Nekromanti Magiska vapen - inte bara "ett vassare svärd"

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Något jag tycker är förbaskat tråkigt i rollspel är när magiska vapen innebär "+1 på skada, räknas som magiskt". Vadå +1 i skada? Är det vassare än andra svärd? Klubbigare än andra klubbor? Är det intelligent och "hjälper till" att träffa fienden? I så fall, finns borde det inte gå att göra vapnet förbannat (dvs argt) genom att exempelvis inte putsa det då och då?

Och det känns märkligt att i en värld (De flesta spelvärldar) där magiska föremål sägs vara "extremt sällsynta och mäktiga" så dräller det av generiska +1 vapen.

Jag tycker att magiska vapen borde ha någon slags faktiskt magisk effekt, inte bara vara en lite bättre variant av ett vanligt vapen. Så vad jag vill ha lite hjälp med är olika magiska effekter som en magiker skulle kunna tänkas lägga in i ett "magiskt vapen" som inte bara har med att göra det "bättre" att göra. Även dessa kan ju förvisso funka, tillsammans med en tillräckligt kreativ beskrivning av VARFÖR det är ett bättre vapen. Det här är inte tänkt till något specifikt spelsystem, så jag är rädd att ni får hålla effekterna lite mer generella.

Så:

Effekt: Mer i skada
Beskrivning: Sjukt kreativ förklaring på HUR vapnet gör mer i skada.

Effekt: Lysande klinga
Beskrivning: Svärdet känner av när orcher kommer i närheten och börjar lysa med ett klart, blått sken.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det viktiga, skulle jag säga, för att göra ett vappen ballt, är att det har en historia. Sen kan det kvitta om det är magiskt eller inte, ta grejerna här som exempel.

That being said, bäst av allt är givetvis Artifacts i D&D, som inte bara har en historia, utan en personlighet. Här är mitt bästa exempel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Det är en mycket bra poäng du har, och efter att ha läst lite på de där länkarna håller jag ju med fullt ut att det viktigaste för ett vapen är historian bakom det, något man kanske också borde vara bättre på att låta rollpersonerna forska fram på något sätt (om inte allt avslöjas i någon slags vision när någon tar i vapnet första gången).

/Edit/ Och även vara bättre på att göra med "vanliga" vapen de stöter på, i den utsträckning man kan förvänta sig det av sina spelare (det varierar så mycket från person till person). Nu kände jag att jag till och med skulle vara beredd att ge en XP-bonus (beroende på spelsystem) till de som hittar på intressanta bakgrundshistorier även till sina ordinära vapen.

Tänkvärt inlägg som fick mig att börja fundera. Tack Ymir!
 

Kaffe å Cigg

Veteran
Joined
8 Oct 2007
Messages
80
Lite för lat, seg osv just nu för att orka beskriva ordentligt, men egna favoriter bland magiska vapen är att ha "BRYT" inlagt, alltså något som sänker brytvärde (jag vet jag är Drakar och Demoner-skadad) på målet. Levande varelser påverkas inte, däremot rustningar, sköldar och vapen...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Rulla upp ett slumpat magiskt vapen:

A. Vad vill ditt vapen?

1. Erövra,
2. Ligga på en så stor hög guld som möjligt.
3. Döda en specifik sorts person. Tex, krigare eller präster.
4. Döda så många som möjligt.
5. Döda sin bärare.
6. Bli förvandlad till en humanoid.
7. Skydda en plats, tex en stad eller ett rike.
8. Förstöra andra magiska vapen.
9. Förstöra världen.
10. Bara hjälpa bäraren.

B. Vilken sorts vapen är det?

1. Långsvärd.
2. Kortsvärd.
3. Hand och en halv svärd.
4. Tvåhandssvärd.
5. Dolk.
6. Yxa.
7. Spjut.
8. Lans.
9. Lie
10. Morgonstjärna

C. Vilket material är vapnet gjort av?

1. Silver.
2. Sjärnstål.
3. Magisk aldrig smältande is.
4. De dödas själar fångade i metall.
5. Helvetesstål.
6. Järn.
7. Brons.
8. Köttet från döda gudar.
9. Ben från en drake.
10. Svärdet består av ett kraftfält och har inget egentligt blad.

D. Hur intelligent är ditt vapen?

1. Nästan inte tänkande alls.
2. Som en katt.
3. Som en ganska dum hund.
4. Som en väldigt intelligent hund.
5. Som ett fyraårigt barn.
6. Som ett 10 årigt barn.
7. Som en genomsnittlig människa.
8. Som en genomsnittlig alv.
9. Som en genomsnittlig drake.
10. Som en genomsnittlig gud.

