Nekromanti Magi...

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Någon som har några bra tankar om magisystem utan de fyra elementen?

Av någon anledning tycks de flesta vilja ha de fyra elementen som grunderna till sitt magisystem, kanske mest för att det är enklare än det som jag frågar om. Jag är nyfiken på fungerande magisystem som är som The Force i StarWars eller Viljan och Ordet i Sagan om Belgarion. Något som är oberoende av gott och ont, eld, jord, vind och vatten. Någon som har några bra tankar om hur man gör ett sådant regelsystem vettigt? Gärna utan specifika formler för ditten och datten. Fri magi.

Jag har tänkt på det, men där är svårt som As! Hjälp!
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
Jag har precis samma uppfattning som du i det fallet. De fyra elementen (eld, luft, jord, vatten) är något som de flesta använder eftersom det bland häxor (Wiccaner etc.) idag och förr används för att förklara magi, och för att ta kraft. Detta har sedan översatts till rollspel och blivit någon form av tråkig standardmall för hur magi bör användas och förklaras.

Jag försöker själv liksom du skapa ett s.k. "fritt magisystem" där man kan göra i princip vad som helst om man är tillräckligt mäktig. Om du är intresserad skulle vi kunna arbeta ihop något slags grundläggande system tillsammans. Jag har redan kommit en liten, och ytterst liten bit på vägen, men det är inte speciellt mycket än.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Av någon anledning tycks de flesta vilja ha de fyra elementen som grunderna till sitt magisystem, kanske mest för att det är enklare än det som jag frågar om."

Snarare tror jag att det beror på att de fyra elementen har en mystisk konnotation från början och att det därigenom är lättare att få in en mystisk känsla i magisystemet.

"Något som är oberoende av gott och ont, eld, jord, vind och vatten. Någon som har några bra tankar om hur man gör ett sådant regelsystem vettigt?"

Två stycken, faktiskt: dels i Västmark och dels i Skymningshem. Det sistnämnda har iofs elementen, men där med i filosofisk mening, inte fysisk.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Jag trodde det var för att man innan 1700-talet använde sig av sådant i alkemin, och kemin, vilket är mystiskt och gamla tiders riktiga magiker (av de slaget som studerade, och inte lärde sig av gamla visa gummor!)

Fast det är väl därifrån "new age-häxorna" stulit sina "kunskaper" ifrån, ele?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En idé är att hitta på _nya_ element. De behöver inte vara allomfattande, man tänjer ju traditionellt rätt hårt på de olika elementen för att få in den magi man vill ha i.a.f. Huvudsaken är att elementen är någorlunga avgränsade.

T.ex: Kärlek, Stoicism, Ilska och Förvirring.
Att tända en eld: fokusera ilska i träet tills det sliter sönder sig självt genom brand.
Stoppa en blödning: Öka blodets Kärlek för kroppen.
Levitera: Avsky marken eller gör den Stoisk till idén att dra ned dig.
Osynlighet: Förvirra synen.
Antimagi: Stoicism dämpar alla de tre känslorna.

Man kan säkert hitta på 100 andra varianter :)
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Grymt

Det var nog en av de mest intressanta magi varianterna jag har sett någonstans. Även om det inte riktigt var vad jag var ute efter.
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Jomenvisst

Skulle vara klart intresserad. Tänkte skissa ihop det jag har och skicka till dig under morgondagen. (Ons)
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Spana in Agone som jag babblat om en massa gånger innan här på forumen.

I Agone har folken i världen för länge sedan förlorat förmågan att kasta och dra magi "ur sig själva", numer är man tvungen att använda sig av "The Arts".
"The Arts" är precis vad det låter som - poesi, måleri, skulptur, musik, författande etc. Dessa "konstnärer" står dessutom "i förbund" med de fyra årstiderna, eller "The Ladies of the Seasons" som fungerar som en sorts halvgudar.
Därför är magi inte bara uppdelade i de olika konstformerna utan också i de fyra årstiderna. Vintern står för kunskap och visdom, Våren för djur och natur, Sommaren för fysisk styrka och solen och Hösten för korrumption och perversion. Hösten är en allmänt hatad och fruktad årstid då folk håller sig inne i stugorna så gott det går.

