Nekromanti magi

marsa_87

Veteran
Joined
20 Jun 2005
Messages
45
Location
Stockholm
kan man lägga en besvärjelse på under en runda(halverad tidsåtgång) och kan man lägga två 1rundas besvärjele på en runda(flera anfalls handlingar)
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Nope, alla magiska effekter träder i kraft i slutet av rundan... Men å andra sidan är det upp till SL att ändra på den regeln om hon/han anser att man borde kunna lägga två besvärjelser på en runda.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Nej, det är som den avslagna colan har sagt, det går inte.

Detta för att det lätt skulle bli ganska kraftigt (även kallat povergäjming) att kunna kasta flera besvärjelser på en runda.
Tänk dig själv, det är som att göra anfall med ett vapen som i de flesta fall inte kan blockeras.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Enligt regelboken kan en besvärjelse som minst ta en runda att kasta, detta är den minsta tiden, oavsett om det egentligen dröjer en halv eller trekvarts runda att kasta.

Om du nu vill att man ska kunna kasta flera på en runda så är det bara att göra regler för det, även om det blir lite komplicerat.
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
SL skulle ju kunna godkänna det. Först så blir det svårare för att man snabbar upp den, dessutom gör man flera saker i stridsrundan som svårar till det ännu mer. Jag vet inte om jag skulle våga göra det som magiker om jag inte vore riktigt bra eller bara kastade fjuttbesvärjelser. Men som sagt så är det upp till SL...
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Du tror inte att det lätt blir powergaming vara sig sl godkänner det eller ej?

Eftersom det finns ett par besvärjelser som inte är så svåra så är det som är bli träffad av en dolk två gånger per runda om man kastar två besvärjelser per runda.

Låter inte aktuellt för mig någonstans även om man är skillad magiker.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Håller med Gastono... dessutom blir det väldigt krångligt med initiativet, när i rundan kommer besvärjelsen funka, före eller efter motståndarens anfall?

Go by the book.
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Jag håller med er så långt att magiker skulle bli väldigt kraftiga om man tillät flera besvärjelser per runda. Däremot tycker jag att Eons magisystem känns lite i klenaste laget. Magikernas offensiva besvärjelser gör ju knappt nån skada! Ingen av spelarna i min spelgrupp vill spela magiker pga detta, vilket gör att mina äventyr blir lite väl enformiga. Jag tycker att magiker är väldigt mäktiga då det gäller andra områden än strid (kunna skapa vatten ur luften, tända en fin brasa i det genomsura virket, etc) men just då det gäller strid så känns de väldigt klena.

Problemet är helt enkelt att jag är för snäll. Egentligen skulle man kunna begränsa någon spelare till att spela magiker, men då jag försökt detta tidigare blev det ett väldigt missnöje i gruppen (varför måste jag spela en klen magiker när han får spela en krigare?). Eftersom rollspel är till för att alla ska ha kul slopade jag snabbt idén om att begränsa spelarna. Detta har till följd gjort att alla byter rollpersoner hela tiden för att de vill testa allt för att finna ett favorit yrke, något som jag nu börjat begränsa rejält.

Hursomhelst, man kanske inte behöver tillåta flera besvärjelser per runda, men något kan man väl göra åt systemet för att magiker kontra krigare/vapenmästare skall bli lite mer rättvist, vad tycker ni?
Hittade en gång en sida med Ärkemagikerns handbok som var ett alternativt, kraftfullare alternativ. Denna sida sade dock att en "klen" ärkemagiker hade runt 50 i färdighetschans i de flesta av magifärdigheterna vilket snabbt fick mig att döma ut sidan som för mycket powergaming för mig.


/Carnin
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag tycker inte magiker är för klena, de är inte särskilt duktiga ensamma men det är väl inte vad de är anpassade efter.

Detta är just att om de inte är i strid så kan de orsaka skada som ingen kan blocka, slag och liknande kan man undvika men de flesta besvärjelser går fram förutsatt att magikern lyckas kasta den.
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Det ligger faktiskt något i det du säger. Jag har aldrig tänkt på det på det sättet, att det inte går att blockera eller parera. Om man tänker så känns de plötsligt mycket kraftigare. Jag får försöka förmedla det sättet att tänka till min spelgrupp så att någon/några faktiskt kan tänka sig att spela magiker.

Men hur blir det med Undvika? Hur har du gjort då det gäller att undvika eldklot till exempel? Eller blixtar?

En nackdel som jag fortfarande ser dock är att många av de kraftigaste offensiva besvärjelserna kräver nekrotropi vilket är svårt att alstra, men det går ju iofs att fixa med transformering.


/Carnin
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag har vanligtvis inte kört att man kan undvika blixtar eller eldklot men iof har min spelgrupp inte råkat ut för så många heller.

Nekrotropi är ju ett problem...
Man får väl som du säger satsa på transformering eller alternativt kongelat.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Skulle vilja inlägga att kongelat inte är att glömma... Med dem kan man skapa riktigt mäktiga besvärjelser, sen om det är rätt dag på året så kan ju alstra-slagen bli lättare också :gremsmile:
Det är ju nån dag var sextonde år som pyrotropi blir tre nivåer lättare att alstra vilket innebär att man kan besvärja fram en permanent salamander på några stridsrundor och sedan kontrollera den på ytterligare en, vilket man kan fortsätta med rätt länge och på så sätt skrapa ihop en rätt mäktig armé... :gremgrin:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Tänk på att man får höja upp svårighetsgraden på alla slag i besvärjelsen för att kasta den tillräckligt snabbt för att få in flera på en runda. Lägg sedan till svårighetsökningen för multipla anfallshandlingar... på varje slag i besvärjelsen. Om den arme dåren fortfarande vill kasta flera besvärjelser på en runda, låt honom göra det. Sedan kan du glatt rycka på axlarna när de okontrollerade dissipationerna börjar inträffa.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Låt oss ta en riktigt klen besvärjelse (catzorans outhärdliga sveda).

