Nekromanti Magiker i fängelse

jori3641

Veteran
Joined
27 Sep 2011
Messages
2
Hej

Jag skall precis starta ett äventyr där en potentiell inledning av historien är att RP:na blir mer eller mindre oskyldigt dömda till fängelse/straffarbete i Soldarn. En RP är magiker. Hur hanterar rättsystemet det? Till skillnad från vanliga dödliga kan ju magiker åstagkomma lite vad som helst i flyktväg utan tillgång till dyrkar/vapen mm. I andra rollspel kan man ju sätta järnbojor på magikerna, men det funkar inte i Eon.

I mitt fall kan jag leva med lösningen att inte rättsystemet vet att RP:n är magiker. Det gör mig inget om han använder sina förmågor till att rymma, men rättsystemet borde ha ett sätt att hantera en eventuell känd magiker. Hur tror ni att det skulle lösas? Dömer man dem till döden på stående fot för att slippa problemet?
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Fängelser fanns av andra anledningar på medeltiden än nu!

Då: folk var fångar i väntan på sitt riktiga straff (eller tills de tog av tortyr) eller tills de kunde bytas mot andra fångar eller pengar (krigsfångar).

Nu: fängelsetid som straff. Eller i USA fängelsetid som vinstdrivande slavarbete.

Men men, fängelser är asballa miljöer så skit i det. Låt rollpersonerna skaffa vänner i fiender bland de andra fångarna!

Och som svar på frågan: kanske magiskt straffarbete? Istället för att bryta stenar under den heta solen får magikern trolla fram vatten/koka soppa/hela folk med liten hänsyn till att magikern behöver vila för att inte fumla och tappa quadosh. Eller om magikern inte kan några användbara formler så är det nog ögonbindel, bundna armar och munkavle som gäller. Dock tråkigt att rollspela!
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
I vår kampanj fanns Järntornet på en liten vinpinad ö utanför Chadarians hopp. Dit skickades alla oönskade magiker, både brottsliga och vansinniga. Tornet var belägen där tre kraftlinjer möttes (geo, ataxa och nomo) och fungerade som en monolit.

"Fängelsedirektören" var en otrevlig demonolog och primalmagiker som hette Baltazar och som kunde kontrollera de magiska strömmarna och bland annat skapa magidöda områden i tornet. Det var även en mängd demoner fängslade i väggarna.

Alla fångarna i tornet försågs med kragar. Dessa kragar var kopplade till järnstavar som vakterna var utrustade med. När kragarna va aktiverade så resulterade alla försök till trollkonster i okontrollerad dissipation. Kragarna av en stavhållare (tog bara en handling). Stavhållarna kunde även orsaka smärta genom kragarna (en daimotropisk variant av den psykotropiska effekten). Samma smärta kom automatiskt om man rörde en stav när man hade kragen på sig.

Magikerna i tornet var sysselsatta med att i huvudsak skapa artefakter, elixir och magiska skrifter för vidare försäljning. En del tvingades delta i Baltazars experiment och om någon blev alltför oregerlig så fängslade Baltazar dennes själ i en glassfär för att sedan ha som mutor till de olika demoner han hade samröre med (eller så åt han upp dem själv, då han hade blivit lite demonisk själv på gamla dar).

I efterhand skulle jag lägga till obehagliga gruvor på ön under tornet också (men det är mest för jag nyss läst om Steven Erikssons Otataral-mines).
 

Miripzie

Veteran
Joined
25 Sep 2011
Messages
6
Jag tror nästan att jag håller på att spela samma rollspel själv just nu - i så fall så löste vi det så här om jag minns rätt (vi har hållit på ett tag)

Magikern fick en egen cell och massiv övervakning. Och han fick också veta att om han försökte rymma eller om något hände med vakterna skulle alla andra RP skulle bli avrättade i samma sekund.

(Men jag tänker inte svära på att det fungerar för dig också)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det är värt att tänka på att magikers farlighet beror mycket på vilka effekter magikern har tillgång till. Om man inte känner till vissa specifika effekter (Teleportera, t.ex.) är magikern inte svårare att hålla än andra (en stridsmagiker kan jämföras med en biffig brottare; mycket farligare men inget som ett gäng vakter inte fixar).

