Nekromanti Magi...

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Re: Njaaaa menade inte riktigt så..

Det var en intressant tanke. Men jag antar att du menade 1T20 för ostabilt och inte stabilt. Men 1T20... Aaaaaarrgh....¤/images/icons/sick.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag är själv inte så intresserad av regelsystem, så något sådant får du inte. Men här kommer ett par tankar om det filosofiska bakgrundsbabblet


1) Alla levande varelser inehåller livskraft (kalla den Animus eller Spiritus eller något annat pseudolatinskt tjafs så låter det bättre...) som magiker kan använda för att påverka omgivningen. Alla varelser har en del överloppskraft, men magikern måste alltid akta sig för att ta för mycket. "Snälla" magiker använder kanske av sin egen överloppsenergi medan "mindre snälla" magiker använder andras energi.

Det behövs antagligen något slags medgivande från den vars energi man tänker använda, annars blir magiker lite för mäktiga. T.ex kan det vara så att man har en viss motståndskraft mot att någon försöker använda ens livskraft, och i allmänhet är det motståndet tillräckligt, men under vissa speciella omständigheter (fullmåne, solförmörkelse, förkylning eller vad som helst) kan en magiker få makt över en.

På sätt och vis blir det ju en uppdelning i goda magiker som använder sin egen energi och onda magiker som styker runt under solförmörkelse och letar efter offer, men uppdelningen finns inte i själva magin.

Fördel: Det finns egentligen inga regler för vad magin kan göra bara man kan få tag på tillräckligt med kraft.

Nackdel: Det är bara "onda" magiker som får göra de riktigt roliga sakerna


2) Magi påverkar inte omvärlden, bara sinnet hos den man förtrollar. Man blir t.ex.inte osynlig genom att man på något sätt får ljuset att passera genom sig utan genom att påverka sinnet hos alla som skulle kunna tänkas se en. Det är antagligen ganska lätt att få någon att titta bort en stund eller hjälpa magikern på något annat sätt, medan däremot en verkligt mäktig magiker skulle kunna få sitt offer att ge bort alla sina ägodelar eller lägga sig ner på marken och låta bli att andas ett par timmar.

Vill man vara lite klassisk (som i klassiska språk eller klassiska skulpturer. Inte som i klassisk musik) kan man använda det gamla grekiska systemet: människans hälsa beror på de fyra elementen (där kom de i alla fall) blod, slem, gul galla och svart galla (det är inte jag som kommit på det, OK?). Enligt Vadhannuheter (Ingenting viktigt, han lade bara grunden till den västerländska skolmedicinen. Nåja, jag kommer väl på det så småningom) måste de fyra elementen vara i balans för att en människa ska vara frisk. Enligt mig kan magikern påverka de här elementen hos andra människor och därmed få dem att bete sig på olika sätt.

Fördel: Spelarna får tillfälle att säga saker som "Jaså, du vill inte släppa förbi mig? Ät gul galla, din miskrepant"

Nackdel: Det blir ju fyra element i alla fall. Och det blir ju rätt strikta regler om vad magin kan göra. Så det är ju egentligen motsatsen till vad du frågade efter.
 

Noodles

Veteran
Joined
28 Dec 2001
Messages
4
Location
Linköping
vad sägs om molekylärmagi?

Om vi utgår från litet lekmannafysik idag, så vet vi att massa är mer eller mindre liktydigt med energi... med andra ord, att det finns en jäkla massa kraft inuti atomerna.

Om vi nu föreställer oss att det fanns ett sätt att manipulera denna energi? Genom att tala ett språk som atomerna "förstår", så att de lydigt släpper lös energi eller ändrar upp sig efter magikerns vilja...

