Nekromanti Magiförnimmelse och artefakter

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Hepp,


Försöker reda ut lite kring vad färdigheten Magiförnimmelse kan och inte kan se när det gäller artefakter. M&M (s 65) säger att den "inte kan förnimma magiska artefakter som tillverkats med alkemi. Däremot kan man se eventuella filament som lagrats i artefakten och besvärjelser som bundits."

Innebär det att alla typer av artefakter som innehåller laddningar är förnimbara (då filamenten kan förnimmas), liksom alla engångsförtrollningar (då en besvärjelse är "låst" i artefakten), kristaller och slutligen artefakter med ständigt aktiva besvärjelser?

Och att artefakter som inte kan förnimmas är sådana med demoniska aggregat som motor och som ej är ständigt aktiva (innehåller inga filament att märka då den är inaktiv, samma för besvärjelsen), fokus, talismaner och vortex?

Och så den filosofiska bonusfrågan - om man inte kan förnimma en passiv magisk artefakt, varför kan man förnimma en passiv alstrare av magisk kraft (dvs en magiker)? Hela det här med att biomantiker lyser grönt (för de som kan se det) känns rätt löjligt. Samtidigt, om det är så, är det ju ett ganska intressant forskningsområde för magiker - vilka är de långvariga effekterna av att vara nekromantiker förutom att man blir en rätt mörkgrå person? :gremlaugh: Det antyder ju egentligen att det här med att väva magi inte är något ofarligt ens om man undviker att fumla...

Mvh / Phelan
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Hela det här med att biomantiker lyser grönt (för de som kan se det) känns rätt löjligt.
Enligt min uppfattning är det snarare så att en person/varelse med magiförnimmelse uppfattar alstraren i fråga grönt, dvs att det inte är något påträngande, eller ngt man tänker på (bortsett från vid första mötet, eller om man koncentrerar sig på det), utan ngt som finns där om man skulle kolla efter. Dessutom anser jag att "färguppfattningen" i fråga inte är så att man ser färgen, utan uppfgattar den.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Jag tror du missade det viktig. "Lyser grönt" var en överdrift för att göra det roligare. Det som är intressant är att man INTE kan förnimma en artefakt som inte är aktiv, men att man KAN förnimma ett av magi färgat mönster runt en magiker även fast denne inte kastar magi för tillfället. Varför lämnar magin spår i det ena fallet men inte det andra?

Mvh / Phelan
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Bara en tanke:
Kan det inte vara "artefakter" som egentligen inte har så mycket med magi att göra som refereras till? Att t.ex. ett svärd som gjorts oförstörbart med alkemi inte kan förnimmas har jag full förståelse för, medan jag tycker att en ring med ett demoniskt aggregat i är så pass magisk att den borde gå att förnimma även om den inte är aktiv för tillfället.

/Caesar - funderar...
 
G

Guest

Guest
Re: Magiförnimmelse och artefakter[ANT]

Ja ett demoniskt aggregat har ju faktiskt någon som alstrar, en förminskad liten demon, han borde ju lysa rätt lila faktiskt.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Magiförnimmelse och artefakter[ANT]

Jodå, visst har det någon som alstrar. Fast det står specifikt att Magiförnimmelse inte kan användas för att upptäcka demoner och andar. Och, även om du kan upptäcka honom - varför skulle ett fält av daimotropi på en demon sticka ut?

Att det sägs att Magiförnimmelse kan se specifikt LAGRADE filament och "besvärjelser som BUNDITS" antyder ju att det ska vara någon slags distinktion mellan olika slags artefakter. Ordet "bundits" är otydligt, för min del för det mest tankarna till engångsförtrollningar, alltså den sortens artefakter där det faktiskt ligger en besvärjelse i stasis i föremålet och bara väntar på att utlösas, men själva besvärjelsen är så att säga där. I de andra fallen så har man en alkemisk process som vid vissa villkor VÄVER en besvärjelse men den är inte hela tiden aktiv. Och därmed inte möjlig att upptäcka.