OB1T6 smärta inom 30 meters avstånd, tar en runda att kasta.
OB1T6 alsta psykotropi, OB1T6 besvärjelse
Vi vill kasta den två gånger under rundan.

Först +1 tärning per slag och besvärjelse för att vi vill göra två handlingar denna runda.
+1 tärning per slag och besvärjelse för att halvera tiden.

Detta innebär att om magikern lyckas med OB3T6 mot psykotropi två gånger och OB3T6 mot besvärjelse två gånger så kan han orsaka OB2T6 smärta som oavkortat går in rakt på smärtsektionen på sitt offer och som inte kan blockas av annat än magi.

(Man kan ju ta en styck av denna besvärjelsen och sedan bättra på sitt eller sin kompis kross-skadevapens skada med OB1T6 genom att kasta Julundas krossande slag med samma svårighetsslag fast mot en annan aspekt om man nu behärskar flera sådana.)

Det är visserligen många slag och ganska liten effekt men trots det tycker jag att man får hålla sig till 1 besvärjelse per runda, om man har skills, satsa på en bättre besvärjelse.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Försök någon gång att skriva två saker samtidigt. Även om du är dubbelhänt så är det förpuskat svårt.

Försök att hugga någon två gånger med ett svärd. Eller två svärd, samtidigt. Det är svårt, men inte så svårt.

Summa summarum: Flera besvärjelser per runda? Tja varför inte... Plus tre-fyra tärningar på alla handlingar emellertid. Minst.

-Hjalle, är dock glad som har ärkingar.
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Jag håller med om att kongelat är förhållandevis mäktiga, men jag tycker att de är på tok för överskattade. För det första tar de en hemsk tid att skapa samt att man måste ha tillgång till ett labb med tillhörande assistenter. För det andra tar de ju plats! Mina rollpersoner har oftast med sig en ryggsäck och ibland ett riddjur. De behöver ha lägerutrustning och proviant med sig och har inte plats att gå och bära på en drös kongelat som dessutom bara går att använda en gång. Om man inte brukar vagnar eller packdjur har man helt enkelt inte plats att föra med sig så mycket vilket lett till en hel del problem för mina spelare. Jag vet inte hur ni gjort med bärförmåga, men jag har problem att få med allt som behövs!

Nu menar inte jag att kongelat är stora bly-klumpar att bära på, men allt bidrar till vikten.


/Carnin
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Låt oss ta en riktigt klen besvärjelse (catzorans outhärdliga sveda).

OB1T6 smärta inom 30 meters avstånd, tar en runda att kasta.
OB1T6 alsta psykotropi, OB1T6 besvärjelse
Vi vill kasta den två gånger under rundan.

Först +1 tärning per slag och besvärjelse för att vi vill göra två handlingar denna runda.
+1 tärning per slag och besvärjelse för att halvera tiden.

Detta innebär att om magikern lyckas med OB3T6 mot psykotropi två gånger och OB3T6 mot besvärjelse två gånger så kan han orsaka OB2T6 smärta som oavkortat går in rakt på smärtsektionen på sitt offer och som inte kan blockas av annat än magi.


Då är det ju ändå lättare att bara slå Ob3T6 Alstra Psykotropi och Ob3T6 Besvärjelse och få en besvärjelse som åsamkar Ob3T6 poäng Smärta på lika lång tid och med bara hälften av slagen.

(Man kan ju ta en styck av denna besvärjelsen och sedan bättra på sitt eller sin kompis kross-skadevapens skada med OB1T6 genom att kasta Julundas krossande slag med samma svårighetsslag fast mot en annan aspekt om man nu behärskar flera sådana.)

Likadant här.

Det är visserligen många slag och ganska liten effekt men trots det tycker jag att man får hålla sig till 1 besvärjelse per runda, om man har skills, satsa på en bättre besvärjelse.

Det var det du ville komma fram till (att det blir bättre och lättare att bara göra en bättre besvärjelse istället för två mindre bra) men då det inte ger så många fördelar egentligen så varför inte? Det enda som skulle vara något är att kasta besvärjelserna på olika personer eller använda sig av olika besvärjelser.

/Jaggernaut - avnegatiserad
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Försök någon gång att skriva två saker samtidigt. Även om du är dubbelhänt så är det förpuskat svårt.

Försök att hugga någon två gånger med ett svärd. Eller två svärd, samtidigt. Det är svårt, men inte så svårt.


Fast egentligen borde det väl vara mer som att först skriva en sak snabbare än vanligt och sedan en annan sak även den snabbare än vanligt. Fortfarande svårt att få det bra (lika bra som då man skriver med vanlig takt) men inte lika svårt som att göra det samtidigt.

Sedan skulle det inte vara coolt med en Övernaturlig förmåga som ambidextriös men psykist istället. Typ för två besvärjelser samtidigt och liknande.

/Jaggernaut - ärkingar är inte helt fel
 
Top