Om man tror att magikern har en massa skumma besvärjelser fungerar någon kombination av droger, ögonbindel, kraftigt bundna händer, munkavle och övervakning nog för allt annat än de mest extrema exempel. Sedan är ju också varje sorts medvetslös magiker fullständigt ofarlig.

Vet man vilka aspekter magikern är skicklig inom (går att kolla med magiförnimmelse) kan man ju också se till att reducera mängden alstra-möjligheter.

Finns för övrigt en äldre tråd om detta som det kanske kan gå att ta intressant info ur?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Stillningsrot , hedar/slättlandskap, Sommar (ob4t6), pris: 70silver

En liten ört som växer ensamt på kullar runt om i Mundana kring sommarmånaderna. Örten har två långa tjocka blad som sträcker sig upp kring stjälken, vilken slutar i en liten roslik gul blomma. På höstmånaderna så ger den ifrån sig ett orange bär vilket är mycket sött och ätligt. Roten som växer under jord är dock det som är dyrbart med örten, roten är vit och i växer alltid i fyra tjocka delar, knappt en decimeter långa vardera. Om man torkar rötterna, maler ner dem till ett pulver och sedan blandar med ättika så får man en form av drog som starkt påverkar magikers möjlighet att alstra. Efter att offret druckit en dos så känner offret hur dess kontakt med magiflödet starkt minskar. Under tiden den verkar (ob1t6 timmar) så har magikern två nivåer svårare (+ob2t6) att använda sig utav alla alstrafärdigheter.



/Poseur
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Jag har kört med att de i Thalamur använder sig av en boja med en Glömska effekt på färdigheten Besvärjelse till följd att all magi som magikern alstrar inte kan vävas och alltså tvingas dissiperas.

En annan version (eller ännu mer nasty kombo med ovan nämna) är om artefakten har en installerad effekt av Smärta som aktiveras så fort bäraren försöker alstra magi.
 

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Att droga en magiker för att fängsla dem verkar ju vara det mest ekonomiska och enklaste alternativet. Vet dock inte om jag riktigt håller med om att man behöver skapa en ny slags flora för magiker. Vad rötter har med alstra att göra .... nja. Varför inte bara ge magikern en dryck som ökar långtidsutmattningen? Gör honom så trög att han knappt kan stå, än mindre kasta en besvärjelse.

Mitt förslag.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Av den simpla anledningen att spelaren som spelar magiker inte ska få spela hela spelträffen drogad och halvt utslagen och inte ens kunna karaktärsspela någonting för att hans karaktären knappt ens är vaken.
Bara en tanke.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Blir nog orimligt dyrt att hålla någon konstant drogad. Droger e inte helt billiga i varken i mundana eller på tellus så jag förstår inte varför det skulle vara en ekonomisk lösning.

Bättre i så fall med en permanent lösning som kan appliceras på flera, typ en sån där boja. När magiker 1 är klar på kåken kan magiker 2 ta över den bojan, droger blir det till att konstant fylla på för all evighet.

Tänk bara på den massiva administrationen.

Om det nu inte hade varit dödsstraff i Jargien för magi så skulle jag kunna tänka mig att dom skulle kunna haft ett drogsystem istället, men det baserar jag enbart på att landet är så sjuk korrupt så att det skulle kunna vara rimligt med en stor extra kostnad/administration om man kan ge jobben i dom olika leden till släkt osv.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Beror väl på vad man menar med billigt, men det är väl bara att använda sig utav tillgång och efterfrågan.
Liksom ta kokain idag i random I-land så är det svindyrt. Medan att köpa upp kokainet i Colombia är tokbilligt. Ändra min idé på örten ovanför till 0b2t6 och pris 15 silver eller något, för att sedan köra med tillgång och efterfrågan priserna. Kullar och hedar är ju inte direkt ovanliga på de flesta ställen i världen.