(För övrigt intressant att huvuddefinitionen är att Magiförnimmelse inte kan upptäcka magiska artefakter som tillverkats med alkemi - det torde väl utesluta alla artefakter utom möjligen det lilla fåtal som är givna av gudar.)

Jag skulle gärna se andras tankar kring det här med att magiker överhuvudtaget går att förnimma med Magiförnimmelse bara för att de kan alstra en aspekt. Visst, enligt reglerna är det så men vad har det för vidare implikationer? Om magin lämnar synliga spår efter sig i alstraren har den kanske andra effekter på brukaren förutom detta? Det ger ju upphov till en hel del magiteoretiska diskussioner och saker att utforska.

(Dessutom, tänk vad lätt arbetet är för häxjägare - man behöver inte fånga en magiker i akten, det räcker att någon deklarerar att man med sina expertkunskaper kan förnimma att personen ifråga är magiskt kunnig och så är det bara att starta grillfesten. Försök hitta ett försvar mot det, ens om du är oskyldigt anklagad - det lär nog inte vara så många andra än magiker och häxjägare som lär sig Magiförnimmelse och försök att få en annan häxjägare att vittna till ditt försvar.)

Mvh / Phelan
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Har skrivit ett till inlägg till denna tråd, men kunde tyvärr inte skicka in det då (pga. problem med internät) och nu ligger det sparat på en dator som jag inte har tillgång till.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
*Här kommer det!* :gremlaugh:

Har inte tidigare tänkt på vilka övriga konsekvenser det kan få att kunna alstra magi (och i mitt förra inlägg hade jag inte tid att svara då jag behövde gå), men det är synnerligen en intressant tanke du har.

Då det finns ytterst lite av det "icke-världsliga" Mundana beskrivet i moduler som finns att köpa (eller som jag har) har jag ansett mig tvungen att knåpa ihop det själv, även om jag inte hunnit klart än (har ingen aning om hur länge jag har hållit på men det är länge!). Enligt den "teorin" är det så att magin dras från ett plan tillhörande den specifika aspekten. Altså skulle det mycket väl kunna få ytterligare effekter då man skapar en "länk" till aspektens plan i och med att man lär sig att dra kraft därifrån (läs: alstra), ju mer man lär sig (läs: ju högre färdighetsvärde man har) desto "större" länk. Genom denna länk skulle sedan en viss mängd kraft kunna strömma hela tiden och sedan påverka magikern på ngt hittils okänt sätt, det är självklart denna ström av magi som man känner av med magiförnimmelse. P g a. ovan nedskriven anledning blir även påverkan större ju skickligare man är på att alstra.

Undantaget från "påverkansregeln" skulle då vara för psykotropi och biotropi som man ändå har en länk till (detta för människor, för andra raser skulle det kunna vara ytterligare aspekter, eller andra) Det kan även vara så är det så att alla människor redan påverkas av dessa aspekter, detta är synnerligen interessant då alver antagligen skulle var kopplade till ytterligare en eller flera aspekter, som i och med eonskiftet (läs mer om detta i L&H och Drakar) blev antingen starkare, svagare eller mer/mindre korrumperat ( kanke pga att aspektens eventuella förkämpar förlorade/vann ngt under "mörkret")

Monokroma magiker har hela "länken" fokuserad till ett plan, vilket leder till deras välkända förmåga att enklare dra mer energi från planet men eventuellt även till att effekterna på magikern blir större (dvs att den ökade kraftströmmen fungerar även när det gäller denna okända påverkan). Eftersom färdigheten transformering leder till att fördelarna från att vara monokrom tas bort kan man ju ana att färdigheten på ngt vis "delar upp" länken, vilket eventuellt leder till att påverkan från de aspekter man berhärskar blir mindre men att man påverkas från alla aspekter som det är möjligt att transformera till (eventuellt tar det tillskottet som aspekten får från transformeringsfärdigheten ut det som dras bort pga densamma, men jag anser att så inte borde bara fallet).