E. Vilka speciella förmågor har ditt vapen?

1. Sprutar eld.
2. Sjunger en sång som driver tillbaks odöda.
3. Skär genom allt.
4. Flyger till bärarens hand när denne säger dess namn.
5. Förintar alla andra vapen som rör det.
6. Ger bäraren omöjlig styrka.
7. Gör bäraren omöjlig att skada förutom med magi och magiska vapen.
8. Kan frysa saker till is.
9. Lyser när en viss sorts fiende är nära, gör också extra skada på denna fiende.
10. Förvandlar vatten det rör till vin.

F. Vad heter ditt vapen? Rulla en gång på varje lista och sätt ihop dessa ord till ett namn.

1. Demon-
2. Guda-
3. Dansande-
4. Omöjliga-
5. Storm-
6. Döds-
7. Ben-
8. Dra-
9. Himla-
10. Helvetes-

1. -kaparen.
2. -klyvaren.
3. -stålet.
4. -bannen.
5. -krossaren.
6. -bringaren
7. -dansaren
8. -besten
9. -spillran
10. -briljansen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Effekt: Explosioner!
Beskrivning:När svärdet träffar ett annat vapen skapas en explosion riktad mot motståndaren. detta gör det farligt att blockera inkommande svärdshugg från detta vapen.

Effekt: Själabsorption.
Beskrivning: Den senaste personen som dödas av vapnet fångas i det. Denna person torteras fruktansvärt av att slitas ut ur den naturliga ordningen. Personen kan tala om vapnet kan tala med vapnets bärare om denna tillåter det men måste då svara ärligt på alla frågor som ställs. När vapnet dödar någon annan släpps själen som för tillfället var fångad i vapnet fri.

Effekt: Självmords attack.
Beskrivning: Om vapnets bärare talar ordet som är skrivet på vapnets blad sprids svarta blixtar från vapnet genom bärarens kropp. Bäraren exploderar sedan i en fruktansvärt stor explosion och lämnar bara kvar vapnet som är helt oskadat.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Drakenmalice

Effekt: Mer skada, gör skada som drakeld.

Det här långsvärdet har ett fäste med ett drakmotiv och har även drakoniska runor skrivna på bladet. Svärdets blad verkar vara gjort av stjärnmetal med ett fäste av drakben. Runorna på bladet flammar till som av en inre eld när det svingas mot en fiende som bäraren försöker döda. Det finns mycket få legender om svärdet och de få gånger det nämns är det ofta kopplat till riddare som försvann och som man antog dog i strid mot drakar.

Detta beror på att Drakenmalice förvandlar bäraren till en drake med tiden. Till en början är det själsligt, bäraren blir mer vildsint och mer förtjust i guld och skatter. Men med tiden förändras hans personlighet tills en dag hans skin faller av och han antar sin nya drakoniska form.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Quaerō organum:

Quaerō organum eller "organ sökaren" är ett svärd designat av en elak djävel och svärdet är byggt för att göra en enda sak, hugga kulorna av en motståndare. Svärdet får en critical hit tregånger så lätt som ett vanligt vapen och när det critar hugger det av fiendens familjejuveler.

Om du använder det här vapnet ändras ditt alignment automatiskt till chaotic evil eller motsvarande.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Mūtāre:

Ingen har egentligen någon aning om vem som smidde det här svärdet men det har inte hindrat legender om att både kaos gudar och demonherrar är ansvariga. Svärdet har ett fäste och en skida av bly, själva bladet verkar vara av polerat stål som skimrar i alla regnbågens färger.

Så vad gör svärdet? Det muterar alla det träffar. Svärdets blad verkar vara ren kaosmagi given fysisk form. Varje träff bringar offret en fruktansvärd ny mutation.

1. Rulla 1d6. Offrets huvud blir på 1-3 jättestort och på 4-6 jättelitet.

2. Offrets hud blir en märklig färg.

3. Rulla 1d6. På 1-2 förlorar offret allt sitt hår, på 3-4 blir offrets hår förvandlat till metall och på 5-6 blir offrets hår ormar.

