Nekromanti Magi!

Mr.Chrenshaw

Veteran
Joined
22 Aug 2000
Messages
18
Location
Himmelen
Jag har ett par synpunkter (och frågor) angående reglerna för magi. Först; när avbryts provisorisk?
När magikern VILL det, eller hur?
Borde den inte avbrytas när han går och lägger sig eller koncentrerar sig på något annat en just besvärjelsen?
Ex; så hade vi en geotropiker som gjorde en person till sten. (petromorfos) Vi glömde av händelsen men tog upp och diskuterade ämnet om han fortfarande stod kvar där, en vecka senare.
Ifall den inte avbryts förrän magikern verkligen VILL det, avbryts den då när han dör? Eller svimmar? Då borde den avbrytas när han sover också.
Döööh... jag slutar nu.


"...och jag lovar, jag har ingen illegal ShadowDoc-klinik i källaren, ärligt!"
 

Thomp

Veteran
Joined
23 Aug 2000
Messages
19
Location
Nybyn, Sverige
jag har också några frågor, hur är det med te.x effektgrader, jag menar en mäktig magiker skall kunna göra mer skada än en liten nyexaminerad b- magiker..
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"jag har också några frågor, hur är det med te.x effektgrader, jag menar en mäktig magiker skall kunna göra mer skada än en liten nyexaminerad b- magiker.."

En mäktig (kunnig) magiker kan formalisera kraftigare besvärjelser än en mindre bra magiker. En besvärjelse är dock som den är, dvs redan bestämd. Det är just i formaliseringen av besvärjelsen som skillnaden syns.

Ta t ex "Bzarons kvicka återhämtning", ingen b-magiker hade formaliserat den.

/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif
 
G

Guest

Guest
Något oklar dock... iallfall när det gäller provosoriska besvärjelse...

Mvh Ezzy
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Magisystemet i eon är bra som det är tycker ja en aning tradigt bara men det är ju allt annat också:)

Walk softly and carry a big stick.
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Jag tycket att eons magisystem är mycket bra eftersom den beskriver vad som händer och är riktigt orginellt. I många spel så är det enda man får veta om magin att "den drar på magin i världen/spelaren/nått föremål och att den kan åstakomma det och det", medan eon drar upp allt från hur det går till steg för steg, till olika faktioners magiteori.

/Niklas

"Det där går inte fort, gamla russin!"
 
G

Guest

Guest
Ja, eons magi system är mycket bra. Men ack så rörigt och buggigt... tyvärr får jag väl till lägga

Mvh Ezzy
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Men ack så rörigt och buggigt"

Rörigt? tja, kanske lite. Buggigt? vet inte om jag håller med. Magisystemet i Eon är underbart. I Eon är magi en vetenskap. Vilken vetenskap är inte rörig?

/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif
 
G

Guest

Guest
Det är buggigt. Med buggigt menar jag saker som inte riktigt går ihop eller inte fungerar. Kolla bara på den där alkemiska processen som gör föremål oförstörbara. Eller den där besvärjelsen förvandling... man förvandlar något till något annat. Man behåller alla mental egenskaper och fysiska... sist jag kollade gick ljus under fysik, så med andra ord så ser man likadan ut men man är det man är förvandlat till. Sedan att ingetting har förändrats det är en annan sak. Men som sagt, eon magi system är bäst. Och antagligen mer rörigt en buggigt...

Mvh Ezzy
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Man behåller alla mental
egenskaper och fysiska... sist jag kollade gick ljus under fysik, så med andra ord så ser man likadan ut men man är det man är
förvandlat till.

Med fysiska egenskaper menas givetvis grundegenskaperna Sty,Tål och Rör.
Vad är det för fel på oförstörbara vandöda?/images/icons/cool.gif

/Tzoch
 
G

Guest

Guest
"Med fysiska egenskaper menas givetvis grundegenskaperna Sty,Tål och Rör."

Jaha... och de skulle vara så mycket bättre? tänk dig att någon förvandlar dig till en snigel och halverar din vikt några gånger så att du blir en normal stor snigel. Efter detta så börjar snigeln spurta... om du har TÅL 10 RÖR 10 så kommer sniglen att röra sig i en hastighet av 22,5m/s hmm? racer sniglen nummer ett! eller ifall någon skulle trampa på masken... då reser den sig helt enkel och kastar den jäveln som har trampat på den en halv meter bakåt! Haha! super sniglen går till attack!!! jag har gjort så att man behåller mental men inte fysiska egenskaper.(det är ju nu ganska fräckt med super smarta sniglar)

"Vad är det för fel på oförstörbara vandöda?"

inget! absolut inget! (C:

Mvh Ezzy
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
<I>Magisystemet i Eon är underbart. I Eon är magi en vetenskap.</I>

NEEEJ! Magi SKA inte vara vetenskap. Magi ska vara motsatsen till vetenskap, någonting som inte går att förklara. När vi kan förklara det, är det inte längre magi. Hur många skulle säga att television var magi, idag respektive på 1600-talet? jag tror ni finner att betydligt fler av 1600-talisterna skulle anse television vara magi än dagens människor, just för att de inte har någon förklaring till det.

