Nekromanti Magiska vapen - inte bara "ett vassare svärd"

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Hans E Magnusson said:
Viktigast är ju att +1 vapnet är effektivt mot varelser som är immun mot vanliga vapen.
Efter att ha funderat vidare ett tag så känns ju det här som en av de viktigaste egenskaperna som i princip alla magiska delar i alla rollspel jag har läst så vitt jag minns. Att magiska vapen kan skada varelser som normalt är immuna mot skada.

Och är inte det här en väldigt kraftfull sak i sig? Helt plötsligt håller du i ett vapen som kan parera ett anfall från ett spöke, och till och med anfalla tillbaka.

Det är till och med så att jag nu känner att det här är en alldeles för underutnyttjad egenskap. Man borde göra en mycket större poäng av fiender som inte kan skadas med vanliga vapen, så som spöket som vaktar skattkammaren, så att rollpersonerna _måste_ jaga upp ett magiskt vapen för att ens kunna komma vidare. Det här hade ju kunnat vara riktigt spännande, men istället brukar magiska vapen vara så vanliga att när man väl kommer till det här spöket så är det egentligen bara en fråga om vilka det är som behöver bry sig om att slåss mot det, snarare än OM de kan slåss mot det.

Så inte nog med att magiska vapen finns i ett alldeles för stort överflöd i de flesta spel (jämfört med vad "fluffet" påstår), de är dessutom underutnyttjade i handlingen.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Faaaan jag lät mina spelare ha ihjäl en gast med vanliga vapen.... Men då sa jag iofs att den hade tagit fysisk form som ett människoformat dammoln.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,486
Tomatalven said:
Faaaan jag lät mina spelare ha ihjäl en gast med vanliga vapen.... Men då sa jag iofs att den hade tagit fysisk form som ett människoformat dammoln.
Är de säkra på att den verkligen är död och inte bara fejkade för att leka med dem? :gremwink:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Tomatalven said:
Faaaan jag lät mina spelare ha ihjäl en gast med vanliga vapen.... Men då sa jag iofs att den hade tagit fysisk form som ett människoformat dammoln.
Attans bananer! Det där hade ju kunnat bli så stämningsfullt och härligt, just att den tagit form som ett dammoln. Du hade kunnat beskriva hur deras vapen bara gled igenom dammolnet och hur små puffar av damm slog upp från slagen bara för att sugas upp av den större dammkroppen igen.

Det hade verkligen varit ett perfekt läge för att visa hur värdefullt ett magiskt vapen skulle kunna vara även utan andra förmågor än att just skada en gast.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ja verkligen... Alltså hoppas de glömmer det så jag kan köra med att spöken inte skadas av vanligt stål i framtiden... Det fanns faktiskt också ett magiskt vapen rätt nära dem, vaktat av dungeonens farligaste monster!!
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Problemet är väl den inbyggda inflation som motståndarna ger?
Motståndarna måste antingen bli värre monster eller kraftigare NPC´s... med magiska vapen.

I Dod 3.5 så är det endast på Low level som magiska vapen +1 har en WOW effekt.
Vid level 4 wizard kan jag göra rätt intressanta magiska föremål själv. På min själs och börs bekostnad.

Men mycket ligger i att inte låta spelarna FÅ allt. Utan att få den att kämpa för det dom vill ha.
 

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Tycker om Magus klassens arcetype bladebound i Pathfinder just för det här.

När du nr level tre aktiveras ditt Black blade.

Blackblade är ett magiskt vapen som blir bättre ju högre level du blir. Dock är förhållandet mer av respekt istället för master/slave.

Hur som det jag gillar är de inte bara får mer i skada(vilket dne får i brund) men även att man kan spendera arcana för att få den att göra annu mer. Men i och med att svärdet är en familjar med så får dne även annat. Den får egna stats i cahrisma, inteligens, den lär sig språk och får mer specialeffekter som visar på symbiosen mellan Magusen och hans svärd.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
D&D har långa, LÅNGA jävla listor på specialförmågor som vapen kan ha. I suggest checking those out. 4E har vanligen roligare skit än 3.5, förutom i vissa fall.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Såg tråden bumpas...

Tzunami Blade

Att se detta svärd dras är att se sin egen undergång. Du ställs inför en oförnekbar syn av en horisontbred, 30 meter hög, skummande nattsvart flodvåg fylld av lemlästade runtslungade kroppar. Att svärdet bragt tusen och åter tusen om livet sedan tidernas begynnelse står var och en fullständigt klart. Att fly för sitt liv är kanske en möjlighet, men vart? Ingen säker plats kan nås i tid.
Välj en plats att dö, din tid är nu.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Kraetyz said:
D&D har långa, LÅNGA jävla listor på specialförmågor som vapen kan ha. I suggest checking those out. 4E har vanligen roligare skit än 3.5, förutom i vissa fall.
Verkligen? Och här har jag alltid dömt ut D&D som den värsta boven i +1träsket :gremlaugh:

Jag kanske borde ta och sätta mig och verkligen läsa igenom regelböckerna någon gång och se vad för guldklimpar som döljer sig där.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
wallahad said:
Problemet är väl den inbyggda inflation som motståndarna ger?
Motståndarna måste antingen bli värre monster eller kraftigare NPC´s... med magiska vapen.
Vilket också är ett stort problem som jag stör mig på, men jag har inte orkat starta en egen tråd om det än =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
SakaraA said:
Blackblade är ett magiskt vapen som blir bättre ju högre level du blir.
Låter lite som samma tänk som i Earthdawn. Jag gillar verkligen det konceptet och funderar en del på hur man kan utveckla det lite mer rent regelmässigt i den still jag vill ha utan att övergå till rent friformsflum.

Att dessutom stoppa in funktionen med intelligenta vapen i det här sammanhanget gjorde det ganska roligt, där svärdet nästan blir att betrakta som en rent karaktär. Något jag verkligen måste sätta mig ner och fundera över.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Ett sätt jag kan tänka mig att bromsa inflationen med är helt enkelt att Rollspela tillverknings processen mer än DoD 3.5´s : Insert Money & part of your soul * Spells = Magic item.

Om spelaren måste hämta malmen fr dvärgarna, slip stenen från döda havet och låna Jätte smedens hammare för att tillverka föremålet?

Att hela processen är en del av det special beställda bladet gör, som tråden varit inne på tidigare; Värdet i historian blir så oändligt mycket mer.

Sedan till en liten detalj till; Master crafted, som DoD kör med.
Svärdet är inte ett vanligt svärd. Det är ju i grund utförandet ett svärd gjort av en mäster smed.
Tänker er ett svärd med damaskus klinga. Smide
Redan där bör spelarna reagera på att svärdet inte är ett dussin svärd.
 
Top