4. Offrets ögon smälter. Rulla 1d6. På 1-2 får offret insektsögon, på 3-4 får han nya kattögon och på 5-6 är han blind.

5. En av offrets lemmar förvandlas till en tentakel.

6. Offrets skin blir genomskinligt.

8. Rulla 1d6. På 1-3 krymper offret till en dvärgslängd och på 4-6 växer han till en jättes storlek.

9. Offrets hals blir jättelång.

10. Offrets kött blir mjukt och formbart som lera.

11. Rulla 1d6. På 1-3 blir offrets tänder blir långa och vassa som ett rovdjurs. På 4-6 smälter offrets tänder,

12. Offrets fötter blir enorma.

13. Offret blir en hermafrodit.

14. Offret får öppna sår som det ständigt rinner var ur.

15. Offret får 1d12 nya lemmar. Rulla 1d6 och se vilket djur lemmarna kommer från. 1. Spindel. 2. Björn. 3. Bläckfisk. 4. Fågel. 5. människa. 6. blandat av de första 5.

16. Offrets skugga förändras till den av ett fruktansvärt monster.

17. Offrets ben blir mjuka och han rör sig som en hög spagetti.

18. Offrets ben börjar växa ut genom hans kött i smärtsamma spikar.

19. Offrets hjärna växer ut ur hennes skalle och ligger nu på utsidan av hennes huvud.

20. Rulla 2 gånger och ta båda.
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Det Ylande Stridsgisslet.

Effekt: Distraherar motståndarna, vilket gör det lättare att träffa dem (sänker deras försvar eller ökar din attack, beroende på vilket som är enklast att göra regelmässigt). Kan också vara användbart i situationer där man vill hota någon.

Beskrivning:
Handtaget ser ut att vara ett grovt lårben från någon svåridentifierad varelse. Band av mörkfläckig läder har lindats kring benet för att göra handtaget mer greppvänligt. Kedjan till stridsgisslet är gjort av svart stål. Stridsgisslets huvud ser ut som en stiliserad, skrikande skalle.

När man snurrar på stridsgisslet börjar skallen yla på ett förskräckligt vis. Varje gång vapnet används för att döda något ändras huvudet till att likna det senaste offret och ylandet låter som offrets dödskrik. Används vapnet för att slå ihjäl en stum varelse kommer den istället ge ifrån sig ett ljud som är så hemskt att även vapnets bärare blir distraherad.

Den Giriga Dolken

Effekt: Dolken hjälper sin bärare att hitta skatter. Bäraren vet intuitivt hur mycket saker är värda, och hur mycket pengar och värdesaker någon bär med sig. Dolken är dessutom farligare mot det rikaste målet i närheten, även om det är en allierad eller en civil. I trånga stridssituationer kan misslyckade attacker leda till att dolken passar på att sticka det närmsta och rikaste målet istället för det tilltänkta målet.

Beskrivning: Dolken är rätt lång för en dolk, och har en böjd (men fortfarande dubbeleggad) klinga. Med lite fantasi kan den böjda klingan liknas vid ett girigt leende. Handtagets motvikt är en stor rubin som greppas av en gyllene hand. Resten av handtaget är format för att likna underarmen som hör ihop med den greppande handen. Dolken saknar "parerstång" och handtaget går därför direkt över till klingan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Magiska fantasyvapen känns ju ganska gjort och så, men magiska moderna vapen är rätt coolt. Här är mitt försök:

Colt Aeternity
Samuel Colt själv smidde sex stycken Aeternity på sin ålders höst i ett försök att skapa den perfekta revolvern som skulle representera hans livsverk när han var död. Han tog hjälp av en indiansk medicinman och lade bokstavligt talat ned sin själ i sitt verk och den splittrades i sex bitar och smiddes in i revolvrarna. Varje revolver har sedan dess haft sin egen historia, vilket man kan erfara om man får tag på en. Varje person som dör med en Aeternity i handen får nämligen sin själ fångad i revolvern för evigt. Varje själ gör revolvern mäktigare när dess revolverskicklighet adderas till de som redan finns fångade. Denna skicklighet finns till användarens förfogande. Man kan kontakta de fångade själarna och höra dem berätta sin historia. Samtliga är dock fast för evigt och ber bäraren att hitta ett sätt att förstöra revolvern och släppa dem fria. Det enda sättet att förstöra en Aeternity är att samla ihop alla sex och återskapa Samuel Colts själ.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Det är väl obligatoriskt i en sån här tråd att någon slår ett slag för Earthdawns system för magiska föremål så jag tar och gör det nu.

