Mandaloriern

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag borde kanske ge Mandalorian en chans. Har nästan enbart hört bra saker om den. Känner att jag borde se om sequel-filmerna också. Jag gillar generellt både karaktärerna och miljöerna i dem, och kanske skaver bristerna i handlingen mindre andra varvet. För mig som gillar blu-ray finns det dock ett problem. Disney har inte gett ut någon samlingsbox för sequel-filmerna, endast en box för alla nio saga-filmerna. Antar att det är någon slags försäljningsknep.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,470
Jublar!? Vi blev ju skitskraja och fick en klump i magen. Vader är ett monster i den scenen. Helt omänsklig, som nåt ur Alien 1. Samtidigt som det här är pojken från Det Mörka Hotet... som har gett upp allt.

Vi har ju visst sett dom förr btw. I ep4.
Känslan jag har i den senen är inte höh höh Vader är ball utan nej nej nej snälla låt dom komma undan och med disketten i behåll. Så dom kan rädda Alderaan♥♥♥♥

Är det nån som kommer ihåg den första scenen i Välkommen hem, Frank? Med knarkaren som Frank skjuter. Skulle vilja ha gjort om den scenen så knarkaren var mer begriplig, mänsklig och utsatt ist för att framställas (lite halvrasistiskt) som en slemmig och slipprig typ. Så vi i publiken också blir rädda för Frank, att vi tänker åh shit han är farlig! Men... i R1 har vi fått just det. Där är alla i motståndsrörelsen (på det skeppet dvs, inte nödvändigtvis dom i Saws gäng innan) sympatiska och deras uppdrag är vårt och deras diskett vill vi klamra oss fast vid. Vi har sett hur dyrt Jyn har fått betala för den. Och så kommer då den mörka sidan av kraften som en skördetröska mot oss.

Det har skrivits massor av forskningssidor om hur dubbelt det här är i många franchises. Att delar av publiken fruktar, samtidigt som andra delar identifierar sig med, Dracula eller Freddy eller hajen eller twisterstormen eller Jason eller xenomorfen eller saxmannen i Clock Tower eller vad det nu kan vara. Säkert även så i R1. Men det finns många pusselbitar på plats för dom som vill, likt mig, vara på rebellernas sida i den scenen att fortsätta vara det. Att känna deras rädsla, deras hjärta i halsen, deras svaga, sinande hopp och att dela deras mål: bevara disketten.
Publiken när jag såg den på bio jublade och applåderade. För det är Vader, han är mordisk mysgubbe med ett par generationer kändes det som.

Jag hade själv väldigt svårt att läsa vad de ville med scenen. Men kanske skulle vi tycka det var hemskt? Jag vet inte.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag såg den 2 ggr på bio och dom 2 olika publikerna reagerade olika
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,470
Jag tror Vader/Dracula liknelsen är slående egentligen. Karaktären kan täcka ett enorm spektra. Från de där barnböckerna med gulliga teckningar om Vader till Vader slaktar de goda killarna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,470
Men den utspelar sig väl flera tusen år före? Hur är det relevant?
Look, det är spoilers och skit att svara, men det är relevant och det är MAGISKT BRA. Spela inte 1:an, bara 2:an. Det är helt olika författare och grejer. Men 2:an ställer hela Star Wars i ett annat filosofisk ljus på det bästa möjliga sättet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Alltså, nu är jag säkert lite långsam (jag har bara sett en 2-3 avsnitt), men hela upplägget med Mando och baby-Yoda är väl en väldigt nära ripp off på Lone Wolf and Cub?

Tycker den är bra hittils. Svårt att missa med så skamlös star wars western
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Look, det är spoilers och skit att svara, men det är relevant och det är MAGISKT BRA. Spela inte 1:an, bara 2:an. Det är helt olika författare och grejer. Men 2:an ställer hela Star Wars i ett annat filosofisk ljus på det bästa möjliga sättet.
OK om jag någon gång spelar ett dataspel igen finns det på min lista... ;)

(Det fanns det IOFS ändå, eftersom jag spelade ettan strax efter det kom och gillade det.)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Alltså, nu är jag säkert lite långsam (jag har bara sett en 2-3 avsnitt), men hela upplägget med Mando och baby-Yoda är väl en väldigt nära ripp off på Lone Wolf and Cub?