Magiker som nedkallar demoner och sätter dem i magiska artefakter däremot växer inte ur marken. Sedan är det nog ganska få som vill ha en artefakt med en demon i bara för att väva provisorisk olära, eller liknande(går ju att fixa med första gradens smärta också). Men det är en jävla massa komponenter som artefakten ska bestå utav och det blir dyrt och dessutom kan de fallera, dvs misslyckas eller fumla på färdighetsslag. Plus att det kan vara positivt att göra nämnda boja oförstörbar, för vem vill att fångarna ska råka ha sönder den och släppa lös en demon i fängelset.

Massiv administration? Well det finns ju definitivt örthandlare i städerna, så bara att köpa ett lager ifrån dem. Sedan tvinga i magikern lite juice tre-fyra gånger på dagen är ju knappst svårt när det ändå finns bredaxlade vakter i fängelset. Och hur många magiker ska egentligen ges anit-magi-vaccinet om dagen i ett normalt fantasy-fängelse egentligen. Knappast många.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Kokain är ett bra exempel, eftersom Tellus ekonomi skiljer sig från mundanas (finns inte I-länder och u-länder på samma sätt) så kan man inte göra en så rak jämförelse som du gör.

I Sverige kostar ett gram kokain 1000spänn, i colombia kostar ett hekto 125 dollar. Man skulle ju då kunna tro att folk tar kokain i colombia men så är det inte. Den stora majoriteten av dom som tar kokain i colombia tar kokapasta, som är sjukt mycket billigare än den färdiga produkten. Folk i colombia är väldigt fattiga coh fattigdom är inte statiskt utan en fattig i colombia är fattigare än en i sverige (generellt sett)

Sen är det klart att om du har 6-7 magiker i ett sånt där fängelse då blir det en massiv administration. Om vi mot förmodan säger att örthandlaren i stan alltid kan tillgodose behovet (vilket han såklart inte kan då han rimligtvis inte har ett lager på 100+ doser av en specifik ört)

Sen ska örten tillredas varje gång en magiker ska matas med den, både matningen och tillredningen blir jobbiga.

Om örten kostar 10sil/dos och man ska ta den 4ggr/dag med 6 magiker på kåken då säger det sig självt att det ganska snabbt blir det dyraste alternativet. 240sil/dag, 6720sil/månad.

Blir nog billigare med den där demonlösningen i längden
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Den fundamentala lag som all ekonomi bygger på gäller både på jorden och i Mundana, och har då alltid gjort det. Tillgång och efterfrågan är en utav ekonomins största hörnstenar. Oavsett om det är pre-industriella samhällen eller inte så gäller tillgång och efterfrågan som den enskilt största prissättaren.

Vet inte riktigt hur du tänker på Mundana men ett så växer inte magiker på träd och två, magiker precis som alla andra spenderar inte straff i fängelser utan där väntar man under tiden tills dess man ska straffas. Alternativt så blir man inlåst i ett torn eller lämplig borg om magikern i fråga är adlig och tagen till fånga , vilket är en annan fråga.

Ska man räkna på sättet du gör vilket är synnerligt underligt, så är det enklare för laghållarna att anställa en örtplockare på heltid att bara plocka de örterna...

Billigare, möjligtvis. Återigen tillgång och efterfrågan. Sedan hitta folk som frivilligt nedkallar demoner. Men möjligt att det blir billigare i längden.
Långsiktigt tänkande brukar dock inte ligga för de flesta.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Tänker mig att dom som fängslar honom kanske inte har stenkoll på hur magi fungerar och därför slår honom i bojor och sätter honom isolerad i den djupaste fängelsehålan. Vakterna är alltid på helspänn och går aldrig ner ensam till magikern.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Jag svarade på inlägget med förutsättningen (som någon post lade fram) att ett speciellt torn var byggt just för att fängsla magiker. Då tänkte jag att man menade ett torn som var avsett för en typ av livstidsstraff för magiker.

Om man istället använder dom officiella förutsättningarna för Asharien så håller jag med om att det är rimligare att inhandla örter för att hålla magikerna drogade den korta tiden till rättegången.

Du snackar också om tillgång och efterfrågan och givetvis måste man ta hänsyn till det. Jag skulle personligen anta att tillgången på en sån här ört borde vara låg, framförallt eftersom magiker i sig inte är så vanliga.

