Nekromanti Magispel?

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Jag har vaga funderingar på att bygga ett magispel, där (i princip) allt sker med olika sorters magi. Jag har en två-tre olika magisystem på lager som bodre må bra av att skrivas ner.

Nu, frågor:
1) Finns det intresse av att ha (ett till) magikerspel, där ickemagiker är perifera bifigurer?
2) Finns det folk som har lust att få utkast skickade till sig med oregelbundna mellanrum?
3) Svenska eller engelska?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"1) Finns det intresse av att ha (ett till) magikerspel, där ickemagiker är perifera bifigurer?"

Förutsatt att det görs väl, ja!

"2) Finns det folk som har lust att få utkast skickade till sig med oregelbundna mellanrum?"

Det kan jag inte svara på. Jag vill inte ha det hemskickat, men gör som Marco och jag och posta små utdrag här.

"3) Svenska eller engelska?"

Svenska.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Så länge det skiljer sig från de som finns, självklart!

Vad tänkte du för miljö?

Instämmer med Krille i att posta sånna utkast här, det är väll det här forumet finns för?

Och när det gäller språk föredrar jag svenska, men se där till vilka som ska spela det, har du en bunt britter du ska spela det med, skit i oss och skriv på engelska...
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Heh. "Hoppas kan man ju".

Jag kan naturligtvis posta mindre bitar som inlägg och peka folk på en evolverande PDF (eller, kanske, HTML).

Så en och en halv röst för svenska, än så länge (borde om inte annat vara bra övning för att behålla modersmålet).
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Precis som Gunnar så undrar jag vad för miljö du har tänkt dig? (psst! psst! Hellblazer ... )

Svenska är väl att föredra. Om du sen vill erövra världen så är ju en översättning på sin plats.

Att ha en PDF eller liknande dokument som uppdateras är helt OK för min del.

Vad för magisystem skall du använda?
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
"Vad" or "Var" är en smula oklara, men det klarnar sakta.

"Vilket magisystem"? Jag har mellan två och fyra system, komplett olika, som ska in, som olika magiskolor (fan, samma regler, olika besvärjelser är inte olika "magiskolor", det är blott och bart olika preferenser).

Ett lär bli ett traditionellt "rapa besvärjelselistor", ett är baserat runt "en färdighet för att dra kraft, en för att forma, en för kontroll och en för att förlänga".

Ett jag funderar på saknar faktiskt komplett färdighetsslag och har ingen magi som händer snabbare än "ett dygn". Det verkar BALLT, men kräver en smula bokföring vid sidan av, så jag vet inte om det kommer med.
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
NB, en av orsakerna till att jag ens funderar på "svenska" eller "engelska" är att jag dagligen befinner mig i engelskspråkiga miljöer, emedan svensktalade dito är långt borta. Inte ens frugan pratar svenska, så det lilla jag ser är här och i LysKOM...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
1) Man kan inte ha för många spel med magiker! Dock, om jag skulle släppa idas jobba på ett skulle jag först ha klart för mig vad som skilde mitt spel från Ars Magica, så jag inte bara byggde ett nytt AM.

2) Jepp, vill inte lova något om att faktiskt ge respons på materialet dock, nu ser det ut som jobbet håller på att börja ta mer tid igen. Och när jag är ledig skriver jag på Höstdimma och försöker finna tid att spela lite också. Men läser igenom i mån av tid och skickar kommentarer därefter gör jag gärna.

3) Det som kommer mest naturligt för dig, om det blir aktuellt så går det ju bra att översätta spelet när det väl är klart.
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Jupps, "vad gör man" har börjat klarna. Primärt är man licensierad av ett magikollegium att söka upp icke-kollegiala magiker elelr kollegiala magiker som ställer till stök och antingen få dem att sälla sig till fållan eller se till at de slutar.

En slags "magipolis" alltså. Naturligtvis kommer kollegierna att skicka ut sina poliser på andra undersökande aktiviteter, de är ju de som är mest erfarna att springa runt och hitta saker.

Det kommer att finnas flera olika magi-kollegier, med olika inriktning om hur att bete sig och vilka typer av magi de faktiskt undervisar i. Jag är inte helt klar på i vilken utsträckning de kommer att tycka sammarbete över kollegiegränser är bra, men det ger sig.

Jag har en del magisystem mer klara.

Just nu:
Spirit Magic:
* Prata med andar (döda eller naturandar)
* Få andar att påverka naturen i enlighet med magikerns vilja
Elemental magic:
* Frammana elementarkrafter
* Forma elementarkrafter
* Skingra elementarkrafter
"damage magic" (inget bra namn, än, men jag lutar åt "blood magic"):
* Magi som använder smärta, blod och död för att påverka naturen. Typiska effekter är skapande av smärta, helande, animering av döda, skapandet av magiska atrefakter och liknande.
* Eventuellt kommer jag expandera kraftkällorna till att omfatta även andra starka känslor (sex, lycka, förälskelse, typ).
"Process magic" (inget bra namn, än):
* Långsam magi.
* Inga besvärjelser, man har ett antal luckor som skall fyllas med önskningar, alla ska vara upptagna, minst en skall vara negativ för RP:n.
* Representerar det undermedvetnas kraft p&aruing; omvärlden.
* Sker, i princip, mellan speltillfällena
 
Top