En interessant följd av detta är ju att en del aspekter kan vara "onda", dvs. att de påverkar världen på ett sätt som anses som negativt. Det kanske rentutav är så att det är de aspekter som anses som onda som ger denna negativa påverkan, vilket leder till att t ex. de häxjägare som jagar t ex. nekromantiker verkligen skulle göra världen till en bättre plats, även borträknat deta att de dödar en massa "onda" varelser som t ex. vampyrer.

Andra följder av detta fenomen kan t ex. vara att aspekter har en förmåga att tänka och ett eget sorts "liv" (eller egentligen att aspekterna i sitt innersta har eller består av väsen som har dessa förmågor), att magiker förstärker (eller eventuellt förminskar, men jag förespråker det förra) en aspekts eventuella förmåga att vinna ngt på det kommande mörkret( vilket skulle leda till att aspektens väsen skulle försöka få fler/färre magiker som kan alstra aspekten, väsendenas förmåga att interagera med det "värdsliga" Mundana är dock mycket liten då det finns en "slöja" som hindrar passerande mellen olika plan. Alltså är väsendenas så gott som enda möjlighet att påverka "vårt" Mundana genom platser som är STARKT bundna till aspekten i fråga t ex. kan termotropin påverka Mundana genom en aktiv vulkan eller genom magiker som kan alstra den aspekten, ytterligare en fördel med att ha många alstrare), att mäktiga magiker kan spåra andra användare av deras aspekt genom att känna "kraftutsuget" från planet (trycket på en öppning i en damm blir mindre om det finns fler öppningar), att aspekter interagerar med varandra genom att det från början fanns en viss mängd kraft (som varken kan minska eller öka) och som sedan fördelas mellan de olika aspekterna (skugglandet blir då ytterst viktigt för de oneirotropiska väsendena) och att magiker med stor kunskap i en eller några få aspekter då försöker minska antalet brukare av de motstående aspekterna (för att på så vis minska den aspektens kraft och därigenom öka den egna aspektens kraft).

Exempel på effekter som att kunna alstra en aspekt kan leda till är:
Skototropi gör själen mer knuten till mörkret, vilket leder till att det blir lättare för mörkrets varelser att "ta världen". Magikern ser världen på ett dystrare vis och blir i slutändan mer "ond".
Pyrotropi gör själen mer "eldfängd", magikern blir aggresivare. Fler bränder förekommer på Mundana.
Ataxatropi gör magikern mer oberäknelig. Fler krig eller annat som skapar tumult på Mundanas yta förekommer.
Observera att dessa effekter är ganska dåligt genomtänkta och saknar det djup som jag önskar att jag kunde ge dem, kan kanske utveckla dem senare om önskemål finns. Skriv gärna och berätta om vilka effekter ni kan komma på.


I det stora hela tycker jag att det skulle vara interessant att köra med att det ger okända effekter att kunna alstra en aspekt då det leder till att den annars rätt tråkiga magin i EON blir mer mystisk och interessant.

Har inte papperen på min "teori" här och kan den inte utantill, vilket leder till att jag inte skriver mer om den här. Är dessutom inte säker på att Ni skulle uppskatta att läsa den.

//Mvh ClawHawk
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Magiförnimmelse (FET-SPOILER för mina spelare)

Okej, en del intressanta idéer här. Har du tänkt dig aspekternas "kamp" om makt som skiljd från gudarnas? Så som Mundanas metafysik beskrivs i L&H (om jag bara kan få skriva det utan att folk slentrianbashar L&H...) är ju Eonerna en kamp mellan gudarna, men även är ju elementen inblandade och olika elements/aspekters dominans skiljer sig ju mellan eonerna.

