Nekromanti Magiker i fängelse

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Påkar var ett illa valt bildligt exempel av mig. Mitt fel, du missförstod. Tänk ist ett steg längre; med tillräckligt stora doser av en sådan drog skulle man kunna förgifta grundvattnet i en hel stad. Och innan du sparkar bakut; vet att det HAR gjorts (irl och film) av belägrade fiender av borgar; att smitta de belägrades grundvatten med ruttnande likdelar från djur.

Så....ja, en sådan drog kan bli ganska OP.

Ist tror jag på Poseurs andra förslag; en provisorisk olära.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Stormchaser: I så fall, enligt din egen logik, så finns det ingen som helst anledning att använda drogen! Varför skulle man slå ut enbart fiendens magiker, om man kan förgifta dom allihop?
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Tillräckligt stora mängder skulle betyda helt enorma mängder, för det skulle blandas ut ganska väl i allt vatten. Dessutom så var det inte droger man använde för att förgifta folk genom vattnet, det var sjukdomar, en helt annan sak. Och skulle vi säga att det ändå fungerade så vad säger att magikerna i sitt enorma citadel ens tar vatten från den lokala brunnen? Ser snarare att de tar ett glas vin. Dessutom har de flesta av hög rang provsamakare eller liknande som kollar efter potentiella gifter.
Och även någon av dem nu skulle få i sig av drogen, så tror jag knappast att en timme utan att använda magi skulle ens ha minsta betydelse för hur slaget avgörst osv, osv...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Liksom antalet magiker i Thalamurs armé är ganska litet. Tror de klarar sig ganska väl med normala trupper mot de flesta utav sina fiender faktiskt...
Dessutom om vi förutsätter att det gäller drogen som jag skrev. Vatten som smakar ättika skulle inte jag dricka åtminstone...
 

Lel

Veteran
Joined
28 Aug 2011
Messages
10
Magikersällskap kan hantera sina egna och myndigheter skulle nog vända sig till de (eller präster) när det kommer till övernaturliga.
De lär ha en biffig ritual/ceremoni för att neutralisera magiker(inte precis en novis som tar hand om serious guild-business).
Han kan vara en i mängden i ett rum full med förstenade magiker, evig sömn liggandes i luften, förvandlad till en groda eller förseglad med pentagram i fängelsets djupaste, fuktigaste håla som folk bara har hört talas om, tom vakterna.
Han kan också särbehandlas åt andra hållet och får ett eget fint rum i ett torn (med magisk barriär) med böcker, god mat och besök av kaptenen för ett parti schack, kultiverad samtal och råd.
 

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Om vi nu talar om en drog som när den dricks hämmar magiker från att alstra...
Att bekämpa Thalaskiska styrkor med sjukdomar; visst att det fungerar, till viss del, så varför utesluta det? Jag å andra sidan tycks mig minnas att i Thalamur är det väldigt vanligt med magiker, och att det bör isf vara ett stort hot mot fienden, med rätta.

Detta har blivit lite off-topic MEN, en del av min poäng är; när då en sådan taktik används skulle jag nog hävda att det inte är enbart för att försvaga armén med sjukdomar, utan definitivt även för att komma åt de som.har förmågan att frammana Fan och hans moster på slagfältet, om än bara för.några timmar.

Jag menar; en användning av en sådan drog på slagfältet (i synnerhet av de nationer/ den sida som brukar lite eller ingen magi på slagfältet) skulle snabbt kunna få stora effekter och bör sådeles inte introduceras så lättvindigt.

Men i linje med senaste inlägget; jo jag håller nog med om att magiker bäst fängslas av andra magibrukare.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Vilka diskussioner...

Förutsatt att fängslarna kan något om magi:

Om en magiker ska kunna påverka något med magi krävs att han uppfattar det. Ögonbindel kan vara behjälpligt mot det problemet, samt eventuellt kanske Öronproppar eller liknande.

Magi blir en nivå svårare utan somatiska och/eller verbala komponenter. Munkavle och handbojor.

I grundreglerna så dissiperas alla alstrade filament automatiskt om man utsätts för smärta. Se till att fången hela tiden lider av någon anledning. (Funkar inte enligt RAW, men man kan ju husregla att om personen i fråga konstant står på glas eller liknande så räknas det, även om han bara får två kryss smärta en gång i stället för varje runda)

Det finns en effekt som gör alla filament av en aspekt en nivå per magnitud svårare att alstra. Dämpa magi, tror jag att den heter.

