*Här kommer det!*
Har inte tidigare tänkt på vilka övriga konsekvenser det kan få att kunna alstra magi (och i mitt förra inlägg hade jag inte tid att svara då jag behövde gå), men det är synnerligen en intressant tanke du har.
Då det finns ytterst lite av det "icke-världsliga" Mundana beskrivet i moduler som finns att köpa (eller som jag har) har jag ansett mig tvungen att knåpa ihop det själv, även om jag inte hunnit klart än (har ingen aning om hur länge jag har hållit på men det är länge!). Enligt den "teorin" är det så att magin dras från ett plan tillhörande den specifika aspekten. Altså skulle det mycket väl kunna få ytterligare effekter då man skapar en "länk" till aspektens plan i och med att man lär sig att dra kraft därifrån (läs: alstra), ju mer man lär sig (läs: ju högre färdighetsvärde man har) desto "större" länk. Genom denna länk skulle sedan en viss mängd kraft kunna strömma hela tiden och sedan påverka magikern på ngt hittils okänt sätt, det är självklart denna ström av magi som man känner av med magiförnimmelse. P g a. ovan nedskriven anledning blir även påverkan större ju skickligare man är på att alstra.
Undantaget från "påverkansregeln" skulle då vara för psykotropi och biotropi som man ändå har en länk till (detta för människor, för andra raser skulle det kunna vara ytterligare aspekter, eller andra) Det kan även vara så är det så att alla människor redan påverkas av dessa aspekter, detta är synnerligen interessant då alver antagligen skulle var kopplade till ytterligare en eller flera aspekter, som i och med eonskiftet (läs mer om detta i L&H och Drakar) blev antingen starkare, svagare eller mer/mindre korrumperat ( kanke pga att aspektens eventuella förkämpar förlorade/vann ngt under "mörkret")
Monokroma magiker har hela "länken" fokuserad till ett plan, vilket leder till deras välkända förmåga att enklare dra mer energi från planet men eventuellt även till att effekterna på magikern blir större (dvs att den ökade kraftströmmen fungerar även när det gäller denna okända påverkan). Eftersom färdigheten
transformering leder till att fördelarna från att vara monokrom tas bort kan man ju ana att färdigheten på ngt vis "delar upp" länken, vilket eventuellt leder till att påverkan från de aspekter man berhärskar blir mindre men att man påverkas från alla aspekter som det är möjligt att transformera till (eventuellt tar det tillskottet som aspekten får från transformeringsfärdigheten ut det som dras bort pga densamma, men jag anser att så inte borde bara fallet).
En interessant följd av detta är ju att en del aspekter kan vara "onda", dvs. att de påverkar världen på ett sätt som anses som negativt. Det kanske rentutav är så att det är de aspekter som anses som onda som ger denna negativa påverkan, vilket leder till att t ex. de häxjägare som jagar t ex. nekromantiker verkligen skulle göra världen till en bättre plats, även borträknat deta att de dödar en massa "onda" varelser som t ex. vampyrer.
Andra följder av detta fenomen kan t ex. vara att aspekter har en förmåga att tänka och ett eget sorts "liv" (eller egentligen att aspekterna i sitt innersta har eller består av väsen som har dessa förmågor), att magiker förstärker (eller eventuellt förminskar, men jag förespråker det förra) en aspekts eventuella förmåga att vinna ngt på det kommande mörkret( vilket skulle leda till att aspektens väsen skulle försöka få fler/färre magiker som kan alstra aspekten, väsendenas förmåga att interagera med det "värdsliga" Mundana är dock mycket liten då det finns en "slöja" som hindrar passerande mellen olika plan. Alltså är väsendenas så gott som enda möjlighet att påverka "vårt" Mundana genom platser som är STARKT bundna till aspekten i fråga t ex. kan termotropin påverka Mundana genom en aktiv vulkan eller genom magiker som kan alstra den aspekten, ytterligare en fördel med att ha många alstrare), att mäktiga magiker kan spåra andra användare av deras aspekt genom att känna "kraftutsuget" från planet (trycket på en öppning i en damm blir mindre om det finns fler öppningar), att aspekter interagerar med varandra genom att det från början fanns en viss mängd kraft (som varken kan minska eller öka) och som sedan fördelas mellan de olika aspekterna (skugglandet blir då ytterst viktigt för de oneirotropiska väsendena) och att magiker med stor kunskap i en eller några få aspekter då försöker minska antalet brukare av de motstående aspekterna (för att på så vis minska den aspektens kraft och därigenom öka den egna aspektens kraft).
Exempel på effekter som att kunna alstra en aspekt kan leda till är:
Skototropi gör själen mer knuten till mörkret, vilket leder till att det blir lättare för mörkrets varelser att "ta världen". Magikern ser världen på ett dystrare vis och blir i slutändan mer "ond".
Pyrotropi gör själen mer "eldfängd", magikern blir aggresivare. Fler bränder förekommer på Mundana.
Ataxatropi gör magikern mer oberäknelig. Fler krig eller annat som skapar tumult på Mundanas yta förekommer.
Observera att dessa effekter är ganska dåligt genomtänkta och saknar det djup som jag önskar att jag kunde ge dem, kan kanske utveckla dem senare om önskemål finns. Skriv gärna och berätta om vilka effekter ni kan komma på.
I det stora hela tycker jag att det skulle vara interessant att köra med att det ger okända effekter att kunna alstra en aspekt då det leder till att den annars rätt tråkiga magin i EON blir mer mystisk och interessant.
Har inte papperen på min "teori" här och kan den inte utantill, vilket leder till att jag inte skriver mer om den här. Är dessutom inte säker på att Ni skulle uppskatta att läsa den.
//Mvh ClawHawk