Själv har jag precis påbörjat en kampanj kring en gammal alkemists arbete och upptäckter som kommer bli en djupdykning i hur Mundanas värld är uppbyggd och förhållandet mellan fysisk materia, magi mm. Jag spoilermärker för att ta upp vissa saker jag funderat på där utan att mina spelare ska bli varse hur det är tänkt än.

Jag har funderat i en helt annan bana kring aspekterna. Ser man till de magiska strömmarna i Mundana så är det ju så att t ex en plats som är högmagisk för kryotropi oftast är väldigt kall, osv. Men vad kom först här? Blir det kallt för att det är kryotropiskt högmagiskt, eller skapar kylan kryotropi? Eller är svaret ingendera - det är helt enkelt så att de magiska energierna är en naturlig del i Mundanas fysiska värld och helt enkelt bara ett attribut för olika materia eller egenskaper hos olika materia? Däremot är det inte så att en viss aspekt finns allena i t ex ett objekt, en plats eller en person. Att alla aspekter (utom psykotropi, daimotropi och teotropi) är närvarande överallt märks genom att de går att alstra överallt, även om det är olika svårt. De olika aspekterna är alltså inget som är särskiljt från den fysiska världen utan en naturlig del av den.

Och, om man går så långt som att säga att närvaron av en aspekt är en del av t ex ett objekt, vad händer då med objektet när man alstrar energi ur det? En del tidigare forumdiskussioner har menat att det finns en gräns för hur mycket man kan alstra av en viss aspekt på samma plats innan det "tar slut". Men, vad fyller aspekten för funktion i objektet till att börja med? Om du alstrar för mycket kryotropi ur snö, smälter den då?

En annan tanke, delvis relaterad till ovanstående. Varför kan man inte manipulera aspekter i mindre enheter än filament? Den thaumaturgiska teorin konstaterar bara att ett filament är den minsta enheten man kan alstra men samtidigt att den kan innehålla olika mängder energi. Det är ju en synnerligen pragmatisk teori men den bryr sig inte riktigt om att sätta fokus på mindre mängder av en aspekt än ett filament. Det kan ju tänkas att det är någon gudaskapt lag som gör att Mundanas invånare inte tillåts manipulera mindre mängder än så av någon anledning, men tänk om det vore möjligt?

Mvh / Phelan
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Magiförnimmelse (FET-SPOILER för mina spelare)

Jag skall bara säga att det är ganska många punkter som min teori inte stämmer överräns med L&H. Aspekternas kamp är delvis skiljd från gudarnas, det finns gudar som är gud för en viss aspekt, men annars är det en kamp på en helt annan nivå...



AAAARRGHHH!!!!!!!!!! Morsan kom måste sticka!!!! (det kommer mer)
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Magiförnimmelse (FET-SPOILER för mina spelare)

Ok, nu kommer mera.

För att utveckla det där om att det är två stycken olika kamper (den mellan gudarna och den mellan aspekterna) såkan man säga det att gudarna slåss om "herravälde" över Mundana, medans aspekterna slåss om delarna av den totala kraftmängd som finns. Aspekternas kamp är mer grundläggande och "sofistikerad". Deras metoder går inte ut på att med arméer av t ex. magiker vinna över motstående arméer. De slåss i stället genom att ta tillfället i akt och manipulera världen (dock så är magikerna en viktig del av denna manipulering).

Läraren kommer mste stänga ner (det kommer mer)
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Magiförnimmelse (FET-SPOILER för mina spelare)

Hmmm, så du tänker dig att varje aspekt har sin egen "hemdimension"/"ursprungsplan" från vilket det påverkar Mundana? Intressant, men borde det inte vara någon koppling till gudarna också? Mundana har ju ändrats fysiskt och klimatologiskt över Eonerna som följd av ändringar i balansen mellan olika gudar, en del gudar tycks ju också ha nån koppling till elementen. Även om majoriteten av gudarna nu har större intresse för de intelligenta raserna (som genom sin dyrkan av gudarna ger dem makt). Finns det i så fall en motsättning mellan gudarna och aspekterna, då gudarna är mest nöjda med ett varierat Mundana som blir ett bra habitat för deras kraftalstrare och inte vill ha några ytterligheter?