Ett annat sätt för folken i Agone att nyttja magi är att använda sig av sk "Dancers". Dessa är små, helt magiska varelser som lever runt hustaken i städerna eller ute i den vida vildmarken. Genom att studera "Dancern" och på empatisk väg knyta den till sig så kan magikern dressera "Dancern" att dansa fram besvärjelser. Alla "Dancers" är som individer med ett eget register besvärjelser så magikern kan aldrig i förväg veta vilka besvärjelser han kommer att få tillgång till när han skaffar sin "Dancer".
Sätten att se på "Dancers" har delat upp denna sorts magiker i tre fack. Jornists, Eclipsists och Obscuritanists.
Jornister har en väldigt harmonisk och jämställd syn på "Dancers", de ser "Dancers" som jämlikar och behandlar dom därefter. Jornister tenderar att locka fram helande, renande och hjälpande besvärjelser ur sina "Dancers".
Eclipsister ser på "Dancers" mer som husdjur eller som verktyg, något man använder men som man ändå är lite försiktig med så att den inte tar skada (då måste man ju gå igenom besväret att skaffa en ny). Eclipsister dresserar sina "Dancers" till att dansa fram besvärjelser som förbättrar Eclipsistens egna egenskaper (som Mentalism i gamla DoD) eller rena Illusionistbesvärjelser.
Obscuritanister ser "Dancers" som slavar, skapta att tjäna magikern. Obscuritanisten använder sig av grym tortyr för att klämma fram ofta ganska destruktiva krafter ur sin "Dancer". Oscuritanisten måste dock hela tiden tänka på att inte helt ta kol på "Dancern", tortyr är ju en svår balansgång där offret helst inte får dö. Obscuritanister är dock inte automatiskt onda och ska inte förväxlas med andra fantasyspels Nekromantiker.

Hoppas att detta babbel har gett lite inspiration till något nytt magisystem eller kanske en vilja att köpa AgoneRPG.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Uppdelning?

Om man inte har NÅGON uppdelning mellan olika former av magi, så kan det ju bli lite knepigt.. Är det meningen att man ska ha ETT färdighetsvärde (utgår från att du använder färdighetsvärden) för allt man gör med magi? Det kan ju bli lite.. krångligt..
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Jag hade en liknande idé också, fast det skulle snarare vara så att det på något sätt fanns mer, o smalare... Kostnaden för magin skulle dras ned och på så vis skulle en person kunna lära sig många "magiskolor" och dessa i sin tur skulle vara "vilda". Vet inte om någon fattar riktigt... /images/icons/laugh.gif

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag är nyfiken på fungerande magisystem som är som The Force i StarWars eller Viljan och Ordet i Sagan om Belgarion. Något som är oberoende av gott och ont, eld, jord, vind och vatten.

<hr></blockquote>



Skulle inte The Force vara beroende av Gott och ont??? Om du utför en "ond" handling så går du ju mot "the dark side"... Det är väl mer än andra onda (kanske med undantag för animism och nekromanti)


En sista sak, kolla in Mage av white-wolf, där har de löst magin på ett liknande sätt. Där är iof alla magier rätt kraftfulla (de kommer de troligen bli i ett besvärjelselöst system) men genom lite modifikation o så skulle det inte vara några problem att tillämpa ett sådant system.

Om jag får tar ajg gärna till mig vad ni kommer fram till, jag har själv letat efter något liknande som sagt. Dock har jag själv inte så mycket tid att lägga på att utveckla något, men jag kan ju alltid komma med idéer o synpunkter...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag trodde det var för att man innan 1700-talet använde sig av sådant i alkemin, och kemin, vilket är mystiskt och gamla tiders riktiga magiker (av de slaget som studerade, och inte lärde sig av gamla visa gummor!) Fast det är väl därifrån "new age-häxorna" stulit sina "kunskaper" ifrån, ele?"

