Nekromanti Magiker i samhället.

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Hur lever magiker med sin omgivning? Hur tjänar de sitt uppehälle om de inte tar betalt för att inte använda sin magi? (opopurlärt) Om de säljer sina magiska tjänster, hur mycket kostar det då? Det torde vara ganska dyrt att anlita någon med så exklusiva kunskaper och har då någon råd?

Hur ser gemene man på magikern? Är de livrädda och flyr in i husen när han kommer gående på gatan eller betraktas han som en vanlig människa? Det är ju väldigt ovanligt med magiker. Till och med i Thalamur är de under 1% av befolkningen om jag inte missminner mig.

Hur blir de behandlade av adeln och lagens män? Har de månne någon status som liknar adelns på något sätt eller rankas de till pöbeln?

Finns det någon kod magiker emellan? T.ex. om man kommer till en stad där man vet att en annan magiker eller ett magikersällskap finns, ska man då besöka honom/dem som adeln gör?

Dessa frågor berör mest den "normale" magikern (inte uppenbara nekromantiker) och syftar mest på samhällen i allmänhet. Om ni tycker det är stor skillnad så är Asharinahalvön mest intressant för mig.

C
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur lever magiker med sin omgivning?"

Alla dina frågor beror på minst en av följande: a) kultur i vilken magikern lever, b) individen och hur denne uppför sig, c) trollkarlens sociala status, d) den lokala lagen.

Kort sagt, det finns ingen generell regel. Det är helt upp till varje trollkarl att lösa de där problemen, och lösningarna blir olika väl mottagna i olika kulturer. Det finns inget som hindrar en magiker att vara adlig (förutom möjligen lagar, men vad jag vet så finns det inga sådana) och därmed få adelns legala rättigheter och skyldigheter, men däremot vinner magikern sällan någon särskild legal status i egenskap av magiker.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Helmut

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
31
Location
Stockholm, Sverige
I Asharien finns ju magiselskap i de större städerna och dem är godtrogna med folket i städerna. Jag tror också de har vissa skyldigheter emot staden och ska vid stridigheter hjälpa till med sinna kunskaper.
I Sanari är magiker respekterade ty alver anser att de som tar magikerens väg är de med kunskapen och sinnet i det. I Vestmark så lever inte den gemene eller normala magikern(antagligen flytt eller blivit mördad av granarna) utan här lever nog ett flertal nekromantiker och andra otrevliga personer. I Soldarien axepteras magin men inte om den inte används som den samoriska läran påbjuder. Men den gemene anser magiker vara mystiska och är ändå försiktig med att ha och göra med dessa.

