Nekromanti Magikers minne

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Jag har förstått det som så att en druid har en hel lista med magier att välja på men kan bara memorera det antal besvärjelser som det står att i den lilla tabellen som står brevid yrket? är det tex så kan en druid lvl 5 kan memorera 5 st 0lvl, 3st 1lvl, 2st 2lvl och 1st 3lvl? Gäller detta system för de övriga yrkena? Jag förstod det där om att man kunde memorera en lägre magi istället för en högre och att man kunde memorera samma flera ggr. Påverkar ens Wisdom modifikation antalet besvärjelser?
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
<blockquote>"Jag har förstått det som så att en druid har en hel lista med magier att välja på men kan bara memorera det antal besvärjelser som det står att i den lilla tabellen som står brevid yrket?"</blockquote>

Korrekt.

<blockquote>"Gäller detta system för de övriga yrkena?"</blockquote>

De klasser som använder 'divine magic' (druider, clerics, paladins) har en lista de får välja spells att memorera från. Arcane magic fungerar annorlunda.

<blockquote>"Påverkar ens Wisdom modifikation antalet besvärjelser?"</blockquote>

Clerics och druids får bonus-spells för hög Wis (se sidan 8 i PHB), andra magi-användande klasser använder andra stats för bonus-spells.

Har du inte läst PHB ordentligt, pöjk? :)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
Vad gäller druiden, har du förstått helt rätt. De kan välja fritt från listan med druiders formler (sid 166-167) när de preparerar sina formler vid den tid på dygnet som de valt. Hur många och vilka formler de kan preparera anges mycket riktigt på tabellen för klassen. Man kan alltid fylla ett höggradigare utrymme med en låggradigare formel (men inte tvärtom, förstås) och kan välja flera kopior av samma formel (som var och en upptar ett formelutrymme). Hög visdom ger extraformler enligt tabell 1-1 på sidan 8.

Samma regler gäller i princip även de övriga formelkastande klasserna:
Jägare (Ranger) och Paladin - inga väsentliga skillnader
Präst (Cleric) - kan spontankasta läkeformler (eller tillfogaformler) istället för en preparerad formel. Väljer dessutom ytterligare extra formler från sina domänformler.
Magiker (Wizard) - får extraformler för hög Intelligens. Begränsad i urvalet av formler till de han/hon har skrivit in i sina formelsamlingar.
Trollkonstnär (Sorcerer) och Bard - preparerar inga formler utan spontankastar all magi. Mycket begränsade i urvalet av formler (tabellerna 3-17 respektive 3-5). Får extraformler för hög Utstrålning (alltså extra formelutrymme - inte extra "Spells known").

Det var väl i princip det hela.

/Mikael
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Magiker (Wizard) - får extraformler för hög Intelligens. Begränsad i urvalet av formler till de han/hon har skrivit in i sina formelsamlingar

borde inte magikern komma i håg sina spells?
fattar inte det där med att de försvinner...
är det en sådan kraft anstägning?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Man kan lätt tycka att en magiker inte skulle glömma bort sina formler så fort han lägger dem. Dock så har de förklarat det hela på ett mycket bättre sätt i 3e, och frångått termen "memorera", och ersatt den med "förbereda" (memorize/prepare på utrikiska).

Idén är att i början av dagen så förbereder magikern (eller prästen, eller druiden, eller vadsomhelsten) sina formler genom att lägga dem till kanske 95%, och endast utelämna en liten avslutande detalj. Senare under dagen när magikern behöver sin magi så utför han den lilla avslutande detaljen, och whoops så tar magin effekt. Det är därför de flesta formler går att lägga på någon sekund (en handling).
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
...frångått termen "memorera", och ersatt den med "förbereda" (memorize/prepare på utrikiska).
En liten översättningsdetalj. Det finns en stridshandling som heter "förbereda" (Ready på utrikiska), så prepare behöver heta något annat. Mitt eget förslag är helt enkelt "preparera".

/Mikael
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En liten översättningsdetalj. Det finns en stridshandling som heter "förbereda" (Ready på utrikiska), så prepare behöver heta något annat. Mitt eget förslag är helt enkelt "preparera".

Urg... det låter konstigt. IMHO funkar det utmärkt att använda samma ord på båda platserna eftersom att förbereda besvärjelser knappast kommer göras i samma kontext som att förbereda en stridshandling. Risken för missförstånd borde därför vara minimal...

Egentligen borde man kanske översätta Ready med "göra klar", med det blir kanske bökigt.
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
"Preparera" är absolut den bästa översättningen när det gäller besvärjelser. Som nämnts tidigare i den här tråden rör det sig om att lägga besvärjelsen i stort sett färdigt så att den kan utlösas med några få ord. "Förbereda" är för vagt i det sammanhanget.

Zawoud, fortfarande lika imponerad av Oldtimers ansträngningar
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jo, jag vet hur det fungerar. IMHO är det just det som gör att det passar illa med "preparera". Att man lägger en besvärjelse till 95% beskrivs utmärkt med "förbereda". Man förbereder dess slutliga användning.