IMHO, naturligtvis. /images/icons/smile.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Magi som vetenskap

"NEEEJ! Magi SKA inte vara vetenskap. Magi ska vara motsatsen till vetenskap, någonting som inte går att förklara."

För det första, varför då?

För det andra, magi har alltid varit vetenskap - det har varit tätt förknippat med matematik, religion, exceptionellt god hantverksförmåga, astronomi, astrologi och mycket mer. Där andra vetenskaper har varit till för att förklara universum (inklusive religion) så har magi varit ett system för att utnyttja dessa kunskaper i syfte att påverka universum, ända tills Gygax och Arneson reglifierade sin första Fireball.

För det tredje, jag har hellre magi som vetenskap än som taktiskt artilleriunderstöd. Om inte magin förklaras på något sätt (det vill säga får en dos vetenskap i sig) så tenderar magin att bli ungefär lika mystiskt som en haubits 77.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Magi som mystisk kunskap

För det andra, magi har alltid varit vetenskap - det har varit tätt förknippat med matematik, religion, exceptionellt god hantverksförmåga, astronomi, astrologi och mycket mer.

Det har dessutom handlat om att manipulera eller samarbete med mäktiga väsen, auror, smågudar, mystiska artefakter, hemlig kunskap osv.
Det är mycket mer religion än vetenskap i vår världs magi och religion är ungefär så långt man kan komma från vetenskap.

För det tredje, jag har hellre magi som vetenskap än som taktiskt artilleriunderstöd. Om inte magin förklaras på något sätt (det vill säga får en dos vetenskap i sig) så tenderar magin att bli ungefär lika mystiskt som en haubits 77.

Det finns en mellanväg. Man kan berätta hur magin fungerar i stort (som i In Nomine där man sjunger sånger som förändrar den symfoni som utgör hela den materiella världen) utan att förklara varje liten detalj (som i In Nomines fall skulle bli en torr och tråkig utläggning om tonarter, takter osv).
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ny Magi!

/images/icons/cool.gif du sa
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Rörigt? tja, kanske lite. Buggigt? vet inte om jag håller med. Magisystemet i Eon är underbart. I Eon är magi en vetenskap. Vilken
vetenskap är inte rörig?

/Sir Foilan<p><hr></blockquote><p>Jag håller med magin är under bar mycket på grund av att de har en vetenskaplig syn på magin men som all vetenskap bygger det på Teorier och ibland rätt så ofta måste vetenskaps män omdefiniera sina teorier när nya bevis kommer fram lika så för magikerna i Eon där av är det lite buggigt. Man kan säga att magi teorin ännu har många många fel i sig som Spelledare kan utnyttja för att få en Ärke skurk att kunna trolla på "nytt" sätt eller för att införa nya Filament och nya effekter.

Biotropiks livsmanipultion
Biotropi 2+ Räckvidd personlig, varaktighet permanent.
Genom denna effekt kan magikern manipulera med en varelses kropp ge den nya egenskaper eller låta två varelser som exempel viss en Trukh och en Dvärg få en avkomma som har drag av båda varelserna.
Genom högre effekt kan även arvsanlag föras över till varelsens kropp.
( denna effekt kan vara ansvarig för varelser som Vulfen, Hyggelmonster, Kentaurer, Minotaurer, )

Psykomanisk Hjärntvätt.
Psykotropi 1+ Räckvidd: Beröring, , Varaktighet: Momentan,Går ej att göra permanent.
magikern kan plantera in en tanke eller en känsla i ett offers huvud för varje magnitud.
ex: Tuva älskar Krister Sunderlin.
Tanken gör Ob1T6 mot VIL en gång per 12 timmar för varje magnitud.
Tanken nöter sig fast mer och mer efter att ha mislyckats VIL fyra gånger så är åsikten ändrad.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Magi som vetenskap

bara för att man i många fall har ett system, så betyder ju inte detta att det är en vetenskap. Som vindhand säger så har dessa magiska system i flera fall varit grundade på olika trosföreställningar, de har i mycket liten grad varit underbyggda av experimenterande, observationer och annat sånt som utgör grunden för vetenskapen, och mest byggts på hörsägen och traditioner vidarebefodrade på oral eller skriftlig väg, och de olika "magiska" systemen har skilt sig något djävulskt mellan platser och tider. I många fall har magin inte alls varit systembunden på något sätt utan mest handlat om att åkalla högre väsen och få dem att utföra ens tjänster.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Magi som mystisk kunskap

"Det är mycket mer religion än vetenskap i vår världs magi och religion är ungefär så långt man kan komma från vetenskap."