Från - Helmut Rebel
 

bullen

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
152
Location
kaninland
du menar
"jag vill inte säga något för då vill du kanske inte köpa alla våra 100 moduler som beskiver varje hörn av världen"
DETTA VAR ETT SKÄMT SÅ NI PÅ NEOGAMES BEHÖVER INTE BLI AGGRESIVA ÄVEN OM JAG VET ATT NI HAR DÅLIG HUMOR (jag också)/images/icons/cool.gif
Ps klena gubbar är roligast att spela DS
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Hur lever magiker med sin omgivning? Hur tjänar de sitt uppehälle om de inte tar betalt för att inte använda sin magi? (opopurlärt)<p><hr></blockquote><p>
Bara i de riken där magi är förbjudet ( Jargien ) så kan magiker inte öppet tjäna pengar på att sälja magi..
I de andra riken kan magiker genom att göra alkemiska preparat jobba som vindmagakier på ett skepp och andra nyttiga grejer kan de tjäna pengar..
Dessutom genom livsförlängning och så betyder det att magiker lever länge och kan lita på räntan..*ler*
Sen genom att alla som är smarta nog KAN bli magiker så betyder det att många mäktiga furstar är smygmagiker eller har flera magiker anstälda åt dom..
Följden blir nog att i Mundana lever alla furstar och magiker längre än normalt fattigt folk..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Om de säljer sina magiska tjänster, hur mycket kostar det då? Det torde vara ganska dyrt att anlita någon med så exklusiva kunskaper och har då någon råd? <p><hr></blockquote><p>Se mystik och magi...
Det beror på HUR många mangituder som är inbladade..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Hur ser gemene man på magikern? Är de livrädda och flyr in i husen när han kommer gående på gatan eller betraktas han som en vanlig människa? Det är ju väldigt ovanligt med magiker.
Till och med i Thalamur är de under 1% av befolkningen om jag inte missminner mig.<p><hr></blockquote><p>Ååå det kanske är ONT om äkta magiker men det finns nog en och annan som fuskar i magi kan kanske alstra en tropi och två tre effekter för vardags bruk..
Med dom inräcknade så blir nog magikerna i Mundana betydligt fler. Fast även dom är få..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Hur blir de behandlade av adeln och lagens män? Har de månne någon status som liknar adelns på något sätt eller rankas de till pöbeln?<p><hr></blockquote><p>Tänk på Magikerna som forskare vetenskaps män raketmotor enginjörer,, Fast MED MAKT...
En skicklig magiker är betydligt farligare än en riddare och därför har han makt.
Bara få mäniskor KAN bli BRA magiker det krävs studier år efter år för att man ska bli bra magiker och därför så är de skickliga kunniga och mångsidiga magikerna respekterade.
En adelsman om han är smart finns det en smart taktik för att arvingarna ska bli bra låt han lära sig till magiker om han är smartnog..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Finns det någon kod magiker emellan? T.ex. om man kommer till en stad där man vet att en annan magiker eller ett magikersällskap finns, ska man då besöka honom/dem som adeln gör?<p><hr></blockquote><p>Magikerna kring det runda bordet eller ?.. *skrattar*
Givet viss finns det sälskap av magiker skolor och diverse hemliga ordnar.. MEN många geniala magiker är enstöringar till uppfinnare och forskare som inte vill dela ära med någon..
Och ska man besöka en magiker så är det alltid smart att använda RESPEKT framför dig står en snubbe som kan förvandla dig till en gris/delfin och sen greppa påken och spöa skiten ur dig medans du är hjälplös..
SÅ respekt är altid bra när man hansdskas med; våldsmän/riddare/fyllisar/Inkvisatorer/magiker/Nitroglycerin/Napalm.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Dessa frågor berör mest den "normale" magikern (inte uppenbara nekromantiker) och syftar mest på samhällen i allmänhet. Om ni tycker det är stor skillnad så är Asharinahalvön mest intressant för mig.<p><hr></blockquote><p>Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Tack för svaren. Det är lite svårt ibland att veta om man som magiker ska spela mycket på att det vanliga folket hyser stor respekt för en. Vanligt folk borde ju normalt sett inte våga tjafsa med en magiker men det kan då bli lite "obalans utanför reglerna" då man kan få en massa fördelar. Men så kan ju iofs adeln göra samma sak...

Och ska man besöka en magiker så är det alltid smart att använda RESPEKT framför dig står en snubbe som kan förvandla dig till en gris/delfin och sen greppa påken och spöa skiten ur dig medans du är hjälplös..

Jag menade alltså att om man är magiker, ska man då besöka den lokle magikern/magikersällskapet av respekt när man kommer till deras stad eller behöver man inte bry sig om det? Adelsmän ska väl besöka den lokale adelsherren när de kommer till dennes domäner?

C
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Detta är en klassisk fråga för mig, och när jag arbetade med magisystemet till andra editionens Khelataar (aldrig pubicerat, tyvärr) var detta en av huvudfrågorna: Vad gör de magiker som inte är äventyrare?

Som Krille sade varierar de på grund av en mängd faktorer. Eftersom jag är kass på Mundana skall jag komma med en observation om verkligheten:
Nyligen kom det ut en avhandling som behandlade synen på trolldom i Sverige från medeltiden och framåt. En av klichéerna om vanligt folk och trollkarlar/häxor mosades av denna.

Det stämmer att den rådande religionen ansträngde sig för att bekämpa alla former av "magi" under stora delar av vår historia (även om häxprocesserna ofta är missfuppfattade av oss vanligt folk), men vanligt folk hade inte magikerfobi (med undantag av vissa paranoida perioder).

Det folk var rädda för och högeligen ogillade var den "svarta magin", dvs. mag avsedd att skada andra. Det finns också mycket få bevis på att man verkligen utövat denna, i alla fall i någon större utsträckning.

Kyrkan försökte bekämpa den "vita magin" också - skyddsformler, lyckobringande amuletter, spådomar, botare etc. - men det lyssnade inte "vanligt" folk på särskilt mycket. Kyrkan fördömde en hel massa annat också som vanligt folk faktiskt struntade i, vanliga missuppfattningar om motsatsen till trots. Önsketänkandet att kunna slippa bli sjuk, få större skördar etc. var starkare än skräcken för helvetet och/eller eventuella straff. Kloka gummor och gubbar kunde (utanför häxprocess-tiden som var en anomali) ägna sig åt sitt värv relativt ostört, eftersom staten hade viktigare fiskar att fjälla och folk höll tyst om deras verksamhet därför att de själva utnyttjade den - en något ojämn jämförelese är prostitution.

