Jag håller med er så långt att magiker skulle bli väldigt kraftiga om man tillät flera besvärjelser per runda. Däremot tycker jag att Eons magisystem känns lite i klenaste laget. Magikernas offensiva besvärjelser gör ju knappt nån skada! Ingen av spelarna i min spelgrupp vill spela magiker pga detta, vilket gör att mina äventyr blir lite väl enformiga. Jag tycker att magiker är väldigt mäktiga då det gäller andra områden än strid (kunna skapa vatten ur luften, tända en fin brasa i det genomsura virket, etc) men just då det gäller strid så känns de väldigt klena.
Problemet är helt enkelt att jag är för snäll. Egentligen skulle man kunna begränsa någon spelare till att spela magiker, men då jag försökt detta tidigare blev det ett väldigt missnöje i gruppen (varför måste jag spela en klen magiker när han får spela en krigare?). Eftersom rollspel är till för att alla ska ha kul slopade jag snabbt idén om att begränsa spelarna. Detta har till följd gjort att alla byter rollpersoner hela tiden för att de vill testa allt för att finna ett favorit yrke, något som jag nu börjat begränsa rejält.
Hursomhelst, man kanske inte behöver tillåta flera besvärjelser per runda, men något kan man väl göra åt systemet för att magiker kontra krigare/vapenmästare skall bli lite mer rättvist, vad tycker ni?
Hittade en gång en sida med Ärkemagikerns handbok som var ett alternativt, kraftfullare alternativ. Denna sida sade dock att en "klen" ärkemagiker hade runt 50 i färdighetschans i de flesta av magifärdigheterna vilket snabbt fick mig att döma ut sidan som för mycket powergaming för mig.
/Carnin