Det finns också ett lägsta pris oavsett hur vanlig örten är då lönen för att jobba med örterna minst skulle vara lika hög som ett annat motsvarande arbete med hänsyn tagen till nedlagda timmar. Örtplockaren i sig behöver inte va så dyr, men sen ska ju någon kunnig person göra brygden också (om det nu är en brygd i slutändan)

Vill också påpeka att som jag tidigare sade så är magiker inte så värst vanliga i min kampanj. Men med dom förutsättningar som jag uppfattade rådde i kampanjen med magikertornet så antar jag att det inte skulle vara orimligt att man faktiskt har 6-7 fängslade magiker samtidigt.

Tycker annars att Evokees tanke kanske är bäst. Att folk helt enkelt inte har så bra koll och bara låser in dem längst ner eller högst upp och undviker all kontakt som kan undvikas
 

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
I linje med att det nu pratas så sturskt om tillgång och efterfrågan; vad tror ni rimligen händer med balansen i världen om man introducerar en anti-alstra drog till världen som så effektivt hämmar magiker på det sättet?

Jag ska låta er suga på den juvelen lite...

Tips: Tänk Thalamur, och kampen mot sina grannar.
Vad är det som hindrar precis ALLA deras grannar till att börja massproducera en sådan drog? När varenda jöns med en påk har drogen på sin klubba; Adjöss magikrater. Adjöss Thalamur.

Nä tack. Innan man skapar ngt så obalanserat och hi-fa för att lösa ett så lokalt problem kan man nog titta lite närmare på de lösningar som redan finns. Ett fängelse som drivs av de som hellre vill inackordera farliga magiker än att avrätta har säkerligen råd att massodla och producera opiumplantor ist tex. Busbilligt.

En annan ännu billigare idé (som även tillåter större möjligheter till rollspelande för spelaren) vore väl ändå att bara kasta en ordentligt kraftig provisorisk olära på internerna under vistelsen. En ritual bara. Inga stora hi-fa kragar eller demoner behövs. (Det luktar dessutom lite för mkt the Fortress med Christoffer Lambert tycker jag.)

Mitt förslag..
 

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Ops, ursäkta...ja där ser jag du nämnde provisoriska besvärjelser. Missade det där i mitten :gremtongue:. ( Great minds think alike, huh? Haha )

Jo, men då är det väl bara jag som måste hålla med. En ritual och magikern i fråga blir en "normal" fånge. :gremlaugh:

Dvs i de länder som använder sig av andra magiker etc..
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ämne: Re: Magiker i fängelse

I linje med att det nu pratas så sturskt om tillgång och efterfrågan; vad tror ni rimligen händer med balansen i världen om man introducerar en anti-alstra drog till världen som så effektivt hämmar magiker på det sättet?

Jag ska låta er suga på den juvelen lite...

Tips: Tänk Thalamur, och kampen mot sina grannar.
Vad är det som hindrar precis ALLA deras grannar till att börja massproducera en sådan drog? När varenda jöns med en påk har drogen på sin klubba; Adjöss magikrater. Adjöss Thalamur.
Seriöst? Skulle en flaska rotpulver störta Thalamur?

Jag vill se striden mellan ett gäng perenner med påkar inkletade i örtjuice mot en magikrat. Om vi för det första antar att örten är mäktig att det räcker att få det på huden (vilket det inte gör) för att ens magiska förmågor skall omintetgöras så kommer de fortfarande inte att komma inom 30 meter från magikern innan denne har gjort deras hjärnor till smör.

Jag tror faktiskt att en perenn med en påk har en större chans att besegra magikern om han bara bankar neromenzern i skallen med påken ett par gånger (utan rötter) under alstring än ifall han försöker kleta av sitt gegg på killen för att ta ifrån honom hans krafter.

Drogen som Poseur skrev om måste drickas för att ha någon verkan. Om nu perennerna är skickliga nog att kunna smyga sig in i Mundanas största citadell och förgifta magikraternas varma mjölk strax innan ett fältslag tror jag att de gör lika väl i att förgifta dem med något dödligt när de ändå håller på.
 
Top