Vad höge farao har då detta med en fantasyvärld att göra? Jo det visar att även om de som styr fördömer trolldom, kan den som ägnar sig åt det på ett konstruktivt sätt vinna folks förtroende och leva på det.

Vän av ordning påpekar att "magi finns inte i verkligheten". Stämmer, men folk betedde sig SOM den fanns. I Eon/Mundana finns påtaglig och på sitt sätt mäktigare magi än den folk trodde på. Detta gör att magi blir mer skrämmande - men också långt mer användbar.

Ergo, det borde finnas en god "svart marknad" för magi även där den är förbjuden - den kanske är allra mest lukrativ där! På samma sätt borde även i samhällen där magi respekteras det vara fullt möjligt att magiker är fruktade och avskydda.

Notera att mycken klassisk rollspelsmagi, från eldklot till oysnlighetsringar, skapades som koncept när rollspel gick ut på allmänna kommandoräder. Mao, man får passa sig jefligt noga för att folk inte skall betrakta en som svart och farlig om man äventyrar och fjantar sig.

Nightowl, grådaskig magiker

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nightowl, dina inlägg är så kloka!


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Magiker i samhället. (OT)

Tack, men det är ENBART för att jag inte har ett liv, och således har tid att tänka mig för, i motsats till er jeppar som stressar igenom forumet medan ni egentligen sitter på jobbet eller skolan och skall göra viktigare saker, och inte alltid har tid att tänka efter.

Nightowl, "mellan jobb" (har bara varit det i en månad, skall inte gnälla, min granne har gått i ett år och klättrar snart på väggarna), alls icke klok trots hans "nick's" rykte därom

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"du menar "jag vill inte säga något för då vill du kanske inte köpa alla våra 100 moduler som beskiver varje hörn av världen""

Nä, jag menar att om jag skulle skriva en beskrivning av hur magiker tas emot i samhället skulle den antingen bli en sida lång (och säga ungefär vad mitt tidigare inlägg sade) eller omkring sextusen sidor lång med en magiker på varje sida och hur denne fungerar i samhället... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Ack! Detta återkommande rövslick!

Men jag håller med nattugglan. Vissa gillar magiker, andra inte. Ta exempel äventyret "tre häxor" en bra beskrivning av hur magiker uppfattas.

"I begynnelsen skapade människan Gud"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by silversurfan on 2001-02-01 10:03.</EM></FONT></P>
 

Ignatius

Veteran
Joined
15 Dec 2000
Messages
118
Location
Daval, Jargien
Jag vet iallafall, att i det gamla goda Jargien, där blir magiker behandlade på precis det sätt dom förtjänar.

- Ignatius
 

Ignatius

Veteran
Joined
15 Dec 2000
Messages
118
Location
Daval, Jargien
Re: Magiker i samhället. (OT)

Så du menar att de som sitter i skolan/på jobbet inte gör några bra inlägg?

- Ignatius
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Amen to that!

Störta alla magiker som försöker ta över världen och tar så lång tid på sig att skapas! /images/icons/wink.gif

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Han har nog själv bränt minst hundra hemska magiker och deras onda familjer. /images/icons/wink.gif

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vän av ordning [OT]

"Vän av ordning påpekar att "magi finns inte i verkligheten". Stämmer, men folk betedde sig SOM den fanns."

Nja. "En normal sekulariserad svensk" påpekar att magi inte finns i verkligheten. "Vän av ordning" påpekar att om magi finns/har funnits så har det förlorat sin betydelse i det moderna samhället.

Jag har träffat en del personer som tror att magi finns och fungerar. Och vet du vad? Jag har inte kunnat komma med ett enda hållbart argument som säger att de skulle ha fel. Faktum är att vissa påvisbara fenomen inom kvantfysiken är mer absurda än påstådda magiska fenomen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Magiker i samhället. (OT)

Jodå. Missförstå mig rätt. Vad jag menade var att om jag gör kloka inlägg ibland, är det inte för att jag är smartare än en genomsnittsgamer, utan för att genomsnittsgamern inte har lika mycket tid att tänka igenom posterna som jag. Att det finns en massa bra inlägg från folk som skriver från jobbet/skolan anser jag vara ett tecken på dessa personers stora mentala kapacitet.

Så jag nedvärderade möjligtvis mig själv, inte någon annan.

Nightowl, som undrar varför folk alltid måste läsa in elak kritik i allting. Kanske för att det finns så många elaka människor.

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Må dom brinna i det helvetet som fött dom!

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 
Top