Olära, som nämnts tidigare, fungerar.

Enligt grundregler så är vissa aspekter mycket mycket svårare att alstra utan att ha tillgång till visst material (Nydött kött för nekrotropi, jord för geotropi osv) Begränsa tillgången till sådant.

En artefakt som väver en magnitud 1 smärta på en person som försöker väva magi funkar också, enligt RAW.

Gisslan borde fungera lika bra på ickemagiker som på magiker, ungefär.

Håll fången drogad eller utmattad. Allt är svårt då.

Hmmm... Kan inte för tillfället komma ihåg något mer.

Om fängslarna inte kan något om magi: Slå ihal honom. Eller i alla fall medvetslös. Lika bra att vara på den säkra sidan.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Stormchaser said:
Om vi nu talar om en drog som när den dricks hämmar magiker från att alstra...
Att bekämpa Thalaskiska styrkor med sjukdomar; visst att det fungerar, till viss del, så varför utesluta det? Jag å andra sidan tycks mig minnas att i Thalamur är det väldigt vanligt med magiker, och att det bör isf vara ett stort hot mot fienden, med rätta.

Detta har blivit lite off-topic MEN, en del av min poäng är; när då en sådan taktik används skulle jag nog hävda att det inte är enbart för att försvaga armén med sjukdomar, utan definitivt även för att komma åt de som.har förmågan att frammana Fan och hans moster på slagfältet, om än bara för.några timmar.

Jag menar; en användning av en sådan drog på slagfältet (i synnerhet av de nationer/ den sida som brukar lite eller ingen magi på slagfältet) skulle snabbt kunna få stora effekter och bör sådeles inte introduceras så lättvindigt.

Men i linje med senaste inlägget; jo jag håller nog med om att magiker bäst fängslas av andra magibrukare.
Poängen var och är att om man kommit till den punkt att man kan förgifta sina motståndare har man i stort sett vunnit i vilket fall.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
jori3641 said:
Det gör mig inget om han använder sina förmågor till att rymma, men rättsystemet borde ha ett sätt att hantera en eventuell känd magiker. Hur tror ni att det skulle lösas? Dömer man dem till döden på stående fot för att slippa problemet?
Spontana idéer:

- Man förlägger specialfängelser på magidöda platser.
- Man använder sig av magi för att på ett eller annat vis "släcka" brottslingens alstringsförmåga permanent.
- Man nackar fanskapet för brott mot Guds skapelse.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Magiker i fängelse är inte enkelt.

Man tycker att det borde ha utvecklats tekniker att hand ha magiker i samhällen med magiker.

1 lösning är ju att magikern underställs landets magiker akademi och att akademin med sina speciella resurser hanterar brottslingen.
På samma sätt som vi idag hanterar brottslingar som är psykiskt sjuka eller på annat sätt grovt farliga mot allmänheten.

Att ha dem med normala fångar är bara dumt.
Så vida inte det finns ett kostnads effektivt sätt. Droger är mycket baserat på rutiner och kan missas eller smusslas.
Bojor är dyra.
Men med rätt personer bakom domen så kan mycket ordnas.
Den okände hjälparen. Sedan vad det kostar RP kan vi ignorera just nu.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Det vore hjälpsamt om det fanns bojor likt de som används i One Piece. Ett speciellt material som berövar kraft från den som berör det.*

Vore det otänkbart att det finns ett antimagiskt material i mundana som gör alstring svårare?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Ville bara snabbt kommentera att tack vare denna trådens existens så har vi funderat en vända till på detta med magiker och fängelser i Eon IV.

Eller som vi tolkat frågan:
Hur hindrar man enklast en magiker från att lägga magi utan att göra det tråkigt att spela sagda magiker i övrigt? (och utan att det blir för enkelt att slå ut magiker i allmänhet)

Vi har dock inte spikat något än.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Magiska hinder måste vara svåråtkomliga nog för att de inte ska finnas i varje liten håla med ett häkte, men lättillgängliga nog för att en spelgrupp ska kunna hitta/skapa ett under en spelkväll eller två.