Hur "styrs" aspekterna? Har varje aspekt nån medvetenhet som sitter och konspirerar från sin hemdimension?

Btw, är inte gudarnas maktkamp likadan som aspekterna? Det är ju inte fysiskt herravälde som är det avgörande, det avgörande är att ha många som dyrkar en så att man får mycket kraft. I praktiken en kamp om en/två av aspekterna beroende på hur man ser relationen mellan psykotropi och teotropi.

Mvh / Phelan
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Magiförnimmelse (FET-SPOILER för mina spelare)

Hmmm, så du tänker dig att varje aspekt har sin egen "hemdimension"/"ursprungsplan" från vilket det påverkar Mundana?
Ja, det tänker jag, och alla ytterligheter som har med aspektens "manifestation" att göra fungerar som en sorts länk till Mundana (som tidigare nämnts i tråden är även magiker en sådan länk).

Intressant, men borde det inte vara någon koppling till gudarna också? Mundana har ju ändrats fysiskt och klimatologiskt över Eonerna som följd av ändringar i balansen mellan olika gudar, en del gudar tycks ju också ha nån koppling till elementen. Även om majoriteten av gudarna nu har större intresse för de intelligenta raserna (som genom sin dyrkan av gudarna ger dem makt). Finns det i så fall en motsättning mellan gudarna och aspekterna, då gudarna är mest nöjda med ett varierat Mundana som blir ett bra habitat för deras kraftalstrare och inte vill ha några ytterligheter?
Som jag tidigare sagt så skiljer sig min teori på en del punkter från den oficiella versionen som presenteras i L&H (exempelvis så spelar DRÖMMAREN en betydligt mycket mindre roll i min teori, han fungerar bara som en värdkropp för världen, även om världen existerar runnt honom också). Enligt min teori så skapade gudarna ett plan för varje aspekt när de ville ge de besjälade varelserna magins gåva (innan dess flödade all magi fri och var därför alldeles för vild och svårkontrollerad för att ngn skulle kunna tämja den till sitt eget bruk). Detta gjorde de genom att fängsla olika delar av "allkraften" genom att skärma av de specifika delarna med en sorts "slöja" (som finns mellan alla olika plan), har inte riktigt bestämt mig än, men jag tror att slöjan består av dels antimagi (för att förhindra all materia i planen (materia i ett plan skulle genast förstöra planet) och dels av en ytterst energität väv av alla aspekter (borsett från elementaraspekterna samt heliotropi) som absorberar all kraft från aspekterna som försöker tränga igenom.

Nåja åter till ämnet. Du skriver senare att kampen mellan gudarna kan ses som en kamp mellan en/två st aspekter och för att svara på detta så går vi åter in mer på min teori. Kort kan man säga att gudarna var först, demonerna kom sdan som en följd på att en del gudar "nedtransformerades" till demoner, sedan kom psykotropin för att gudarna skulle hindra dekanteringen och för att skapa en tjänarras som inte skulle ha varken möjlighet eller anledning att sätta sig upp mot gudarna, sedan rasade ett krig mellan gudar och demoner som demonerna förlorade vilket fick som följd att de fängslades på sitt plan (eller varade kriget före psykotropins tillkomst?). I vilket fall så ledde avskärmningen till att demonerna hade möjlighet att manipulera gudarnas (för dem) perfekta skapelse, det är faktiskt så att det var så peripetierna(?) kom till. (undrar varför jag skrev allt detta, jag ville ju bara säga att teo-, daimo- och psykotropi är något annat än de andra aspekterna och existerar genom sina väsen medans de andra aspekternas väsen existerar som en följd av aspekterna. Förstår du skillnaden?)Hur som helst så är gudarnas kamp en kamp om tillbedjare, alltså om makt, för en speciell individ medans aspekternas kamp är en fråga om att fördela en viss mängd kraft på ett så fördelaktigt sätt som möjligt. Medans gudarna (väsen) slåss genom tillbedjare, och inte utnyttjar sin aspekts krafter, slåss aspekterna genom att utnyttja försvagningen av slöjorna för att dra kraft till sitt plan (detta är egentligen en naturlig process för att jämna ut aventuella olikheter som har uppkommit under eonens gång, men styrs numera av aspektens väsen för att ge dem mer "livskraft", och fungerar alltså inte på det viset).