Preparera betyder något annat. Mer synonymt med behandla eller bearbeta. Att använda den om D&D-besvärjelser låter i mina öron lika konstigt som att säga "Det här föredraget kommer gå bra; jag har preparerat det väl"...

Det är ingen stor sak... Man förstår ju vad som menas. Preparera låter dock alltför mycket som en anglocism för att jag skall trivas med det :gremsmile:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
[...] Man förbereder dess slutliga användning.

Preparera betyder något annat. Mer synonymt med behandla eller bearbeta. Att använda den om D&D-besvärjelser låter i mina öron lika konstigt som att säga "Det här föredraget kommer gå bra; jag har preparerat det väl"...


Låt oss se vad SAOB har att säga om "preparera":
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

bereda, tillaga.
1)
- (i förväg göra (något) i ordning (för något);
- (i förväg) underkasta (något) viss behandling eller göra (något) till förmål för viss verksamhet, särsk. i syfte att sätta det i lämpligt skick eller tillstånd;
- (genom extra åtgärder) göra (något) användbart (för visst ändamål);
- numera särskilt i fråga om (teknisk) behandling, varigenom något får en annan konsistens eller sammansättning, indränkes med något, förses med ett ytlager av något, blir hårdare eller motståndskraftigare o. d.

<hr></blockquote>


Så jag tycker att det stämmer väl in i sammanhanget. Jag kopplar till att göra ett preparat i labbet - man preparerar det prov man tagit för att kunna undersöka det. På samma sätt preparerar magikern sina formler för att kunna använda dem under dagen.


Preparera låter dock alltför mycket som en anglocism för att jag skall trivas med det

Det vet du väl att jag är allergisk mot anglocismer. De är inte alls min kopp med te... /images/icons/grin.gif

/Mikael
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Låt oss se vad SAOB har att säga om "preparera":
<blockquote>
bereda, tillaga.
1)
- (i förväg göra (något) i ordning (för något);
- (i förväg) underkasta (något) viss behandling eller göra (något) till förmål för viss verksamhet, särsk. i syfte att sätta det i lämpligt skick eller tillstånd;
- (genom extra åtgärder) göra (något) användbart (för visst ändamål);
- numera särskilt i fråga om (teknisk) behandling, varigenom något får en annan konsistens eller sammansättning, indränkes med något, förses med ett ytlager av något, blir hårdare eller motståndskraftigare o. d.
</blockquote>


Det låter rimligt...

Så jag tycker att det stämmer väl in i sammanhanget. Jag kopplar till att göra ett preparat i labbet - man preparerar det prov man tagit för att kunna undersöka det. På samma sätt preparerar magikern sina formler för att kunna använda dem under dagen.

Det passar IMHO ganska illa. Det som passar bäst av exemplen ovan är den första "(i förväg göra (något) i ordning (för något);" och det implicerar fortfarande (också imo) att det är ett existerande _något_ som förbereds för ett känt något.
Om det handlade om att man tog en existerande besvärjelseväv och i förväg anpassade den för en specifik situation skulle preparera passa utmärkt. Som det är, när man väver besvärjelsen från grunden tills det bara är ett par aktiveringsord kvar, tycker jag "förbereder" är en mycket bättre term.

Det är som sagt bara min högst personliga åsikt :)

Det vet du väl att jag är allergisk mot anglocismer. De är inte alls min kopp med te...

Verkligen? Det är inte bara som du rycker i mitt ben? /images/icons/wink.gif
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Lustigt, jag funderade under dagen på det här och kom fram till att "bereda" kanske var det bästa alternativet för att beskriva formelkastande, särskilt med de teologiska associationerna. Man kan jämföra med mässhandlingen (i katolsk och luthersk teologi) där mässoffret bereds under hela början av gudstjänsten för att sedan fullbordas genom instiftelseorden (men nu får jag väl Jack Chick &co över mig).

Det skulle också skilja bereda (=prepare) från förbereda (=ready).
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
men säg att hanhar kastat samma magi 300 ggr borde han då inte komma ihåg hur den ser ut?
om man då kör en magi från första början. hur lång tid tar den att kassta i sådan fall?
en magi som magic missile borde väl vara rätt lätt att komma ihåg?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

men säg att hanhar kastat samma magi 300 ggr borde han då inte komma ihåg hur den ser ut?

<hr></blockquote>


Det har inget med minne att göra. Det har att göra med att det tar en attans lång tid att kasta en formel, och att man därför gör det mesta i förväg. Det är ungefär som när man tittar på matprogram och de säger "Och sedan ska man låta den stå i två timmar, men det kan vi ju inte visa så här är en vi har gjort i förväg."
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

om man då kör en magi från första början. hur lång tid tar den att kassta i sådan fall?

<hr></blockquote>


Att preparera alla sina formler tar en timme. Att preparera mindre antal tar proportionerligt kortare tid, dock minst 15 minuter. Dock så måste man vila sina åtta timmar innan man kan "återanvända" ett "fack" för formelpreparering - du kan alltså inte jazza iväg alla dina formler och genast förbereda nya, du måste vila mellan.