I vilken utsträckning kan man använda symboler och bilder som ändrar det magiska flödet? Naturliga ikono- och semotropiska skapelser som gör det svårare eller omöjligt att alstra magi inom dess räckvidd.
Kanske kan man hacka in runor i stenläggningen eller gallren som skyddar dem eller försvårar magi. Eller kanske ett magiskt Feng-Shui som gör själva cellens utformning till ett redskap som hindrar magikern.

Örter, salvor, gifter eller liknande som påverkar magisk förmåga?

Fysiska material som på något sätt påverkar magiska flöden. Jag kommer att tänka på Järn, som i många kontexter förhindar magi, eller är starkt mot magi. Järn dödar féer etc. Kanske är olika material bra mot olika aspekter på grund av materialets egna aspektanknytning?

Vissa koraller är såpass hydrotropiskt länkade att korall ingjutet i ett par handklovar eller liknande försvårar alstringen av pyrotropi?

//Tele spånar.
 

Lel

Veteran
Joined
28 Aug 2011
Messages
10
Kaigon said:
Eller som vi tolkat frågan:
Hur hindrar man enklast en magiker från att lägga magi utan att göra det tråkigt att spela sagda magiker i övrigt? (och utan att det blir för enkelt att slå ut magiker i allmänhet)

Vi har dock inte spikat något än.
Absolut inga specialörter eller andra mekanik, imo.

En ruta till SL med förslag och exempel över hur gemene man skulle hantera magikern med en blanding av sunt förnuft och viskepelse som går ut på existerande regler, främst utmattning och smärta.
För korrekt dosering kan lämplig färdighet användas, tex Stridsvana (hålla någon knockad med chockslag) och Örtkunskap.
Bra slag gör att magikern är knockad hela tiden, dåliga ger magikern perioder av medvetande med tex Ob2T6 i smärta/utmattning.
Med lite list och riskbedömning kan magikern fejka sitt tillstånd och slippa omdosering tills hans svårighetsökning har sjunkit ännu mera.

Exempel på vidskepelse kan vara att de binder fast honom och lägger munkavle för att de tror att han måste kunna tala och vifta på händerna. Ineffektiv, ger ju bara Ob1T6 svårare men det vet inte de.

För mera permanenta fängelse-lösningar finns de jag skrev om i tidigare inlägg- kyrkan och lokala häxgumman/magikergillet beroende på situation.
Sedan så vet kanske inte de heller hur man gör medan en Consenti-riddare eller vanlig lokal administratör i Thalamur skulle ha en etablerad process att följa.

I grund och botten blir det som övriga spelare, till och från fängelset är chansen att komma undan som högst. När man väl står bakom galler är det ebtydligt svårare.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Absolut inga specialörter eller andra mekanik, imo.

En ruta till SL med förslag och exempel över hur gemene man skulle hantera magikern med en blanding av sunt förnuft och viskepelse som går ut på existerande regler, främst utmattning och smärta.
För korrekt dosering kan lämplig färdighet användas, tex Stridsvana (hålla någon knockad med chockslag) och Örtkunskap.
Bra slag gör att magikern är knockad hela tiden, dåliga ger magikern perioder av medvetande med tex Ob2T6 i smärta/utmattning.
Med lite list och riskbedömning kan magikern fejka sitt tillstånd och slippa omdosering tills hans svårighetsökning har sjunkit ännu mera
Och jag anser fortfarande tvärt om av en anledning.
Hur kul är det att spela en karaktär som är medvetslös, slagen tills and gråter eller torterad flera dagar i sträck?

Återigen det bästa sättet att bli av med magiker är att inte ha dem i fängelse överhuvudtaget utan avrätta dem så fort som möjligt, precis som man gjorde med de flesta brottslingar förr.
Men det är aningen tråkigare att spela ut sin karaktärs dödsryckningar i snaran än att bli slagen medvetslös flera timmar i streck.





/Poseur
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
För spelbarheten och balansen; Bojor/halsband.

Allt annat är väll riktigt men för att kunna hanteras på rätt sätt; Bojor.

När spelaren frågar vakterna om dem; De är en gåva från vår gud RUPURT så vi slipper hänga alla magiker.

Genom att blanda in en Gud i leken så behöver vi inte ta ställning till något mer.

Ja, jag vet. Gud = Fusk/genväg. Men då gudarna i Mundana är mer Hands On än i tex; Mutant RYMD...
 
Top