Nekromanti Magiska föremål

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Är det någon som sitter inne på magiska föremål att använda? Av den enklare typen, inte ärkemegaartefakten Bertil.
 

Terenor

Veteran
Joined
3 Jul 2015
Messages
27
Ett enkelt magisk föremål som jag kan tänka mig är ett vapen eller en bit rustning som gjorts oförstörbart med den alkemiska processen "Perpetuell indestrukibilitet". Det kan helt enkelt enbart förstöras med magi eller magiska vapen. Varför är detta praktiskt? Jo man kan ju göra en sköld eller stångvapen som inte längre har egenskapen bräcklig, eller så kanske man kan smida ett svärd som är lättare och skarpare då man inte längre behöver oroa sig för att det går sönder eller att eggen blir slö.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Lite av grejen med Eon är ju att magiska föremål och sådant finns i väldigt begränsade mängder. På många sätt och viss så har det alltid känts som, för mig i alla fall, att magiska föremål i Eon är lite "allt eller inget" type av grejer. Och med det så menar jag att där finns igentligen inte särsklit mycket magiska föremål som inte är utav ärkemegaartefakt nivån, de flesta är kraftfulla artefakter.

Det är helt enkelt inte något som är så pass mundant, vanligt, etc, i Mundanas värld... som det är i t.ex Dungeons and Dragons världar.

Med det sagt så är där ju inget som hindrar en SL från att göra det till något mer vanligt i sin Eon värld. Men då tror jag att man måste antingen själv skapa en mängd olika effekter och nivåer av dessa effekterna, vad det kostar (om man vill att spelare ska kunna "köpa" dessa effekterna), etc. Och sedan lägga dessa på föremål vid behov. Snarare än att skriva ner några hundra olika typer av magiska föremål.

Blir lättare att skapa effekterna och sedan lägga dem på ett föremål som SL/Spelare vill ska vara magiskt. En annan grej man kan göra är ju att kolla magiska föremåls listor från andra spel, och sedan konvertera dem över till att funka i Eon.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Jag tänker mig något i stil med vad Cerenor uttryckte. Föremål med alkemiska preparat som säljs för förmögenheter. Megahugaherrejössesartefakter känns inte Eon.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
*mixtrade lite med tidigare inlägget, så en edit han gjorde kom in efter du läste och svarade till övriga meddelandet... så klipper ut den och planterar den i ett eget inlägg* XD


Det finns en risk dock ifrån att det kan bli för mycket, för starkt. För Eon IV har ju redan lite lätt etablerad att special föremål, och/eller väldigt väl skapade och/eller högkvalitets saker, kan ge plus på vad man gör. T.ex välgjorda dyrkar som ger +1T6 på att dyrka lås, eller kläder som smälter in bra i en viss omgivning vilket get +1T6 på att gömma sig i dessa områdena, etc. Så det kan bli lätt lite för mycket kaka på kaka om man lägger in "standard magiska föremål" på det också.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Du har helt rätt. Det skall vara ordentligt exklusivt och svåråtkomligt.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Det finns en svagare form av magiska föremål som skapas med riter eller ritualer och som då har en varaktighet. Kolla på exempelvis Daakriterna i grundboken: Udars lidande (s 230), S:t Benecents klinga (s 232) eller Antimons bane (s 236). Alla dessa tre skapar en förtrollning som håller i upp till en månad. Man kan utgå från dessa för att göra varianter som fokuserar mer på att förtrolla föremål istället för personer.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Det är ju bra. Jag tänker också på de som fanns i Eon III med ett begränsat antal laddningar.
 

metuzalem

Veteran
Joined
7 Aug 2015
Messages
39
Använd magireglerna, ge ett föremål en besvärjelse och sätt ett rimligt antal "laddningar" när laddningarna är slut kan en alkemist med tillgång till kongelat eller förmågan att alstra relevanta filament och "fylla på" föremålet. Detta har jag gjort ett par gånger under våran kampanj. tex, en fackla som tänder eld på sig själv med en aktiveringsfas och brinner i en viss mängd tid oavsett omständigheterna. ( kanske inte under vatten)

I vår kampanj fick en av mina spelares rp 10st slungstenar av typen drakdräparna använder för att jaga drakar, dessa kastades med färdigheten kastvapen och med en aktiveringsfas så exploderade de och orsakade kaos och förödelse i en liten area. Detta var långt innan magiintroduktionen och helt baserad på tidigare moduler till eon 1-3.
 
Top