Man kan använda en mjukvaruliknelse för D&D-magi. En formelbok (alternativt en gud eller en massa andar för präster och druider) fungerar som källkod. När du preparerar dagens formler så motsvarar det att du kompilerar koden. Slutligen motsvarar själva användandet av formeln att koden exekveras. Iofs haltar jämförelsen lite eftersom de flesta program inte raderas efter att de exekveras, men men.

I slutändan rör det sig om en balansfråga. Magi i D&D är rätt mäktigt - det räcker ofta med en enda formel för att ta ut en motståndare (t ex hold person eller polymorph other), och om magikern kunde jazza runt hur mycket han ville med dessa skulle det inte finnas något behov av icke-magiker.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Att preparera alla sina formler tar en timme. Att preparera mindre antal tar proportionerligt kortare tid, dock minst 15 minuter. Dock så måste man vila sina åtta timmar innan man kan "återanvända" ett "fack" för formelpreparering - du kan alltså inte jazza iväg alla dina formler och genast förbereda nya, du måste vila mellan.

Finns det någon skysst metafysisk förklaring till detta tro?

I slutändan rör det sig om en balansfråga. Magi i D&D är rätt mäktigt - det räcker ofta med en enda formel för att ta ut en motståndare (t ex hold person eller polymorph other), och om magikern kunde jazza runt hur mycket han ville med dessa skulle det inte finnas något behov av icke-magiker.

Japp. Det är dock kul när saker i.a.f. har en konsekvent förklaring i spelvärlden, även om de finns där av balansskäl. Därför är t.ex. den nya förklaringen mycket trevligare än den gamla. Den är inte utan brister dock :gremsmile:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
men om magikern gör en magi en jefla massa ggr så borden han ju kunna använda "genvägar" för att få ett det att gå snabbare att lära sig en magi han kan väl så att han får mer tid till en som han inte kan...

Att preparera mindre antal tar proportionerligt kortare tid, dock minst 15 minuter

för en magi? i sådana fall om man har flera så måste man ju köra 15min för varje. tänk då om man har 10 magier då tar det 2½ timme att preparera dem. tänk sedan hur det går "längre upp"
vikken tid det skulle ta "där uppe"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

men om magikern gör en magi en jefla massa ggr så borden han ju kunna använda "genvägar" för att få ett det att gå snabbare att lära sig en magi han kan väl så att han får mer tid till en som han inte kan...

<hr></blockquote>


Notera att en "normal" första gradens magiker (Int 15) kan preparera totalt fem formler (3 0:te gradens och 2 1:a gradens) på den timme det normalt tar att preparera dagens magi på. När hon kommit upp på tionde graden (och har skaffat sig Int 21 via höjning på grad 4 och 8 samt ett headband of intellect +4) så kan hon totalt preparera 4 0:te, 6 1:a, 5 2:a, 4 3:e, 4 4:e och 3 5:e gradens formler på samma tid. Alltså har hon blivit en bra bit snabbare på att preparera formler.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

för en magi? i sådana fall om man har flera så måste man ju köra 15min för varje. tänk då om man har 10 magier då tar det 2½ timme att preparera dem. tänk sedan hur det går "längre upp"
vikken tid det skulle ta "där uppe"

<hr></blockquote>


Nejnejnej... du missförstår mig. Att preparera sin "fulla magidos" tar en timme. Oftast så har man inte använt all sin magi, och då tar det proportionerligt kortare tid - om man bara ska preparera hälften av sina formler så tar det bara en halvtimme. Hela prepareringsprocessen tar dock minst 15 minuter - det tar väl en viss tid att komma i rätt sinnesstämning eller nåt.

En annan sak man kan göra är att lämna "formelfack" (någon som har en bättre översättning på "spell slot" förresten?) tomma - man kanske kan kasta 4 tredje gradens formler, men preparerar bara en fireball, en haste och en dispel magic och lämnar därmed ett "fack" tomt. Detta fack kan man senare under dagen fylla på med en annan formel (av den nivån eller lägre) som man upptäcker att man behöver - t ex en fly för att ta sig över en klyfta. Det är främst där 15-minutersregeln blir intressant.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Finns det någon skysst metafysisk förklaring till detta tro?

<hr></blockquote>


När jag körde 2nd edition med "memoreringsspellpoints" från Spells & Magic hade jag en hygglig förklaring på det hela som lätt kan anpassas till 3e. I princip så lämnar en lagd formel kvar någon sorts restprodukt i vad det nu är magikern lagrar sina preparerade formler i, och som hindrar det "utrymmet" från att användas igen. Dessa restprodukter rensas ut när man sover/vilar.

När jag tänker på det lite så passar den förklaringen rätt bra ihop med formler som Rary's Mnemonic Enhancer (vars namn dock borde ha ändrats i och med att memorering bytte namn) och föremål som pearl of power som båda manipulerar just lagda formler
 
Top