Håller inte med, i alla fall inte om man tillfälligt ska glömma bort att man lever i det sekulära tjugohundratalet (eller nittonhundratalet - det går på ett ut) och faktiskt betrakta världen ur samma ögon som en medeltida person.

Skillnaden är nämligen den att för oss är religionen ingen förklaring på hur världen kom till och varför den är som den är. Dessa roller fylls av vetenskapen idag. För den medeltida människan finns ingen motsättning mellan vetenskap och religion. Religionen förklarar hur världen kom till. Religionen förklarar varför världen är som den är. Religionen förklarar också hur man kan manipulera den. Lärdom är helt enkelt synonymt med kyrkan och religionen, och skulle lärdomen vara kättersk så har det fortfarande med kyrkan och religionen att göra.

Att religion sedan råkar stå i konflikt med nutida vetenskapliga paradigmer har inget med saken att göra. Jag ser det snarare som ett paradigmskifte, där den vetenskapliga världsbilden tar ett steg till och att det alltid finns ett inbyggt motstånd mot sådana paradigmskiften.

Kopernikus hade problem med kyrkan på grund av att hans bild stod i konflikt med den aristoteliska bilden som kyrkan stödde. Newton utvecklade hans idéer, och sedan kom Einstein och konstaterade att Newtons idéer var ett specialfall. Och därefter kom Bohr, Planck, Heisenberg med flera och visade att Einsteins teorier förutsåg att teorierna inte gällde överallt. Relativitetsteorins naturliga förlängning var kvantmekaniken, som Einstein så kraftigt motarbetade.

Och så vidare.

Nej, jag vidhåller: magi och religion är den vetenskap som finns innan "modern vetenskap" är uppfunnen. Så varför inte behandla den som sådan?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Magi som mystisk kunskap

Magi är religionens applikationsområde. Prästen som har kraften att tvinga din ande att varndra osalig efter döden. Shamaner som talar med de döda osv...
Försöker man bygga magi med hjälp av vetenskap får man bara mera vetenskap, eller kanske teknologi.

Skillnaden är nämligen den att för oss är religionen ingen förklaring på hur världen kom till och varför den är som den är. Dessa roller fylls av vetenskapen idag. För den medeltida människan finns ingen motsättning mellan vetenskap och religion. Religionen förklarar hur världen kom till. Religionen förklarar varför världen är som den är. Religionen förklarar också hur man kan manipulera den. Lärdom är helt enkelt synonymt med kyrkan och religionen, och skulle lärdomen vara kättersk så har det fortfarande med kyrkan och religionen att göra.

Det är ett fåtal religioner (läs kristendom) som försök sig på detta monopol på sanningen. Många religioner har en egen världsbild men jag har svårt att se buddister, shamaner eller keltiska druider döda folk för att de fått för sig att jorden snurrar runt solen. I min ringa åsikt var vetenskapen relativt lamslagen under den tid kristendomen hade störst inflytande. Ett klimat av intolerans och hierarkisk lydnad är föga stimulerande för nya upptäckter.

Nej, jag vidhåller: magi och religion är den vetenskap som finns innan "modern vetenskap" är uppfunnen. Så varför inte behandla den som sådan?

Den teologiska debatten åsido: det är inget vetenskapligt över den magi som följt i t.ex kristendomens fotspår. Det är snarare mystisk kunskap: namnen på olika demoner, ritualer för åkallan och besvärjande av dessa, mystiska skyddsritualer som på olika sätt knyter an till den kristna dogman, förbannelser, avtal och så vidare. Ingenstans i detta hittar men ett kritiskt vetenskapligt öga, vetenskaplig noggrannhet eller en en ingående förklaring av hur eller varför magin fungerar, annat än rent anekdotiskt. Visst inkluderar magin en egen världsbild men det krävs mer för att kalla det en vetenskap.

Min huvudsakliga poäng är att när magi blir vetenskap slutar det helt enkelt vara magi. Det magiska i det hela går om intet när det blir förståeligt och mundant (sic!). Vetenskap kan tyckas vara magi för den som inte förstår den men det är inget magiskt över det hela. En laser är enbart en laser, trots att den har en effekt som en ENERGISTRÅLE, av det blotta faktum att den är vetenskapligt förklarad.

Om jag lär mig lyfta saker med blotta tanken är det magi. Om man sedan undersöker mig och finner att jag kan tunnla energi genom rummet och påverka föremålets gravitations-någonting, på grund av en anomali i min tallkottskörtel, slutar det vara magi.
 
Top