Men vem säger att skapelsens grundstenar lydigt följer ens minsta vink? Det flyger omkring elektroner som skottspolar på molekylärnivå och allt är en salig röra och alla ting utbyter ständigt elektroner med varandra. Det är ganska svårt att få energi att röra sig i en samlad riktning när dess naturliga tillstånd är kaotiskt och icke-kontinuerligt. Därför krävs det en stark magiker för att utföra svåra saker som kräver att mycket energi skall röra sig i samma riktning.

Denna "partikelmagi" skulle kunna tillåta mycket improvisation från såväl spelledare som spelare. Vilja skulle bli magikerns största tillgång och den är trots allt begränsad hos människor. När karaktären blir starkare kanske han får mer vana, men om han är i en rörig omgivning som innebär många kemiska reaktioner (ex en vulkan) så lär han ha fullt upp med att kasta magier.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,734
Location
Göteborg
Det är ju perfekt!

Precis så där tänkte jag när jag skrev mitt senaste magisystem (som inte har något rollspel än så länge, så du får ta det om du vill).

Det går ungefär ut på att verkligheten består av tre plan: Det sinnliga, det astrala samt det imaginära. Intelligenta varelser har en kropp på det sinnliga, en ande på det astrala samt en fantasi på det imaginära. Djur och monster existerar inte på det imaginära planet och har därför ingen fantasi, de bara agerar för sin överlevnad. Döda föremål existerar endast i den sinnliga världen, så när någon dör så bryts banden mellan planen och själen måste hitta en ny kropp att besitta.

I alla fall så transporteras energi hela tiden mellan planen (astral energi i själen blir till tankar osv...). En magiker kan dra ut mer energi från själen än vad som behövs och därigenom omvandla den till andra energiformer och åstadkomma vad som verkar vara mirakel.
Det här att dra ut energi från själen tar dock sitt pris. Magikerns sinne blir försvagat. Hon får svårt att tänka klart, blir trött, lätt distraherad osv... Mental energi regenereras genom sömn eller meditation.

Jag har ett längre dokument som innehåller en massa påhittade facktermer och sånt som du kan få om du vill ha det.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: vad sägs om molekylärmagi?

Du menar ungefär som i Dune. Där vissa personer som tränat upp sitt psykokinetiska sinne kan se molekylerna som rör sig i deras kroppar och ändra på dem.

Det skulle kunna fungera ungeför som här. Jag är inte så bra på kemi så min uppfiningsrikedom är inte så stor.

<font face="Comic Sans MS">Owen koncentrerade sig på sitt psykokinetiska sinne och såg atomerna och molekylerna i och runt sin kropp. Här fanns inte så mycket att leka med. Skurken höjde sin plasmapistol med ett flin, nu började det bli lite bråttom. Owen fick fatt på en liten ansamling alkoholmolekyler. Troligen hade de avdunstav från whiskeyn som stod på bordet. Väte, syre och kol, det fanns det massor av. Snabbt började Owen tillverka nya alkoholmolekyler utifrån de först, reaktionen snabbades upp när molnet växte och växte. In med lite syre, en gniste. Skurkens leende bleknade när eldmolnet for iväg mot honom. Elden var egentligen inte farlig, men den avledande manöer Owen behövde för att slinka ut på gatan och försvinna i folkvimlet.</font face=comic>
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Re: Det är ju perfekt!

Låter faktiskt riktigt vettigt, men problemet är ju som sagt hur man begränsar en magikers förmåga att utnyttja sin energi. Utmattning, visst, men vad avgör VAD han kan göra. Vad avgör hur svårt det är att slunga en sten av knytnävsstorlek, kontra en av X-Wingstorlek (för att dra parallell till Star Wars)?

Hur skapar man ett sådant regelsystem med frihet, inte formler?
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Var i hela???

Varifrån fick du denna underbara idé? Absolut mest kreativa och roliga jag någonsin sett! Inte för att jag kan sno det/images/icons/devil.gif när du redan kommit på det, men om du nu gör rollspel, kör då stenhårt på ditt system, det var riktigt skapligt!!!
 
Top