Aspekternas kamp har egentligen inget att göra med det fysiska Mundana, utan det fysiska Mundana är egentligen bara mediumet varigenom all "kraftutsugning" måste ske. Sedan så är aspekternas kamp bunden till Mundana genom ex. gudarna; låt oss säga att Helion (solens gud) är framgångsrik i sin kamp, då blir han (efter mörkrets slut) en viktig gud med många tillbedjare, i och med det så kommer han att använda sin teotropi oftare för att "gestalta" vad han är gud för, nämligen solen, alltså kommer solen att bli en mer aktiv del av Mundana, mer sol = mer heliotropi = mer länkar till mundana från det heliotropiska planet = mer makt åt helitropin . Ett annat sett som aspekternas kamp är länkad till gudarnas är genom det som händer under mörkret; låt oss säga att det förekommer många bränder på Mundana under mörkret, då skapas fler temporära länkar mellan det pyrotropiska planet och Mundana, alltså har pyrotropin större chans att vinna ngt på mörkret. Ett undantag för detta är ataxatropin, som trots att det bli ytterst kaotiskt på Mundana i stället försvagas. Anledningen till detta är att det ataxatropiska planet är ytterst ostabilt. Så när den har fått ihop nog mycket makt så "svämmar det över" och ataxatropisk kraft väller ut över Mundana (det är detta som demonerna skapade genom att manipulera med gudarnas skapelse), det är då detta sker som mörkret drabbar Mundana. En följd av ovan skrivna är att t ex. pyrotropi ofta börjar med ett litet försprång till de andra aspekterna, efter hand så kommer de andra aspekterna tillbaka (oftast) då eld är mer sporadiskt förekommende än t ex. "extrem" värme (termotropi). (Oneirotropin klarar sig genom Skugglandet).

Hur "styrs" aspekterna? Har varje aspekt nån medvetenhet som sitter och konspirerar från sin hemdimension?
Det är så att aspekterna i sig inte styrs (deras automatiska "handlingar" sker på grund av en sorts oupphävlig lag, typ som att vatten alltid rinner nedåt, men inte äns gudara kan förändra denna lagen), det är bara så att aspekternas väsen använder sin stora makt över kraftflödet för att manipulera det till aspektens fördel (mer om detta står att finna ovan).

Tänker du använda dig av min version så måste du nog modifiera den för att den ska passa in i det officiella Mundana, annars får du hitta på en egen teori, eller fråga om min.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
humhummm... läste inlägget (fruktansvärt bra) och biten om transformering fick mig att tänka. du tänkte dig att inlärningen av färdigheten transformering skulle dela upp länken till alla magiplanen eller? jag fick själv en idé där, om den delar upp länken, så tänkte jag att själva transformeringsprocessen kunde var såhär ;magikern alstrar magin från den aspekt han kan, sedan använder han transformering för att gradvis skicka tillbaka kraften (magin) till sitt plan, samtidigt som han gör detta upprättas en svagare länk till det plan som han vill transformera till, inte stark nog för att själv kunna dra kraft genom den, men stark nog för att energin ska "dras" till "tomrummet" som skapas efter att man skickar tillbaka energin från det ursprungliga planet. hur låter det?
 
Top