Jupps, "vad gör man" har börjat klarna. Primärt är man licensierad av ett magikollegium att söka upp icke-kollegiala magiker elelr kollegiala magiker som ställer till stök och antingen få dem att sälla sig till fållan eller se till at de slutar.
En slags "magipolis" alltså. Naturligtvis kommer kollegierna att skicka ut sina poliser på andra undersökande aktiviteter, de är ju de som är mest erfarna att springa runt och hitta saker.
Det kommer att finnas flera olika magi-kollegier, med olika inriktning om hur att bete sig och vilka typer av magi de faktiskt undervisar i. Jag är inte helt klar på i vilken utsträckning de kommer att tycka sammarbete över kollegiegränser är bra, men det ger sig.
Jag har en del magisystem mer klara.
Just nu:
Spirit Magic:
* Prata med andar (döda eller naturandar)
* Få andar att påverka naturen i enlighet med magikerns vilja
Elemental magic:
* Frammana elementarkrafter
* Forma elementarkrafter
* Skingra elementarkrafter
"damage magic" (inget bra namn, än, men jag lutar åt "blood magic"):
* Magi som använder smärta, blod och död för att påverka naturen. Typiska effekter är skapande av smärta, helande, animering av döda, skapandet av magiska atrefakter och liknande.
* Eventuellt kommer jag expandera kraftkällorna till att omfatta även andra starka känslor (sex, lycka, förälskelse, typ).
"Process magic" (inget bra namn, än):
* Långsam magi.
* Inga besvärjelser, man har ett antal luckor som skall fyllas med önskningar, alla ska vara upptagna, minst en skall vara negativ för RP:n.
* Representerar det undermedvetnas kraft p&aruing; omvärlden.
* Sker, i princip, mellan speltillfällena