Nekromanti Magikers minne

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En idé...

Vad sägs om att magiker får lära sig en visualiseringsteknik där de föreställer sig en plats (t.ex. ett torn med et hylla med scrolls) när de memorera sina formler. Att memorera en formel innebär att man föreställer sig en ritual och placerar slutresultatet i ett (föreställt) fack. De där facken är naturligtvis speciella och tjänar till att skydda spellsen från varandra och magikern från dem alla. Fler fack får man genom en litet längre ritual när man uppnått ökad förmåga (ehm, levlat)...

Magiker-karaktärer kan beskriva sin egen mentala rit-plats om de vill, för att ge mer inlevelse och färg åt karaktären...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: En idé...

ungefär som de onda i katherine kerrs ´devvery serie?.
"den gammle" har ju där ett skapat mentalt rum där han kan gå omkring och titta på statyer :gremtongue:
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Hur många böcker...[OT]

... blev det i den serien? och är den fördigskriven, har ju läst 4 eller 5 av dem och man kanske skall ta å läsa om de gamla och sedan läsa de nya.... om de e klara!
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
mmm, mat, synd bara tt det inte är middag än på länge, jag får la lösa de på någe vänster...

Och sen, ja, bereda accosierar till mat faktiskt!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
om man då kör en magi från första början. hur lång tid tar den att kassta i sådan fall?

Bra fråga, om man nu frångår magikerna. För det är ju precis vad Barder och Svartkonstnärer gör./images/icons/devil.gif

/Hellzon - elak
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
"Förbereda" är som sagt redan upptaget för Ready vilket ju är en helt annan sak. Jag vill ju inte gärna att en magiker skall behöva förbereda en förberedd formel... /images/icons/grin.gif

/Mikael
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Men SOAB påverkar inte hur folk upplever/tolkar ordet i fråga vilket också har en viss betydelse i frågan...

Nej, det gör den verkligen inte. SAOB dokumenterar just hur folk använder ordet i fråga. Eftersom jag inte kan fråga alla människor i Sverige om råd använder jag ofta SAOB för att se hur normala, icke-rollspelande människor uppfattar svenska ord. Så SAOB ihop med min egen språkkänsla och de reaktioner jag får här, är det som styr mig i översättandet.

Måhända är "preparera" inte en klockren översättning, men jag tycker den ger en bra bild av det som görs. Ordet är inte en anglicism - det används i svenska språket, speciellt inom naturvetenskapen - utan ett gammalt låneord från latinet, precis som prepare på engelska. Även om det är ett lite udda ord i dagligt tal, så pratar vi ju faktiskt om magiker här. Det är väl okej att ha ett udda ord på vad magiker gör när de sitter ensamma över sina dammiga formelsamlingar... /images/icons/wink.gif

/Mikael
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Hur många böcker...[OT]

tror det kommit ut elva böcker nu och att hon håller på att skriva en tolfte
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Hur många böcker...[OT]

om man käser serien på engelska så ser man att det är flera olika serier och inte en enda serie som på svenska
men hon anvädner samma karaktärer
men jag tror inte att hon skall skriva nått slut än på länge
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Hur många böcker...[OT]

Jag som fått för mig att det är en enda lång serie fast som spinner över en jättelång tidsrymd där den kvinliga silverdolken(kommer ej ihåg hennes namn) är vid slutet av det hela och starten är när galrion blir bannlyst av sin för och får sitt nya namn nevyn... och allt det där... Så det lär bli många böcker till? jaja, man kanske skall läsat ialla fall, för böckerna är ju bra ialla fall!
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Hur många böcker...[OT]

nja
tiden går och folk blir gamla och så vidare... du efter liv kommer...
men jag skall inte avslöja för mkt men man kan ju säga att det inte är samma personer som fortsätter att leva genom hela serien
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
VARNING: Säger för mycket...

Förstör kanske inte böckerna helt, men en del.

Galrion, som han hette i sin ungdom blir kär i en flicka. bägge kan lära sig dweomer och sedan så bestämmer dom sig för att fly från sida föräldrar och gifta sig samt gå i lära hos en gammal dweomer mästare. Det går åt skogen, galrions farsa lägger sig i och förbjuder honom för att sedan avsäga sig alla relationer till honom samt att döpa om honom till nevyn för det namnet betyder samma sak som nevyn nu gör för hans fader, inget. Kommer inte riktigt ihåg hur, men flickan dör och sedan svär nevyn att han skall ställa allt till rätta, gudarna godtar eden och nu kan han inte dö av ålderdom förrän han har ställt saker och ting till rätta. åren går och efter många år så återföds flickan igen samt de flesta andra "själar", (kanske inte rätt ord) som levde runt omkring henne. Detta händer flera gånger om. Så nej, det är inte samma personer, även om dom återföds coh har gamla skulder också vidare till varandra... och även gamla symboler, har för mig att någon har kvar en falk symbol ganska länge... Detta e la rätt?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
säger för mkt jag med

det var inte så jag mena
handlingen föläggs i senare böcker till andra karaktärer när de som var med och gjorde nevyn odödlig har gjort sitt och inte behöver göra mer i böckerna
det var så jag menade
 
Top