Tycker den är bra hittils. Svårt att missa med så skamlös star wars western
Tja, förutom att Mando inte haft någon social position motsvarande Ogami Itto, att de som jagar är ute efter barnet och inte honom, och att vi fortfarande inte egentligen vet särskilt många motiv.
Men på en väldigt ytlig nivå, visst. :rolleyes:
Om du tycker det är en ripoff får du göra dig beredd på många fler under seriens lopp. :cool:
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Barnet: Mamma mamma kan vi kolla på Shogun Assassin!
Mamman: Men nej älskling... det fattar du väl att du inte får… för den är för lång!

Inte att den är för blodig…? hahaha
liquid swords ftw
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det stämmer att dom till skillnad från LW&C är ute efter barnet (vilket gör hans plan att lämna barnet på Sorgan i avsnitt fyra urdum) men han har en socialt hög position: han är ju guildets ballaste.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jublar!? Vi blev ju skitskraja och fick en klump i magen. Vader är ett monster i den scenen. Helt omänsklig, som nåt ur Alien 1. Samtidigt som det här är pojken från Det Mörka Hotet... som har gett upp allt.

Vi har ju visst sett dom förr btw. I ep4.
Känslan jag har i den senen är inte höh höh Vader är ball utan nej nej nej snälla låt dom komma undan och med disketten i behåll. Så dom kan rädda Alderaan♥♥♥♥
Ja alltså Adam Blampied uttryckte det ganska bra när han sade "Yay! Darth Vader. I remember him from my childhoo... No wait... Oh no. This is really bad!"

Vader är cool. Som bad guy. Lite som Killmonger i Black Panther. Han är skurken. Men han är karismatisk och cool. Men om man hejar på honom har man nog missuppfattat något. Han vill genom massmord göra sig själv till diktator över världen. Men filmen blir bättre för att han är med i den och är underhållande.

Tyckte Rogue One överlag var bäst av de nya filmerna. Av flera anledningar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Men om man hejar på honom har man nog missuppfattat något.
Varje gång jag riskerar att tycka bra om eller hejja på Darth Vader så behöver jag inte göra mer än att påminna mig om hur han var som trulig helt-jävla-dum-i-huvudet-tonåring spelad av en skådespelare med en av världens mest genuint osympatiska utstrålningar.

Alltså, alldeles bortsett från att han är en vidrig diktator så är han ju också Hayden Christensen. Hayden Christensen, man!
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Vilket antagligen är en av anledningen till att ingen berättar planen för dem heller.

Det finns ingen anledning att berätta planen för Poe ens när han går bananas. Om rebellerna inte kan låta bli att slåss inbördes finns det ingen rebellröresle att leda. Allt är då redan kört.

Och vi vet ju faktiskt inte vad Holdo hade för plan för att ta hand om Poe. Hon blev kanske avbruten av Leia.

Missförstå mig rätt: jag älskar Poe, jag gillar att han är en idiot. Jag har bara ingen förståelse för nån som tycker att Holdo borde lite på honom =D
Att säga "Jag har en plan, lita på mig, gå och gör den här saken, den är viktig för planen (även om den inte är det)" är inte att lita på honom. Det är att vara en kompetent ledare. Det är som sagt inte att Poe inte är idiot som filmen missar, det framgår tydligt. Det är att hon inte heller är duktig på sitt jobb för att filmen tycker att det är viktigare att lura åskådaren än det är att låta henne kunna kommunicera med sina underordnade, vilket är grundläggande för goda militära befäl i krigstid. Jag talar alltså inte om Poe utan de andra högre officerarna som är med i myteriet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Att säga "Jag har en plan, lita på mig, gå och gör den här saken, den är viktig för planen (även om den inte är det)" är inte att lita på honom. Det är att vara en kompetent ledare. Det är som sagt inte att Poe inte är idiot som filmen missar, det framgår tydligt. Det är att hon inte heller är duktig på sitt jobb för att filmen tycker att det är viktigare att lura åskådaren än det är att låta henne kunna kommunicera med sina underordnade, vilket är grundläggande för goda militära befäl i krigstid. Jag talar alltså inte om Poe utan de andra högre officerarna som är med i myteriet.
Well... det var nog ett år sedan jag såg den nu, så mitt minne är eventuellt en smula luddigt. Jag minns det som fullkomligt rimligt givet hur situationen gick till, men jag avhåller mig från vidare protester tills jag sett om den.
 
Top