Det bästa med magiska prylar i Earthdawn är att de blir kraftfullare när man investerar erfarenhetspoäng i dem. Man slipper därför slit och släng-mentaliteten där rollpersonen, efter att ha fått tag i ett +2 svärd, ger bort sitt gamla +1 svärd till en henchman eller nåt.

Eftersom man låser upp något nytt på varje nivå blandas standardbonusar så som bättre skada eller ett höjt försvarsvärde med mer udda grejor. Minns tex en magisk stav med snidade mönster längs hela sin längd. På nivå X kunde man rulla staven på mjuk mark så att dess avtryck blev en karta över arean där man befann sig.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Man verkar ju i D&D Next i alla fall sträva för att vapnen ska vara mer unika, ha bakgrund etc (se http://www.wizards.com/dnd/Article.aspx?x=dnd/4ll/20121008 ), och även gå mot mindre "julgranseffekt". Magiska vapnen av en viss nivå ska inte vara ett krav för att klara sig mot ett visst motstånd på en viss level, osv.

Men vad du verkar mena är ju att vapnen skulle vara vad som i D&D kallas "intelligent weapons", och det är jag inte alls särskilt förtjust i. Visst, ibland är det nog passande, men skulle det inte bli lite tjatigt om alla vore så?

Det där med att det dräller av +1 föremål i vissa spelvärldar är ju ett elände, liksom att det ofta saknas logik för vem som skapar dem osv. Det är mest ett bevis för att de som konstruerar spel är omedvetna om hur en verklig ekonomi fungerar, eller bara skiter i det.

Om man vill ha en spelvärld där det fullkomligt dräller av magiska pryttlar så vore det ju coolt att man t ex vet från vilken "fabrik" de kommer osv. Kanske borde passa bra med lite steampunkigare känsla då, lite åt Eberron-hållet kanske (en av de mest genomtänkta spelvärldarna för D&D) :gremsmile:
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Kolla på magiska föremål i Earthdawn. Jag tycker de är coola.

Finns en del mer generiska saker som lite helande drycker och sånt men de flesta av dem kräver investeringar från spelare/rollperson.

EDIT: Umpf, ninjad av Gordeg ser jag. Åter igen borde jag läst tråden till fullo innan jag svarade på första posten :gremsmile:

Cog.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Historia är viktigt och stämningshöjande, men användbarhet är också viktigt. Varför ska magiska vapen göra "mer skada"? Det är ju inte särskilt användbart. Ett svärdshugg är tillräckligt dödande ändå. En pilbåge som skjuter energipilar är däremot användbart eftersom du inte behöver pilar. Det går dessutom fortare att ladda om också.

Kniv som skalar potatis av sig själv

Filékniv som steker köttet samtidigt som man skär (den gör givetvis brännskador i strid)

Svärd med inbyggd levitation i svärdsskidan. Svärdets vikt är trots allt bara av godo när du tänker slå någon med det.

Sköld som inte kan gå sönder

Sköld som får alla projektiler inom 30 meters radie att falla ned på marken invid kastaren.

Stålhandske som hettar till när någon ljuger för bäraren. Till slut bränner den fast i köttet på bäraren och är omöjlig att avlägsna.

Piska som även kan skada andeväsen. Givetvis utstrålar den ett blixtrande ljus varje gång den svingas.

Jag gillar klassikern - Ett svärd/en stav/ett timglas med fångade själar i. Den kan man göra många äventyr med.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Cogitare said:
Kolla på magiska föremål i Earthdawn. Jag tycker de är coola.
Nu hade ju Gordeg hunnit före dig, men annars är inlägg av typen "kolla in det där spelet" inte till något särskild hjälp om du inte förklarar hur det fungerar i det spelet också :gremwink:
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
God45 said:
D. Hur intelligent är ditt vapen?
2. Som en katt.
3. Som en ganska dum hund.
4. Som en väldigt intelligent hund.
Vilken osedvanlig slapphänt lista. Jag ser ingen som helst anledning till varför en lista över olika nivåer på intelligens dessutom måste vara en partsinlaga i debatten hur smarta hundar respektive katter är. :gremfrown:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
CapnZapp said:
God45 said:
D. Hur intelligent är ditt vapen?
2. Som en katt.
3. Som en ganska dum hund.
4. Som en väldigt intelligent hund.
Vilken osedvanlig slapphänt lista. Jag ser ingen som helst anledning till varför en lista över olika nivåer på intelligens dessutom måste vara en partsinlaga i debatten hur smarta hundar respektive katter är. :gremfrown:
 
Top