfärgade tronsal.

Detta är dels ett bra sätt att återskapa rymdimperiet utan att det blir samma sak som förr, och dels en genial kommentar på vår tid.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Rolig vinkel ovan med first order. Själv var jag lite irriterad över att first order var så inkompetenta och längtade efter en kompetent motståndare. Om man ser det på det sättet kan jag förlåta det lite.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
En sak gjorde sequel-trilogin fruktansvärt rätt. Tyvärr blev detta element väl bortslarvat in execution, men i The Last Jedi, den bästas av sequel-filmerna, kommer det åtminstone någotsånär till sin rätt.

Och det är att First Order är nynazister. De idoliserar på ett förvirrat vis det gamla imperiet och Sith och tycker att de själva är så jävla koola, men egentligen är de bara unga, frustrerade, våldsdyrkande töntar som nyligen rensat ur det gamla gardet, där all genuin kompetens presumably fanns, och medan Darth Vader och kejsaren aldrig ansträngde sig för att vara koola är precis allting i First Order extremt ansträngt - från deras gigantiska överkompenserande krigsmaskiner och töntiga hattar till Kylo Rens mask och Snokes gulddräkt och blodfärgade tronsal.

Detta är dels ett bra sätt att återskapa rymdimperiet utan att det blir samma sak som förr, och dels en genial kommentar på vår tid.
Det är typ så jag har tolkat dem också. Jag är inte så säker på att det är så JJ Abrams tänkte sig att de skulle tolkas, men det är så de framstår. Vilket framgår extra mycket i Last Jedi och Skywalker respektive där äldre uppenbara gamla befäl från imperiet framstår som kompetenta och hårda (killen på Dreadnaughten och snubben som leder saker i slutändan). Det finns gott om potential i både 1:an och 2:an. Ettan sätter upp några semiintressanta frågor, Rian Johnson hittar till större delen rätt coola svar på dem och sätter upp behållningen med den nya triologin (Kylo Ren som är otroligt annorlunda från tidigare sith) som main badguy i trean. Trean faller av en klippa helt och glömmer bort all set up från båda de tidigare filmerna till förmån för att retconna tvåan dåligt när det gäller typ allt. Liksom... vad är ens Finns story arc? Och lärde sig inte Poe att inte vara en impulsiv röv i tvåan?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag hatar att The Rise of Skywalker gjorde så många retcons från TLJ. Hon hade inte behövt vara Palps sondotter osv. Det var så mycket som blir larvigt om man lägger ihop dom två. Och dom som hade dissat TJL kom ju inte tillbaka så dom tjänade inget på det urvattnandet.

Jag älskar Sista Jedin väldigt väldigt mycket♥♥♥

The Riddle of Ste… Uh, The Rise of Skywalker den tycker jag om som underhållning men Sista Jedin den går rakt in i själen min
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag hatar att The Rise of Skywalker gjorde så många retcons från TLJ. Hon hade inte behövt vara Palps sondotter osv. Det var så mycket som blir larvigt om man lägger ihop dom två. Och dom som hade dissat TJL kom ju inte tillbaka så dom tjänade inget på det urvattnandet.

Jag älskar Sista Jedin väldigt väldigt mycket♥♥♥

The Riddle of Ste… Uh, The Rise of Skywalker den tycker jag om som underhållning men Sista Jedin den går rakt in i själen min
Ja. Att Rey helt plötsligt var någon med koppling till allt igen istället för en nobody som ändå blev någon viktig. Att kejsarens återkomst gjorde att Kylo Ren som uppenbarligen var helt set up för att bli den stora skurken i trean bara försvann. Att Rose blev helt sidelined var skitkonstigt (Och jag gillade inte ens hennes story i tvåan). Det var säkert en bunt till som jag inte kommer ihåg. Men det var jävligt onödigt.

Som sagt. Temat med att vem som helst kan vara hjälte var starkt tema i tvåan och det bästa med filmen tror jag. Just bland annat tack vare storyn om Rose och Rey som båda kommer in ifrån vänster och försöker vara hjältar (Rey lyckas lite bättre än Rose dock). Det försvinner ju helt om Rose inte får vara med för att mouthbreathers online trackar skådisen och Disney ger sig och Rey minsann inte alls är noone utan är superviktig och för att hon är bunden till både Palpatine och Kylo och därigenom hela Skywalker-klanen. Sjukt tråkiga beslut som bara kändes som att de var till för att få tillbaka en publik som inte skulle tittat i alla fall. Dessutom gör kejsarens återkomst att Vaders redeeming act blir meningslös. Så även den gamla triologin blir lite vagt retconnad och den behöver verkligen inte retconnas, särskillt inte när det gäller den story arcen som är en stor del av varför folk tänker på de filmerna som genuint bra, och inte bara popcornfilmer.

Det finns en maaassa saker i alla tre sequels som stör mig. De började göra filmer omedelbart som att de inte brydde sig om att någon skulle behöva göra fler filmer i samma universum sedan redan i TFA och det blev mer och mer saker som nu skall vara canon som aktivt minskar design space för andra att göra nya saker senare. Det är liksom raka motsatsen till Marvel som gör sitt bästa för att inte måla in de som ska göra nya grejer i ett hörn. Men de där andra grejerna är mer franchisens framtid (som jag bryr mig om) som får ta smällar av, de enskilda filmernas story beats är det som spelar roll för hurvida de är bra eller inte och Rise of Skywalker kändes som ett stort finger till The Last Jedi av noll anledning.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Baby Yoda var det objektivt bästa som hände i världen 2019.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
"Minska design space" ja jag håller med om att det är ett problem med dom nya speciellt för oss som är bortskämda med hur otroligt varligt Legends gick fram. PS roligt att se ett annat Maro-fan här♥
 
Top