Jajjemen. Elementen är ursprungligen antik grekisk filosofi. Den kom sedan in i den kristna föreställningsvärlden iom att kristendomen modifierades och blev statsreligion i Östrom och sedan spreds västerut. Schismen mellan den nya statsreligionen och den gamla resulterade i den romersk-katolska kyrkan och den grekisk-ortodoxa. Från den katolska kyrkan smet elementen vidare in i alkemin och andra mystiska traditioner, och det är härifrån som modern wicca har hämtat dem.

Den ursprungliga keltiska tron är rätt fattig på element. Där vördar man snarare gudarna som sedan, mysticismen har mängder med tretal snarare än fyrtal, och magin är snarare cirkulär än fyrkantig. När man offrade människor till gudarna så gjorde man det genom att döda offret (som ofta var frivilligt) tre gånger till exempel: ett offer som hittades i en mosse i England visade sig ha varit strypt, sedan fått halsen avskuren och slutligen dränkt i mossen. Över huvud taget är det bara ett enda fyrtal som verkar ha någon sorts vikt i den keltiska mysticismen, och det är väderstrecken. I vilket fall som helst så är det cirkelknuten som är kelternas stora filosofiska koppling till universum. Allting är sammanflätat, utan början och slut.

Inte heller den germanska tron (den andra stora influensen i de äldre hedniska mystiska systemen) innehåller element. Där var man snarare beroende av runor som filosofisk koppling till universum, där de olika enskilda runorna stod för olika aspekter i världsträdet. Eldens element var inte så mycket ett element som en egenskap hos eldtursarna från Muspelheim. Ville man åt eld i sin magi så var det lämpligt att gå via kauna-runan, som är nära associerad med Muspelheim.
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Nej

Det är avsaknaden av uppdelning som gör det hela så käckt. Att bara ha ett enda färdighetsvärde att utgå ifrån. Sedan balansera svårighetsgraden efter vad man vill göra. Dvs, hur stor massa man vill behandla tex.
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Angående StarWars. Det är bara en enda kraft, allt handlar bara om hur man använder den. Kraften i sig är den samma, varken god eller ond. Men om man använder den i onda syften så blir man ju själv ond. Samma sak är det med att ha ett vapen. Du kan använda det på många olika sätt. Du kan använda det för att få respekt helt utan att avfyra det, likväl som du kan döda för nöjes skull. Det är två helt olika dimensioner av samma sak. Precis som med kraften i StarWars.

Jag håller på att försöka sammanfatta mina idéer angående detta ämne och kommer förhoppningsvis lägga fram dem här redan idag.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
Nja, Man hittar ju det 4 ekriga hjulet i nästan hela nordeuropa som en väldigt viktig symbol...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nja, Man hittar ju det 4 ekriga hjulet i nästan hela nordeuropa som en väldigt viktig symbol..."

Jo, men då som en solsymbol (dvs symbol för en entitet), inte som en symbol för en "fyrenighet" som elementen.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Nej

Ah, jag tänkte snarare på grejen att alla magiker skulle vara lika bra på allting.. Tyckte det lät lite tråkigt, men det är helt spontant.. Om det passar i världen kanske jag till och med tycker det låter BRA -spontant. /images/icons/smile.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
JAG förstår dig..

Magi som byggs upp av lösa riktlinjer som låter alla specialisera sig lite hur som helst, och improvisera utifrån det, aiiiiiight?
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
svar

Jag håller med dig om att en regel som säger att alla magiker är lika bra skulle vara tråkig. Ett sådant system som jag tänker mig fungerar nog bäst med tärningar som färdighetsnivå. Typ Vampire, StarWars. Annars så blir det lite krångligt när svårighetsgraderna kryper iväg över 3ObT6 tex.
Om man har 1 t6 så är man kass, 2t6 inte så bra 3 ok och så vidare. Något sådant hade jag tänkt mig. Sedan så tillkommer fasta svårighetsgrader beroende på vad man skall göra... ungefär så...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Njaaaa menade inte riktigt så..

Uttryckte mig lite oklart:
Jag tycker att det är kul om magikern kan specialisera sig, så att alla magiker med 2T6 i "magi" är lika bra på _allting_.

Har du funderat på att använda olika tärningar beroende på hur stabil magi det är? Som 3T6 för stabil magi, 2T10 för normal och 1T20 för stabil? Mohahahahaha! /images/icons/smile.gif
 
Top